Water Margin, The

30-03-2006

5.6

Water Margin, The (DVD)

China ten tijde van de Sung dynastie. Grote delen van het land worden beheerst door corruptie. Een groep mannen heeft zich verenigd met als doel de corruptie te lijf te gaan. De overheid is hier uiteraard niet blij mee en zij huren een gevaarlijke vechter in genaamd Golden Spear (Toshio Kurosawa). Hij weet de leider van de rebellen te doden en op hun beurt zweren zij weer wraak. Ze kloppen aan bij Jade Dragon (Tamba Tetsuro) om hem te vragen hen te helpen, aangezien hij de enige man is die genoeg kung fu beheerst om Golden Spear te verslaan. Jade Dragon heeft hier echter helemaal geen zin in en hij besluit niet mee te werken. De vrouw van Jade Dragon ziet dit als een kans haar echtgenoot uit de weg te ruimen en vertelt de overheid dat haar man samenspant met de rebellen en hij wordt daarom ook gevangen genomen. De groep rebellen voelen zich verantwoordelijk voor wat er Jade Dragon is gebeurt en besluiten hem daarom te bevrijden.

The Water Margin is gebaseerd op enkele hoofdstukken van het boek \"Outlaws of the Marsh\", een boek met bijna 100 hoofdstukken en vele verhalen. Het zou onbegonnen werk zijn het gehele boek in één keer te verfilmen en daarom koos regisseur Chang Cheh ervoor om slechts enkele hoofdstukken te gebruiken als inspiratie voor deze film. Later maakte hij ook nog een vervolg genaamd All Men Are Brothers en deze prent laat zien wat er met de hoofdpersonen gebeurt in enkele van de hoofdstukken die volgden.
In het boek staan 108 personen centraal en hoewel we die niet allemaal terug zien in deze film, mag de cast toch gerust indrukwekkend genoemd worden. Enkele van de bekendste namen van de Shaw Brothers ten tijde van de opnames zijn in de film te zien, waaronder Ti Lung, Chen Kuan Tai, Ku Feng en David Chiang. Er is geen echte hoofdpersoon in het verhaal te vinden hoewel David Chiang verreweg het meest in beeld is. Dit is eigenlijk ook één van de zwakheden van de film. De karakters worden niet tot nauwelijks uitgewerkt en daarom is het als kijker moeilijk met de personen mee te leven. The Water Margin is verreweg één van de meest uitgebreide producties van de Shaw Brothers studio. Regelmatig zijn er honderden figuranten in beeld en alle sets zien er prachtig uit. Ook zijn alle personen authentiek gekleed in kleding zoals dat in de tijd van de film gedragen werd. Kosten noch moeite werden gespaard om het allemaal zo grandioos mogelijk in beeld te brengen.
In een martial arts film zijn de vechtscènes uiteraard heel belangrijk, maar die vallen vooral voor de puristen onder ons wat tegen. Echte kung fu zal je hier nauwelijks tegen komen en de stijl die de acteurs over het algemeen gebruiken lijkt meer op worstelen. Ook wordt er regelmatig met wapens gevochten zoals speren, zwaarden en stokken. Net als de rest van de film ademen deze scènes grandeur uit en alles wordt mooi in beeld gebracht. Hoewel veel scènes in de studio zijn opgenomen zijn er ook genoeg buitenscènes aanwezig die ons een mooie blik gunnen het op het Chinese landschap.
Zoals gezegd is The Water Margin een film die grootschaligheid uitademt in alle aspecten. De manier waarop alles in beeld is gebracht, de sets, de kleding en de martial arts zien er allemaal prachtig uit. Dit zorgt ervoor dat deze film verplichte kost is voor fans van het genre.

Genre: Martial Arts
Jaar: 1972
Speelduur: 120 min
Verpakking: Transparant Keep Case
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Mandarijn
  • Dolby Digital 5.1 - Mandarijn
EAN: 8715664033104

De film is te bekijken met een anamorfe transfer in het formaat 2.40:1. Net als de andere uitgaven van de Shaw Brothers is ook deze transfer gerestaureerd wat resulteert in een goede beeldkwaliteit, zeker voor een film uit 1972. De kleuren ogen natuurlijk en goed verzadigd en de prachtige, kleurrijke kostuums komen uitstekend tot hun recht. De scherpte van het beeld is ruim voldoende en slechts af en toe oogt het beeld wat soft. Dit is vooral te merken bij de scènes die zich buiten afspelen. Het beeld bevat verder veel detail en dit wordt nog eens versterkt door het prima contrast en schaduwdetail. Hierdoor zijn ook de scènes binnenshuis goed te volgen. Ook het zwartniveau is ruim voldoende te noemen. Artefacten zijn niet tot nauwelijks aanwezig. Alleen beeldruis en hier en daar een kleine beschadiging komen voor. Een mooi gerestaureerd beeld die ervoor zorgt dat de film bekeken kan worden zoals hij bedoelt is.
De film is verdeeld in 6 hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

Net als bij de andere uitgaven uit de collectie is er voor het geluid de keuze uit een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 track (224 kb/s) in de Mandarijnse taal. Ook de kwaliteit komt overeen met die van de eerder besproken DVD\'s. Bij de 5.1 track betekent dit een geluidsbeeld dat zich richt op de voorste kanalen en dan vooral het middenkanaal. Hier is vrijwel al het geluid te horen met hier en daar een uitloper naar de twee voorkanalen. De achterkanalen worden slechts een enkele keer gebruikt voor het weergeven van wat omgevingsgeluiden. Ook het LFE kanaal laat maar een enkele keer van zich horen, maar de track bevat genoeg laag om niet al te flets over te komen. Dit geldt overigens ook voor de 2.0 track. De tracks klinken verder mooi helder en beschadigingen zijn niet aanwezig.

De menu\'s worden weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Er zijn geen filmgerelateerde extra\'s op de DVD te vinden, maar alleen trailers van de andere Shaw Brothers films uit de reeks.

The Water Margin vertelt het verhaal van een groep rebellen die in opstand komen tegen de corruptie in het land. De overheid is hier uiteraard niet blij mee en zij sturen een goed getrainde vechter op de groep af. Hij weet de leider van de rebellen te doden en de groep zweert wraak. Hiervoor benaderen ze een eveneens goed getrainde vechter en tevens de enige die de moordenaar aan zou kunnen. Deze slaat het aanbod af maar wordt later gevangen genomen, iets waarvoor de rebellen zich verantwoordelijk voelen. Ze stellen een plan samen en besluiten hem te bevrijden. Deze film van de beroemde Chang Cheh is eigenlijk met één woord samen te vatten: epos. Gedurende de twee uur dat de film duurt zijn er honderden figuranten in beeld te zien, grote uitgebreide sets, prachtige kostuums en een cast om je vingers bij af te likken. The Water Margin is dan ook verplichte kost voor liefhebbers van de Shaw Brothers. De DVD is goed verzorgd met een prima beeld en geluidskwaliteit, maar er zijn geen filmgerelateerde extra\'s aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.