Class of 1984

27-03-2006

5.7

Class of 1984 (DVD)

Andy Norris (Perry King) is de nieuwe muziekleraar op de als zeer slecht bekend staande middelbare school Abraham Lincoln High. Door de biologieleraar Terry Corrigan (Roddy McDowall) wordt Andy gewezen op het tuig dat niets liever doet dan een leraar het leven zuur te maken, terwijl ze samen door een metaaldetector lopen. Drugsgebruik, prostitutie en geweld tieren welig en de dienst wordt met name uitgemaakt door jeugdbendes. Al vanaf de eerste les wordt Andy geconfronteerd met de brutale scholier Peter Stegman (Timothy van Patten), die op de schoolgangen de dienst uitmaakt. Alhoewel de jongen laat blijken ook over muzikaal talent te beschikken, wil Norris hem niet in zijn klas zien vanwege zijn opstandige gedrag. Aanvankelijk laat Norris zich niet intimideren, maar Stegman weet de beeldvorming van het schoolhoofd zodanig te manipuleren dat het lijkt als Norris Stegman het leven zuur maakt in plaats van andersom. Op de avond dat Norris met zijn muziekklas een uitvoering van Tchaikovsky’s 1812 Overture zal geven, nemen Stegman en zijn bende op een vreselijke manier wraak op Norris.

Class of 1984 van schrijver en regisseur Mark L. Lester was begin jaren ’80 één van de meest gewelddadige films van zijn tijd. De film schetst een angstaanjagend beeld van een school, waar geweld en jeugdbendes de boventoon voeren. In de tijd dat de film uitkwam leidde dat tot veel negatieve reacties, maar eigenlijk was de film zijn tijd ver vooruit. In de loop van de afgelopen jaren blijkt de film door kwaliteit en talent niet verouderd te zijn. Ook in de vijf jaar later gemaakte film The Principal van regisseur Christopher Cain met acteurs James Belushi en Louis Gossett Jr. wordt eenzelfde schoolbeeld geschetst als in Class of 1984. Mark Lester’s Class of 1984 is inmiddels uitgegroeid tot een klassieker. Natuurlijk kun je afdingen op de realiteitszin van de film. Maar ik denk dat de geschetste situatie niet eens zo onrealistisch is. Misschien 20 jaar geleden nog wel, maar heden ten dage zijn er scholen die werken met metaal detectoren bij de ingang. Uiteraard is het beeld in de film allemaal ietwat overdreven neergezet. Met name het contrast tussen de ‘slechte’ en de ‘goede’ leerlingen is iets teveel van het goede. We zien in de film trouwens nog een erg jonge, en nog wat mollige, Michael Fox (toen nog zonder ‘J.’) als de brave leerling Arthur. Ook bij de overspannen biologieleraar is sprake van overacting en het beeld dat de directie per definitie kiest voor de onschuld van de leerling kun je ook vraagtekens bij zetten. Maar juist dit wat sterk neergezette contrast werkt op een positieve manier versterkend in het beeld dat de film wil neerzetten. Vanwege het gewelddadige karakter van de film werd de film in de jaren ’80 door diverse landen uitgesloten van vertoning of werden scènes aangepast of geheel verwijderd uit de film. De versie die op deze DVD release van Bridge staat is de ‘uncensored version’. Dit betekent dat de origineel bedoelde scènes qua bloot en geweld in deze versie van de film zitten. De cast van de film bestond vooral uit acteurs die tot dan toe voornamelijk een TV carrière hadden. Voor Michael J. Fox was het de tweede speelfilm, drie jaar later kwam zijn grote doorbraak met Back to the Future. Hoofdrolspeler Perry King bleef voornamelijk in TV producties spelen. Timothy van Patten speelde ook voornamelijk in TV producties en is de laatste tien jaar zelf als regisseur actief. De titelsong van de film is “I am the future” gezongen door Alice Cooper. Regisseur Mark L. Lester maakte in 1990 een soort vervolg op de film genaamd Class of 1999.

Genre: Horror, Thriller
Jaar: 1982
Speelduur: 94 min
Verpakking: Steelbook
Uitgever: Bridge Entertainment
EAN: 8711983480148

• TV Spots
  • Bioscooptrailer
  • The Making of Class of 1984

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en met deze beeldverhouding staat de film anamorf op deze DVD. Het beeld van deze film uit 1982 is opgeknapt en ziet er redelijk goed uit.. De kleuren zien er natuurlijk uit en zijn redelijk verzadigd. Het beeld heeft een softe uitstraling en een redelijke mate van detaillering. Constant is een beperkte mate van filmgrain aanwezig. De bitrate voor het beeld is met gemiddeld 6.5 Mbit/s redelijk hoog, maar doordat de maximale bitrate gefixeerd is, komen heel af en toe kleine compressiefoutjes voor. Aliasing is incidenteel te zien. Gezien de leeftijd van de film een prima beeldkwaliteit.
De film is verdeeld in 6 chapterstops. De ondertiteling (wit) is duidelijk leesbaar met een mooi klein lettertype. De ondertiteling staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De originele Dolby Stereo Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 2.0 stereo (bitrate 192 kb/s) en in een remix Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s) op de DVD. De DD2.0 klinkt goed en geeft muziek en filmgeluiden met een prima stereobeeld weer. De DD 5.1 remix klinkt ook goed en qua karakter gelijk aan de DD 2.0 track. Ook nu een goede weergave van filmgeluiden en muziek door de beide frontspeakers. De surrounds geven in heel beperkte mate enige ruimtelijkheid aan de soundtrack door een licht echo effect. De dialogen komen goed verstaanbaar uit de centerspeaker. De soundtrack heeft wel een digitale scherpte in het hoog en klinkt af en toe wat ‘dun’ door minder nadrukkelijk aanwezig laag. Ook dit is een zeer acceptabele soundtrack gezien de leeftijd van de film.

De breedbeeldmenu’s zijn statische schermen zonder achtergrondgeluid. Alleen het eerste menuscherm is geanimeerd en heeft de song van Alice Cooper als achtergrondmuziek. Deze uitgave heeft enkele interessante extra’s.

Making of Class of 1984 ‘Blood and blackboards’ (36 min)
Een retrospectieve documentaire waarin acteurs en regisseur terugkijken op de film. Er wordt verder tamelijk sterk benadrukt dat het geweld in de film niets onzinnigs was en wat de film laat zien de realiteit van vandaag is. Regisseur Mark Lester legt uit hoe in voor deze film sterk werd beïnvloed door verschillende ‘high school movies’ uit de jaren ’50.

Trailer ‘Class of 1984’ (2 min)
De bioscooptrailer.

2 TV sports (1 min)
Twee televisiecommercials uit de jaren ’80.

Audiocommentaar schrijver / regisseur Mark L. Lester
Een prima commmentaar van Mark Lester, die het script schreef en de film regisseerde. Hij vertelt veel over de zaken die hij tegenkwam tijdens het filmen. Zo vertelt hij onder andere dat de film tijdens een schoolvakantie werd gedraaid, waarbij voornamelijk met jeugd is gewerkt zonder filmervaring. Interessant commentaar. Ook Nederlands ondertiteld.

Met keuze uit de promotietrailers voor vijf andere Bridge uitgaven.

De DVD is verpakt in een zeer fraai ogende en glanzende steelbook verpakking met reliëfopdruk.

Class of 1984 is de gewelddadige ‘high school’ film van schrijver en regisseur Mark L. Lester. In deze film speelt Perry King een muziekleraar die op een school komt waar jeugdbendes de dienst uitmaken. Er ontstaat een machtstrijd tussen hem en de aanvoerder van één van de jeugdbendes. Door het expliciete gewelddadige karakter riep de film in de jaren ’80 veel weerstand op en werd drastisch geknipt. Op deze DVD staat de ongecensureerde versie, waarin de vrij expliciete bloot en geweldsscènes zijn teruggebracht. De film heeft ondertussen een klassiekerstatus gekregen.
Deze uitgave van Bridge Entertainement heeft prima beeld- en geluidskwaliteit. Als extra een aardige retrospectieve documentaire over de film en een onderhoudend audiocommentaar, alles verpakt in een fraaie steelbook verpakking. Een fraaie release voor een bijzondere film.