Spider-Man: The 5 DVD Collection

Wilbert Rietman
01-12-2006

6.1

Spider-Man: The 5 DVD Collection (DVD)

Al geruime tijd zijn er vijf DVD’s verkrijgbaar met daarop de geanimeerde avonturen van ons favoriete webhoofd. Nu heeft RCV Home Entertainment deze vijf DVD’s gebundeld tot één box. Deze vijf DVD’s zijn:

The Ultimate Villain Showdown (79 min.)
In de vier afleveringen die hier te vinden zijn, krijgt Spider-Man het aan de stok met Doctor Octopus en zijn Octobot, the Green Goblin, Kingpin en The Rocket Racer. Dit zijn oorspronkelijk de afleveringen 2 tot en met 5 uit de Sins of the Father-reeks uit het derde seizoen. Lees hier verder in onze uitgebreide recensie van de eerder door Disney uitgebrachte losse editie van The Ultimate Villain Showdown.

Daredevil vs. Spider-man (80 min.)
Peter Parker (de ware identiteit van de welbekende webslinger) is er ingeluisd door Richard en zijn vader Wilson Fisk (alias the Kingpin). De blinde advocaat Matt Murdock verdedigt Peter in deze zaak. Ook Murdock houdt er een vreemde hobby op na, want ’s avonds gaat hij de misdaad tegen als Daredevil, de man zonder vrees. Samen met Spider-Man gaat Daredevil the Kingpin te lijf om Peter weer vrij te krijgen. Naast the Kingpin en Daredevil, raakt Spider-Man het op deze DVD ook nog slaags met Alistair Smythe en Tombstone in de afleveringen 6 tot en met 9 uit de Sins of the Father-reeks.

Spider-man vs. Dock Ock (78 min.)
Deze schijf had net zo goed Spider-Man and the Black Cat kunnen heten, want de halfschurk Black Cat heeft hier een grotere rol dan de beruchter Doctor Octopus. Desalniettemin speelde Doc Ock wel een belangrijke rol in de ontstaangeschiedenis van Black Cat en welke rol dat is, kun je zien in afleveringen 2, 3 en 5 uit de Partners in Danger-serie uit het vierde seizoen. Deze drie afleveringen worden voorafgegaan door Doctor Octopus: Armed and Dangerous, de vierde aflevering uit het eerste seizoen waarin het begin van Doc Ock wordt verklaard.

The Return of the Green Goblin (79 min.)
“There’s only one true Goblin, the Green Goblin” horen we the Green Goblin meerdere malen schmieren in de vier afleveringen op deze disc. Die andere Goblin (die dan wel niet “true” zal zijn) is the Hobgoblin. Apart van elkaar maken ze het leven van zowel Peter Parker als van zijn alter ego Spider-Man het leven zuur en dat met of zonder de hulp van the Kingpin. En alsof deze drie schurken nog niet genoeg zijn, krijgt Spidey ook nog te maken met Tombstone en the Spot in de afleveringen 12, 13 en 14 uit Sins of the Father en 1 uit Partners in Danger.

The Venom Saga (99 min.)
Venom staat bekend als misschien wel Spider-Man’s gevaarlijkste vijand ook. In de avonturen op deze schijf wordt zijn ontstaan uit de doeken gedaan. Het begint allemaal met een vreemde, zwarte, buitenaardse substantie waar Spider-Man mee in aanraking komt bij het redden van astronaut John Jameson (de zoon van Jonah Jameson). Deze substantie verandert eerst in Spider-Man’s nieuwe kostuum met allerlei leuke bijkomstigheden. In het begin is er dus niets aan de hand, maar dit kostuum blijkt een symbioot te zijn, die langzaam maar zeker Spider-Man (en daarmee Peter Parker) agressiever maakt. Als Spider-Man het wezen heeft verslagen, hecht deze zich aan Eddy Brock. Samen worden ze Venom. Venom krijgt zelfs nageslacht in de vorm van Carnage, twee bloeddorstige psychopaten voor de prijs van één. Gelukkig krijgt Spidey hulp van Iron Man en War Machine, maar zal dit genoeg zijn?

Mensen die zijn opgegroeid begin en midden jaren ’90 kennen deze Spider-Man-serie vooral als onderdeel van The Cartoon Express zondagochtend op RTL 4 of anders van FoxKids. De serie was een groot succes en kent veel fans, vooral omdat de makers redelijk dicht bij de oorspronkelijke comic bleven. De serie kende maar liefst 5 seizoenen met een onbevredigend einde. Anno nu komt de serie nogal gedateerd over door de nogal lawaaierige aanpak (vooral qua soundtrack), snelle camerabewegingen en zo nu en dan tegenvallende animatie. In het kader van nostalgie is de serie echter goed te pruimen, alleen blijft het jammer dat men ervoor gekozen heeft om in deze box 5 thema-DVD’s te stoppen in plaats van een chronologisch lopend seizoen.
Stan Lee en Steve Ditko staan bekend als de scheppers van het webhoofd, maar ook Jack Kirby en Joe Simon claimen eveneens meegedragen te hebben in het ontstaan van de held. Begin jaren ’60 wou Stan Lee een strip maken speciaal voor tieners. Dit werd Spider-Man (in Nederland in het begin bekend als Spinnenman) en hij deed zijn intrede in de stripwereld in het blad Amazing Fantasy nummer 15 in 1962. Niet alleen de hoofdpersoon bleek een sterk karakter, ook de bijfiguren zoals Aunt May, Mary Jane Watson en Jonah Jameson en de schurken waren een gouden greep. Het figuur werd zo populair dat er meerdere (tekenfilm)series en ook films rond Spidey verschenen (waarvan de recentste verfilmingen Spider-Man en Spider-Man 2 het succesvolst zijn), maar de serie waarvan de afleveringen in deze box van afkomstig zijn, is met 65 afleveringen de langstlopende gebleken. Uit puur nostalgisch oogpunt is deze box een fijne aanschaf en hopelijk verschijnen de seizoenen nog eens chronologisch.

Genre: Animatie, TV
Jaar: 1994
Speelduur: 415 min
Verpakking: Boxset
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045212087

Aangezien de tekenfilmserie voor de televisie is gemaakt in de jaren ’90, is het niet bijzonder dat het beeldformaat 1.33:1 is. Het beeld oogt nogal wazig, er is filmgrain aanwezig en er is sprake van interlacing. De grootste bron van irritatie zijn echter de fouten als gevolg van de compressie. De contouren van de figuren ogen hierdoor vaak rafelig of lijken te trillen wat bij het kijken een vorm van onrust kan veroorzaken. Ook cross colouration en colour bleeding zijn aan de orde, met name bij de aftiteling. Wat ook opvalt is dat je vaak een aantal witte vlekken bovenin beeld ziet. Men heeft naar alle waarschijnlijkheid bij het overzetten van het beeld teveel ruimte aan de bovenzijde gelaten waardoor je de rand van het bronmateriaal ziet. Alles blijft echter wel goed te volgen en de felle kleuren ogen duidelijk.
De Nederlandse ondertiteling staat helaas te hoog in het beeld. Op The Venom Saga na kent elke schijf 9 hoofdstukken, maar The Venom Saga kent er 11 vanwege één aflevering extra.

De soundtrack is vastgelegd in Dolby Digital 2.0 met een bitrate van 224 kbit/s en is in de originele Engels gesproken taal. Qua soundtrack is het duidelijk te horen dat het om een tekenfilm gemaakt in de jaren ’90 voor een jong publiek. Het geheel (en dan met name de muziek) klinkt namelijk nogal bombastisch en lawaaierig, maar vooral soms krakerig. Ruis is in lichte mate aanwezig en het gesprokene komt zo nu en dan dof of blikkerig over. Toch blijft alles goed verstaanbaar en te volgen, maar dit had zeker beter gekund. Een complimentje is zeker op zijn plaats voor de casting. De stemmen passen perfect bij de karakters, maar sommigen (bijvoorbeeld the Green Goblin of Venom waarbij men vervelende effecten heeft toegevoegd) zijn echt over the top, maar ook hieruit blijkt dat men zijn pijlen richtte op de jongere kijkertjes.

Menuschermen ontbreken bij de DVD’s uit deze boxset. Wel begint elke schijf met drie dezelfde promotionele trailers van andere uitgaven van RCV, maar om dat nou echte extra’s te noemen.

Voor de inmiddels oudere jongeren is deze Spider-Man boxset een fijne, nostalgische trip, waarbij het jammer genoeg om 5 themaschijven gaat in plaats van een chronologisch uitgebracht seizoen. Het beeld en geluid van de discs komt helaas nogal gedateerd over en ook ontbreken er extra’s, waaronder zelfs een menu! Toch zal de box de fans zeker bekoren, al was het maar om een aantal afleveringen op DVD te hebben. Voor de mensen die de 5 DVD’s al los hadden aangeschaft, biedt deze box niets nieuws, maar voor diegenen die nog moeten beginnen met verzamelen, een mooie kans om hetgeen wat nu te verkrijgen is in één keer te bemachtigen.