Blade Trilogy Boxset (LE)

05-07-2006

5.8

Blade Trilogy Boxset (LE) (DVD)

Al geruime tijd zijn de 3 Blade-films los verkrijgbaar. Nu heeft RCV Home Entertainment een prachtige Limited Edition box uitgebracht (ons recensie-exemplaar had nummer 5319) met daarin maar liefst 5 DVD’s (met daarop natuurlijk de films, maar ook diverse extra’s) en een boekwerk. De inhoud en de ook de opdruk van de DVD\'s zijn exact hetzelfde als de eerder verschenen losse exemplaren. Hieronder een korte samenvatting van de films, maar let op! De samenvattingen kunnen spoilers bevatten.

Blade (1998 – 115 min.)
Vlak voordat Eric Brooks (Wesley Snipes) ter wereld kwam, werd zijn moeder gebeten door een vampier. Dit had als gevolg voor Eric dat hij wel bepaalde vampierkrachten meekreeg (zoals hun sterkte en snelheid), maar niet hun zwakten (met uitzondering van hun bloeddorst). Samen met Abraham Whistler (Kris Krostofferson) heeft Blade (Erics nieuwe naam) zichzelf als doe gesteld zoveel mogelijk vampiers uit te roeien. Op één van hun kruistochten tegen deze bloedzuigers krijgen ze te maken met Deacon Frost (Stephen Dorff), een grote jongen binnen de vampierwereld. Deacon heeft Blade voor een duivels plan, namelijk om meer te worden dan een gewone vampier.

Blade II (2002 – 112 min.)
Het verhaal van Blade II speelt zich 2 jaar na de eerste film af. Het verhaal begint met de zoektocht van Blade naar Whistler. Van Whistler werd gedacht dat hij zelfmoord had gepleegd nadat vampiers hem in deel één hadden gebeten. Whistler leeft echter nog en is ontvoerd door een groepje bloedzuigers. Samen met zijn nieuwe hulpje Scud (Norman Reedus) redt Blade Whistler. Al vrij snel hierna worden de heren benaderd door een groepje vampiers. Het is namelijk zo dat er een nieuw soort vampiers is opgestaan, genaamd Reapers. Deze Reapers zijn sneller en sterker dan de conventionele vampiers en bovendien bestand tegen knoflook en zilver. Blade wordt gevraagd door de vampiers, die onder leiding staan van Damaskinos (Thomas Kretschmann) om de Reapers uit te roeien. Hiervoor krijgt Blade steun van een groepje vampiers die de Bloodpact genoemd worden. Kan Blade de Reapers verslaan? En zijn de vampiers wel te vertrouwen?

Blade: Trinity (2004 – 108 min.)
De derde is duidelijk niet de sterkste van de trilogie. In dit deel krijgt Blade hulp van een groepje mede vampierjagers genaamd de Nightstalkers. Samen met dit groepje, waaronder komische noot Hannibal King (Ryan Reynolds) en Abigail Whistler (dochter van Abraham Whistler, gespeeld door Jessica Biel) krijgt Blade te maken met zijn gevaarlijkste vijand tot dan toe: Dracula (Dominic Purcell).

Lees hier verder in onze uitgebreide recensie van de eerder uitgebrachte losse editie van Blade: Trinity.

De figuur Blade is oorspronkelijk een comicfiguur uit de stallen van Marvel (o.a. Spider-Man, X-Men en Hulk) en was slechts een bijfiguur in de comics Tomb of Dracula en The Amazing Spider-Man. Toch werd er in 1998 besloten een film te maken gebaseerd op zijn figuur met de voor de rol geknipte Wesley Snipes in de hoofdrol. De eerste film uit 1998, geregisseerd door Stephen Norrington (o.a. The League of Extraordinary Gentlemen) en geschreven door David S. Goyer (o.a Batman Begins) was een dermate groot succes dat een vervolg niet uit kon blijven. Dit vervolg kwam er dan ook in 2002 origineel getiteld Blade II, wederom geschreven door Goyer, maar op de regiestoel nam dit keer Guillermo Del Toro plaats (bekend van o.a. Mimic en Hellboy). Del Toro drukte duidelijk zijn eigen stempel op de film. Daar waar Norringtons Blade veel meer een spectaculaire actiefilm was, voegde Del Toro meer horror en duisternis aan de film toe. Ook deze film was een groot (financieel) succes en tot op de dag van vandaag kunnen fans en liefhebbers maar moeilijk bepalen welke film de beste is uit de trilogie, de eerste of de tweede. Over de slechtste zijn ze het allemaal eens. In 2004 kwam namelijk Blade: Trinity uit. Deze keer besloot Goyer niet alleen te tekenen voor het script, maar ook voor de regie. De film laat zich het makkelijkst samenvatten als “Blade plus vrienden vs. Dracula” en eigenlijk komt de film eigenlijk niet meer over als een plichtmatig, slap aftreksel van de eerste twee films. Leuk vermaak biedt de film echter wel, maar vergeleken met de andere twee scoort de derde een magere voldoende. De laatste film heeft echter wel de keuze meegekregen om bekeken te worden in zowel de bioscoopversie als in de verlengde versie. Deze laatste versie biedt 9 minuten extra materiaal.

Genre: Actie, Horror
Jaar: 1998
Speelduur: 335 min
Verpakking: Boxset
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • Dolby Digital 5.1 EX - Engels
  • DTS 6.1 ES - Engels
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045210366

• Behind the Scenes
  • Visual effects
  • Cast & Crew
  • Audiocommentaren
  • La Magra
  • Designing Blade
  • The Blood Pact
  • Sequence Breakdowns
  • Notebooks
  • Deleted & Alternate Scenes
  • Inside the World of Blade: Trinity
  • en nog veel meer

Blade heeft een 2.35:1 anamorf beeldformaat, wat ook het originele formaat is. Dit beeld verdient een ruime voldoende, maar is qua kwaliteit de mindere van de drie. Er zijn hier en daar wat compressiefoutjes te zien en ook filmgrain is (in lichte mate) aanwezig. Toch oogt het geheel vrij scherp. De kleuren komen natuurlijk over en het beeld is verder vrij van krasjes en vuiltjes. De film is zeer ruim verdeeld in 38 hoofdstukken. De Nederlandse ondertiteling is helaas niet optioneel, het lettertype is te groot en te hoog in beeld geplaatst (zie screenshots 1 en 2).

Blade II staat in zijn originele formaat van 1.85:1 anamorf op de schijf. Ook dit beeld is zeer prima. In de donkere scènes is er filmgrain te bespeuren, maar zelfs die beelden zijn scherp en duidelijk te volgen. De buitenscènes hebben een gouden gloed meegekregen en de binnenscènes een blauwe wat een zeer mooi effect heeft en de CGI-effecten er zeer natuurlijk uit laten zien. Ook deze film is ruim verdeeld en wel in 24 hoofdstukken. Helaas is ook bij Blade II de Nederlandse ondertiteling niet optioneel (als je de Franse ernaast kiest, zie je een dubbele ondertiteling, de Franse boven en de Nederlandse onderin beeld). Het is wel duidelijk leesbaar en wit, maar ook hier net te hoog in beeld geplaatst (zie screenshots 3 en 4).

Blade: Trinity tenslotte is net als de eerste film in zijn originele formaat 2.35:1 anamorf op DVD gezet. Wederom valt hier weinig op te merken over de kwaliteit, deze film biedt zelfs het beste beeld van de drie. Afgezien van wat filmgrain valt er nergens een beschadiging in de vorm van krasjes of vuiltjes te bespeuren. Een prima helder, kleurrijk en gedetailleerd beeld, zelfs bij de donkere scènes. Dit deel is ook ruim verdeeld in 22 hoofdstukken en bevat wel een duidelijke, optionele Nederlandse ondertiteling die netjes onderin beeld geplaatst is (zie screenshot 5).

Blade heeft 2 audiotracks meegekregen, namelijk een Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s) en een Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s), waarbij die laatste duidelijk de superieure is van de twee. Alle kanalen worden ruim voldoende gebruikt bij deze track wat een zeer ruimtelijk gevoel geeft. Ook het LFE kanaal mag zich lekker uitleven bij een actiefilm als deze waarbij ook de muziek de nodige bassen kent. De dialogen komen uit de centerspeaker en de overige geluiden uit de frontspeakers de surrounds als ondersteuning gebruikt worden voor de omgevingsgeluiden. Algemeen is het geluid zeer helder te noemen en vrij van ruis.

Blade II biedt de keuze uit 3 audiosporen. Eén ervan is een Franse Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s), maar onze aandacht gaat voornamelijk naar de andere twee. Deze twee zijn een Engelse Dolby Digital 5.1 EX track (448 kbit/s) en een Engelse DTS 6.1 ES track (754 kbit/s). De 5.1 EX track is niet als zodanig geflaged dus je zult je versterker handmatig om moeten schakelen om te kunnen genieten van het extra achterkanaal. De DTS track is maar iets beter als de andere door een betere weergave van detail. Beide tracks zorgen voor een mooi ruimtelijk gevoel, waarbij de dialogen keurig uit de frontspeaker komen. Zoals het bij een film als deze betaamt, worden de surround- en frontspeakers goed gebruikt bij de muziek en overige geluiden. Ook het LFE kanaal draagt zijn steentje bij door een mooi laag als ondersteuning. Een prima geluid en een geweldige DTS-track. Qua geluid de topper van de drie.

Blade: Trinity is qua geluid goed te vergelijken met het tweede deel. Dit deel is ook te bekijken met een Dolby Digital 5.1 EX track (384 kbit/s) en een Engelse DTS 6.1 ES track (754 kbit/s). Ook hier is de 5.1 EX track niet geflaged, dus hier ook handmatig omschakelen. Verwacht hier een kwaliteit vergelijkbaar met die van het tweede deel, zei het dat deze iets minder dynamisch is, maar nog steeds geweldig. Geluid wat de standaard zou moeten zijn voor een film als deze.

De boxset bevat zoals eerder genoemd 5 DVD’s en elke DVD heeft eigenlijk wel extra’s meegekregen. Een overzicht.

DVD 1: Blade
Het geanimeerde menu wordt weergegeven in de verhouding 1.33:1 met achtergrondmuziek in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s). De extra’s op deze DVD hebben allen betrekking op de eerste film en deze zijn:

Een nogal rommelig (en niet ondertiteld) commentaar en dit is omdat er zoveel mensen aan het woord komen. Deze mensen zijn o.a. Stephen Norrington, Wesley Snipes, Stephen Dorff, David S. Goyer en nog veel meer. Ieder persoon weet iets te vertellen over zijn vakgebied binnen deze film en iedereen wordt afzonderlijk voorgesteld. Toch is het altijd niet even duidelijk wie er aan het woord is. Meer is niet altijd beter.

La Magra (14 min.)
Een korte featurette over twee verwijderde scènes. De meeste aandacht gaat uit naar de tweede verwijderde scène wat een totaal ander einde zou hebben gegeven, de eerste is een verwijderde scène over bloedopslag. Uiteraard zijn beide scènes ook te bewonderen. Het geheel wordt gepresenteerd zonder ondertiteling in 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s).

Designing Blade (22 min.)
Deze featurette is niets meer als een promotionele ‘making of’ waarin de totstandkoming van de film stap voor stap wordt uitgelegd. Wel aardig te noemen, maar te vlug voorgeschoteld. Het beeld heeft de verhouding 1.33:1 en het geluid wordt weergegeven in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s), het stukje heeft geen ondertiteling.

Cast & Crew
Hier krijg je foto’s te zien van leden van de cast of crew. Wanneer je op de foto klikt komt er een Engelstalig stukje info over die persoon voorbijscrollen. Als je op de play-knop onder de foto klikt, krijg je een stukje interview met de desbetreffende persoon.

Theatrical Trailer (2 min.)
De officiële bioscooptrailer van de film in de beeldverhouding 1.33:1 en in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s) en ook zonder ondertiteling.

Behind the Scenes ( min.)
Een B-roll, oftewel een filmpje met beelden van achter de schermen opgenomen met een tweede camera zonder enige commentaar of uitleg. Ook dit filmpje heeft de verhouding 1.33:1 en qua geluid is het wederom een Dolby Digital 2.0 track (192 kbit/s). Hier ontbreekt jammer genoeg weer de ondertiteling.

Also Available
Een promotioneel filmpje met informatie over andere releases van RCV.

DVD 2: Blade II
Dit menu is prachtig geanimeerd, wordt weergegeven in 1.78:1 met achtergrondmuziek in Dolby Digital 5.1 (384 kbit/s). De extra’s op deze DVD zijn:

Helaas een niet ondertiteld, maar wel levendig stukje commentaar verzorgd door regisseur Guillermo Del Toro en producent Peter Frankfurt. Ze weten veel te vertellen over de film in al zijn facetten en reageren goed op elkaar. Ze vertellen enthousiast en er vallen amper stiltes. Een prettig, boeiend en humorvolle track al is Del Toro zo af en toe niet te volgen.

Also Available
Een drietal trailers van andere releases van RCV.

DVD 3: Blade II – De Extra’s
Dit menu lijkt op het menu van DVD 2, dus ook met de verhouding 1.78:1 en achtergrondmuziek in Dolby Digital 5.1 (384 kbit/s). Op deze DVD zijn de extra’s:

The Blood Pact (83 min.)
Een zeer uitgebreide documentaire over Blade II. Deze feature neemt ons mee vanaf pre- tot post-productie van de film. Er zijn beelden van achter de schermen aanwezig alsmede een aantal interviews met de betrokkenen. Deze film wordt weergegeven in 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s). Ook is het geheel Nederlands ondertiteld. Zo af en toe komt er de vraag of je op enter wilt drukken voor meer informatie over het dan behandelde onderwerp (zie screenshot 6). Je komt dan uit bij een kort filmpje, de genoemde scène of bij pagina’s met informatie.

Sequence Breakdowns
Vanaf hier krijg je de mogelijkheid om zes scènes op een viertal manieren te bekijken. De manieren zijn:
- Original script; hier kun je het originele script van de betreffende scène nalezen.
- Shooting script; hier kun je het script nalezen zoals het was op het moment van filmen van de scène.
- Storyboards / FX Breakdowns; nu kun je de scène volgen aan de hand van het storyboard.
- Scene in Film; nu volg je de tweede camera op de set tijdens het filmen van de scène, oftewel een B-roll.

Visual Effects
Dit gedeelte is weer onderverdeeld in drie andere gedeeltes, alle gedeeltes zijn Nederlands ondertiteld:

Synthetic Stuntmen (6 min.)
Interviews met de mensen die verantwoordelijk waren voor de CGI-effecten van de film. Hierin wordt meer uitgelegd over deze effecten. Beeldverhouding is 1.33:1 en het geluid is in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s).

The Digital Maw (3 min.)
Uitleg van visual effects supervisor Blair Clark over een scène waarin Blade door een raam in een steeg springt. Ook weer in verhouding 1.33:1 en Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s).

Progress Reports (53 min.)
En nogmaals een lange documentaire. Dit stuk film laat het verslag zien van make-up designer Steve Johnson wat hij maakte om Del Toro op de hoogte te houden van zijn ontwikkelingen. Zo zien we hoe de Reapers in elkaar steken, maar wordt er ook aandacht geschonken aan andere make-up effecten als wonden en lijken. Zeker het kijken waard. Het beeld is in de verhouding 1.33:1 en het geluid is in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s).

Notebooks
Hier vind je een drietal lappen tekst onder de kopjes Director’s Notebook (incl. inleidend filmpje van Del Toro), The Script Supervisor’s Notebook en Unfilmed Script Pages. De eerste zijn 9 pagina’s met aantekeningen en tekeningetjes van Del Toro naar aanleiding van het gewone script. De tweede zijn maar liefst 207 pagina’s van het script met aantekeningen en foto’s van Claudine Strasser, de scriptsupervisor. De derde zijn 22 pagina’s van de verwijderde scènes uit het script.

Art Gallery
Diverse foto’s en aantekeningen met betrekking tot de film, onderverdeeld in 6 categorieën.

Deleted & Alternate Scenes (24 min.)
Deze extra biedt het bekijken van 16 verwijderde of alternatieve scènes uit de film met of zonder commentaar van Del Toro en Frankfurt. De beeldverhouding is 1.85:1 anamorf en het geluid wordt weergegeven in Dolby Digital 5.1 (384 kbit/s). Ze zijn allemaal Nederlands ondertiteld. Ook is er de mogelijkheid een introductie van Del Toro te bekijken.

Blade II Video Game Survival Guide (3 min.)
Een filmpje met tips en trucs voor het Blade II-computerspel. Beeldverhouding is 1.33:1 en het geluid is in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s).

Theatrical Press Kit
Een aardige hoeveelheid pagina’s Engelstalige tekst met informatie over de cast, crew en de productie.

Music Video (4 min.)
De videoclip van het nummer Child of the Wild West van Cypress Hill en Roni Size. Dit nummer staat ook op de soundtrack van Blade II. De verhouding is 1.78:1 anamorf en het geluid is in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s).

DVD 4: Blade: Trinity
Ook deze schijf heeft een prachtig geanimeerd menu, weergegeven in 1.78:1 anamorf met achtergrondgeluid in Dolby Digital 5.1 (448 kbit/s).

Also Available

DVD 5: Blade: Trinity – De Extra’s
En hier ook een schitterend geanimeerd menu in 1.78:1 anamorf met achtergrondmuziek in Dolby Digital 5.1 (448 kbit/s). De extra’s op deze DVD hebben allen betrekking op Blade: Trinity en dat zijn:

Inside The World Of Blade: Trinity (106 min.)
Een erg lange, maar ook onderhoudende documentaire waarin alle onderdelen van de film aan bod komen. Er is te kiezen om elk hoofdstuk apart te kijken, maar gelukkig is er ook een ‘Play all’-functie. Het geheel wordt Nederlands ondertiteld. Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s).

Goyer On Goyer: The Writer Interviews The Director (5 min.)
In dit item interviewt regisseur/schrijver Goyer zichzelf door middel van split-screen. De beeldweergave is in 1.78:1 anamorf en het geluid wordt weergegeven in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s).

Alternate Ending (1 min.)
Een alternatief einde voor de film weergegeven in 2.35:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 5.1 (448 kbit/s).

Blooper Reel (10 min.)
Een aardig aantal, niet altijd leuke, bloopers. Het beeld is 2.35:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 5.1 (448 kb/s).

Galleries
Vanaf hier heb je de keuze uit 2 fotogalerieën namelijk Visual Effects Progressions en Weapons. Elke foto heeft een stukje informatieve tekst meegekregen.

Hier vind je zowel een teaser van de film als ook de originele bioscooptrailer ervan en dat allemaal in 1.85:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 5.1 (448 kbit/s). Hiernaast vind je ook een lijst met songs die op de soundtrack staan alsmede het filmpje wat op die CD staat in beeldverhouding 1.78:1 niet anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Verder moet er opgemerkt worden dat er, naast de uitermate mooie verpakking, ook een boekwerk wordt meegeleverd bij deze box met daarin de synopsis van elke film en een overzichtje van de extra’s.
Op de extra’s DVD van Blade II is er ook nog een easter egg te vinden.

De filmtrilogie over vampierjager Blade kent vele fans en liefhebbers, hoewel er sommigen zijn afgehaakt na het derde, slappere deel. Eindelijk zijn deze films in een prachtige Limited Edition box verschenen en uitgegeven door RCV. De films staan allemaal in uitstekende beeld- en geluidskwaliteit op de schijf en hebben bovendien een stevig aantal extra’s gekregen. Voor elke rechtgeaarde DVD-liefhebber is deze box een absolute must.