Mozart & The Whale

23-06-2006

6.8

Mozart & The Whale (DVD)

Donald Morton (Josh Hartnett) is een goedhartige taxichauffeur met een voorliefde voor vogels en een bovenmenselijk gevoel voor getallen. Toch is hij ongelukkig. Zijn baantje als taxichauffeur weet hij niet langer dan een paar dagen te behouden, omdat er meestal wel iets mis gaat. Donald leeft volgens vaste patronen en rituelen, zoals de meeste Aspergerpatiënten. Donald leidt een praatgroep van autisten. Als dan op een dag de mooie, maar gecompliceerde Isabelle Sorenson (Radha Mitchell) zich bij zijn praatgroep voegt, wordt zijn leven volledig op z’n kop gezet.

Mozart & The Whale is een romantisch en ontroerend liefdesverhaal, waarin twee mensen met het syndroom van Asperger centraal staan. Het Aspergersyndroom is een vorm van autisme. Mensen die aan dit syndroom lijden hebben vaak een meer dan gemiddelde begaafdheid, maar tegelijkertijd beperkingen in de ontwikkeling van hun sociale en emotionele vaardigheden. Door deze beperkingen in sociale omgang bestaat het risico van isolement. Ook kunnen zij zich volledig van de buitenwereld afsluiten en obsessief bezighouden met de eigen interesses, wat in combinatie met hun veelal betere begaafdheid kan leiden tot bijzondere prestaties. Dit zijn aspecten die ook duidelijk naar voren komen in het verhaal van Mozart & The Whale, zoals in de praatgroep van Donald, de hoge begaafdheid van Donald voor getallen en hoe hij vrij gesloten met al zijn vogels op zichzelf woont. Het verhaal van Mozart & The Whale is geïnspireerd op een artikel over Jerry en Marry Newport dat in 1995 in de Los Angeles Times verscheen. Dit artikel beschreef hoe deze mensen, die leiden aan het Aspergersyndroom, hebben geleerd om te gaan met hun handicap en samen een leven hebben opgebouwd. Voor film is het verhaal herschreven tot een filmscript door scenarioschrijver Ronald Bass. Geen onbekende, want Ronald Bass schreef onder andere de scenario’s voor Rain Man, Waiting to Exhale, My Best Friends Wedding en The Lazarus Child. Oorspronkelijk lag het in de bedoeling dat Steven Spielberg het script zou gaan verfilmen, maar door zijn drukke agenda kwam dat er niet van. De Noorse regisseur Petter Næss heeft nu de film geregisseerd. Internationaal staat deze man in hoog aanzien, waarbij Mozart & The Whale zijn eerste Amerikaanse film is. Mensen die zelf leiden aan het syndroom van Asperger of te maken hebben met autistische mensen, laten zich in het algemeen zeer positief over Mozart & The Whale uit. Op respectvolle wijze laat Næss zien hoe de emotionele stoornissen de prille liefde tussen de beide hoofdkarakters in de weg staat. Alles in de film is geacteerd, wat op zich een bijzondere prestatie is. De wijze waar op Josh Hartnett de rol van Donald speelt en Radha Mitchell de rol van Isabelle, dwingt respect af. Ook de andere acteurs die de praatgroepvrienden van Donald spelen, laten overtuigend spel zien. Uiteindelijk ook de verdienste van regisseur Petter Næss, die zonder goedkoop effectbejag op integere wijze de bijzondere relatieontwikkeling tussen twee mensen laat zien. Kortom, Mozart & The Whale is een zeer fraaie verfilming van een bijzonder liefdesverhaal op prachtige wijze geacteerd.

Genre: Drama, Romantiek
Jaar: 2005
Speelduur: 90 min
Verpakking: Digipack
Uitgever: Bridge Entertainment
EAN: 8711983481947

• Promotietrailer

De film heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en staat in nagenoeg de originele beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op deze DVD. De kwaliteit van het beeld is redelijk, maar valt tegen als je bedenkt dat dit een zeer recente film is. Ongerechtigheden zitten niet in het filmbeeld. Alleen oogt het beeld erg soft, waarbij fijne details in het beeld volledig verloren zijn gegaan. Dit is het gevolg van een matige compressie van het beeld. Deze transfer heeft een gefixeerde bitrate voor het beeld. De kleuren ogen wel natuurlijk en zijn voldoende verzadigd. Het contrast en zwartniveau van het beeld is weer iets minder, met name bij de avondscènes doet het beeld donkergrijs aan. In het beeld is constant een lichte vorm van beeldruis aanwezig. De film is verdeeld in 6 tracks. De film staat op een DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) heeft een klein goed leesbaar lettertype en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De originele Engelstalige soundtrack is naar keuze in Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) en in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 448 Kb/s) te beluisteren. De DD5.1 surroundtrack klinkt goed, al worden de surroundspeakers nauwelijks gebruikt. Maar bij dit type film, dat het zeker niet moet hebben van de geluidseffecten, is dat geen echt verrassing. De nadruk van de soundtrack ligt dus op de voorkanalen, waarbij de dialogen netjes uit de centerspeaker komen en goed te volgen zijn. De muziek heeft een goede stereospreiding, waarbij de surroundkanalen goed worden gebruikt voor het ruimtelijke geluidsbeeld en subtiel voor de omgevingsgeluiden. Dialogen zijn goed te volgen en komen uit de centerspeaker.

De release heeft geen extra’s, behoudens een trailer voor The Upside of Anger.

Mozart & The Whale is een goed gemaakt romantisch drama gebaseerd op het leven van twee mensen die lijden aan het syndroom van Asperger. Hun mindere sociale en emotionele vaardigheden staan hun ontluikende liefde in de weg. De hoofdrollen worden zeer overtuigend gespeeld door Josh Hartnett en Radha Michell, de film is geregisseerd door de Noorse regisseur Petter Næss. Mozart & The Whale is een integere en fraaie verfilming van een bijzonder liefdesverhaal en op zeer overtuigende wijze geacteerd. Deze uitgave van Bridge heeft licht tegenvallende beeldkwaliteit, waarbij het breedbeeld scherpte en detail mist. Het DD5.1 is prima in orde. Deze release heeft geen extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Bridge Entertainment Group.