Walk on Water

31-03-2006

6.2

Walk on Water (DVD)

Eyal (Lior Ashkenazi) is een topagent van de Israëlische geheime dienst Mossad. Na wederom een geslaagde missie, waarbij hij in Turkije een succesvolle moordaanslag op een Hamas-leider heeft uitgevoerd, komt hij weer thuis. Daar vindt hij zijn vrouw dood aan in bed, ze heeft zelfmoord gepleegd. De baas van Eyal geeft hem als afleiding een eenvoudige nieuwe opdracht, die voor deze baas een persoonlijk tintje heeft. Eyal moet uit zien te vinden wat de verblijfplaats is van Nazi-kopstuk Alfred Himmelman, die na de Tweede Wereldoorlog gevlucht is naar Argentinië. Himmelman is sinds enkele maanden spoorloos verdwenen. Eyal moet vriendschap sluiten met Pia (Caroline Peters) en Axel (Knut Berger), de twee kleinkinderen van Himmelman. Pia woont in Israël in een kibboets en Axel komt vanuit Berlijn bij haar op bezoek. Eyal zal als reisgids Axel begeleiden op zijn trip naar Pia. Via dit contact hoopt Eyal achter de verblijfplaats van Himmelman te komen. Maar de undercoveropdracht blijkt voor Eyal, zo kort na het verlies van zijn vrouw, moeilijker dan verwacht.

Walk on Water is een Europees / Israëlische coproductie, waarin diverse onderwerpen worden aangesneden die zelf vandaag de dag nog gevoelig liggen. Niet verwonderlijk natuurlijk, gezien de verschrikkingen jegens de Joden in de Tweede Wereld Oorlog. Dit is dan meteen ook het eerste thema van de film. De relatie tussen Duitsers en Israëlieten. In deze film krijgt deze natuurlijk nog een bijzonder en spannend tintje omdat er een moordopdracht aan gerelateerd is. Maar de gesprekken tussen Eyal, agent van de Israëlische geheime dienst en de Duitsers Pia en Axel biedt veel mogelijkheden om de relatie tussen deze twee landen van verschillende kanten te benaderen. Want dat is een sterk punt van deze film, er wordt niet voor een bepaald gezichtspunt gekozen. En zo kun je ook zien dat voor de tweede generatie na de Tweede Wereldoorlog de probleempunten van deze oorlog een ander soort lading en anders soort pijn hebben. Heel mooi wordt je als kijker in de gesprekken geconfronteerd met de verschillende visies ten aanzien van dit onderwerp. Fraai daarbij is hoe de interactie tussen de hoofdpersonen, de een zeer gesloten en conservatief, de ander juist openen en liberaal het verschil in de visies op verleden en heden duidelijk maakt. Zowel het effect hiervan op het individu als op de maatschappij is gespreksthema. Het feit dat in de film ook de beider talen wordt gesproken, maar het authenticiteitgehalte ervan alleen maar groter. Ook de gekozen filmmuziek, met songs van vrouwelijke zangers omdat één van de hoofdpersonen daar een expliciete voorkeur voor heeft, draagt bij aan de sfeer. Denk hierbij aan muziek van Ester Ofarim en Buffalo Springfield. In de zijlijn worden nog andere thema’s meegenomen, waaronder homoseksualiteit. Dit laatste thema sneed regisseur Eytan Fox ook al aan zijn enthousiast ontvangen film Yossi & Jagger uit 2002. Door in de verhaallijn een spannend thema te introduceren, de zoektocht naar een voormalig Nazi-kopstuk biedt regisseur Eytan Fox je als kijker een geslaagde mix van entertainment en een sociaal thema. Fox kreeg voor deze film in Israël maar liefst zeven nominaties voor een award, waarvan er twee werden gewonnen. Ook internationaal scoorde de film goed met nominaties en prijzen, waaronder de Franse César. De film is op locatie in zowel Israël als in Duitsland opgenomen.

Jaar: 2004
Speelduur: 104 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504969416

De film staat in de beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit ziet er zeer goed uit. Kleuren ogen natuurlijk en zijn goed verzadigd. Scherpte van het beeld is ook goed met een eveneens goede detaillering. Het contrast en het zwartniveau zijn beide prima. De film is van zeer recente datum, de filmprint is nagenoeg vrij van ongerechtigheden. Af en toe is zichtbaar dat edge enhancement in lichte mate is toegepast.
De film is verdeeld in 13 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk met een net lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De soundtrack, zowel Israëlisch, Engels als Duits gesproken, staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. Een fraai klinkende soundtrack. Nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. De filmmuziek heeft een goed stereobeeld en klinkt dankzij de surrounds mooi ruimtelijk. Het merendeel van de filmgeluiden komt via de voorste speakers, waarbij de surrounds de omgevingsgeluiden weergeven. Regelmatig zijn er specifieke geluidseffecten die uit de surrounds komen. Het laag is vooral in de muziek aanwezig, waarbij af en toe ook het LFE kanaal wordt aangesproken. Dialogen zijn altijd goed te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Extra’s op de DVD zijn beperkt tot trailers.

Trailer (1½ min)
In 1.85:1 niet anamorf beeldformaat

Also Available
Met drie trailers van andere Paradiso uitgaven.

Walk on Water is een Europees / Israëlische coproductie, waarin we twee verschillende culturen zien en de invloed die de Tweede Wereldoorlog nog steeds daarop heeft. In de film ontmoet een Israëlische geheime agent twee Duitsers in het kader van zijn opdracht een voormalig Nazi kopstuk te lokaliseren. Door de gesprekken tussen de hoofdpersonen wordt je bewust dat de ogenschijnlijke verschillen niet eens zo groot zijn. Een zeer goede film van regisseur Eytan Fox.
De beeld- en geluidskwaliteit van deze Paradiso uitgave zijn beide prima. Extra’s heeft deze DVD niet, behalve de trailer en enkele promotionele trailers van andere Paradiso uitgaven.