Hills Have Eyes, The (SE)

02-03-2005

5.2

Hills Have Eyes, The (SE) (DVD)

Op doorreis naar Californië strandt een familie, bestaande uit Brenda (Susan Lanier), Bobby (Robert Houston), Bob (Russ Grieve), Ethel (Virginia Vincent), Lynne (Dee-Wallace Stone) en Doug (Martin Speer), met pech in de woestijn. De plek waar hun camper stil komt te staan, blijkt het jachtterrein van een krankzinnige familie kannibalen. En zij zijn vastbesloten om dit lekkere maaltje niet zomaar te laten ontsnappen. Een bittere overlevingsstrijd is het gevolg, waarbij aan beide zijden de nodige slachtoffers zullen vallen…

Nadat Wes Craven met zijn debuutfilm Last House on the Left in 1972 een schandaalsucces had geboekt, wilde hij verder met het maken van meer ‘sociaal verantwoorde films’. Zijn schokkende debuut had hem echter in negatieve zin gebrandmerkt, zodat hij geen enkel project van de grond kreeg. Toen langzamerhand het geld wat Craven verdiend had met Last House on the Left op begon te raken, wist producer Peter Locke hem over te halen om zich weer aan het horror-genre te wagen. Aldus begon Craven aan het script voor The Hills Have Eyes, waarbij hij zich liet inspireren door het waargebeurde verhaal van de kannibalistische Sawney Bean-familie. Het thema zal ieder die bekend is met Last House on the Left bekend voorkomen: net als in Craven’s debuut is in The Hills Have Eyes namelijk te zien hoe bij ‘gewone mensen’ onder druk het laatste laagje van de beschaving kan verdwijnen en over kan gaan in pure, rauwe overlevingsdrang. Gezien het feit dat de film werd gemaakt voor een grijpstuiver kun je niet alles verwachten, maar toch is het een bovengemiddelde horrorprent geworden. Het begint weliswaar allemaal vrij traag en onindrukwekkend, maar in de tweede helft van de film gaat het tempo (evenals de ‘body-count’) aanzienlijk omhoog. Het acteerwerk varieert van acceptabel tot zwaar over-the-top en ook de effecten zijn niet altijd even overtuigend. Geheel conform de ongeschreven regels van de low-budget productie dus. Bij de release in 1977 deed The Hills Have Eyes het niet slecht in de bioscopen. Het was echter ook niet echt de knaller die Craven voorgoed op de kaart zette. Dat zou pas met het beroemde Nightmare on Elmstreet gebeuren. Desondanks vond Craven het blijkbaar – om wat voor (financiële?) reden dan ook – toch nog interessant om een vervolg te maken. Het fantasieloos getitelde The Hills Have Eyes Part II was (terecht) een flop van jewelste.

Genre: Horror
Jaar: 1977
Speelduur: 86 min
Verpakking: Amaray Duo Keep Case
EAN: 8715664017241

• Storyboards
  • Documentaire
  • Photo Gallery
  • biografie
  • Alternate ending
  • DVD-ROM extra’s
  • Liner Notes
  • Introductie
  • Restoration Demo
  • Restored Trailers & TV-Spots
  • Posters & Advertising

The Hills Have Eyes is anamorf op de DVD te vinden, in het oorspronkelijke formaat van 1.85:1. Zoals bij de extra’s te zien is, heeft men het beeld grondig opgeknapt. Desondanks komt het eindresultaat bij lange na niet in de buurt van referentiemateriaal. Maar wat had je anders verwacht van een 16mm-film die waarschijnlijk ergens in een of ander vochtig ketelhuis in de Olmenlaan weg heeft liggen rotten? Maar om met het positieve te beginnen: de opschoning heeft er voor gezorgd dat het opduiken van hinderlijke vuiltjes en beschadigingen tamelijk beperkt blijft. Ook de kleurweergave is heel behoorlijk. De scherpte valt echter wat tegen, maar dat heeft ook te maken met het 16mm-formaat. Tevens een gevolg van de gebruikte film is overmatige grain. Men heeft getracht om de grove korrel digitaal te onderdrukken, maar dat heeft in de bekende streperige artefacting geresulteerd.

Op geluidsgebied heeft men The Hills Have Eyes niet ongemoeid gelaten. Naast een opgepoetste variant van het oorspronkelijke monospoor (in DD 2.0-vorm) vindt je op deze uitgave namelijk ook een nieuwe 5.1-remix in zowel Dolby Digital als DTS-formaat. Uiteraard op zich geen reden tot klagen. Maar om maar even wat beeldspraak te gebruiken: je kunt een afgeleefde, 65-jarige zwerver wel in een Armani-pak steken, maar aan zijn verrotte tanden, groezelige huid en riekende adem kun je toch wel duidelijk afleiden met wat voor iemand je te maken hebt. Iets soortgelijks geldt voor de 5.1-tracks. Ondanks het nieuwe jasje blijft het namelijk een gedateerd klinkende bedoeling. Tamelijk scherp dus, met hier en daar flink wat vervorming (met als dieptepunt de ‘ongeluks-scène’ rond 00:09:30). Uiteraard zijn spreiding en diepte wél een stuk beter dan bij de eendimensionale monotrack, door redelijk actief gebruik van alle vijf de speakers.

Vergeleken met het DD-geluid (448kbit/s) is de DTS-track (754kbit/s) een stuk luider, maar verder zijn de verschillen minimaal. Al met al biedt deze DVD een audiobeleving die gezien leeftijd en origine door de beugel kan, maar uiteraard in de verste verte niet kan tippen aan recentere films.

In tegenstelling tot de meeste DVD’s op DFW’s Extreme-label (bijvoorbeeld Dementia 13 en Queen Kong) heeft men van The Hills Have Eyes een heuse Special Edition gemaakt. Verspreid over de twee schijfjes van deze DVD vind je bijna alle extra’s die je ook op de Amerikaanse en Engelse uitgaven aantreft (enige uitzondering is een documentaire over Wes Craven).

Introduction (5 min)
Een leuke introductie op The Hills Have Eyes die Jan Verheyen tijdens de ‘Filmnight Special’ op de Belgische TV gaf. In het menu kun je kiezen om de film met of zonder deze introductie te bekijken.

Een gesproken toelichting van regisseur Wes Craven en producer Peter Locke (niet Nederlands ondertiteld). Beide heren geven een vermakelijk, openhartig commentaar, waarin ze met behulp van anekdotes en achtergrondinfo een goed beeld schetsen van hoe het geweest moet zijn om destijds in de snikhete woestenij voor een appel en een ei een film te schieten. Verder komt o.a. het feit dat men in de film moest knippen in verband met de filmkeuring aan bod.

De overige extra’s staan op de tweede DVD. Deze zijn allemaal Nederlands ondertiteld.

Restoration Demo (4 min)
Zoals we al bij de bespreking van het beeld aankaartten is het bronmateriaal voor de DVD-release grondig opgepoetst. Hier zie je een vergelijking tussen bron en resultaat.

Restored Trailers & TV-Spots (7 min)
Een aaneenschakeling van spots en trailers, waaronder ook een Duitstalige.

Behind the Scenes Photo Gallery
Bijna tachtig foto’s die je een blik achter de schermen gunnen.

Looking Back at the Hills (56 min)
Dit is de voornaamste extra op disc 2, een recent opgenomen documentaire waarin cast en crew terugkijken op de productie van The Hills Have Eyes. Daarbij wordt onder meer gesproken over de totstandkoming van het project en de primitieve omstandigheden waaronder gefilmd werd. Uiteraard plus een aantal anekdotes. De documentaire is geproduceerd door Anchor Bay, dus dan weten de DVD-liefhebbers dat het met de kwaliteit wel goed zit.

Storyboards
De naam dekt de lading van deze toevoeging, die je door een ruime collectie storyboards laat bladeren.

Biography
Een uitgebreide Engelstalige biografie van regisseur Wes Craven, die vrijwel zijn gehele carrière belicht.

Posters & Advertising
Hier kun je filmposters en ander gedrukt promotiemateriaal bekijken, afkomstig uit allerlei landen.

Alternate Ending (10 min)
Dit is een alternatief einde voor The Hills Have Eyes, met een afsluiting die totaal niet past bij de grimmige toon van de film. De beeld- en geluidskwaliteit zijn helaas niet al te best.

DVD-Rom Extra’s
De laatste extraatjes op het tweede schijfje zijn alleen voor degene met een DVD-speler in de PC. Het betreft het volledige, 90 pagina’s tellende script (dat nog de oorspronkelijke titel ‘Blood Wars’ heeft) en screensavers voor Mac en PC.

Liner Notes
Tot slot zijn, zoals gebruikelijk bij de films van het Extreme-label, aan de binnenkant van de cover de zogenaamde ‘liner notes’ te lezen, beknopte, maar interessante info over de productie.

Het in 1977 verschenen The Hills Have Eyes is een bovengemiddelde low-budget horrorfilm, de tweede van de inmiddels wereldberoemde regisseur Wes Craven. Op DVD heeft men de film de 2-disc Special Edition behandeling gegeven, waarbij onder andere het beeld en geluid opgepoetst werden. Het resultaat is niet wereldschokkend, maar gezien de staat en formaat van het bronmateriaal had het waarschijnlijk niet veel beter gekund. Verder complimenten dat zowel het originele monogeluid (voor de puristen) als een nieuwe 5.1 DD- en DTS-remix aanwezig zijn. Ook qua extra’s valt er genoeg te beleven, vooral de commentaartrack en uitgebreide documentaire zijn zeer de moeite waard. Een uitgave die dus met recht de toevoeging ‘SE’ mag dragen!

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.