Corner, The

12-03-2006

8.8

Corner, The (DVD)

Elke stad in Amerika heeft wel zo’n straathoek als The Corner. Deze HBO miniserie portretteert de rauwe wereld van de hoek Fayette Street en Monroe Street in West-Baltimore. Een soort open drugsmarkt die door de meeste inwoners van Baltimore wordt gemeden. Hoewel geacteerd, wordt in deze serie gebruik gemaakt van echte namen en echte gebeurtenissen.

Gary McCullough (T.K. Carter) is een drugsverslaafde in West-Baltimore. Vroeger een slimme jongen met uitstekende vooruitzichten op een veelbelovende carrière. Een carrière die stopte toen hij noodgedwongen de school verlaat om geld te gaan verdienen om zijn zwangere vriendin Fran Boyd (Khandi Alexander) en kort daarna zijn gezin te kunnen onderhouden. Een huwelijk dat jaren later stuk loopt onder andere als gevolg van het drugsgebruik van Fran. Gary en Fran leven in een buurt waar drugs openlijk wordt verhandeld. Nu, jaren later is Gary zelf ook aan de drugs. Ondanks dat hij verder een fatsoenlijke jongen is met nog immer interesse in de studieboeken, wordt zijn leven gedomineerd door de onbedwingbare behoefte naar drugs.
Fran probeert ondanks alles een goede moeder te zijn voor hun vijftien jaar oude zoon DeAndre (Sean Nelson. DeAndre is een ‘gang lid’ en dealt drugs op The Corner (=de straathoek). Niemand is in deze langzaam stervende buurt zijn leven zeker. Toch is dit de plek waar het allemaal gebeurt en waar je 24 uur per dag moet zijn. Evenals Gary is DeAndre een slimme jongen, maar desondanks niet in staat zich te ontrekken aan het milieu waar hij opgroeide en leeft. Wanneer zijn vriendin Tyreeka (Toy Connor) zwanger blijkt, speelt DeAndre kort met de gedachte om zich uit de drugswereld te ontrekken. Maar de aantrekkingskracht van het ‘makkelijke’ geld is voor hem te groot. En zo blijft een vicieuze cirkel in stand.

De HBO miniserie The Corner is gebaseerd op het non-fictieboek The Corner: A Year in the Life of an Inner-Citty Neighbourhood. Dit boek is geschreven door de journalist David Simon en voormalige politieman Ed Burns. Deze emotioneel geladen serie is geregisseerd door Charles S. Dutton. Dutton regisseerde drie jaar eerder de HBO film First Time Fellon, waarin ook de harde realiteit van vandaag het onderwerp was. Dutton werd zelf in de jaren ’70 wegen doodslag tot 7½ jaar gevangenisstraf veroordeeld en groeide zelf in een buurt als geportretteerd in The Corner op. Dutton leidt persoonlijk de serie in, waarin hij de uitzichtloosheid van het leven in een buurt als hier gefilmd benadrukt. Via flashbacks laat Dutton zien hoe het verval van de buurt plaats heeft gevonden. En hoe het leven van de McCullough’s steeds uitzichtlozer werd. Een wereld waarin de behoefte aan drugs als heroïne en cocaïne de handel erin in stand houdt en diezelfde handel ervoor zorgt dat de behoefte in stand gehouden wordt. Een vicieuze cirkel waar bijna geen ontkomen aan is. The Corner is een zesdelige televisiedrama waarin het gebroken gezin van Gay en Fran McCullough, hun zoon, hun buren, vrienden en vijanden centraal staan. Allen vechten zij om te overleven in een binnenstad waar zelfs de gebouwen waarin ze wonen op instorten staan.
The Corner kreeg in 2001 drie Emmy Awards toegekend, die voor de beste miniserie, beste regie en beste script. De cast speelt hun rollen indrukwekkend en aangrijpend. Tezamen met het documentaireachtige karakter van de serie, is het net of je naar echte gebeurtenissen zit te kijken. Maar hoe aangrijpend soms ook, de serie laat slechts de buitenkant zien van wat zich echt afspeelt in The Corner. De harde realiteit is nog vele malen erger. Een aantal acteurs is onder andere ook bekend geworden door de televisieserie E.R., ook een serie met het een hoog realiteitsgehalte. Schrijvers David Simon en Ed Burns zijn onder andere bekend van de televisieserie The Wire. Eveneens een televisieserie waarin de harde realiteit van de stad Baltimore centraal staat. Aan het einde van The Corner komt regisseur Charles S. Dutton weer zelf in beeld en eindigt hij de serie met een interview met de echte Fran, DeAndre en Tyreeka.

Genre: Drama, TV
Jaar: 2000
Speelduur: 375 min
Verpakking: Duo Keep Case
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Noors, Portugees, En vele andere
EAN: 7321932254198

Het beeld staat met de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.33:1 op de schijf. De serie is op 16 mm film gefilmd. De omzetting naar DVD is gepaard gegaan met één duidelijk zichtbaar minpunt. De transfer is zeer waarschijnlijk afkomstig van een NTSC-bron. Bij horizontale beeld-verschuivingen verloopt het beeld schokkerig, wat als bijkomend negatief heeft dat het beeld daardoor een soort waas krijgt. Dit alles is het gevolg van het zgn. 3:2 pulldown proces dat wordt gebruikt bij het overzetten van film naar NTSC. Hierbij wordt volgens een bepaalde berekening het aantal beeldjes per seconde van 24 (film) verhoogd naar 30 (NTSC), waarbij het beeld ook nog eens interlaced wordt (elk beeldje bestaat dan uit twee halve beelden). Als dan de NTSC bron wordt gebruikt als bron voor de PAL transfer, krijg je het probleem zoals dat op deze DVD dus zichtbaar is.
Eigenlijk wel jammer dat dit probleem zich voordoet, omdat het beeld er verder goed uitziet. Goed kleurrijk met goed contrast. Ook de donkere beelden hebben nog voldoende detaillering. De scherpte van het beeld is redelijk goed, waarbij waarneembaar edge enhancement in lichte mate toegepast. In de film is constant een lichte beeldruis aanwezig. De serie is met camera’s uit de losse hand opgenomen, waarbij de onrustige beeldbewegingen het documentaire karakter van de serie goed benadrukken. De serie bestaat uit zes afleveringen van elk ruim 60 minuten. Elke aflevering is opgedeeld in 6 chapterstops. De set bestaat uit twee DVD’s, waarbij op elke DVD drie afleveringen staan. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) staat goed geplaatst onder in het beeld.

De oorspronkelijke Engelstalige Dolby Stereo geluidstrack staat in Dolby Digital 2.0 Surround (bitrate 192 kb/s) op de DVD. De geluidstrack klinkt netjes met een redelijke surroundbeleving. Met name bij de straatscènes valt het gebruik van de surrounds met de omgevingsluiden op. De spaarzame filmmuziek komt met een prima stereospreiding uit beide frontspeakers, waarbij de surround er enige ruimtelijkheid aan geven. De detaillering van de soundtrack is goed. Er is voldoende laag aanwezig, met name bij de muziek. Dialogen zijn goed te volgen en komen uit de centerspeaker.

De statische breedbeeld menuschermen zijn zonder achtergrondgeluid. Deze DVD heeft geen extra’s.

Elke stad in Amerika heeft wel zo’n straathoek als The Corner. Deze HBO miniserie portretteert de rauwe wereld van de hoek Fayette Street en Monroe Street in West-Baltimore. Een soort open drugsmarkt die door de meeste inwoners van Baltimore wordt gemeden. Hoewel geacteerd, wordt in deze serie gebruik gemaakt van echte namen en echte gebeurtenissen. De serie is geregisseerd door Charles S. Dutton, zelf ooit veroordeeld wegens doodslag en opgegroeid in een soortgelijke buurt.
Deze uitgave van Warner heeft redelijke goede breedbeeld- en Dolby Surround geluidskwaliteit. Het beeld heeft wel last van de gevolgen van een NTSC overzetting. Extra’s staan niet op deze DVD.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.