Unborn, The

03-05-2006

5.4

Unborn, The (DVD)

Por (Intira Jaroenpura) is een jonge, drugsverslaafde vrouw en werkzaam in een nachtclub. Op een dag wordt ze meegenomen door haar dealer Ord K. die haar beschuldigt van diefstal. Hij neemt haar mee naar een moeras, slaat haar in elkaar en dumpt haar ogenschijnlijk levenloze lichaam in het moeras. Als bij een wonder komt Por bij in een ziekenhuis en hoort ze dat ze reeds 10 weken zwanger. Vanaf dan begint Por ook last te krijgen van hallucinaties van de geest van een jonge vrouw. Het blijkt hier om de geest van Mai (Prangthong Changdham) te gaan. Een vrouw wiens lichaam ook gedumpt is in hetzelfde moeras. Wat wil deze Mai van Por? En is ze wel echt of zijn de hallucinaties het resultaat van Pors drugsgebruik? Por gaat op onderzoek uit met de hulp van Pat (Krunphol Tiansuwan), een jongeman die haar is toegewezen om haar van haar verslaving af te helpen.

Aziatische horror en hun remakes zijn hot, getuige het succes van films als Ringu, The Grudge en Dark Water. In het spoor van dit succes verschijnen er steeds meer soortgelijke vertellingen zoals deze The Unborn ook wel bekend als The Mother. The Unborn is echter geen slechte film, maar een aardig stukje werk ook al barst de film van de kenmerkende clichés zoals de typische Japanse geesten zoals we ze kennen uit eerder genoemde werken en speelt water een vrij grote rol. Het verhaal claimt waar gebeurd te zijn, verwacht hierom niet de extreem spannende of bloederige momenten die haar Japanse zusters rijk is, maar meer drama en subtiele verwijzingen naar het moederschap. Het grote minpunt van de film ligt hem in het te vroeg weggeven van de grote plotwending. Hierna wordt de film saaier en snak je bijna naar het einde, wat jammer is na een sterk begin. Het acteerwerk verdient een pluim. De onervaren en onbekende cast weten elk hun rol die invulling te geven die het verdient en daarmee ook geloofwaardig over te komen. De bekendheid die deze film heeft gekregen was voornamelijk te danken aan het feit dat de afbeelding van de filmposter toegevoegd was aan vele ketting-e-mails en aan e-mailhoaxes.

Genre: Horror, Thriller
Jaar: 2003
Speelduur: 101 min
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Thais
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504071034

• Ook verkrijgbaar

De film staat in 1:78:1 niet anamorf op de schijf. De transfer is niet compleet scherp te noemen. Het beeld oogt bij tijd en wijlen vrij onscherp. Het kleurgebruik is vrij donker en flets, maar past uitstekend bij een film zoals deze. Er wordt in lichte mate edge enhancement toegepast en zo is er ook filmgrain aanwezig. Er zijn wel veel beschadigingen aanwezig in de vorm van kleine krasjes en dat is niet echt nodig voor een film uit 2003. De optionele Nederlandse ondertiteling is te laag geplaatst, omdat het beeld niet anamorf is en bevat af en toe als nutteloze toevoeging het teken Π(zie screenshot 3). Op een breedbeeldtelevisie valt de onderste regel bijna compleet weg. Het verhaal is verdeeld in 13 hoofdstukken en had ruimer gemogen voor een film van 101 minuten.

Qua geluid is er gekozen voor een origineel Thaise Dolby Digital 5.1-track (384 kbit/s). De track concentreert zich op de voorste kanalen, waarbij de dialogen keurig worden weergegeven door de centerspeaker en de overige geluiden en de muziek komen uit de frontspeakers. De surroundspeakers en het LFE kanaal worden gebruikt ter ondersteuning door middel van sfeergeluiden en soms lichte muziek. De track klinkt helder zonder beschadigingen. Met name de regenscènes komen door de track realistisch over. In het algemeen werkt de track sfeerverhogend en past het prima bij een film als deze.

Het statische menu wordt weergegeven in 1.33:1 met achtergrondmuziek in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s).

Trailer 1:41 min.
De originele bioscooptrailer weergegeven in 1.78:1 niet anamorf en Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s) Thais met Nederlandse ondertiteling.

Ook verkrijgbaar
Onder dit kopje vind je een drietal promotionele trailers van andere titels uitgegeven door Paradiso Home Entertainment.

The Unborn is een prima film en gemaakt om mee te liften op het succes van andere Aziatische horrorfilms. In dit geval geldt dan ook de regel: Beter goed gejat, dan slecht bedacht. De film heeft ondanks het jatwerk toch ook zijn eigen momenten en voegt op sommige punten zelfs iets toe aan het genre, wat te danken is aan de regisseur, Bhandit Thongdee, die toch vooral zijn eigen film wou maken en zich liet inspireren door een waar gebeurd verhaal. Op het technische vlak kan de DVD er zeker mee door, grote minpunt is echter het niet anamorfe beeld. Ook is het jammer dat de film bijna geen extra’s bevat, de makers van deze film hadden wat mij betreft best aan het woord gemogen in een documentaire of via een (ondertiteld) audiocommentaar. Een klassieker zal deze film niet worden, maar een aanrader is het zeker.