Verdi – La Traviata (Premium Edition)

19-06-2006

8.5

Verdi – La Traviata (Premium Edition) (DVD)

La Traviata is een opera in drie akten van de Italiaanse componist Guiseppe Verdi (1813-1901). Het verhaal speelt zich af in Parijs gedurende de 19e eeuw.

Eerste akte
Ter ere van haar verjaardag geeft de rijke courtisane Violetta (Anne Netrebko, sopraan) een groot feest. Op dit feest ontmoet zij Alfredo Germont (Rolando Villazón, tenor), die verliefd is op Violetta. Op het feest valt Violetta flauw, waarbij Alfredo zich over haar ontfermt. Hij verklaart haar dan ook zijn liefde. Dit ontroert Violetta zodanig dat zij hem een bloem geeft die Alfredo terug moet brengen als deze verwelkt is.
Tweede akte
Violetta en Alfredo wonen al enige tijd samen op het Franse platteland. Zij leiden daar een eenvoudig leven, waarbij Violetta haar roerige verleden achter zich heeft gelaten. Als Alfredo weg is, krijgt Violetta bezoek van Alfredo’s vader Giorgio (Thomas Hampson, bariton). Hij dwingt Violetta bij Alfredo weg te gaan, omwille van de familie van Alfredo. Violetta zwicht voor de druk en schrijft Alfredo een afscheidsbrief. Alfredo blijft ontroostbaar achter.
Op een feestje van Flora (Helene Schneiderman, mezzosopraan), ziet Alfredo zijn geliefde weer, nu in de armen van een rijke baron. Alfredo kan zijn frustratie over de afwijzing van Violetta niet bedwingen en beledigt haar diep op het feest. Violetta is zwaar ziek en blijft in de armen van Flora achter.
Derde akte
Violetta heeft tuberculose en wordt verzorgd door haar trouwe bediende Annina (Diane Pilcher, sopraan). Alfredo weet ondertussen waarom Violetta hem verliet en biedt haar zijn excuses aan. Violetta leeft weer helemaal op, maar haar ziekte eist zijn tol.

De Italiaanse componist Guiseppe Verdi (1813-1901) heeft in totaal 26 opera’s geschreven. Een van zijn bekendste opera’s is La Traviata, vrij vertaald “De Dolende”. Het verhaal van de opera is gebaseerd op de roman “La Dame Aux Camélias” van Alexandre Dumas, die dit in 1848 schreef. De Italiaan Francesco Maria Piave schreef voor de opera het libretto (de zangteksten). La Traviata beleefde op 6 maart 1853 in het Teatro La Fenice in Venetië haar première. Het grote succes dankt de opera aan zijn zeer toegankelijke en dramatische liefdesverhaal. Een van de bekendste liederen uit de opera is het “Libiamo ne’ lieti calici” ofwel het “Drinklied”.
Er bestaan veel uitvoeringen van deze opera. Een van de bekendere uitvoeringen is een uitvoering van het Metropolitan Opera Orchestra and Chorus, kortweg The Met, onder leiding van de Amerikaanse dirigent James Levine uit 1981. Een uitvoering met sopraan Teresa Stratas als Violetta en de tenor Placido Domingo in de rol van Alfredo.
Ruim 150 jaar na de eerste uitvoering, in maart 2005 op het Salzburg Muziekfestival wordt de opera opnieuw uitgevoerd. De moderne enscenering is van Willy Decker. De opera wordt gespeeld door de Wiener Philharmoniker onder leiding van de dirigent Carlo Rizzi. De hoofdrollen worden vertolkt door Anna Netrebko (sopraan) en Rolanda Villazón (mezzosopraan). Beide zijn op dit moment de meest gevraagde operasterren. Voor de premièreavond in het Grosses Festspielhaus werden op de zwarte markt haast astronomische bedragen neergeteld voor een kaartje. Het werd de meest besproken opera-uitvoering van 2005. En terecht, want dit is een uitvoering van een bijzonder hoog en intens dramatisch gehalte. Dat de opera opgevoerd is in een bijzonder modern jasje, op een toneel met slechts enkele rekwisieten, vergeet je totaal als Anne Netrebko, Rolando Villazón en Thomas Hampson aan het zingen zijn. Wat een passie, wat een nuancering en finesse in het zangspel, wat een intens genoegen. Na afloop ontvangen deze zangers, en de rest van deze productie een ovationeel applaus. En terecht. Dit is een uitvoering die je niet mag missen!

Deutsch Grammohon / Universal Music heeft de opera in twee uitvoering op DVD uitgebracht. Een Premium Edition, bestaande uit 2 DVD’s. De opera staat op de eerste DVD, de extra’s staan op de tweede DVD. De verpakking is een uitvouwbare duo-digipack verpakking. De enkel disc uitgave van deze opera bestaat alleen uit de eerste DVD met de opera en zit in een keepcase. Voor deze recensie hadden we de beschikking over de Premium Edition.

Genre: Muziek
Regio: 0
Jaar: 2005
Speelduur: 132 min
Verpakking: Duo DVD Digipack
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • PCM 2.0 - Italiaans
Ondertiteling: Chinees, Duits, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: Universal Music
EAN: 044007341964

• Photogallery
  • Discography
  • Documentary: Behind the Scenes
  • Introduction by Rolanda Villazón

De opname is een registratie bedoeld voor televisie en is in 1.78:1 breedbeeldformaat vastgelegd. Het beeld is anamorf op de DVD gezet. Het concert is in 2005 live uitgezonden op de Duitse en Oostenrijkse televisie. Het concert is in HD (High Definition) kwaliteit opgenomen. Deze DVD is een internationale uitgave (alle regio’s). Universal Music brengt deze releases alleen uit in het NTSC beeldsysteem. Let er dus op dat je installatie NTSC beeld weer kan geven! Wel jammer natuurlijk, omdat de uitzending op televisie wel gewoon in het PAL formaat (dat meer beeldlijnen heeft) was. Het beeld op deze DVD is van goede kwaliteit. Echter niet helemaal zonder foutjes. Deels ligt het probleem bij het toneel. De achtergrond van het toneel bestaat uit verticale lijnen. En dat is een kwelling voor de MPEG compressie software. Af en toe is dat ook goed te zien. Met name bij bewegende beelden vervaagt het lijnenspel enigszins en komen soms compressiefouten voor (zie screenshot 4). Een ander kritisch aspect in het beeld is het grote contrastverschil. Het toneel is nagenoeg wit, de kledij van de meeste zangers is een modern zwart pak. Juist met deze combinatie is goed zichtbaar dat edge enhancement is toegepast. Op zich vreemd, gezien de HD opname. Maar ondanks dat het concert in HD kwaliteit is geregistreerd, is het beeld op deze DVD niet echt gestoken scherp. De camera’s hebben enigszins last van het grote contrastverschil. In screenshot 4 valt ook bij de wijzers van de klok ook chromatische aberratie (kleurschifting) op, wat haar oorzaak heeft in de optische kwaliteit van de camera. Een minpuntje dat slechts incidenteel zichtbaar is. Door het hoge contrast lijkt de witte vloer af en toe iets overbelicht Bij de zwarte pakken is daardoor minder detail te onderscheiden. Ondanks deze kritiekpunten ziet het beeld er verder goed uit.
Het concert is netjes verdeeld in 39 chapterstops, waarbij de verschillende stukken in de opera zich makkelijk laten kiezen. De laagwisseling is kort merkbaar, maar niet storend. Er is keuze uit verschillende ondertiteling. De gezongen Italiaanse tekst is als ondertiteling beschikbaar, evenals de vertalingen in het Engels, Duits, Frans, Spaans en Chinees. De ondertiteling is netjes onder in het beeld geplaatst.

Wat de muziek betreft heb je keuze uit een DTS 5.1 surroundtrack (bitrate 754 kb/s) en een ongecomprimeerde 16 bit LPCM stereo track (bitrate 1536 Kb/s). Standaard speelt de DVD de LPCM stereo track af. De LPCM stereo track op DVD is enigszins vergelijkbaar met de kwaliteit van de CD uitgave, maar door de hogere samplefrequentie net ietsje beter. De live opname klinkt prachtig. Een mooi breed stereobeeld met een uitstekende detaillering van de instrumenten en de stemmen. De ruimtelijkheid en diepte in de opname komt goed tot zijn recht. Het hoog is goed gedefinieerd en het diepere laag wordt ook fraai strak weergegeven. Uiteraard hoor je door de toneelgeluiden en het aanwezige publiek dat dit een live uitvoering is. Maar dat is verder niet storend.
Het concert is ook in surround sound gemixt. Deze surround mix is als een DTS 5.1 track op de DVD gezet. Let wel, het betreft hier dus een echte surround mix, geen elektronisch afgeleide van de stereotrack. De nadruk van de muziek blijft op de voorste kanalen liggen. Als geheel geeft de DTS track een fraaie ruimtelijke registratie weer. De centerspeaker wordt hierbij ook intensief gebruikt, onder andere voor de zangstemmen. De surroundspeakers geven de muziek een fraaie ruimtelijkheid. Dit is goed te horen bij de feestmuziek die op afstand hoorbaar is. Ook de toneelgeluiden concentreren zich meer op de achterspeakers, evenals het geluid van het aanwezige publiek. Het LFE kanaal wordt aangesproken voor het diepere laag, dat met name bij het slagwerk hoorbaar is. Als geheel een zeer fraai klinkende surroundtrack, die ook goed gedetailleerd is. De ruimtelijkheid van deze track is net iets mooier dan van de LPCM stereotrack. Maar daarbij is de detaillering van de LPCM track weer beter. Beide tracks geven het concert met prima kwaliteit weer.

Het hoofdmenu van de DVD is een geanimeerd scherm met een operafragment als achtergrondmuziek. De overige schermen zijn statisch zonder achtergrondgeluid. De extra’s staan op de tweede DVD van deze Premium Edition. Alles in standaard 1.33:1 beeldformaat met LPCM stereogeluid. Geen Nederlandse ondertiteling, wel Engels.

Documentary: Behind The Scenes – The Rehearsals for La Traviata (44 min)
Deze documentaire gunt je een blik achter de schermen bij de intensieve voorbereidingen op de opera. De documentaire concentreert zich daarbij op het opera ‘droomkoppel’ Anne Netrebko en Rolando Villazón. Uiteraard in de documentaire veel interviewfragmenten met deze beide operasterren.

Introduction by Rolando Villazón (3 min)
Rolando Villazón geeft in het Duits een korte verhaalbeschrijving van de opera, waarschijnlijk bedoelt als introductie voor de Duits / Oostenrijkse televisie-uitzending. Dit onderdeel is in 1.78:1 anamorf breedbeeld formaat.

Picture Gallery (2 min)
Een aantal foto’s van de productie.

Anna Netrebko Discography
Sopraan Anna Netrebko is op dit moment razend populair en veel gevraagd. Haar opnames op CD en DVD bij Deutsche Grammophon groeit gestaag. Hier een overzicht.

Trailer: Anna Netrebko “The Woman – The Voice” (11 min)
Een soort trailer voor een DVD release met aandacht voor verschillende productie waarin de zangkunsten van Anna Netrebko centraal staan.

Bij de DVD zit nog een fraai 30 pagina’s tellend boekje met een overzicht van alle betrokkenen bij de productie, zowel cast als crew. Daarnaast in drie talen (Engels, Duits, Frans) een korte synopsis met verwijzing naar de ook aanwezige tracklist.

Verdi – La Traviata is de televisieregistratie van een live uitvoering van deze opera door de Wiener Philharmoniker en het Staatsopernchor onder leiding van dirigent Carlo Rizzi. De uitvoering van deze bekende opera van Verdi was in het kader van het Salzburg Festival, waarbij dit de operasensatie van 2005 was. Operasterren Anna Netrebko, Rolando Villazón en Thomas Hampson zingen in een moderne enscenering van de opera de sterren van de hemel. Zij geven een intens dramatische uitvoering, waardoor deze uitvoering zonder meer tot een van de beste uitvoeringen van La Traviata behoort.
Het concert is door Deutsche Grammophon, onderdeel van Universal Music, fraai op DVD gezet. De kwaliteit van het HD geregistreerde beeld is goed en staat in NTSC formaat op de DVD. De geluidskwaliteit is met de ongecomprimeerde LPCM track prima in orde, evenals de ook zeer fraaie DTS 5.1 surround track. De Premium Edition van deze opera heeft nog een tweede DVD met onder andere een uitgebreide documentaire over de voorbereidingen van deze productie. Voor liefhebbers van opera is dit een absolute aanrader!

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Music.