Last Sign, The

21-07-2005

5

Last Sign, The (DVD)

Wanneer Kathy’s (Andie McDowell) gewelddadige man (Tim Roth) sterft bij een auto-ongeluk, doet ze haar best om het verleden achter zich te laten. Kathy woont met haar drie kinderen in het grote huis en besluit het naastgelegen gebouw, waar haar man zijn dokterspraktijk had, te verhuren. De huurder is de Franse ingenieur Marc (Samuel Le Bihan). Vanaf het moment dat Marc zijn intrekt neemt in het gebouw wordt Kathy elke nacht om kwart over twaalf door een onbekende opgebeld. Er gebeuren nog andere vreemde, onrustwekkende zaken, die Kathy’s gemoedsrust danig verstoren. Gekweld door de geest van haar man, komt Kathy oog in oog te staan met datgene wat ze zo krampachtig probeert te vergeten.

De rouw om het verlies van een dierbare, die plots is komen te overlijden, is niet het moeilijkste waarmee je geconfronteerd wordt. Het abrupte gemis aan communicatie tussen degene die overlijdt en degene die achterblijft is het zwaarste. Althans, dat is de stelling die in The Last Sign centraal staat. En juist omwille van deze abrupt afgebroken communicatie zoekt de overledene vanuit het hiernamaals contact met de achterblijver. Zie hier het bovennatuurlijke aspect van deze Canadese film van regisseur Douglas Law.
Helaas gaat de regisseur minder goed om met dit onderwerp om. De wijze waarop het verhaal is uitgewerkt, met flashbacks werkt enigszins verwarrend. Mogelijk dat dit ook de bedoeling is, want verwarring is ook waar het hoofdkarakter last van heeft. Verwarring inzake haar romantische gevoelens voor de huurder en verwarring door het bovennatuurlijke waarmee ze geconfronteerd wordt. Andie McDowell speelt haar hoofdrol met weinig overtuiging, waarbij haar gezichtsuitdrukking constant een groot lijden uitstraalt. Ook de andere spelers komen minder overtuigend over. Diverse onderwerpen die zijdelings met de verhaallijn te maken hebben worden in de film kort aangestipt, maar missen een samenhang of verdere uitwerking. De flashbacks geven te weinig duidelijkheid over het verleden geeft, dat juist in de verhaallijn zo belangrijk blijkt.
De film is opgenomen in Canada, waarbij de fraaie natuur van Québec met enkele mooie shots in beeld is gebracht. De film wordt ondersteund met synthesizermuziek die ook al weinig opwindend is. Al met al is The Last Sign een matige thriller, die af en toe de juiste bovennatuurlijke snaar weet te raken, maar als geheel niet echt overtuigt. Het einde van de film is een grote anticlimax.

Genre: Thriller
Jaar: 2004
Speelduur: 82 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504968839

De film staat in zijn oorspronkelijke beeldverhouding van 1.85:1 anamorf op de DVD. Op de cover staat de vermelding 2.35, wat een onjuiste wijze is om het beeldformaat aan te duiden, maar ook niet overeenkomst met het werkelijke beeldformaat.
De beeldkwaliteit is redelijk goed. Het beeld ziet er natuurlijk uit met goed verzadigde kleuren. Scherpte en detaillering zijn redelijk, het beeld doet iets soft aan. Er is in lichte mate edge enhancement toegepast om het gevoel van scherpte iets te verhogen. Beeldruis is ook in lichte mate aanwezig. Gezien de recente datum van de film verrast het niet dat het beeld geen last heeft van spetters of andere ongerechtigheden.
De film is verdeeld in 18 chapterstops. Een laagwisseling er is niet, de DVD is van het type DVD-5 (enkellaags). De optionele Nederlandse ondertiteling is goed leesbaar en netjes onder in het beeld geplaatst.

De originele Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 448 kb/s) op de DVD gezet. De soundtrack van de film klinkt goed. Nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen. De meeste filmgeluiden beperken zich tot de voorste kanalen. De muziek heeft een prima stereobeeld, waarbij de achterkanalen subtiel worden gebruikt voor het ruimtelijke karakter. Het is met name de muziek die het surround geluidsbeeld bepaalt. Het LFE kanaal wordt incidenteel aangesproken. De dialogen komen netjes via de centerspeakers en zijn goed te volgen.

De statische breedbeeld menuschermen zijn zonder achtergrondgeluid.

Trailer
De standaard trailer van de film, in het 1.85:1 anamorf beeldformaat.

Also Available.
Met de trailers van drie andere Paradiso uitgaven.

De film The Last Sign, van regisseur Douglas Law, heeft een bovennatuurlijk tintje. Nadat haar man bij een auto-ongeluk om het leven komt, dat de vrouw haar best het verleden te vergeten. Als een nieuwe huurder in het huis arriveert, waartoe zij zich enigszins aangetrokken voelt, gebeuren er vreemde zaken in het huis.
Hoofdrollen worden gespeeld door Andie McDowell, Tim Roth en Samuel Le Bihan.
Deze uitgave van Paradiso heeft redelijk goede beeld- en geluidskwaliteit. Als extra enkele trailers.