Jane Eyre (1996)

30-08-2006

6.2

Jane Eyre (1996) (DVD)

De jonge Jane Eyre (Anna Paquin) heeft haar beide ouders verloren en daarom woont ze in bij haar tante. Daar heeft ze een moeilijke jeugd omdat tante haar koppig, eigenwijs en leugenachtig vindt. Ze stuurt Jane daarom naar een strenge kostschool, waar Jane meer dan tien jaar van haar leven doorbrengt. Ze krijgt dan een uitnodiging om als gouvernante te gaan werken op het landgoed van Edward Rochester (William Hurt). Jane (Charlotte Gainsbourg) krijgt de taak om de jonge Adele te onderwijzen. In eerste instantie is er afstand tussen Jane en Rochester, maar langzaamaan begint Jane diepere gevoelens voor hem te krijgen. Ze beseft echter dat het een onmogelijke liefde is, omdat hij uit een ander milieu komt. Bovendien heeft hij plannen om met een vrouw van stand te trouwen, die echter alleen op zijn geld uit is. Rochester komt eindelijk tot inzicht dat Jane de enige ware voor hem is. Echter, het verleden van Rochester staat een huwelijk in de weg.

Deze versie is maar liefst de 16e verfilming van het boek van Charlotte Brontë. De bekendste versie is die uit 1944 van Robert Stevenson met Orson Welles en Joan Fontaine in de hoofdrollen. De versie van deze DVD stamt uit 1996 en is geregisseerd door de Italiaan Franco Zeffirelli, die veel ervaring heeft met het verfilmen van klassieke verhalen. Hij heeft diverse operaverfilmingen (La Traviata, Otello) op z’n naam staan, alsook Shakespeareverfilmingen van Hamlet en Romeo & Juliet. Voor de verfilming van Jane Eyre heeft Zeffirelli behoorlijk het originele verhaal gevolgd, zij het dat het iets ingedikt is en de fijne nuances ontbreken. Wat blijft is een duister, sociaal liefdesdrama, waarbij de aandacht vooral bij het ongeluk van de hoofdpersonen ligt. Humor ontbreekt in het verhaal en ook bij de hoofdpersonen. Je ziet zelden een (glim)lach van Jane. Ze is afstandelijk en kil en haar stemming is vrij monotoon. Daardoor heb je als kijker moeite om je met haar te identificeren. Charlotte Gainsbourg (dochter overigens van Serge Gainsbourg en Jane Birkin) blijft in hetzelfde patroon acteren en er is geen ontwikkeling in haar karakter. Datzelfde geldt eigenlijk ook voor Rochester, wiens rol door William Hurt vrij eenzijdig is neergezet. Wat je mist is de passie tussen beide! Het blijft allemaal zo afstandelijk. Het verhaal kent echter nét genoeg plotwendingen om tot het einde te kunnen blijven boeien. De mooie setting en aankleding (hoewel op de DVD gedeeltelijk verpest door de beeldkwaliteit) alswel het mooie camerawerk maken deze versie toch nog te genieten.

Jaar: 1996
Speelduur: 118 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504071355

De film staat in 1.78:1 anamorf beeldformaat op de DVD. Helaas is de kwaliteit niet zo geweldig. De gebruikte filmprint is zeker niet smetteloos. Vooral in het begin van de film komen diverse krasjes en vlekjes voorbij. Later in de film wordt dat iets beter. Dan valt de fletsheid van de kleuren op. Alles ziet er bleekjes uit en niets heeft een goede verzadiging. Over de hele film zit een lichtrode gloed. De helderheid is te hoog, waardoor het zwartniveau onder de maat is. Alle zwarte delen worden daardoor (donker)grijs. Wat ook onder de maat is, is de scherpte. Elk shot heeft een lichte tot matige onscherpte over zich. Er is geen edge-enhancement toegepast om de scherpte-indruk te verhogen.
Deze versie van Jane Eyre is al eerder uitgebracht op DVD door Videofilm Express. Die versie was in 4:3 beeldformaat, maar had een betere kleurstelling en was ook een stuk scherper (zie screenshot 2).
De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken. De optionele witte ondertiteling is goed leesbaar en staat goed geplaatst in beeld.

Het geluid van de DVD is Dolby Digital 2.0 stereo (224 kb/s). De geluidsband van de film is degelijk, maar ook braaf. Wat vaak het geval is bij kostuumdrama’s is dat het dialooggebaseerde films zijn. Ook in het geval van Jane Eyre is dat het geval. De basis zijn de dialogen, die in een dunne laag met sfeergeluiden zijn geplaatst. Die sfeergeluiden zijn in stereo, maar staan vrij zacht in de mix. Hier en daar is een geluidseffect in één van de zijkanalen geplaatst (blaffende hond, krijsende kraai en dergelijke). Het meeste stereobeeld wordt gecreëerd door de sfeervolle muziek van Claudio Capponi en Alessio Vlad. Maar voor de rest is het een voornamelijk mono-georiënteerde soundtrack. Het geluid klinkt verder een beetje nasaal door het gebrek aan laag. Gezien de aard van de film is de kwaliteit voldoende, maar erg uitgesproken is de soundtrack niet.

De DVD bevat een statisch menuscherm in 1.78:1 beeldformaat en heeft geen achtergrondgeluid. Er is één extra aanwezig.

Trailer (2 min)
Een trailer in 1.78:1 niet anamorf beeldformaat en Dolby Digital 2.0 (192 kb/s). De kleuren van de trailer zien er een stuk prettiger uit dan de filmversie op de DVD. Engels gesproken en Nederlands ondertiteld.

De jonge Jane Eyre wordt door haar tante naar kostschool gestuurd. Na daar tien jaar gezeten te hebben krijgt ze een aanstelling als gouvernante op het landgoed van Edward Rochester. Beide zijn in eerste instantie afstandelijk tot elkaar, maar na verloop van tijd voelen ze zich toch tot elkaar aangetrokken. Een huwelijk lijkt aanstaande, maar dan komt het verleden van Rochester naar boven.
Jane Eyre van Franco Zeffirelli blijft dicht bij het originele verhaal van Charlotte Brontë. De karakters blijven echter wat afstandelijk, wat identificatie met en sympathie voor de hoofdrolspelers in de weg staat.
De beeldkwaliteit is matig. Vooral de fletse kleuren en het gebrek aan scherpte nekken deze transfer naar DVD. Het geluid is braaf en degelijk, waarbij de sfeervolle muziek een plus krijgt. Als extra bevat de DVD slechts een trailer.