JAG - Seizoen 1

26-09-2006

7.4

JAG - Seizoen 1 (DVD)

In de Amerikaanse marine wordt het strafrechtelijk onderzoek uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van JAG, de Judge Advocate General. Een van de onderzoekers is luitenant commandant Harmon ‘Harm’ Rabb Jr. (David James Elliot), een voormalig Navy gevechtspiloot die als gevolg van een ongeluk een andere carrièrepad volgt bij JAG. De mensen van JAG zijn advocaten die niet alleen het strafrechtelijk onderzoek uitvoeren, maar ook optreden als verdedigend advocaat of als aanklager. Luitenant Meg Austin (Tracy Needham) is de partner van Harm Rabb bij zijn onderzoeken (vanaf aflevering 2). De JAG staat (vanaf aflevering 14) onder de bezielende leiding van Admiraal Alberto Jethro ‘A.J.’ Chegwidden (John M. Jackson).

Het eerste seizoen werd in Amerika in september 1995 gestart met een dubbele pilotaflevering waarin de verschillende karakters werden geïntroduceerd. Dit seizoen bestaat in totaal uit 21 afleveringen, door Paramount uitgegeven in een boxset met 6 DVD’s.

DVD 1

1 & 2: Pilot (dubbele aflevering)
Luitenant Angela Arutti (Katie Rich) vliegt tijdens een succesvolle missie mee met kapitein Thomas Boone (Terry O’Quinn). Boone zet Arutti tijdens deze missie extra onder druk, om het zien ‘if she got what is takes’. Bij terugkeer op het vliegdekschip is Arutti de grote heldin. De marine gebruikt dit natuurlijk als opsteker voor hun vrouwenbeleid en de eerste reporters zijn al op weg naar het vliegdekschip voor een interview. Die nacht komt Arutti om het leven als gevolg van een ongeluk. JAG Luitenant Harmon ‘Harm’ Rabb Jr. (David James Elliot) moet samen met zijn partner luitenant Caitlin ‘Kate’ Pike het ongeval onderzoeken.

3: Shadow
Op een Amerikaanse onderzeeër heeft computerspecialist Dirk Grover (Ryan Hurst) een experimenteel torpedo begeleidingssysteem geïnstalleerd. Hij dreigt een cruiseschip te torpederen als hij niet 40 miljoen dollar krijgt. Rabb en Austin moeten met Grover onderhandelen.

4: Desert Son
Bij grondoefening op de woestijnbasis nabij Twenty-Nine Palms vindt een ernstig ongeluk plaats, door toedoen van soldaat Jay Williams (Neal McDonough). Williams is de zoon van een generaal, Rabb en Austin wordt op de zaak gezet om uit te zoeken wat er gebeurd is.

DVD 2

5: Deja Vu
Harm en Meg onderzoeken de dood van een marine officier, die vermoord op de marinebegraafplaats Arlington is gevonden. Het spoor leidt naar de Thaise ambassade.

6: Pilot Error
Bij een testvlucht op Miramar Naval Air Station met een computergestuurde Tomcat komt luitenant Pendry om het leven. Alhoewel Pendry als een waaghals bekend stond, weigert Harm te geloven dat het een ‘pilot error’ is.

7: War Cries
Op de Amerikaanse ambassade in Lima, Peru wordt een 15-jarige jongen door één van de bewakers doodgeschoten. Een incident met verstrekkende gevolgen, waarbij Harm Rabb en Meg Austin belast worden met het onderzoek.

8: Brig Break
Op Seatac Naval Base wordt ene Quinn betrapt op het stelen van een gevaarlijk wapen. Als Harm en Meg ter plaatse komen voor een onderzoek, vindt er kort daarna een gevangenenuitbraak plaats. Meg is als gijzelaar door hen meegenomen. Onder de uitgebroken gevangen ook Quinn. Harm denkt dat er meer aan de hand is en zet alles op alles om zijn partner te bevrijden.

DVD 3

9: Scimitar
Wanneer twee militairen per ongeluk de Iraakse grens oversteken, worden zij door Irakezen gevangen genomen. Harm en Meg moeten naar Irak om de twee militairen tijdens een proces te verdedigen. De twee militairen wordt spionage ten laste gelegd en wachten mogelijk de doodstraf. Harm krijgt ter plaatse hulp van een ondercover agent met de schuilnaam ‘Scimitar’, maar weet alleen niet wie het is.

10: Boot
Luitenant Meg gaat undercover als Marine rekruut om zo de mysterieuze dood van een vrouwelijke rekruut te onderzoeken, die bezweken zou zijn onder de keiharde training van ‘drill instructors’ sergant Carrington en sergant Gonzales.

11: Sightings
Nabij een verlaten luchtmachtbasis wordt een jong meisje vermist. Tevens wordt melding gemaakt van mogelijke UFO’s. Meg en Harm voeren een onderzoek uit.

12: The Brotherhood
Tijdens een aanvalsoefening wordt een marinier zwaar gewond op het strand gevonden. Harm en Meg moeten onderzoeken wat er gebeurd is, waarbij drugs in het spel blijkt.

DVD 4

13: Defensive Action
Harmon Rabb wordt gepromoveerd tot luitenant commandant. Hij moet kapitein ‘CAG’ Boone (TErry O’Quinn) verdedigen die beschuldigd wordt ten onrechte het vuur geopend te hebben op een Servische helikopter boven Bosnië.

14: Smoked
Als gevolg van een blikseminslag moet een Tomcat een noodlanding maken in Cuba. De Tomcat is voorzien van de nieuwste aanvalscomputer. Harm en Meg worden samen met commandant Alison Krennick (Andrea Thompson) naar Cubat gestuurd om te voorkomen dat de software uit de computer in verkeerde handen terecht komt.

15: Hemlock
Luitenant Austin krijgt per ongeluk een fax, die bestemd is voor iemand met de codenaam ‘Shepherd’. Kort daarna wordt het papier door een Marine commandant opgeëist, die vervolgens Meg neerschiet. Het spoor leidt naar een man genaamd ‘Hemlock’.

16: High Ground
Scherpschutter sergeant Ray Crockett (Stephen McHattie) geeft opleiding op kamp Quantico, als hij plots door zijn commandatt naar Bosnië wordt gestuurd. Dit is tegen eerdere afspraken, maar als de commandant niet luistert, schiet Crockett rakelings langs hem heen om zijn aandacht te krijgen. Crockett wordt gearresteerd, aan Harm Rabb om de zaak tot een goed einde te brengen.

DVD 5

17: Black Ops
Tijdens een routine oefening van de Mariniers verongelukt marinepiloot Marion. Senator Grace Marion (Rosemary Forsyth) wil weten waarom haar zoon dood is. Harm Rabb en Meg Austin onderzoeken de zaak en merken dat het Navy Seals team wat verzwijgt.

18: Survivors
Harm Rabb helpt de gescheiden marine colonel Anderson, die wat tijd doorbrengt met zijn zoon. Tegen Anderson blijkt een arrestatiebevel te lopen, maar Anderson laat zich niet zomaar pakken en gaat er vandoor. Harm denkt te weten waar Anderson naar toe gaat.

19: Recovery
Tijdens een Space Shuttle trainingsmissie gaat iets mis, waardoor een van de piloten om het leven komt. Er wordt gedacht aan sabotage, aan Harm en Meg de opdracht te ontdekken wie. Omdat de Spac Shuttle missie vast gepland staat, hebben ze maar weinig tijd de schuldige te vinden en groter ongeluk te voorkomen.

20: The Prisoner
Harm Rabb wordt tijdens een zeiltocht nabij Hong Kong door Chinese militairen gevangen genomen. De Chinesen willen van hem bepaalde informatie in relatie tot Taiwan. Commandant Krennick en luitenant Austin doen hun best om Harm vrij te krijgen.

DVD 6

21: Ares
Als gevolg van een niet goed functionerend verdedigings-/navigatiesysteem koerst een marineschip direct op de kust van Noord Korea af. Aan boord bevindt zich Harm Rabb die samen met luitenant Kate Pike onderzoek doet naar de dood van een officier. Terwijl de Noord Koreaanse marine hen al opwacht, probeert luitenant Austin het gesaboteerde navigatiesysteem weer aan de praat te krijgen.

22: Skeleton Crew
Harm wordt verdacht van de moord op de vrouwelijke luitenant Schonke, met wie hij eerder een relatie had. Zowel commandant Krennick als de civiele agent Turque geloven Harm niet als die beweet dat de relatie strikt platonisch was.

Het eerste seizoen van JAG, dat startte met een pilot aflevering (allereerste aflevering) in Amerika in september 1995, was direct een overweldigend succes. Dit succes was mede dankzij een geslaagde mix van actie, avontuur, spanning en een beetje romantiek. Producent Donald Bellisario had goed gekeken naar films als Top Gun, The Hunt for Red October en Clear and Present Danger. Enkele afleveringen hadden zelfs scènes die rechtstreeks gekopieerd waren uit deze films. Maar dat deerde het publiek minder. De actie, het patriottisme en natuurlijk de spectaculaire opnames met straaljagers, vliegdekschepen, tanken en noem maar op, maakten de serie extra aantrekkelijk. Duidelijk was dat Bellisario een ruim budget had om deze actiescènes te filmen. Alhoewel de mensen van JAG primair advocaat zijn, ligt de nadruk in dit eerste seizoen toch meer op het onderzoek. En bij sommige onderzoeken moet luitenant commander Harmon Rabb look zelf in letterlijk actie komen. Natuurlijk als piloot in een gevechtsstraaljager, zijn oude baan waar zijn echte liefde nog steeds ligt. Maar ook HALO sprong of actief participeren in een NAVY Seals operatie, Harmon Rabb doet daar niet moeilijk over. Maar dit is ook meteen het element waardoor de serie succesvol blijkt. In de latere seizoenen wordt deze actie minder en concentreren de verhalen zich meer op het gerechtelijk onderzoek en de daadwerkelijke militaire rechtszaken. De begintune van JAG, geschreven door Bruce Broughton, is een echte militaire openingstune en ook direct herkenbaar. Hoofdrolspeler David James Elliot zet zijn karakter met charme en overtuiging neer. Hij heeft dit karakter in alle tien seizoen gespeeld. In dit eerste seizoen speelt Tracey Needham de rol van Meg Austin, de partner van Rabb. Vanaf het tweede seizoen werd deze rol gespeeld door Catherine Bell, in de rol van luitenant Sarah ‘Mac’ MacKenzie. Halverwege het eerste seizoen krijgt JAG kantoor zijn definitieve leider in de persoon van generaal A.J. Chegwidden, gespeeld door John M. Jackson. Het eerste seizoen was een goede start van JAG, maar betere vervolgseizoenen volgden en daarmee groeide ook het succes van de serie. Na tien seizoen kwam in 2005 een einde aan de serie.

Genre: Actie, Drama, TV
Jaar: 1995
Speelduur: 990 min
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 9324915061699

De serie is op 35 mm film opgenomen en staat met een beeldverhouding van 1.33:1 fullframe op DVD. Met dit beeldformaat is de serie ook uitgezonden op televisie. De afleveringen hebben goed verzadigde en natuurlijk ogende kleuren. Het beeld oogt redelijk scherp met een redelijk detailniveau. In het algemeen oogt het beeld wat soft. Helderheid van het beeld is goed, evenals het contrast en het zwartniveau. Hierdoor zien ook de nachtelijke scènes er goed uit. In het beeld is filmgrain af en toe duidelijk aanwezig, met name bij de opnames waarin militair materieel te zien is. Het beeld heeft een interlaced karakter, wat bij snelle horizontale (links-rechts) bewegingen een lichte vervaging en schokkerig verloop van het beeld geeft, evenals het kameffect. De afleveringen zijn per DVD aaneengesloten te bekijken of gewoon los te kiezen. Elke aflevering duurt ongeveer 45 minuten en is opgedeeld in zes chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling is wit, heeft een goed leesbaar lettertype en staat netjes onder in het beeld geplaatst .

De Engelstalige soundtrack is een Dolby Digital 2.0 surround soundtrack (bitrate 192 kb/s). Het is een goed klinkende soundtrack met prima stereospreiding. Dat laatste valt vooral op bij de begintune van de serie, die mooi ruimtelijk klinkt. Detail van de soundtrack is goed. In de soundtrack is een opvallend goed laag aanwezig. Dialogen zijn altijd goed te volgen en zijn midden in het geluidsbeeld geplaatst. Doordat de soundtrack surround geflaged is, schakelt de DPL-II(x) decoder automatisch in. De ruimtelijkheid van het geluidsbeeld, waarbij de surrounds subtiel meedoen, is redelijk goed. Bij sommige actiescènes worden de surroundspeakers ook gebruikt. Dialogen zijn te allen tijde goed te volgen.

De menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. In tegenstelling tot de Amerikaanse regio 1 release heeft deze release van JAG geen extra’s. Nu lijken deze extra\'s niet in kwaliteit uit te blinken, dus de schade valt mee.

De Amerikaanse televisieserie JAG was vanaf de allereerste aflevering in 1995 een succes. Dit succes was mede dankzij een geslaagde mix van actie, avontuur, spanning en een beetje romantiek. In de Amerikaanse marine wordt het strafrechtelijk onderzoek uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van de Judge Advocate General (JAG). Luitenant commandant Harmon ‘Harm’ Rabb Jr. , een voormalig Navy gevechtspiloot die als gevolg van een ongeluk een andere carrièrepad volgt, is advocaat bij JAG Samen met zijn partner voert hij het strafrechtelijk onderzoek uit, waarbij mogelijke militaire actie niet wordt geschuwd. Paramount heeft de 22 afleveringen van het eerste seizoen uitgebracht in een 6-DVD boxset. De kwaliteit van beeld en geluid is redelijk tot goed. Extra’s zijn er niet. Een prima serie met een lekkere mix van bruisende actie, heroïsche avonturen en romantiek.