High Noon (SCE)

14-07-2006

7.8

High Noon (SCE) (DVD)

Opmerking: de tekst van deze recensie is deels afkomstig van onze recensie van de budget Stars for Sale uitgave van High Noon.

In het klein stoffig stadje Hadleyville in New Mexico is Will Kane (Gary Cooper), een door iedereen gerespecteerde sheriff, in het huwelijk getreden met de jonge en mooie Amy (Grace Kelly). Het is zijn laatste dag als sheriff, Kane wil zich terugtrekken en in alle rust met zijn vrouw genieten. Maar het huwelijk is nog maar net afgesloten, of Kane krijgt het bericht dat de moordenaar Frank Miller (Ian McDonald) die hij in de gevangenis heeft gestopt, ontsnapt is en diezelfde ochtend met de 12 uur trein zal aankomen in Hadleyville om wraak te nemen. De eerste impuls van Kane is er vandoor te gaan met zijn jonge vrouw. Maar na korte tijd keert Kane toch weer terug naar Hadleyville, dat hij mede heeft opgebouwd en besluit in het dorpje de komst van de moordenaar af te wachten. Ook omdat anders de moordenaar toch wel achter hem aan zal komen. De tijd tikt langzaam naar 12 uur, Kane probeert hulp te krijgen van de dorpsmensen maar realiseert zich dat hij van niemand in het dorpje hulp hoeft te verwachten. Kane staat er alleen voor in zijn strijd tegen de vier wraakzuchtige criminelen.

High Noon is een van de parels van Hollywoods westernklassiekers. De film werd in 1953 in totaal met vier Oscars bekroond. Hoofdrolspeler Gary Cooper ontving een Oscar voor de Beste mannelijke hoofdrol. Daarnaast nog beeldjes voor Beste Montage, Beste filmsong en Beste Muziek. Die muziek en de filmsong High Noon komen van de hand van Dimitri Tiomkin. Tiomkin heeft in de jaren 30 tot en met 60 bijna 170 films van muziek voorzien. Voor 17 films heeft hij een Oscar nominatie gekregen en hij won in totaal drie keer het felbegeerde beeldje.
High Noon is gebaseerd op het korte verhaal The Tin Star van John W. Cunningham. Een verhaal over verraad en loyaliteit. Terwijl Kane het dorpje en haar inwoners loyaal blijft, verraden diezelfde inwoners Kane en laten hem de strijd alleen voeren. Ze vinden wel dat ze hem moeten helpen, maar hebben het gevoel dat het een verloren strijd is en kiezen voor zichzelf. Kane daarentegen is te trots om te vluchten en wil vechten voor wat hij heeft opgebouwd en de dorpsmensen beschermen. Een zinderende krachtmeting is het gevolg.
De nog jonge Grace Kelly speelt in High Noon haar tweede filmrol en zorgde voor haar grote doorbraak als actrice. Ze zou hierna nog negen films in vier jaar tijd maken, alvorens te trouwen met prins Reinier van Monaco.

De nieuwe Special Collector’s Edition van High Noon belooft een betere technische kwaliteit en de toevoeging van enkele uitstekende extra’s. Hieronder lees je of een hernieuwde aanschaf de moeite waard is.

Genre: Western
Jaar: 1952
Speelduur: 81 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865552490

• The Making of High Noon
  • Behind High Noon Documentary
  • Radio Broadcast with Tex Ritter

De film is gemaakt met een beeldverhouding heeft van 1.37:1 (academy standard), de toenmalige standaard beeldverhouding. De film staat met een beeldverhouding van 1.33:1 (4x3 full frame) op de DVD. Regisseur Fred Zinnemann heeft met cameraman Floyd Crobsy gekozen voor een harde ‘look’ van de film. Dit werd bereikt door geen filters te gebruiken voor de luchtpartijen en de belichting helderder te doen dan normaal gebruikelijk. Gevolg is dat het beeld een hard contrast heeft. Het beeld van de eerdere release werd nog geplaagd voor ruis in het beeld waardoor de detaillering minder was en zichtbare toepassing van edge enhancement. Meteen in de eerste minuten van de film valt bij deze nieuwe Special Collector’s Edition een duidelijke verbetering van de beeldkwaliteit op. De minpunten van de voorgaande release zijn nagenoeg volledig verdwenen. Het beeld oogt bijzonder schoon, zonder ruis en zonder spetters of andere ongerechtigheden. Als gevolg hiervan is ook van het beeld er ook enorm op vooruitgegaan. Het contrast, voor een zwart/wit film uiteraard zeer belangrijker voor het juist weergeven van alle grijstinten, is ook duidelijk verbeterd. Kortom, deze film is ondertussen al meer dan 50 jaar oud, maar het beeld ziet er met deze heruitgave bijzonder goed uit. Vergelijk de screenshots met dezelfde screenshots uit onze eerdere bespreking. De film is verdeeld in 20 chapterstops. De optionele witte ondertiteling heeft een goed leesbaar lettertype.

Het oorspronkelijke mono geluidtrack van de film is gerestaureerd en staat in Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) op de DVD. Tevens is er een Dolby 2.0 Surround (bitrate 192 kb/s) aanwezig.
Allereerst de bespreking van de 2.0 mono. Beide frontspeakers krijgen bij hetzelfde signaal, waardoor het geluidsbeeld zich beperkt tot het midden. Bij de eerdere release was de monogeluidstrack al bijzonder goed. Bij deze nieuwe uitgave lijkt de kwaliteit onveranderd en klinkt nog steeds zeer goed. Uiteraard blijft de leeftijd van de film hierbij gelden, met duidelijke beperkingen in het hoog en laag. Geweerschoten klinken hierdoor nogal iel. Stemmen zijn goed te volgen, de filmmuziek klinkt redelijk goed dankzij het aanwezige laag in de soundtrack.
Dan de 2.0 Surround geluidstrack, waarmee de DVD standaard start. Deze track heeft een redelijk stereo geluidsbeeld, wat door de ingeschakelde DPL-II(x) een licht ruimtelijk karakter krijgt. De dialogen komen hierbij via de centerspeaker. De filmmuziek en de meeste filmgeluiden hebben een licht stereo geluidsbeeld. De surrounds geven hieraan subtiel enige ruimtelijkheid. Ook bij deze track liggen de beperkingen in het frequentiebereik. Rekening houdend met de leeftijd van de film, ruim 50 jaar oud, desalniettemin een goed klinkende soundtrack.

De menuschermen zijn in statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Was de voorgaande release een kale zonder enig extra, deze Special Collector’s Edition heeft enkele prima extra meegekregen.