Believe Nothing

15-04-2006

4.8

Believe Nothing (DVD)

Believe Nothing draait om viervoudig professor Adonis Cnut (Rik Mayall) van de universiteit van Oxford, zijn hondstrouwe butler Albumen (Michael Maloney) en de nieuwe met zichzelf worstelende docente Hannah Awkward (Emily Bruni). Adonis Cnut vindt zichzelf de intelligentste man van de wereld. De regering vraagt hem dan ook vaak om raad en voor TV-optredens kan hij belachelijk hoge bedragen vragen. Op een dag wordt hij gevraagd om lid te worden van een genootschap en niet zomaar een genootschap: dit genootschap (De Raad Voor Internationale Vooruitgang) bepaalt namelijk wat er in de wereld gebeurt en opereert volledig in de schaduw.

Van deze serie is slechts één seizoen gemaakt bestaande uit zes afleveringen en werd in Groot Brittannië uitgezonden in juli en augustus 2002 via het commerciële I-TV. In Nederland was de serie te bewonderen in mei en juni 2003 via de VPRO die de serie nog herhaald heeft van december 2004 tot januari 2005. De afleveringen zagen er als volgt uit:

Get Rich Quick
In deze aflevering maken we kennis met Adonis Cnut en zijn butler Albumen, die op hun beurt weer kennismaken met Hannah Awkward. Hannah wil de nieuwe docente worden van de universiteit, maar hiervoor heeft ze Cnuts stem nodig. Cnut zorgt er ook nog eens voor dat Albumen mee kan doen aan zijn favoriete TV-quiz.

Prepare to Meteor Maker
Sir Richard Chutney is platenbons en net als Adonis Cnut lid van het duistere genootschap. Niet alleen weet hij Cnuts Kerstconcert te vergallen, maar hij weet ook nog eens te vertellen dat er een allesvernietigende meteoor de aarde nadert.

Might as Well Face It, You’re Addicted to Fudge
Adonis probeert de Verenigde Staten en Groot Brittannië zo ver te krijgen dat ze Cuba binnen zullen vallen. Het genootschap heeft namelijk een eiland nodig wat als basis zou kunnen dienen. Op de achtergrond speelt het verhaal van Hannah Awkward die verslaafd is geraakt aan de fudge die Albumen maakt.

Double First
Na een pittig TV-debat over klonen tussen Adonis Cnut en de Amerikaan Sheridan Brinsley wordt de laatste dood gevonden op een toilet. Alles wijst erop dat Adonis de moord heeft gepleegd, maar was het de echte Adonis wel?

The Unhappy Eater
De premier lijdt aan een depressie. Slechts één man heeft het ooit voor elkaar gekregen om een medicijn te vinden tegen depressie, maar deze man zit in de gevangenis wegens kannibalisme. Aan Cnut de taak om de formule voor het medicijn te ontfutselen, maar hij wil dit alleen doen in ruil voor een standbeeld.

Just A Minute
Adonis Cnut krijgt zijn eigen TV-programma. Dit programma gaat echter om 3 uur ’s nachts uitgezonden worden. Albumen heeft een videorecorder om het programma mee op te nemen en een tas vol videobanden, ooit een keer geërfd van zijn vader die conciërge was in het Witte Huis ten tijde van Nixon.

Believe Nothing betekende een reünie voor schrijvers Maurice Gran en Laurence Marks met Rik Mayall. Eind jaren ’80 was dit trio ook al verantwoordelijk voor de serie The New Statesman. Het type Adonis Cnut is van het soort waarin we Rik Mayall al vaker hebben gezien en misschien dat dit juist de reden was dat deze serie geen succes was op de Britse televisie. Het is ook inderdaad zo dat vergeleken met andere Mayall-series zoals Bottom, The Young Ones of het eerder genoemde The New Statesman het niveau van deze komedie een stuk lager ligt. Toch vond ondergetekende deze serie lang niet zo slecht als beweerd wordt. De humor is lekker zwart en absurd en ook de karakters uit de serie worden sterk neergezet, met name butler Albumen komt dankzij het spel van Michael Maloney goed uit de verf (probeer je gezicht maar eens in de plooi te houden wanneer hij weer een keer “Ah! Thank you sir.” kreunt na de zoveelste vernedering of pak rammel). Sommige grappen zijn echter wel heel erg ver gezocht, wat gelijk één van de grootste mankementen is van de serie. Daarnaast zijn ook de plotgaten en de warrige structuur van elke aflevering er waarschijnlijk een oorzaak van geweest dat deze serie niet het beoogde succes werd. Voor fans van Rik Mayall en/of Engelse absurde humor is deze serie een aanrader. Verder is het wel zo dat op de hoes vermeld staat dat de speelduur 6 keer 30 minuten is, maar elke aflevering duurt ongeveer 23 minuten waardoor de totale speelduur een stukje lager ligt.

Genre: Komedie/Humor, TV
Jaar: 2002
Speelduur: 141 min
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8717344724494

De serie staat in zijn originele beeldformaat van 1.33:1 niet anamorf op deze DVD. In acht nemende dat het hier om een TV-serie gaat oogt het beeld in het algemeen vrij scherp, nergens zijn er krasjes en/of vuiltjes te ontdekken. Het enige waar het beeld nog wel eens last van heeft is afterglow wat inhoudt dat lichtbronnen als kaarsen en sommige lampen een soort spoor na lijken te laten als de camera beweegt, dit wijst erop dat de serie op video is geschoten. De kleuren ogen vrij natuurlijk en zijn helder waarbij het zwartniveau ook goed te noemen is. De optionele Nederlandse ondertiteling staat duidelijk leesbaar en op de goede hoogte in beeld. Elke aflevering is verdeeld in 2 hoofdstukken waarbij het tweede hoofdstuk begint na een korte onderbreking (zie screenshot 4) waar origineel waarschijnlijk een reclameblok heeft gezeten.

Deze DVD heeft als geluidsspoor een origineel Engelstalige Dolby Digital 5.1-track meegekregen (bitrate 448 kbit/s). Deze track kan als overbodige luxe gezien worden aangezien het bij deze serie voornamelijk om de dialogen gaat, een Doly Digital 2.0-track had ook volstaan. Ook dit geluidsspoor klinkt behoorlijk zuiver. Alleen het gelach van het publiek komt nogal blikkerig en dof over, maar daar draait het hier niet om. Waar het wel om draait zijn de spitsvondige dialogen en die komen duidelijk verstaanbaar over en netjes uit de centerspeaker. Een zeer nette geluidstrack voor een TV-serie.

Het statische menuscherm staat in 1.33:1 op de schijf zonder achtergrondmuziek. Vanaf hier heb je de keuze om alle afleveringen achter elkaar af te spelen of je kunt de afleveringen apart selecteren. Wel is het zo dat het menuscherm een schrijffout kent. De aflevering Prepare to Meteor Maker wordt aangegeven als Prepare to Meteor Your Neighbour en de title van Might as Well Face It, You’re Addicted to Fudge is ingekort naar Might as Well Face It, You’re Addicted.

Believe Nothing betekende voor de Britse komiek Rik Mayall een niet zo’n succesvolle hereniging met de schrijvers Maurice Gran en Laurence Marks met wie hij ook al The New Statesman maakte. De serie werd slecht bekeken op het commerciële I-TV en daarom is het eigenlijk maar bij één seizoen gebleven. Dit is niet helemaal terecht, de serie heeft zeker zijn momenten en het karakter Albumen (gespeeld door een fantastische Michael Maloney) is één van de meest komische figuren van de afgelopen jaren. De serie is netjes door Just entertainment op de schijf gezet, waarbij het wel jammer is dat er geen extra’s opstaan. Een leuke commentaartrack, bloopers of en making of waren zeker niet misplaatst geweest. Desalniettemin een aanrader voor fans van Rik Mayall (en dan met name zijn eerdere karakter Alan B’stard) of fans van absurde Engelse humor.