Drop,The

24-02-2005

3.6

Drop,The (DVD)

Carter (Michael Bondies) is een student die wel wat geld kan gebruiken. Hij ziet een advertentie, die hem wel aantrekkelijk lijkt. Na een kort interview krijgt Carter $5000 aangeboden om een snelle, dure auto naar Los Angeles te rijden. Het geld kan hij goed gebruiken, temeer omdat hij nu eindelijk wil trouwen met zijn verloofde Trisha. Eenmaal in Los Angeles aangekomen wacht Carter op het afgesproken punt in een parkeergarage. Het wachten duurt lang, maar niemand komt. Als een in rood geklede vrouw (Sean Young) voorbij loopt, slaat Carter’s fantasie een beetje op hol. Maar zij lijkt geen interesse voor hem te hebben. Dan gaat Carter eens kijken wat in de auto ligt. Hij vindt een sleuteltje, die past in het koffertje dat in de achterbak ligt. Wanneer Carter kijkt wat in de koffer zit, besluit hij de koffer te verstoppen. Als hij terugkomt is de dure auto opgebroken en staan twee zware jongens hem op te wachten. Bij hen is Mr. Zero (John Savage), die Carter op een wel heel vreemde manier probeert te overtuigen het koffertje over te dragen. In de parkeergarage moet Carter vechten voor zijn leven.

Bovenstaande beschrijving van het verhaal is ook wel zo’n beetje de hele film. De eerste 20 minuten zijn nog wel interessant, waarbij Carter de vreemde klus aanvaardt en in de auto rijdt. Maar vanaf het moment dat Carter in de garage moet ‘vechten’ voor zijn leven, zakt de film als een slappe pudding in elkaar. Dan volgt bijna een uur achtervolgingen en geren in de parkeergarage. En dit wordt nog eens ondersteund door heel irritante synthesizermuziek. Hoelang hou je dat vol?
John Savage speelt een mysterieuze man, die op dreigende toon de jongen probeert te overreden het koffertje te geven. Alleen de wijze waarop hij dit doet… je zou haast denken dat hij de duivel is. Of…
Meneer Kevin Lewis regisseerde en schreef het verhaal van deze rasechte matige B-film.

Genre: Thriller
Jaar: 2004
Speelduur: 80 min
Uitgever: Bridge Entertainment
EAN: 8711983471566

Volgens de informatie op de IMDB is de film digitaal vastgelegd op video in HDTV met een Sony HDW-F900 camera. Het beeld op de DVD heeft het oorspronkelijk bedoelde beeldformaat van 1.78:1 en is anamorf vastgelegd. Het beeld heeft een matige kwaliteit, de verwachtingen bij een high definition digitale bron liggen echt een heel stuk hoger. Dat het beeld niet die kwaliteit heeft die je zou verwachten is onder andere te wijten aan de toegepaste compressie. De gemiddelde bitrate voor het beeld is 6.0 Mbit/s en ligt over de gehele speelduur van de film akelig constant. Dit betekent dat er met een vaste compressie gewerkt is, ongeacht of het beeld nu veel of weinig informatie bevat. Dat verklaart waarom de beeldkwaliteit gedurende de film niet constant is. De buitenopnames met daglicht zien er redelijk goed uit, al is het beeld hier ook niet echt overtuigend scherp en gedetailleerd. Helder beeld, dat stilistisch wel is aangepast. De beelden in de parkeergarage, bij avond en dus een vrij donker beeld, zijn kwalitatief minder. Wat direct opvalt is dat contrast en zwartniveau niet optimaal zijn. Donkere delen in het beeld ogen donkergrijs in plaats van mooi diep zwart. Ook de kleuren zien er minder fris. Schaduwdetail is mager, in de donkere delen gaat veel detail verloren. In de film is constant beeldruis zichtbaar. Of dit nu te wijten is aan de transfer of aan de digitale opname is niet duidelijk. Verder valt vooral in de achtergronden compressieartefacten op. Deze nieuwe film heeft geen ongerechtigheden in het beeld zitten.
De film is slechts verdeeld in 6 chapterstops. De DVD is een single layer DVD (DVD-5), dus van een laagwisseling is geen sprake. De optionele ondertiteling (wit) staat goed geplaatst onder in het beeld en heeft een goed leesbaar klein lettertype.

De soundtrack is een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) stereo track. De track heeft een goed stereobeeld bij de gebruikte synthesizer muziek. De meeste filmgeluiden beperken zich tot het midden. Als je gebruik gaat maken van de Dolby ProLogic II(x) decoder, wordt met name de synthesizermuziek iets ruimtelijker weergegeven door het gebruik van de achterkanalen. Nagenoeg alle filmgeluiden en de dialogen komen dan uit de centerspeaker.

De menuschermen zijn statische 4x3 plaatjes zonder achtergrondgeluid. De DVD heeft alleen enkele promotionele trailers als extra.

The Drop is een matige B-film over een jongen die voor $5000 dollar een auto moet wegbrengen. Op het ontmoetingspunt in een parkeergarage aangekomen blijkt in de auto een koffertje te liggen. Dan beginnen de moeilijkheden pas, waarbij de jongen moet vechten voor zijn leven. In de hoofdrollen Michael Bondies, John Savage en Sean Young.
Deze release van Bridge heeft tegenvallende beeldkwaliteit, zeker als je beseft dat de film digitaal in HD resolutie op video is vastgelegd. Het geluid is een redelijk klinkende stereotrack.