Campfire Tales, The

19-06-2005

4.9

Campfire Tales, The (DVD)

Op een donkere en verlaten weg krijgen de vier tieners Cliff (Jay R. Ferguson), Lauren (Christine Laylor), Eric (Christopher Masterson) en Alex (Kim Murphy) een auto-ongeluk. Terwijl ze wachten op hulp, doden ze de tijd met het vertellen van ‘spooky’ verhalen.
Het eerste verhaal gaat over een huwelijksreis van het pas getrouwde stel Rick (Ron Livingston) en Valerie (Jennifer McDonald), die met hun grote camper op een stil plekje met voldoende privacy wil overnachten. Ze worden opgeschrikt door een vreemde man (Hawthorne James), die hen waarschuwt voor gevaar en hen adviseert direct verder te reizen en de camper onder geen beding te verlaten. Even later stranden ze zonder benzine.
Dan een verhaal over het tienermeisje Amanda (Alex McKenna), die via een chatbox in contact komt met Jessica. Zij vertelt Jessica dat haar ouders en grotere zus die avond weg zijn en zij dus alleen in huis is. Jessica blijkt echter een man te zijn, een engerd met minder goede bedoelingen.
Het laatste verhaal gaat over de motorrijder Scott Anderson (Glenn Quinn), die zijn rit moet stopzetten wegens een hevige stortbui. Hij schuilt in een klein ogenschijnlijk verlaten boerderijtje en doet daar een lugubere ontdekking.
Dan worden de vier tieners zelf opgeschrikt door vreemde geluiden.

Campfire Tales is geen doorsnee thriller film. De film bestaat uit enkele kleinere verhalen, geregisseerd door verschillende regisseurs. Zo heeft regisseur Matt Cooper het Honeymoon verhaal geregisseerd, Martin Kunert beide verhalen The Hook en People Can Lick Too en regisseur David Semel de verhalen The Campfire en The Locket. Het geheel is zeer verrassend, waarbij elk verhaal goed verfilmde en prima korte horrorthrillers zijn.
Van de drie regisseurs is alleen David Semel een bekende, die zich met name heeft toegelegd op de regie van televisieseries en onder andere verantwoordelijk was voor series als Chicago Hope, Dawson Creek, The Practice en Ally McBeal. Verder heeft hij bijvoorbeeld de film Lone Star State of Mind (2002) geregisseerd. Beide andere regisseurs, Matt Cooper en Martin Kunert, hebben samen met schrijver Eric Manes de verschillende verhalen geschreven.
De cast bestaat uit acteurs die op dat moment, in 1997, nog relatief onbekend waren en alleen wat televisiewerk hadden gedaan. Ondertussen zijn enkele van hen door hun filmcarrière wat bekender geworden, waarbij James Marsden onder andere door zijn rol in X-Men, de bekendste is.
Campfires Tales is een lowbudget gemaakte film, die weinig aandacht heeft gekregen en direct in het video circuit is beland. De film is met ruim 83 minuten vrij kort. De korte horrorverhalen zijn stuk voor stuk prima verfilmde en goed gespeelde minithrillers. Het einde van de film is verrassend en brengt alle verhalen in een ander perspectief.

Genre: Thriller
Jaar: 1997
Speelduur: 83 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504969041

De uitgave van Paradiso die we hier bespreken heeft volgens opgave van Paradiso een 1.33:1 full frame beeldformaat. Dit zou betekenen dat dit een open matted beeld is, waarbij het volledige 35 mm beeldvlak zichtbaar is. Gezien het feit dat de film oorspronkelijk wel bedoeld is voor release in een bioscoop, kunnen we ons voorstellen dat de regisseurs een breder beeldformaat voor ogen hadden. Bij het bekijken van de film geeft het beeld af en toe de indruk dat links en rechts beeldinformatie is weggevallen (screenshot 2). Dit geeft ons in ieder geval het gevoel dat we bij deze release met een pan & scan versie te maken hebben en dus niet met een full frame uitgave.
Het beeld ziet er redelijk uit. De overwegend donkere beelden, thrillers spelen zich veelal ’s nachts af, zien er redelijk uit. Details in de donkere beelden zijn minder duidelijk. Het zwartniveau is niet helemaal perfect, waarbij het diepe zwart neigt naar donkergrijs. Kleuren van het beeld zijn goed verzadigd en ogen natuurlijk. Scherpte en detaillering van het beeld zijn beide matig tot redelijk. Filmgrain is minimaal. Ongerechtigheden zitten verder niet in het beeld.
De film is verdeeld in 11 chapterstops. De release is een DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is goed leesbaar en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De originele Engelstalige Dolby Stereo soundtrack staat als Dolby Digital 2.0 (bitrate 224 kb/s) op de schijf. De DD2.0 track bevat duidelijk surround informatie, waarbij het dus aan te raden is om de Dolby ProLogic II(x) decoder in te schakelen. Het geluidsbeeld heeft dan een goed stereobeeld, waarbij surroundkanalen er een lichte ruimtelijke dimensie aan toe voegen. Detaillering van de soundtrack is voldoende, waarbij ook de subtiele omgevingsgeluiden te onderscheiden zijn. Enkele ‘spooky’ geluidseffecten profiteren zeker van de surround instelling. Laag is in voldoende mate aanwezig. De dialogen komen bij gebruik van de DPL-II(x) decoder netjes uit de centerspeaker en zijn goed verstaan.

Deze DVD start met het 40 seconden durende filmpje over de piraterij van het kopiëren.
De DVD heeft verder één eenvoudig menuscherm zonder achtergrondgeluid voor het starten van de film en het activeren van de ondertiteling. Extra’s heeft de DVD niet.

The Campfire Tales is een verrassende horrorthriller, waarbij de film bestaat uit een aantal korte verhalen. Vier tieners stranden op een verlaten weg na een auto-ongeluk en vertellen elkaar ‘spooky’ verhalen. Elk kort verhaal staat op zich en heeft een prima spanningsopbouw. Het einde van de film is verrassend en zet elk van de korte verhalen in een ander perspectief.
Deze release van Paradiso scoort op het vlak van beeld- en geluidskwaliteit geen hoge punten. Het beeld is zeer waarschijnlijk een 1.33:1 pan & scan uitsnede, informatie hierover hebben we niet gevonden. De beelduitsnede doet dit echter wel vermoeden. Kwaliteit van het beeld is redelijk. Het geluid is DD2.0 stereo, maar geeft ook surround geluid bij inschakeling van de DPL-II(x) decoder. Extra’s heeft deze release niet.