Masters of Horror vol. V

07-10-2006

5.3

Masters of Horror vol. V (DVD)

Masters of Horror is een Amerikaanse televisieserie bedacht door Mick Garris (die we vooral kennen als regisseur miniseries naar verhalen van Stephen King). Elke aflevering staat op zichzelf en wordt telkens door een ander geregisseerd. Deze regisseurs (en schrijvers) zijn de mensen waar Masters in de titel op slaan. In Nederland zijn de afleveringen ook uitgebracht verspreid over zes sets van elk 2 DVD’s. DVD 1 bevat dan 2 afleveringen (met uitzondering van volume VI) en DVD 2 extra’s met betrekking tot de 2 aflveringen. De afleveringen die op deze volume V staan zijn:

Haeckel’s Tale (regie: John McNaughton, 60 min.)
Ernest Haeckel (Derek Cecil) is een student medicijnen in het England van de vorige eeuw. Hij is nogal geobsedeerd in het opwekken van de doden zoals zijn Duitse vakbroeder Frankenstein. In tegenstelling tot Frankenstein is Haeckel niet echt succesvol. Ernest gaat zelf niet verder met experimenteren, maar de interesse in leven na de dood blijft bij hem. Als zijn vader op sterven ligt, vertrekt hij op reis om zijn vader nog één keer te zien. Tijdens zijn reis overnacht bij op de boerderij van Wolfram (Tom McBeath) en zijn appetijtelijke vrouw Elise (Leela Savasta). Als midden in de nacht Ernest wakker wordt, blijkt Elise op weg naar het naastgelegen kerkhof. Ondanks de waarschuwingen van Wolfram gaat Ernest haar achterna. Op het kerkhof treft Ernest een bizar schouwspel aan boordevol seks en zombies. Deze zombies hebben het echter ook op hem voorzien…. (zie screenshots 1 en 2)

Sick Girl (regie: Lucky McKee, 57 min.)
Ida Teeter (Angela Bettis) is een (lesbische) vrouw wiens hart, ziel en werk ligt in insecten. Door haar werk loopt het in de liefde niet zo goed. Op een dag ontmoet ze echter Misty Falls (Erin Brown) en de twee beginnen een hartstochtelijke relatie. Ida is tegelijkertijd één van haar insecten kwijt geraakt in haar appartement wel een heel bijzonder exemplaar, namelijk een onbekend en nogal groot Braziliaans beestje. Deze ‘bug’ vindt Misty echter en bijt haar. Sinds de beet is Misty echter niet meer dezelfde. Zij lijkt zelfs te muteren, maar waarin? (zie screenshots 3 en 4)

Op volume V in de Masters of Horror-reeks zijn respectievelijk afleveringen 10 (Sick Girl) en 12 (Haeckel’s Tale) terug te vinden. Beide afleveringen zijn de iets sterkere uit de reeks.
Er wordt begonnen met Haeckel’s Tale geregisseerd door John McNaughton (Henry: Portrait of a Serial Killer en Wild Things) wat een solide, goed verteld en letterlijk en figuurlijk een ouderwetse horror is geworden, duidelijk geïnspireerd door de horrors uit de jaren ’30 van Universal, maar ook door de Hammer-horrors. Een lekker vlot verteld verhaal wat de juiste sfeer uitademt en waarbij de acteurs ook nog eens lekker op dreef zijn. Eén van de betere verhalen uit de reeks, wat niet zo gek is aangezien meesterschrijver Clive Barker (Hellraiser) verantwoordelijk was voor het verhaal. Grootste minpunt aan dit filmpje blijft echter de plotselinge omschakeling van de film vanaf de kerkhofscène, hierna verliest het geheel een beetje de gotische sfeer en neigt het een beetje naar een standaard zombiefilm.
Lucky McKee is nog steeds een aanstormend talent en werd als één van de laatste toegevoegd aan de line-up van Masters of Horror. Met Sick Girl stelt hij niet teleur, hoewel de film niet direct een horrorfilm te noemen is. Eigenlijk heeft het meer weg van een love-story waarbij één van de twee lovers gebeten wordt door een gruwelijk insect en langzaam maar zeker verandert in zo’n beest. Origineel is het geheel niet altijd te noemen, het gevoel ontstaat dat je alles al een keer gezien hebt. Toch weet ook deze vertelling goed te boeien en dat heeft duidelijk te maken met de ijzersterke cast die goed op dreef is, met name de dames Bettis en Brown. Helaas hebben ze allebei voor deze film zichzelf een irritant stemgeluid meegegeven. De speciale effecten bij de transformatie van Erin Brown vallen tegen en komen een beetje knullerig over, maar dit is eigenlijk het grote minpunt. Gewoon een degelijke lekkere wegkijkfilm die een mengeling is van een aantal genres.

Genre: Horror, TV
Jaar: 2005
Speelduur: 117 min
Verpakking: Double transparant keep case
Uitgever: Three Lines Pictures
EAN: 8712806994019

• en nog veel meer
  • Working With a Master: John McNaughton
  • Interview With John McNaughton
  • On Set With Derek Cecil
  • On Set With Jon Polito
  • On Set With Leela Savasta
  • Behind the Scenes: Haeckel's Tale
  • Working With a Master: Lucky McKee
  • Interview With Lucky McKee
  • On Set With Angela Bettis
  • On Set With Erin Brown
  • On Set With Brad MacDonald

Beide films staan in 1.78:1 anamorf op de disk en dat is ook het oorspronkelijke formaat. De kwaliteit van beide films is nagenoeg gelijk en die is redelijk te noemen, zeker voor een televisieproductie. Beschadigingen zijn niet aanwezig. Filmgrain is echter wel aanwezig en ook is er in lichte mate edge enhancement toegepast. Echt scherp is het beeld niet te noemen. Het lijkt erop alsof het beeld dubbel te zien is, wat duidt op interlacing (wat pas echt vervelend wordt als je de schijf bekijkt op je PC of via een beamer). De kleuren ogen zeer natuurlijk en het gebruik van licht bij de twee films, draagt zeker bij aan de sfeer. De verhalen zijn verdeeld in respectievelijk 10 en 9 hoofdstukken en dat had iets ruimer gemogen. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar, maar staat te hoog in het beeld.

Op geluidsgebied hebben we weinig reden tot klagen over deze DVD-set en is het vergelijkbaar met de andere Masters of Horror-delen. Beide afleveringen kennen een origineel Engelstalige Dolby Digital 5.1 audiotrack met een bitrate van 384 kbit/s. Het geluid volstaat prima voor deze twee films en verdient dan ook een ruime voldoende. Beschadigingen in de vorm van ruis, gepiep of gekraak zijn niet te horen. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker en zijn altijd goed verstaanbaar. Bij het totale geluidsbeeld (zowel de muzikale soundtrack als de bijgeluiden) verzorgen de voor- en achterkanalen uitstekend (ondersteunend) werk. Het LFE-kanaal doet ook goed zijn werk, maar lijkt enigszins achter te blijven met de rest. Uitstekende soundtrack die geen redenen tot klagen geeft.

Deze set bestaat uit twee DVD’s waarbij de twee films op de eerste schijf staan. De statische menuschermen staan in beide gevallen in 1.78:1 anamorf op de schijf met achtergrondmuziek in Dolby Digital 5.1 (384 kbit/s). Hieronder een overzicht van de extra’s (die allemaal voorzien zijn van Nederlandse ondertiteling):

Disc 1

Een drietal trailers van andere delen uit de Masters of Horror-reeks. Deze titels zijn: Cigarette Burns, Dreams in the Witch-House en Incident on and off a Mountain Road.

Disc 2

Working With a Master: John McNaughton (17:05 min.)
Profiel van John McNauughton waarbij interviews met acteurs en crewleden van zowel Haeckel’s Tale als andere producties van hem aan het woord komen.

Interview With John McNaughton (23:22 min.)
Middels een interview met regisseur McNaughton wordt er een mooi portret geschetst van deze man. Beelden van McNaughton worden afgewisseld met setbeelden.

On Set With Derek Cecil (9:39 min.)
Een interview met acteur Derk Cecil over het maken van Haeckel’s Tale en het werken met John McNaughton. Grappige aan dit interview is, is dat Derek het interview geeft op de normale manier, maar ook nog als zombie opgemaakt (zie screenshot 6).

On Set With Jon Polito (11:06 min.)
Gesprek met acteur Jon Polito (die nog meewerkte aan de Nederlandse productie Flodder in Amerika) vergelijkbaar met andere On Set-featurettes uit deze reeks.

On Set With Leela Savasta (6:22 min.)
Ook hier een gesprek en dit keer met Leela Savasta die het ook geweldig vond om aan deze film mee te mogen werken en vooral samen met John McNaughton.

Behind the Scenes: Haeckel’s Tale (13:39 min.)
Eigenlijk is dit niet meer of minder als B-roll van de film voorzien van een hippe beat, maar niet van commentaar.

Working With a Master: Lucky McKee (18:55 min.)
Vergelijkbaar met andere delen uit deze reeks. Er wordt een goed beeld gecreëerd van regisseur Lucky McKee aan de hand van interviews van mensen die met hem hebben gewerkt aan recente en minder recente producties.

Interview With Lucky McKee (15:03 min.)
In deze featurette neemt Lucky McKee de kijker mee langs zijn eigen geschiedenis aan de hand van anekdotes en beelden van zijn oudere films.

On Set With Angela Bettis (7:49 min.)
Gesprek met actrice Angela Bettis over deze film en het werken met McKee.

On Set With Erin Brown (5:30 min.)
Eenzelfde soort feature als de vorige met dit keer actrice Erin Brown als middelpunt.

On Set With Brad MacDonald (7:44 min.)
Interessanter gesprek dan de normale On Set featurettes. Deze keer komt namelijk Brad MacDonald aan het woord en hij was verantwoordelijk voor alle insecten die gebruikt zijn in deze film. Vol passie en liefde voor zijn vak vertelt MacDonald over de verschillende soorten beestjes.

Behind the Scenes: Sick Girl (5:01 min.)
En ook deze keer betreft de ‘Behind the Scenes’-feature een B-roll, ditmaal voorzien van één van de songs die ook gebruikt werd in de film. Jammer genoeg wederom geen commentaar.

From Script to Screen (33:25 min.)
Van een drietal scènes uit Sick Girl krijgen we eerst het script te lezen, vervolgens hoe de betreffende scène gefilmd is en uiteindelijk de scène zoals hij in de film beland is.

Verder moet er opgemerkt worden dat er aan de binnenkant van de cover nog enkele informatie over de regisseurs te vinden als alsmede informatie van andere titels uit de Masters of Horror-reeks.

Masters of Horror is een Amerikaanse TV-serie die ons het beste belooft op het gebied van horror en wel in de vorm van de makers van de afleveringen. Op deze 2 disk set zijn afleveringen 10 (Sick Girl) en 12 (Haeckel’s Tale) terug te vinden. Qua inhoud verdienen deze afleveringen samen een ruime voldoende, hoewel ze niet 100 % origineel te noemen zijn. De beeldkwaliteit van deze volume valt een beetje tegen, maar op geluidsgebied en qua extra’s scoort deze set een dikke voldoende.