Lois & Clark: The New Adventures of Superman - Seizoen 1

01-03-2006

8.4

Lois & Clark: The New Adventures of Superman - Seizoen 1 (DVD)

Het karakter Superman, een DC Comics creatie van Joe Schuster en Jerry Siegel, is in de loop der jaren bijzonder populair gebleven. De ‘man van staal’ van buitenaardse afkomst die op aarde over superkrachten beschikt en onder de schuilnaam Superman de meest fantastische reddingsacties uitvoert heeft al menig regisseur geïnspireerd tot een (teken)film of televisieserie. Voor televisie is onder andere in de jaren vijftig een serie geweest met de Adventures of Superman, waarin George Reeves de hoofdrol speelde.
Televisie producent Deborah Joy LeVine blies in 1993 het karakter Superman nieuw leven in met de televisieserie Lois & Clark: The New Adventures of Superman. De titel verraadt ook meteen waar de kern ligt in deze televisieserie. Centrale karakters zijn Lois Lane (Terri Hatcher); dé journaliste van de meest gelezen krant van Amerika, de Daily Planet en Clark Kent (Dean Cain); de wat naïeve beginnende journalist die in Metropolis zijn geluk komt zoeken en een baan krijgt bij diezelfde Daily Planet. De bezielende en immer naar primeurs smachtende hoofdredacteur Perry White (Lane Smith), koppelt het tweetal aan elkaar. De ervaren en ambitieuze Lois Lane moet natuurlijk niets van de nog onervaren Clark Kent hebben. Zij ziet Clark alleen maar als een sta-in-de-weg bij haar nieuwsjacht en zij is zeker geen teamspeler. Wat zij niet weet en ook niet ziet is dat Clark een bijzonder geheim met zich meedraagt. Clark Kent beschikt over bijzondere krachten. Maar hij kan ze niet publiekelijk gebruiken, om te voorkomen dat hij een studieobject van Amerikaanse onderzoekers wordt. Toch voelt Clark heel sterk de behoefte om zijn krachten te gebruiken tegen de misstanden en fatale ongelukken die plaats vinden in Metropolis. Met hulp van zijn aardse adoptieouders Jonathan (Eddie Jones) en Martha Kent (K. Callan), die in Smallville leven, bedenkt Clark zijn alter-ego Superman en draagt hij bij zijn reddingsmissies een blauw pak met een rode cape.
Vanaf zijn eerste reddingsmissie als Superman, ontstaat er een intense jacht op deze held. Lois Lane, die tot over haar oren verliefd is op de superheld, ziet in Superman haar kans op de grote primeur waar ze altijd van droomde. En dan is er de criminele magnaat Lex Luthor (John Shea), die om tweeërlei redenen achter Superman aanzit. Ten eerste omdat Superman al zijn ingenieuze maar tevens minder eerbare plannen voor meer macht telkenmale dwarsboomt. Maar ook uit jaloezie, want Luthor vindt het maar niks dat Lois Lane meer aandacht voor Superman heeft en daardoor niet op zijn avances ingaat. Of toch wel…? Bij alle journalistieke onderzoeksopdrachten die Lois Lane en Clark Kent uitvoeren, heeft Lois niet door dat Clark de superheld en haar geheime idool is. En dat Clark ook nog eens verliefd is op Lois. Lois Lane ziet in Clark niet meer dan een soms wat stuntelige partner en medejournalist, die natuurlijk niet kan tippen aan haar status. Maar laat Clark haar echt zo onverschillig. Als de aantrekkelijke roddeljournaliste Catherine “Cat” Grant (Tracy Scoggins) haar zinnen op Clark zet, brengt dit bij Lois toch bepaalde gevoelens los.

De liefdesdriehoek tussen Lois, Clark en Superman en de onwetendheid van Lois over de ware identiteit van Clark, is natuurlijk aanleiding voor menig hilarische en komische situaties, met spitsvondige dialogen. Deze liefdesdriehoek is ook de rode draad in het uit 21 afleveringen bestaande eerste seizoen van Lois & Clark: The New Adventures of Superman. Ook het immer terugkerende dilemma van Clark tussen enerzijds anoniem als Superman zijn goede daden kunnen verrichten en anderzijds open- en eerlijkheid betrachten naar Lois over zijn afkomst en speciale krachten. Regelmatig gaat Clark hierin te rade bij zijn adoptieouders in Smalleville. Ook de strijd van Lex Luthor tegen Superman, waarbij Luthor tevens erachter probeert te komen wat het geheim van Superman is, loopt als een rode draad door de serie heen.
Daarentegen heeft ook elke aflevering een min of meer op zich zelf staand subplot, waarbij Lois en Clark hun journalistieke onderzoekswerk doen en Clark als Superman de mensen voor menig gevaar behoed. Zo krijgen zij bijvoorbeeld te maken met een man die een pak heeft uitgevonden waarmee je onzichtbaar wordt, of ze onderzoeken undercover een reeks brandstichtingen. In een andere aflevering krijgt de gehele redactie van de Daily Planet te maken met een liefdesparfum. En als liefdesstel onderzoeken Lois en Clark een vermeend politiek schandaal. Uiteraard heeft in alle aflevering Superman de schone taak een en ander tot een goed einde te brengen. Als Superman krijgt Clark ook het nodige te verwerken, helemaal als een brok kryptoniet wordt gevonden en in de handen van Lex Luthor komt of als Lex Luthor een kloon van Superman weet te maken. Een overzicht van de afleveringen:

DVD 1
1. Pilot (dubbele aflevering)
2. Strange Visitor (from Another Planet)

DVD 2
3. Neverending Battle
4. I\'m Looking Through You
5. Requiem for a Superhero
6. I\'ve Got a Crush on You

DVD 3
7. Smart Kids
8. The Green, Green Glow of Home
9. The Man of Steel Bars
10. Pheromone, My Lovely

DVD 4
11. Honeymoon in Metropolis
12. All Shook Up
13. Witness
14. Illusions of Grandeur

DVD 5
15. The Ides of Metropolis
16. Foundling
17. The Rival
18. Vatman

DVD 6
19. Fly Hard
20. Barbarians at the Planet
21. The House of Luthor

Vanaf de pilot aflevering (allereerste aflevering), die in Amerika in september 1993 werd uitgezonden, was de serie een groot succes. Dit succes kwam met name door een geslaagde mix van diverse aspecten in de afleveringen. Natuurlijk de bijzondere relatie tussen Lois, Clark en Superman. Waarbij de casting van Dean Cain als Clark Kent/Superman en Teri Hatcher als Lois Lane ook als zeer geslaagd bestempeld mag worden. Ook zeer geslaagd is de rol van Lex Luthor, fraai gespeeld door John Shea. Zijn dubbele relatie met Lois en Clark/Superman geeft ook genoeg stof voor een intrigerende verhaallijn. Naast de romantiek, de milde spanning en evenzo milde actie natuurlijk ook ruim aandacht voor humor. Lane Smith als Perry White is hier een prachtig voorbeeld. Maar ook Michael Landes als Jimmy Olson, het hulpje van Perry White die zo graag als volwaardig journalist gezien wil worden. Michael Landes speelt deze rol alleen dit eerste seizoen. En de altijd op mannen jagende Catherine “Cat” Grant, gespeeld door Tracy Scoggins. Haar karakter werd na het eerste seizoen geschrapt.
Ook de setting van de serie in het fictieve Metropolis is bijzonder. Enerzijds heeft de serie de uitstraling van een jaren ’50 programma. Want voor de meest gelezen nationale krant als de Daily Planet wordt het nieuws op zeer ouderwetse wijze vergaard en verwerkt. Anderzijds toch ook genoeg futuristische zaken als het Space Station Prometheus (in de pilotaflevering) of bijvoorbeeld pakken die mensen onzichtbaar maken en een aflevering met ‘bionische boksers’.

De serie heeft met name in de eerste jaren de nodige prijzen en onderscheidingen ontvangen of is ervoor genomineerd. Zo kreeg regisseur Robert Butler voor de regie van de pilotaflevering in 1994 een Emmy Award nominatie. Het eerste seizoen kreeg als beste genre televisieserie ook een prijs toegekend. In 1997 komt na vier seizoenen Lois & Clark: The New Adventures of Superman en 88 afleveringen een einde aan deze leuke serie.

Warner heeft nu de dubbele pilot aflevering en de 20 afleveringen van het eerste seizoen op DVD uitgebracht. De boxset bestaat uit zes DVD’s die verpakt zijn in slimline keepcases. De zes cases zitten in een kartonnen slipcase.

Genre: Romantiek, Science fiction, TV
Jaar: 1993
Speelduur: 968 min
Verpakking: Slimcase (6x)
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans
EAN: 7321931729468

• Achter de Schermen Featurette
  • Audiocommentaar bij de pilotaflevering
  • Retrospectieve documentaire
  • De lucht in: de special effects
  • Presentatie van de originele pilot

De serie is op 35 mm film opgenomen en staat met een beeldverhouding van 1.33:1 fullframe op DVD. Met dit beeldformaat is de serie ook uitgezonden op televisie.
De eerste afleveringen van dit eerste seizoen hebben een alleszins redelijk goede beeldkwaliteit. Met name de beeldkwaliteit van de pilot aflevering steekt hier in positieve zin bovenuit. De eerste afleveringen hebben goed verzadigde en natuurlijk ogende kleuren. Het beeld oogt redelijk scherp, maar de detaillering is in het algemeen matig. Af en toe oogt het beeld duidelijk soft, maar grotendeels gaat het hier om bewuste keuzes van de regisseur. Helderheid van het beeld is goed, maar het contrast is niet helemaal ideaal. Hierdoor is het zwartniveau bij donkere scènes iets minder goed en zijn details in donkere beelden minder goed te onderscheiden.
Gaandeweg het seizoen neemt de algehele kwaliteit van het beeld iets af. Bij de latere afleveringen in het seizoen oogt het beeld wat fletser en is ook de scherpte en detaillering van het beeld duidelijk wat minder.
In het beeld is filmgrain af en toe duidelijk aanwezig. Het beeld heeft duidelijk last van enkele nadelige invloeden van een overzetting van film naar het Amerikaanse NTSC beeldformaat, waarbij de PAL transfer weer van deze NTSC master is afgeleid. Dit verklaart onder andere de wat mindere scherpte van het beeld. Het beeld heeft daarbij een interlaced karakter. Dit alles leidt er toe dat bij snelle horizontale (links-rechts) bewegingen een lichte vervaging van het beeld optreedt en het kameffect zichtbaar is.
De afleveringen zijn per DVD aaneengesloten te bekijken of gewoon los te kiezen. Elke aflevering is in zes chapterstops opgedeeld. De optionele Nederlandse ondertiteling is wit en heeft een goed leesbaar lettertype. De ondertiteling staat iets te hoog in het beeld geplaatst.

De serie is gewoon in Stereo uitgezonden. De soundtrack staat op DVD als een Dolby Digital 2.0 surround soundtrack (bitrate 192 kb/s). Het is een goed klinkende soundtrack met prima stereospreiding. Dat laatste valt vooral op bij de begintune van de serie, die mooi ruimtelijk klinkt. Detail van de soundtrack is goed. In de soundtrack is een opvallend goed laag aanwezig. Dialogen zijn altijd goed te volgen en zijn midden in het geluidsbeeld geplaatst. Doordat de soundtrack surround geflaged is, schakelt de DPL-II(x) decoder automatisch in. De ruimtelijkheid van het geluidsbeeld, waarbij de surrounds heel subtiel meedoen, is redelijk goed. Dialogen zijn te allen tijde goed te volgen.

De breedbeeldmenu’s zijn met DD2.0 (192 kb/s) achtergrondgeluid. De menu’s zijn deels geanimeerd, deels statische plaatjes. De extra’s in deze set zijn terug te vinden op de eerste en de laatste DVD in de set. De extra’s zijn helaas niet Nederlands ondertiteld.

DVD 1

Commentary on Pilot by creator/producer Deborah Joy LeVine, Dean Cain and director Robert Butler
Een ingesproken audiocommentaar bij de pilot aflevering. Hoofdrolspeler Dean Cain geeft samen met regisseur Robert Butler en producent Deborah Joy LeVine een amusant en ook informatief commentaar. Het commentaar geeft voldoende achtergrond informatie bij deze eerste aflevering, maar ook informatie over andere ontwikkelingen tijdens het eerste seizoen. Het commentaar is alleen in het Engels ondertiteld.

Pilot Presentation (20 min)
Producent Deborah Joy LeVine geeft een korte introductie op dit extra die bestaat uit een 20 minuten durende presentatie van de eerste beelden van de serie. Een en ander werd getoond op de San Diego Comic Con in 1992, waar LeVine haar ideeën om een ander soort Superman serie te maken op het aanwezige publiek wou uittesten.

DVD 6

From Rivals to Romance: The Making of “Lois & Clark” (26 min)
Een documentaire waarin wordt teruggekeken op de realisatie van de serie. Met onder andere interviewfragmenten met hoofdrolspelers Dean Cain en Teri Hatcher.

Taking Flight: The Visual Effects of “Lois & Clark” (6½ min)
Een korte featurette over de special effects in de serie.

De Amerikaanse televisieserie Lois & Clark: The New Adventures of Superman was vanaf de allereerste aflevering, de dubbele pilot aflevering, een groot succes. Lois Lane en Clark Kent werken samen op de nieuwsredactie van de Daily Planet in Metropolis. Samen jagen ze de nieuwste verhalen in Metropolis achterna. De beste primeur is het geheime idool van Lois. De superheld Superman van wie zij niet weet dat hij Clark Kent’s alter ego is. De schurk Lex Luthor jaagt ook op Superman, maar dan met andere motieven.
Dean Cain en Teri Hatcher spelen de hoofdrol in deze televisieserie. De liefdesdriehoek Lois Lane, Clark Kent en Superman is de rode draad door alle 21 aflevering in dit seizoen.
Warner heeft de dubbele pilot aflevering met de 20 afleveringen van dit eerste seizoen uitgebracht in een 6-DVD boxset. De DVD’s zijn verpakt in slimline keepcases, die samengebundeld zijn in een kartonnen slipcase. Als extra is de pilot aflevering voorzien van een audiocommentaar en zijn twee korte documentaires opgenomen.
De kwaliteit van het beeld valt een beetje tegen. Met name de laatste afleveringen in dit seizoen hebben enigzins fletse kleuren en tegenvallende scherpte en detaillering. De Dolby Surround soundtrack klinkt prima. Een leuke serie met een leuke mix van bruisende actie, humor en romantiek.