Bang-Rajan

16-02-2006

5.2

Bang-Rajan (DVD)

In het koninkrijk Siam heerst chaos en paniek. Het Birmese leger is binnengevallen en verovert stad na stad. Eén dorp weet het oprukkende Birmese leger echter maandenlang tegen te houden door keihard terug te slaan. Gewapend met speren, zwaarden en kapmessen weten de mannen en vrouwen van het dorp Bang Rajan enkele bloedige aanvallen af te weren. Maar bij elke veldslag neemt hun aantal af, totdat verzet onmogelijk lijkt.

Bang-Rajan vertelt het waargebeurde verhaal van de inwoners van het gelijknamige dorpje, die zich verzette tegen de invasie van het Birmese leger. De mannen en vrouwen die vochten in deze bloederige oorlog worden nog steeds elk jaar geëerd in Thailand en vormen een bron van inspiratie voor deze mensen. Het verhaal is al meerdere malen verfilmd en ook zijn er meerdere toneelstukken gemaakt over het onderwerp. Deze film is echter de meest uitgebreide verfilming die er te vinden is en ook degene met het hoogste budget, iets dat duidelijk af te zien is aan de film. De veldslagen zijn namelijk erg goed gemaakt en de camera bevindt zich midden in de actie. De film is soms erg bloederig wat alleen maar bijdraagt aan de authentieke sfeer. Gevechten met speren, zwaarden en kapmessen leveren nou eenmaal veel bloederige wonden op. Vrijwel alle acteurs waren beginners ten tijde van de opnames, maar bijna allemaal brengen ze het er goed vanaf. Veel ontwikkeling maken de karakters niet door en dat is gelijk ook het grootste minpunt van de film. Veel meer dan een aaneenschakeling van veldslagen wordt het eigenlijk niet. Ook het wat geforceerde romantische verhaal kan hieraan niks veranderen. Bang-Rajan was een groot succes in Thailand en won maar liefst elf Thaise filmprijzen en ook buiten het land werden er enkele prijzen binnengehaald. De film is dan ook aan te raden voor mensen die wel houden van grootschalige veldslagen en bloederige beelden overgoten met een stukje geschiedenis.

Genre: Actie, Oorlog
Jaar: 2000
Speelduur: 113 min
  • Dolby Digital 5.1 - Thais
Uitgever: House of Knowledge
EAN: 8715664026229

De film staat anamorf op de DVD in het formaat 1.78:1. De scherpte van het beeld is voldoende, hoewel er enkele softe momenten aanwezig zijn. Veel kleur is er niet te vinden in het beeld en de gebruikte kleuren bestaan voornamelijk uit bruine en groene tinten. Deze kleuren zien er redelijk natuurlijk uit. Het beeld is verder wat donker tijdens de nachtelijk scènes maar dit komt vooral door de matige belichting. Contrast en schaduwdetail zijn namelijk in orde, evenals het zwartniveau. Filmgrain is constant aanwezig, variërend in grofte en hoeveelheid. Ook zijn er enkele kleine compressiefouten zichtbaar.
De film is verdeeld in 6 hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk te lezen, maar staat te hoog in het beeld.

Er zijn twee audiotracks op de DVD te vinden, namelijk de originele Thaise track in Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) en een nagesynchroniseerde Engelse Dolby Digital 5.1 track (384 kb/s). De voorkeur gaat uiteraard uit naar de originele track. Deze klinkt meer dan redelijk. Er wordt goed gebruik gemaakt van alle aanwezige kanalen wat ervoor zorgt dat je je als kijker midden in de actie waant tijdens de veldslagen. De surroundspeakers laten goed de effecten horen in split-surround. De dialogen worden netjes door de centerspeaker weergegeven en deze klinken mooi helder. De frontspeakers laten een breed stereogeluid horen waar vooral de mooie muziek goed tot zijn recht komt. Het LFE kanaal ondersteunt het geheel prima en dit vooral tijdens de veldslagen waardoor deze met veel kracht de huiskamer in komen. Een prima track die goed past bij de film.

De menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Er is één extra te vinden op de DVD en dit is een Making Of van de film. Dit vier minuten durende filmpje is eigenlijk helemaal geen making of aangezien er nauwelijks beelden van achter de schermen te zien zijn. Er komen voornamelijk beelden uit de film voorbij.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Bang-Rajan is een film waarin het waargebeurde verhaal verteld wordt over een dorpje waarvan de inwoners dapper weerstand bieden tegen het binnendringende Birmese leger. De film bevat enkele bloedige veldslagen waarin de leden van de twee legers het tegen elkaar opnemen. Ook is er liefdesverhaal aanwezig, maar dit is duidelijk onderschikt aan de vele scènes met oorlogvoering. Hierdoor worden de karakters niet echt goed uitgewerkt. De DVD heeft een goede beeld en geluidskwaliteit, maar qua extra\'s valt de DVD wat tegen. Er is namelijk alleen een korte making of aanwezig waarin ook nog eens veel filmbeelden te zien zijn.