Madonna - I'm Going To Tell You A Secret (CD+DVD)

20-07-2006

5.1

Madonna - I'm Going To Tell You A Secret (CD+DVD) (DVD)

Madonna Louise Veronica Ciccone, ofwel Madonna, is op dit moment de best verkopende vrouwelijke artiest. Deze Amerikaanse zangeres en actrice wordt ook wel de Queen of Pop genoemd. Madonna is ook de meest controversiële artiest, die met haar liedjes en shows de grenzen van wat velen toelaatbaar achten bewust overschrijd. Madonna zoekt hierin altijd de confrontatie en probeert bewust te choqueren. Haar gedrag en uitingen worden niet door iedereen begrepen. Is het kwetsen, is het kleinerend of heeft het een ander doel? Wat wil ze met haar krachtig taalgebruik, het afzetten tegen de normen en waarden van de kerk, haar extravagantie en seksueel getinte uitingen bereiken? In ieder geval bereikt ze ermee dat Madonna bijzonder is en daarmee aandacht krijgt. En verder? Muzikaal gezien heeft Madonna ook een duidelijk eigen stijl ontwikkeld. Haar liedjes zijn direct herkenbaar. Evenals haar shows, waarin de bijzondere choreografie een enorme energie en drive uitstralen. In 2004 brengt Madonna haar Re-Invention tour, die start in Los Angeles Amerika en vier maanden later eindigt in Lissabon, Portugal. In deze tour speelde ze in september 2004 twee uitverkochte concerten in het Gelredome in Arnhem. Van de songlist van deze tour is door Warner Music een live CD gemaakt. Waar Madonna al 17 albums heeft uitgebracht (inclusief de soundtrack van Evita), is I’m Going To Tell You A Secret haar eerste live CD ooit. De 14 nummers op deze CD met een totale speeltijd van 66 minuten zijn:

1. The Beast Within
2. Vogue
3. Nobody Knows Me
4. American Life
5. Hollywood (remix)
6. Die Another Day
7. Lament
8. Like A Prayer
9. Mother and Father
10. Imagine
11. Susan MacLeod / Into the Groove
12. Music
13. Holiday
14. I Love New York

De Re-Invention tour heeft met 125 miljoen dollar aan verkochte kaartjes Madonna geen windeieren gelegd. Mogelijk staat voor eind 2006 de uitgave van een concert DVD gepland van haar optreden in Lissabon. De titel van deze DVD die genoemd wordt is Get Up Lisbon! Re-Invention Tour 2004. Voor de fans die daar niet op kunnen wachten, of gewoon alles van Madonna willen hebben, is er de documentaire I’m Going To Tell You A Secret (126 min). De documentaire volgt Madonna en haar voltallige crew tijdens de Re-Invention Tour in 2004. Je krijgt hierbij een kijkje achter de schermen met onder andere de dansaudities, de voorbereidingen op de openingsavond en de vliegreizen tussen de verschillende locaties van optreden. Iedere show vergt dezelfde voorbereiding en vlak voor ieder optreden heeft Madonna last van nervositeit en ‘vlinders in haar buik’. Ook de afsluitende show in Lissabon en haar bezoek aan Israël zijn onderdeel van deze documentaire. De documentaire is geregisseerd door Jonas Åkerlund. In de documentaire zitten beelden van haar liveoptreden van de volgende songs:

1. Vogue
2. American Life
3. Mother and Father
4. Nobody Knows Me
5. Music
6. Hollywood (remix)
7. Lament
8. Like a Prayer
9. Holiday
10. Imagine

De documentaire is in Amerika door MTV in oktober 2005 zonder onderbrekingen uitgezonden. Qua stijl is de documentaire te vergelijken met Madonna’s In Bed With Madonna. In beide documentaires zijn de achter de schermen beelden in zwart / wit en de concertfragmenten in kleur. Warner Music heeft deze documentaire in combinatie met de gelijknamige live CD als een CD/DVD combinatie uitgebracht.

In september 2006 zal Madonna wederom twee concerten in Nederland (de Amsterdamse Arena) geven tijdens haar al begonnen Confessions Tour.

Regisseur

Jonas Åkerlund

Acteurs

Genre: Muziek
Jaar: 2004
Speelduur: 192 min
Verpakking: Jewel Case
  • PCM 2.0 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, En vele andere
Uitgever: Warner Music
EAN: 093624999027

• Never-Before-Seen Footage

Uiteraard is het onderdeel beeldkwaliteit alleen van toepassing voor de documentaire op de DVD. Het beeldformaat is 1.78:1 anamorf. De beelden zijn afwisselend zwart / wit (achter de schermen) en kleur (concert). De zwart / wit beelden hebben bewust een grovere korrel en benadrukken hiermee dat het een documentaire is. Het zwart / wit beeld ziet er trouwens ruim voldoende uit. De concertfragmenten zijn in kleur. De beeldkwaliteit hiervan is duidelijk beter met een kleurrijk, redelijk scherp en gedetailleerd en contrastrijk beeld. De documentaire is onder andere Nederlands ondertiteld.

De bespreking van het geluid valt in twee delen uiteen, te weten de concert CD en de documentaire DVD.

Live CD
Op de CD staat de muziek uiteraard in ongecomprimeerde PCM stereo kwaliteit. De geluidskwaliteit van deze live CD is prima. De muziek heeft een prima klinkend stereobeeld. Hoog is voldoende gedetailleerd en er is ruimschoots laag aanwezig. Uiteraard veel publieksgeluiden van het bijzonder enthousiaste publiek tijdens de nummers en zeker tussen de nummers in.

Documentaire DVD
Op de DVD heb je keuze uit twee verschillende audiotracks; een ongecomprimeerde LPCM stereotrack (bitrate 1536 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 surround track (bitrate 448 kb/s).
De documentaire is natuurlijk het nodige gepraat maar ook voorzien van veel muziek. Het geluid van de LPCM track is kwalitatief nagenoeg gelijk aan de CD geluidskwaliteit. Technisch is er wel een klein verschil; de ‘sample frequentie’ van CD is 44.1 kHz en van de DVD is dat 48 kHz. Het stereogeluid van de documentaire is prima, waarbij muziek een goed stereobeeld heeft en de dialogen prima te volgen zijn. Voor een documentaire klinkt de Dolby Digital 5.1 surround tracks bijzonder fraai. De muziek, als ondersteuning bij de zwart / wit beelden of afkomstig van de concertgfragmenten, klinkt mooi ruimtelijk. Na druk ligt op de beide frontspeakers, maar de surrounds worden in split surround (stereo) gebruikt voor diverse geluidseffecten. De dailogen en de gezongen teksten zijn goed te volgen, dankzij de centerspeaker. Het LFE kanaal wordt intensief gebruikt, waarbij een diep laag tijdens de concertfragmenten zeer nadrukkelijk aanwezig is.

De DVD heeft statische menuschermen met achtergrondgeluid. Aanvullend op de documentaire nog wat extra documentaire materiaal.

Bonus Material (15 min)
Hier keuze uit allemaal korte stukjes, twaalf in getal. Onderwerpen zijn onder andere een fietstocht in Parijs, aandacht voor de stembanden, Steve en Stuart in Parijs en Los Angeles en het verjaardagsfeest van Madonna. Ook nu is het beeldformaat 1.78:1 anamorf, zowel LPCM 2.0 als DD 5.1 geluid en Nederlandse ondertiteling.

Booklet
In de jewelcase verpakking zit nog een boekje met een tracklisting en een uitgebreid overzicht van betrokkenen bij de documentaire. Tevens wordt van elke song van de Re-Invention tour de muziek credits benoemd.

Zonder enige twijfel is Madonna de best verkochte vrouwelijke artiest van dit moment. In 2004 speelde Madonna een concertserie onder de titel Re-Invention Tour. Zij trad hierbij ook op in het Gelredome in Arnhem. Van deze tour is nu een live CD verschenen met veertien nummers. Tevens is de tour gedocumenteerd in de ruim twee uur durende documentaire I’m Going To Tell You A Secret. Warner Music heeft de live CD en de documentaire gebundeld uitgegeven als een CD / DVD combinatie. Het concert op de CD klinkt prima. De documentaire op de DVD heeft goede beeldkwaliteit, wat afwisselend zwart / wit en kleur is. Bij het geluid hier keuze uit PCM stereo en Dolby Digital 5.1 surround. Een nette uitgave voor de fans van Madonna.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Music.