In Extremo - Raue Spree 2005

Wilbert Rietman
02-04-2006

8

In Extremo - Raue Spree 2005 (DVD)

In het kader van hun achtste album Mein rasend Herz ging de Duitse middeleeuwse doedelzakkenmetalband In Extremo in 2005 op een uitgebreide tour. De tour werd Raue Spree gedoopt en deed vele landen aan waaronder Nederland. Visueel bood deze tour een prachtige show voor de bezoeker, waarbij het podium omgebouwd is tot het dek van een schip ten tijde van de V.O.C. en waarbij zoals gebruikelijk het nodige vuur(werk) te aanschouwen was. Al snel werd besloten om van deze tour een concert op CD en DVD uit te brengen. Gekozen werd voor een optreden in thuishaven Berlijn. Hieronder de setlist, bestaande uit oude en nieuwe nummers, die de heren speelden, waarvan tracks 21 t/m 24 de ‘Zugaben’ vormen.

1.Raue See
2.Spielmannsfluch
3.Horizont
4.Vänner och frände
5.Küss mich
6.Macht und Dummheit
7.Ave Maria
8.Omnia sol temperat
9.Wessebronner Gebet
10.Mein rasend Herz
11.Wind
12.Singapur
13.Captus est
14.Ich kenne alles
15.Liam
16.Palästinalied
17.Nur Ihr allein
18.Vollmond
19.Poc Vecem
20.Spielmann
21.Erdbeermund
22.Herr Mannelig
23.Merseburger Zaubersprüche II
24.Villeman og Magnhild

In Extremo is een zogenaamde middeleeuwse metalband uit Duitsland, voor de leken betekent dat de band klinkt als een mengeling van Rammstein met harpen, doedelzakken en andere ‘middeleeuwse’ instrumenten. De vergelijking met Rammstein wordt wel vaker gemaakt bij deze band, omdat ook zij eind jaren ’90 opkwamen, ook uit het voormalige Oost-Duitsland komen, een goed gevoel voor theater en vuur hebben live en in het Duits zingen. In het voorjaar van 1995 probeerden ze voor het eerst om doedelzak en rockgitaar te combineren; in de herfst van dat jaar bedacht Michael Rhein (zijn bijnaam is Das letzte Einhorn, zoals alle leden een alter ego hebben) de naam In Extremo. In 1997 op 29 maart, trad de band in het openbaar op en wel op een middeleeuwse markt in Leipzig, deze datum wordt als officiële oprichtingsdatum beschouwd. Op deze DVD rockt en ook swingt de band zoals ze nog nooit gedaan hebben en het lijkt mij dat ze elk jaar weer beter en bekender raken als (show)band., getuige ook de goedgevulde Berlijnse zaal waar het concert is opgenomen. Zanger Michael Rhein weet goed te spelen met het publiek en gebruikt daarbij ook zijn andere bandmaatjes. Ook laat de band genoeg ruimte voor het publiek om uit volle borst mee te zingen. Vorig jaar had de band al een kleine hit in Nederland met Horizont, maar na het zien van deze DVD gun je de band een definitieve internationale doorbraak. Overigens is er van dit concert ook een CD uit met dezelfde titel.

Genre: Muziek
Regio: 0
Speelduur: 119 min
Verpakking: Long Jewel Case
  • PCM 2.0 - Duits
Uitgever: Universal Music
EAN: 0602498764589

Het concert is in breedbeeld vastgelegd en wordt gepresenteerd met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf. Het beeld is in het algemeen genomen goed scherp en detailrijk. Het zwartniveau is van goede kwaliteit, waardoor de verschillende zwart-varianten (en die zijn takrijk bij dit concert) goed overkomen. Zo af en toe is het beeld onscherp, maar dat hangt af van de belichting (het is vaak aan de donkere kant in de zaal zelf) of de gebruikte camera. Verder vallen er geen edge enhancement of compressiefouten te bespeuren, wel is er filmgrain aanwezig. Het beeld heeft wel behoorlijk last van interlacing, waardoor bewegingen (en er wordt veel bewogen) waziger worden (zie screenshot 2). Het concert is verdeeld in 24 hoofdstukken, elke song een eigen hoofdstuk. Een ondertiteling is niet aanwezig.

Het concert is te beluisteren in PCM 2.0 (1536 kbit/s), Dolby Digital 5.1 (448 kbit/s) of Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s), allen in het Duits. De Dolby Digital 2.0-track is duidelijk de minste van de drie (klinkt ook gelijk holler t.o.v. de andere 2), hierdoor richten we ons voornamelijk op de PCM- en de 5.1-track. De PCM 2.0-track is een bijna perfect gemixte stereotrack zoals een CD ook hoort te klinken. Het geluid van deze track is detailvol en alle gebruikte instrumenten zijn goed te herkennen. De zang is hierbij goed in het midden gemixt, wat het geheel bijna perfect doet klinken. Ook de Dolby Digital 5.1-track klinkt heerlijk, waarbij de nadruk op de frontspeakers ligt. De centerspeaker wordt ondersteunend gebruikt, het LFE kanaal laat met name de bas lekker vol overkomen en de surroundkanalen zorgen ervoor dat met name de middeleeuwse instrumenten en de doedelzakken ruimtelijker klinken. Het gejuich en gebrul van het publiek komt uit alle speakers. Je krijgt echt het gevoel middenin het concert te zitten. Mijn persoonlijke voorkeur ligt dan ook bij de 5.1-track, het is alleen jammer dat het gegil van het soms gebruikte vuurwerk het geluid van de band naar achter dringt.

Behalve een prachtig geanimeerd menu (in 1.78:1) met het intro van de show als achtergrondmuziek (Dolby Digital 2.0, 192 kbit/s)zijn er geen extra’s op deze schijf te vinden. Dit is eigenlijk best wel jammer, in thuisland Duitsland verscheen deze DVD als dubbelaar met allerlei leuke extra’s op de tweede DVD.

Raue Spree 2005 is alweer de tweede live-DVD van de Duitse middeleeuwse metalband In Extremo. Het resultaat is een prachtig klinkende en goed uitziende registratie van hun concert in Berlijn. Het blijft jammer dat we niet dezelfde uitgave als onze oosterburen hebben gekregen, waarbij er meer extra’s op de DVD staan, waaronder interviews en een making of het concert, maar de kwaliteit van dit concert maakt veel goed. Voor de fans een verplichte aanschaf, maar ook voor mensen die nog niet bekend zijn met In Extremo en toch bekend wil raken met hun muziek een dikke aanrader.