Edades de Lulu, Las (The Ages of Lulu)

15-03-2006

3.6

Edades de Lulu, Las (The Ages of Lulu) (DVD)

Lulu is als tiener verliefd op Pablo. In de auto van Pablo heeft ze haar eerste sexuele avontuur met hem. Kort na deze affaire vertrekt Pablo naar de Verenigde Staten. Lulu is nog steeds verliefd op hem, maar heeft ondertussen ook sexuele relaties met andere mannen. Na jaren keert Pablo terug uit de Verenigde Staten en begint hun verhouding opnieuw. Ze trouwen en krijgen een kindje. Hun vrije tijd brengen ze door met sex, soms als een trio met een travestiet. Als Pablo echter een bijzonder triootje regelt gaat het voor Lulu te ver. Ze verlaat Pablo, maar kan niet leven zonder de sex. Ze bekijkt pornofilms en huurt homo’s in waarbij ze als voyeur naar hun escapades kan kijken. Haar kinky uitspattingen gaan steeds verder, zodat ze bijna in de verkeerde milieus terechtkomt.

Bigas Luna staat bekend om zijn sexueel getinte films. Waar in Jamón, Jamón nog sprake kan zijn van erotiek, is het in Las Edades de Lulu platte en kinky sex. Daar kun je van houden of niet, maar in deze film is het allemaal te plastisch en niet geloofwaardig neergezet. Diepgang is ver te zoeken en de acteurs stappen ongeïnspireerd door de film. Het verhaal biedt echter ook niet teveel mogelijkheden om als acteur te excelleren. Daarvoor zitten er teveel (plot-)gaten in het scenario. De reden waarom Lulu weggaat bij Pablo is op zich wel te begrijpen, maar de manier waarop komt zomaar uit de lucht vallen. Lulu wordt gespeeld door de Italiaanse Francesca Neri, maar ze heeft een erg eendimensioneel karakter. Om zo’n expliciete film geloofwaardig te maken moeten de acteurs op z’n minst overtuiging hebben in hun rol, maar daar ontbreekt het hier aan. Je kijkt er naar, maar het doet je niks. Alleen de rol van Maria Barranco als Ely steekt boven de grauwe middelmaat uit. De aankleding is op sommige punten ook een beetje knullig. Om de tijdspanne weer te geven wordt bij de acteurs gebruik gemaakt van pruiken, die echter té herkenbaar zijn als pruik. De rol voor Lulu was oorspronkelijk toebedacht aan Angela Molina, maar deze bedankte op nadrukkelijke wijze voor de eer, vanwege begrijpelijke redenen. De film kreeg daardoor in Spanje wel veel aandacht, die het eigenlijk niet verdient.

Genre: Drama, Erotiek
Jaar: 1990
Speelduur: 95 min
Verpakking: Transparant Keep Case in Slipsleeve
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025508480

• Also Available

De film staat in 1.78:1 anamorf op de DVD. Op de hoes staat 1.85:1. Het is een film van het type DVD-5 (enkellaags). De bitrate is daardoor aan de lage kant en dat heeft z’n effect op de beeldkwaliteit. De scherpte is heel matig. De hele film heeft een softe toon. Het contrast is veel te laag, waardoor details verdwijnen en de donkere scènes alleen in een heel donkere omgeving nog redelijk te bekijken zijn. Maar op andere momenten bleken de lichte delen weer uit. Ook de aftiteling is slecht te lezen door het overstralen van de witte letters.
Bigas Luna werkt graag met felle (rode) kleuren en die ontbreken dan ook niet in deze film. Voor de rest zijn de kleuren een beetje aan de fletse kant. De film is onderverdeeld in slechts 6 hoofdstukken, wat toch echt te weinig is voor een film van anderhalf uur. De ondertiteling is iets te hoog geplaatst en goed leesbaar, al heeft het een ietwat blokkig karakter.

De DVD heeft een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s bitrate) en een Dolby Digital 5.1 unwrapped (448 kb/s bitrate) als geluidssporen. De film legt de nadruk op de dialogen. Voor effecten is nauwelijks ruimte. De dialogen komen keurig uit het midden en het stereobeeld komt tot uiting bij enkele sfeergeluiden en de muziek. De muziekkeuze is soms te banaal voor woorden. Lou Reed’s “Walk on the Wild Side” of het “Peter Gunn-theme” (bekend van de Blues Brothers) tijdens een vrijpartij tussen drie homo’s zijn zeer misplaatst.
De Dolby Digital 5.1 track klinkt over het algemeen nogal schel. Lage tonen ontbreken en het LFE kanaal wordt dan ook niet aangesproken. De Dolby Digital 2.0 track klinkt iets voller en heeft meer dynamiek. Hier is echter wel meer ruis aanwezig. Toch gaat de voorkeur uit naar de Dolby Digital 2.0 uitvoering.

Het menu van de DVD is een statisch beeld in een 1.33:1 beeldformaat. Er zit geen geluid of muziek bij. Het enige wat aanwezig is als extra zijn 4 trailers van andere Bigas Luna films die door Indies zijn uitgebracht.

Lulu heeft op jonge leeftijd haar eerste sexuele ervaring met Pablo. Jaren later trouwen ze en besteden hun vrije tijd vooral met sex. Als Pablo een bijzonder triootje regelt gaat het voor Lulu te ver en verlaat ze Pablo. Ze kan echter niet zonder sex en ze huurt daarom homo’s in om als voyeur te kunnen kijken. Langzaamaan worden haar uitspattingen steeds kinkiër en belandt ze bijna in verkeerde milieus.
Las Edades de Lulu is een matige film van de Spaanse regisseur Bigas Luna. Het verhaal is flinterdun en dient alleen om de escapades van Lulu te tonen. De beeldkwaliteit is bijzonder matig. Vooral de scherpte en het contrast zijn ondermaats. Het geluid is redelijk, maar ook niet meer dan dat.
De film is alleen geschikt voor fans van Bigas Luna of mensen die van kinky sex houden, maar voor de rest geen aanrader. Dan is Jamón, Jamón van Bigas Luna een (veel) betere keuze.