Little Black Book

20-06-2005

4.3

Little Black Book (DVD)

Stacey Holt (Brittany Murphy) is in het leven op zoek naar de ideale partner en de ideale baan. Haar partner heeft ze gevonden in de persoon van Derek (Ron Livingston), waarmee ze een leuke relatie heeft. Alleen wil Derek niets los laten over zijn vorige relaties. Daarnaast droomt Stacey ervan ooit in de televisiewereld nog eens met Dianne Swayer te kunnen werken, maar voor nu neemt ze genoegen met een baantje bij de ‘reality’ talkshow van Kippie Kan (Kathy Bates). Ze wordt in de hectische en chaotische wereld van talkshow productie opgevangen door collega Barb (Holly Hunter). De kijkcijfers van Kippie Kan zijn tanende. Tijdens de productie meetings is productiehoofd Carl (Stephen Tobolowski) naarstig opzoek haar het ideale onderwerp. Zo komt het idee van een show rond de elektronische zakagenda (little black book) naar boven, maar wordt al snel weer van tafel geveegd.
Stacey komt er toevallig achter dat haar geliefde Derek een relatie heeft gehad met supermodel Lulu Fritz (Josie Maran). Barb weet Stacey over te halen verder onderzoek te doen naar deze relatie onder het mom van voorbereiding op een onderwerp voor de talkshow. Als Derek voor een paar dagen op zakenreis moet, vergeet hij zijn Palm Pilot (elektronische zakagenda). Stacey ziet in de Palm ook foto’s van Derek met vroegere geliefden. Onder druk van Barb gaat Stacey op verder onderzoek uit. Ze gebruikt daarbij onder valse voorwendselen de talkshow, zodat zij in een gesprek hen kan uithoren. Waar Stacey echter niet op rekent is dat er bij talkshows altijd verrassingen naar boven komen ….

Little Black Book is enerzijds een leuke romantische komedie en anderzijds neemt het de Amerikaanse ‘reality’ talkshows vreselijk op de hak. In de film speelt Kathy Bates talkshow host Kippie Kan, een soort vrouwelijk variant van Jerry Springer. De film begint enigzinds chaotisch, waarin hoofdkarakter Stacey haar leven tot een bepaald moment overdenkt. Deze ‘chaos’ sluit zeer goed aan bij de chaotische wijze waarop het er aan toe gaat achter de schermen bij de talkshow. De rol van Stacey wordt zeer verdienstelijk gespeeld door Brittany Murphy.
De nog steeds toenemende populariteit van de elektronische zakagenda, ofwel pda (personal digital assistent), is natuurlijk een dankbaar onderwerp voor een film. Midden in al die chaos gebruikt Stacey de elektronische zakagenda van haar vriend om meer over zijn vorige relaties te weten te komen. Haar collega Barb, ook een prachtige rol van Holly Hunter, weet haar over te halen de show als dekmantel voor haar onderzoek in de vorige relaties te gebruiken.
Regisseur Nick Hurran (ook Plots with a View), brengt de chaos ook in de film tot uiting, door een zeer fragmentarisch begin van de film. Dit maakt het een beetje moeilijk in de film te komen en te bepalen waar het verhaal heen gaat. Maar schijnt bedriegt, want dit alles is de opmaat naar een zeer geslaagd kantelpunt in de film. Hierover zeggen we maar niet teveel, het zou het kijkgenot teveel bederven.
De romantiek is leuk in de film, waarbij het dilemma van vriendschap en vertrouwen fraai naar voren komt. Maar het grote thema in de film is natuurlijk de ‘reality’ talkshow a la Jerry Springer. Subliem wordt hier dit type talkshow, waarin je gevoelige privé leven ‘laag onder gordel’ op nationale televisie ten toon wordt gespreid, op de hak genomen.
Zangers Carly Simon maakt in de film ook even een kort optreden. Het hoofdkarakter en haar moeder zijn beide fan van deze zangeres. De titelsong ‘Let the river run’ uit de film Working Girl (1988) komt meerdere keren terug in deze film. Ook andere liedjes van Carly Simon zijn tijdens de film te beluisteren.
Little Black Book is een ‘feel good’ romantische komedie met een kritische knipoog richting talkshows als Jerry Springer of Jenny Jones. Een film over vriendschap, relaties en vertrouwen. Toch jammer dat de film in het algemeen minder goede kritieken heeft gekregen.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2004
Speelduur: 102 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 5.0 - Engels
  • Dolby Digital 5.0 - Italiaans
  • Dolby Digital 5.0 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Italiaans, Spaans
EAN: 8712609766905

• Documentaire Be My Guest: Inside Daytime Talk Shows
  • Documentaire Live & On-Air: The Making of Little Black Book

De film staat in het oorspronkelijke bioscoopformaat 2.35:1 anamorf op deze DVD. Het beeld ziet er prima uit. Diepe, volle kleuren sieren het beeld met een prima contrast. Het beeld is goed scherp met een eveneens goede detaillering. Er is in lichte mate wat filmgrain aanwezig, maar dat is geenszins storend. In enkele scènes is een hele lichte vorm van edge-enhancement te zien.
De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) staat goed geplaatst in het beeld. De film is opgedeeld in 28 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9 (dubbellaags), maar de laagwisseling is nauwelijks merkbaar.

De oorspronkelijke Dolby Stereo track is voor DVD in Dolby Digital 5.0 (met een bitrate van 448 kb/s) gemixt. De film is bestaat vooral uit dialogen ondersteund met lekkere popmuziek van onder andere Carly Simon. De nadruk van de soundtrack ligt op de frontspeakers, waarbij de surrounds subtiel onderstenen. De soundtrack heeft een goed gedetailleerd geluid. De dialogen komen zoals gebruikelijk uit de centerspeaker en zijn uitstekend te volgen. Een LFE kanaal is niet aanwezig, maar het laag in de soundtrack is op zich meer dan voldoende.

De statische breedbeeld menuschermen zijn voorzien van achtergrondmuziek.

Live & On-Air: The Making of Little Black Book (13 min)
Een promotioneel bedoeld kijkje achter de schermen tijdens de opnames met diverse interviewfragmenten en beelden uit de film. Beeldformaat is 1.33:1 en voorzien van Nederlandse ondertitels.

Be My Guest: Inside Daytime Talk Shows (11 min)
Het fenomeen ‘real life’ talkshow nader toegelicht aan de hand van interviews met verschillende producers van dergelijke shows. Het zal niet verbazen dat het vooral producers van de Jerry Springer show zijn, die aan het woord zijn. Ook nu 1.33:1 beeldformaat en Nederlandse ondertitels.

Met keuze uit de trailers voor Little Black Book, Closer, The Forgotten, Spanglish, 13 Going 30 en 50 First Dates. Allemaal in anamorf breedbeeld en voorzien van Nederlandse ondertitels.

Little Black Book is een romantische komedie waarin Brittany Murphy als Stacey Holt nieuwsgierig in de Palm Pilot handheld (elektronsiche agenda) van haar vriend neust. Ze gaat op onderzoek uit naar zijn vorige geliefden, waarmee hij blijkbaar nog steeds contact heeft. Stacey werkt als nieuwe junior producer bij een reality talkshow. Ze vertelt haar liefdesgeheimen aan haar doorgewinterde collega, die gespeeld wordt door Holly Hunter. De talkshow heeft voor Stacey nog een bijzondere verrassing in petto. Een leuke film over relaties, vriendschap en vertrouwen.
Beeld- en geluidskwaliteit van de DVD zijn beide prima in orde. Twee korte documentaires en enkele trailers zijn de extra’s op deze uitgave.