Only Fools and Horses – Seizoen 1

29-11-2006

6.8

Only Fools and Horses – Seizoen 1 (DVD)

In de Engelse comedyserie Only Fools and Horses zie je hoe de broers Derek \"Del boy\" Trotter (David Jason) en Rodney Trotter (Nicholas Lyndhurst) vanalles doen om rond te kunnen komen. Vaak komt dat neer op het verkopen van niet-zo-legale zaken en het ontduiken van de belasting. Vanuit hun woning, inclusief opa (Lennard Pearce), worden tal van plannen gesmeed om het Grote Geld te verdienen, maar meestal loopt het net even anders dan de heren gedacht hadden. In het eerste seizoen beleven ze de volgende avonturen:

Big Brother: Rodney wil op zoek gaan naar een echte baan, maar Del weet hem hiervan te weerhouden. Hij heeft namelijk een verzameling koffers in bezit gekregen, en met de verkoop ervan denkt hij de slag van zijn leven te slaan. Maar de broers komen er al gauw achter dat er een luchtje zit aan de koffers.

Go West Young Man: De depressiviteit slaat toe wanneer Rodney\'s beste vriend Mickey (Patrick Murray) er met zijn vriendin Monica vandoor gaat. Gelukkig heeft Del de oplossing: een deal waarmee ze razendsnel miljonair zullen zijn!

Cash and Curry: Rodney wordt vrienden met twee Indiase rivalen en biedt aan om te bemiddelen in de ruzie over een keramisch standbeeld. Er liggen veel goede deals in het verschiet, maar of de benodigde investeringen zichzelf terug gaan verdienen is maar de vraag.

The Second Time Around: Del\'s ex-verloofde is in de stad met als gevolg dat hij weer als een blok voor haar valt. Maar Rodney en opa hebben zo hun bedenkingen bij een vrouw die al drie keer weduwe is geworden.

A Slow Bus to Chingford: Het nieuwste hoe-word-ik-rijk-plan van Del heet \"Trotter\'s Ethnic Tours\", een rondleiding langs de etnische hot-spots van Londen. Maar het moet wel een keer fout lopen wanneer Rodney overdag de tourbus rijdt en \'s nachts in Del\'s nieuwe
beveiligingsbedrijfje werkt.

The Russians Are Coming: Als Del een lading puin koopt, stuit hij op een schuilkelder. Met de altijd aanwezige dreiging van een nucleaire oorlog zit er maar een ding op voor de broers: twee jaar onderduiken. Tenminste, als ze zolang overleven zonder elkaar de kop in te slaan.

Toen de BBC in 2004 een poll onder het TV-publiek hield om de beste Britse sitcom te bepalen, kwam Only Fools and Horses met 342.426 stemmen als winnaar uit de bus. Daarmee liet deze serie klassiekers als
Blackadder
(2e plaats, 282.106 stemmen) en Fawlty Towers (5e plaats, 172.066 stemmen) ver achter zich. Ook bij de BAFTA Awards stond Only Fools and Horses in de loop der jaren vele malen op de nominatielijst. Puur afgaande op het eerste seizoen, oorspronkelijk uitgezonden in 1981, is deze lof niet helemaal begrijpelijk. Toegegeven, de avonturen van Del Trotter, zijn broertje en opa zijn best vermakelijk, maar het niveau van eerder genoemde Britse comedyseries wordt bij lange na niet gehaald. Daar zijn de zaken toch wel wat te voorspelbaar en oubollig voor. Maar goed, wellicht is dit een voorbeeld van een ruwe start en wordt de alom geprezen hoge kwaliteit in de loop van de verdere seizoenen duidelijk. Een ding is in ieder geval zeker: qua acteerwerk valt er weinig te klagen. David Jason, die de rol kreeg vanwege zijn spel in Open All Hours (eveneens op DVD verkrijgbaar), past prima in zijn rol als sjacheraar en ook Nicholas Lyndhurst is goed gecast als het naïeve broertje. En dan hebben we nog Lennard Pearce als opa, die met zijn droge, doch aanstekelijke acteerwerk regelmatig de lachers op de hand weet te krijgen. Het eerste seizoen van Only Fools and Horses bevat zeven afleveringen: zes reguliere en een kerst-special. Opvallend genoeg ontbreekt op de hier besproken Nederlandse DVD-uitgave de kerst-special, terwijl deze wel terug te vinden is op de Engelse uitgave.

Genre: Komedie/Humor, TV
Jaar: 1981
Speelduur: 181 min
EAN: 7321932865370

De zes afleveringen van het eerste seizoen van Only Fools and Horses staan met de standaard TV-verhouding van 1.33:1 op DVD. Rekening houdend met de leeftijd van de serie is de kwaliteit van het beeld naar verwachting. Scherpte en helderheid zijn acceptabel en ook het zwartniveau en schaduwdetail zijn in orde. Wat betreft de kleurweergave zijn de prestaties niet erg spectaculair, aangezien het beeld behoorlijk flets oogt (al varieert de mate per aflevering). Maar dat is gezien de leeftijd geen grote verrassing. Andere kleine tekortkomingen zijn de lichte beeldruis en het feit dat er – met name bij de buitenscènes – sporadisch wat krasjes en vuiltjes in het beeld opduiken. Heel storend zijn deze dingen gelukkig niet, met een voldoende als eindresultaat.

Het zal niemand verbazen dat er bij een antieke serie als Only Fools and Horses weinig spectaculairs te beleven valt qua geluid. De aanwezige Dolby Digital 2.0-track (geen 1.0-spoor zoals de cover vermeld) is namelijk gewoon mono, en bevat dus minimale spreiding en diepte. Maar dat is geen ramp. Bovendien kent het spoor, dat de bitrate van 224kbit/s heeft, maar weinig noemenswaardige problemen; er is weliswaar wat lichte ruis hoorbaar, maar de dialogen zijn altijd helder en verstaanbaar. Gezien de leeftijd zijn de prestaties dan ook acceptabel.

Deze DVD bevat geen extra’s.

Only Fools and Horses is een Engelse comedyserie rond de louche handelaar Derek \"Del Boy\" Trotter, die alle (al dan niet legale) mogelijkheden tot geld verdienen aangrijpt. De serie werd in 2004 door het Engelse publiek uitgeroepen tot de beste Britse comedyserie ooit, maar afgaande op het eerste seizoen (oorspronkelijk uitgezonden in 1981) wordt deze claim niet waar gemaakt. Veel verder dan het predicaat \"onderhoudend\" komen de zaken niet. Maar een serie kan uiteraard groeien, dus wellicht dat latere seizoenen veel meer van de geprezen kwaliteit aantonen. Op DVD-front komt Warner met een standaard uitgave: acceptabel beeld en geluid, maar geen extra\'s. Overigens ontbreekt op de Nederlandse uitgave de kerstspecial van het eerste seizoen. Wil je ook deze aflevering in je bezit hebben dan zul je uit Engeland moeten importeren.