Cave, The

05-09-2006

3.9

Cave, The (DVD)

Ergens in Roemenië vinden enkele mensen een grottenstelsel onder een oude kerk. Zij gaan naar binnen maar raken gevangen wanneer er een instorting plaatsvindt. Ruim dertig jaar later worden de grotten opnieuw gevonden door een groep wetenschappers. Een team speleologen onder leiding van Jack (Cole Hauser) gaat de grotten in door middel van een ondergrondse rivier. Ze beginnen met het onderzoeken van de grotten, maar al snel doet er zich een ongeluk voor. De teamleden komen vast te zitten en moeten een weg naar buiten zien te vinden. Buiten de grotten komt één van de wetenschappers erachter dat de kerk boven op de ingang van de grotten is gebouwd om het kwaad binnen te houden, iets waar ook de teamleden snel achter zullen komen.

Men neme een afgelegen locatie. Voeg hier wat karakters aan toe die allemaal inwisselbaar zijn. Rond het geheel af met wat gevaarlijke uitziende wezens en je hebt alle ingrediënten voor een monsterfilm. De laatste jaren hebben we er hier al veel van gezien en ook deze film voegt weinig nieuws toe aan dit genre binnen de horrorfilms. Het verhaal is dan ook vrij standaard. Een groep mensen betreedt een onbekende locatie die huisvesting biedt aan enkele monsters. Langzaam maar zeker vallen de leden van het team ten prooi aan de monsters en uiteraard is van tevoren niet te zeggen wie dit zullen zijn, aangezien vrijwel de gehele cast bestaat uit onbekende acteurs. Echt grote sterren zul je in deze productie dan ook niet tegenkomen. Toch komen er wat bekende gezichten voorbij en zal je misschien eens denken, die heb ik eerder gezien. Eén van die mensen is misschien Cole Hauser, die de laatste jaren in wat grote films een bijrol had. Zo was hij te zien in Good Will Hunting, Pitch Black, Tears of the Sun, 2 Fast 2 Furious en in het recente The Break-Up. Ook speelde hij de hoofdrol in de actiefilm Paparazzi. Ook zien we Daniel Dae Kim voorbij komen die we uiteraard kennen uit de hitserie Lost.
De acteurs kunnen niet voorkomen dat de film gewoon vrij matig is. Eigenlijk hebben we alles al een keer eerder gezien en dringen vergelijkingen met andere films uit het genre zich al snel op. Toegegeven, de sfeer is vrij goed neergezet en het claustrofobische sfeertje binnen in de grotten komt redelijk overtuigend over. Ook de monsters zien er redelijk goed uit en ze blijven genoeg verborgen om eng te blijven.
Waar gaat het dan fout vraag je misschien af? Ten eerste is het script niet al te best geschreven. Stereotype karakters met voorspelbare dialogen worden afgewisseld met enkele spannende momenten maar die zijn op één hand te tellen. Nergens wordt het echt spannend en dat is toch wel nodig bij een film zoals deze. Ook zijn de personages heel erg slecht uitgewerkt wat ervoor zorgt dat je totaal niet meeleeft met ze. Dit zou niet echt nodig hoeven te zijn, zolang ze maar op een bloederige en goed verzonnen manier aan hun einde komen. Ook op dit gebied stelt het allemaal wat teleur aangezien het allemaal wat te braafjes wordt gehouden.
The Cave is een film met zeker potentie, ware het niet dat een onderwerp zoals deze al meerdere keren te zien is geweest. De film zou dan ook echt iets moeten hebben wat hem onderscheidt van al die anderen en dat is hier gewoon niet het geval. Misschien leuk om een keer te zien met een groep vrienden terwijl de geestverruimende middelen gretig aftrek vinden, maar meer ook echt niet.

Genre: Actie, Horror, Thriller
Jaar: 2005
Speelduur: 93 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Italiaans, Spaans
EAN: 8712609051650

• Audiocommentaar (2x)
  • Into The Cave
  • Designing Evolution: Tatopoulos Studios

De kwaliteit van het 2.40:1 anamorfe beeld is prima te noemen. De film speelt zich grotendeels af in donkere grotten, met hier en daar slechts wat verlichting door zaklantaarns. Contrast en schaduwdetail zijn dan belangrijk aangezien je de scènes wel normaal wilt kunnen volgen. Gelukkig doet de transfer wat het moet en oogt het beeld op dit vlak uitstekend. Echt veel kleuren zijn niet aanwezig, alleen in de dagscènes zijn deze zichtbaar. Ze ogen natuurlijk en goed verzadigd, dus ook op dit vlak geen klachten. Zwartniveau is ook prima en het aanwezige zwart is mooi diep van kleur. Het beeld is verder mooi scherp gedurende de gehele lengte van de film. Artefacten zijn nauwelijks aanwezig, hier en daar slechts wat beeldruis. Een prima beeldkwaliteit dus, het donkere karakter van de film voorkomt dat dit een echte topper genoemd kan worden.
De film is verdeeld in 28 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 formaat (448 kb/s) op de DVD. Net als het beeld is ook het geluid van goede kwaliteit. Verder geeft het geluid een extra dreigende sfeer aan de film, mede door het goede gebruik van alle kanalen. Het geluid in de grotten komen van alle kanten, zoals echo\'s en het geluid van de monsters. De dialogen komen netjes uit het middenkanaal en zijn prima te volgen. De sfeer en omgevingsgeluiden komen zoals gezegd uit vrijwel alle kanalen, dus de ruimtelijkheid is uitstekend. Het LFE kanaal levert op de momenten met wat meer actie een bijdrage aan het geluidsbeeld, maar het laag had iets meer aanwezig mogen zijn. Nu komen sommige momenten wat slapjes over en dat is toch erg jammer. Al met al toch een redelijk goede track.

De statische menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Trailers van andere Sony uitgaven. Het gaat om trailers van The Exorcism of Emily Rose, The Legend of Zorro, Hunt for Eagle One, London, Stealth en The Net 2.0.

Audiocommentaren
Er zijn maar liefst twee audiocommentaren te vinden op de DVD en de eerste is ingesproken door regisseur Bruce Hunt, producent Andrew Mason en special effects producent James McQuaide. De betrokkenen praten over vrijwel alles wat er kwam kijken bij het maken van de film. Het verhaal, de opnames, de cast en de special effects komen allemaal voorbij, evenals het opnemen in water en de krappe sets die moesten doorgaan voor de grotten.
Het tweede commentaar is ingesproken door de schrijvers van de film, Michael Steinberg en Tegan West. Zij bespreken uiteraard hoe zij de film bedacht hebben en hoe het verhaal op papier is gekomen en wat ze wilde bereiken.

Into The Cave (18 min.)
Een featurette die ingaat op het fenomeen grotduiken en alle gevaren die hierbij komen kijken. De man die verantwoordelijk was voor de opnames onder water vertelt over zijn liefde voor deze vorm van duiken en hoe de opnames verliepen. Erg interessant om te zien allemaal en de leukste extra op de DVD.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Designing Evolution: Tatopoulos Studios (10 min.)
Een featurette die in het teken staat van het ontwerpen van de monsters in de film. De bedenker van de monsters, Patrick Tatopoulos, vertelt hoe aan het idee kwam voor het uiterlijk van de beesten en hoe deze gemaakt werden. Interessant om te zien dat er nog veel gebruik gemaakt werd van een man in een rubber pak, in plaats van alles over te laten aan CGI.

Ergens in Roemenië wordt een groot grottenstelsel gevonden. De wetenschappers verantwoordelijk voor de komst sturen een team van speleologen naar binnen om de grotten te onderzoeken. Het team wordt echter al snel afgesneden van de buitenwereld en ze ontdekken dat ze niet alleen zijn in de donkere gangen en openingen. The Cave is een film die valt in het rijtje van de monsterfilm. Helaas is het allemaal wat matig uitgewerkt. De film wordt nergens echt eng of spannend en ook is er vrij weinig gore aanwezig Ook de personages zijn erg plat en slecht uitgewerkt en eigenlijk boeit het je als kijker niet echt als ze één voor één uitgeschakelt worden. De DVD heeft een goede beeld en geluidskwaliteit en ook zijn er enkele extra\'s aanwezig. Dit zijn er misschien niet echt veel, maar gelukkig wel redelijk interessant.