Police Squad! - The Complete Series

03-12-2006

8.4

Police Squad! - The Complete Series (DVD)

Frank Drebin (Leslie Nielsen) is een politieagent van de oude stempel. Hij is werkzaam bij Police Squad, een onderdeel van de politie belast met allerlei lastige zaken. Samen met zijn baas Ed Hocken (Alan North) en collega Norberg (Peter Lupus) probeert hij een reeks misdrijven op te lossen op zijn geheel eigen manier. Hij krijgt hierbij onder andere hulp van zijn informant Johnny the Snitch (William Duell) en de wetenschapper van de afdeling Ted Olson (Ed Williams). Op geheel eigen wijze proberen de mannen van Police Squad de misdaad te bestrijden en dit gaat nog wel eens fout en vallen er onschuldige slachtoffers. Toch weten Drebin en zijn collega\'s vaak een goed einde aan de zaak te breien, op wat voor manier dan ook.

Vrijwel iedereen heeft wel eens gehoord van de Naked Gun films of je er nu van houdt of niet. Bij veel mensen zijn deze films uitgegroeid tot hun favoriete binnen het komediegenre en dit geldt ook voor ondergetekende. Eigenlijk kun je deze films wel honderd keer bekijken en toch blijven de grappen leuk en zie je steeds weer nieuwe dingen. De makers van deze filmreeks maakte in 1977 hun entree in de filmwereld met het script van één van de grappigste films van dat jaar, Kentucky Fried Movie. Later zouden de makers, David Zucker, Jerry Zucker en Jim Abrahams, zelf een film schrijven regisseren namelijk Airplane. Een nieuwe vorm van humor was geboren en in 1982 bedachten zij een televisieserie rond een klungelige politieagent. De serie was geen succes en werd al na zes afleveringen stopgezet. Deze afleveringen vormde echter wel de basis voor de Naked Gun films en zijn nu dan op DVD verschenen. Tijdens het kijken naar de show wordt al snel duidelijk dat we hier te maken met een typisch Zucker/Abrahams product, de humor is namelijk erg herkenbaar. Veel van de grappen uit de film komen ook hier weer terug, maar omdat ze toch in een wat andere context gebracht worden blijft het allemaal grappig genoeg om er weer van te genieten. Ook is het leuk om te zien dat enkele grappen elke aflevering weer herhaald worden en deze running gags zijn leuk om te ontdekken. Zo heeft elke aflevering twee titels omdat de titel die op beeld te zien is anders is dan die wordt voorgelezen.
Net als in de films wordt de rol van Frank Drebin gespeeld door Leslie Nielsen en ook hier laat hij zien dat hij deze vorm van komedie perfect beheerst. Uiteraard heeft hij later ook veel mindere films afgeleverd, maar dit lag eerder aan het materiaal dan aan de talenten van Nielsen. De rol van de baas van Drebin wordt hier gespeeld door Alan North, in de film was dit George Kennedy. Ook de rol van de collega Norberg wordt hier gespeeld door een andere acteur, namelijk Peter Lupus die we nog kennen uit een andere serie, Mission: Impossible. In de filmreeks werd deze rol gespeeld door O.J. Simpson, de inmiddels beruchte acteur en ex-sporter. Het is wel even wennen om deze acteurs te zien in deze rollen omdat veel mensen toch bekender zijn met de films dan met deze serie. Toch vormt dit alles geen belemmering om te genieten en lachen van deze afleveringen en hoewel veel grappen al bekend zijn, valt er nog genoeg te lachen.

Genre: Komedie/Humor, TV
Jaar: 1982
Speelduur: 144 min
  • Dolby Digital 1.0 - Duits
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865553633

• Gag Reel
  • Audiocommentaren (3x)
  • Leslie Nielsen Interview
  • "Behind The Freeze Frames"
  • Casting Test: Ed Williams
  • Casting Test: Alan North
  • Producers' Photo Gallery
  • List Of Celebrity Death Shots
  • Production Memo Highlights

De afleveringen staan in hun originele formaat van 1.33:1 op de DVD. De serie is al bijna 25 jaar oud en dat is ook wel af te zien aan het beeld. De kwaliteit van het beeld is ook erg wisselend. De ene keer zien de kleuren er bijvoorbeeld goed uit en de andere keer ogen ze flets. Ook de scherpte is wisselend, maar over het algemeen oogt het beeld redelijk scherp. Contrast, schaduwdetail en zwartniveau zijn allen voldoende. Filmgrain is redelijk vaak aanwezig en ook dit verschilt per scène en aflevering. Soms zijn er wat kleine beschadigingen te zien, maar dit blijft gelukkig beperkt tot een minimum. Een typische jaren \'80 uiterlijk dus voor het beeld en hoewel het zeker beter had gekund is het toch allemaal voldoende.
De afleveringen zijn verdeeld in 3 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen, maar had iets lager in het beeld mogen staan.

Voor het geluid is er de keuze uit twee audiotracks. Ten eerste is de originele monotrack aanwezig wat uiteraard goed nieuws is voor de puristen onder ons. De track staat in Dolby Digital 1.0 formaat (192 kb/s) op de DVD en uiteraard heeft de track zo zijn beperkingen. De track klinkt redelijk helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. De tweede track die te vinden is op de DVD is een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) en deze track klinkt beter dan de monotrack. De track klinkt redelijk goed, zeker voor een serie van bijna 25 jaar oud. Het geluid klinkt wat hol, maar de dialogen zijn prima te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers laten de muziek en het overige geluid horen en ook hier die typische jaren \'80 sfeer. De surroundspeakers worden gebruikt voor het weergeven van omgevingsgeluiden en hier en daar wat effecten. Echt vaak worden ze echter niet gebruikt en dit geldt ook voor het LFE kanaal dat heel weinig te doen heeft. Een track die voor een serie zoals, en rekening houdend met de leeftijd van de show, voldoende is, maar echt knallen wordt het nergens.

De menu\'s worden weergegeven in het formaat 1.33:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Audiocommentaren
Drie afleveringen zijn te bekijken met commentaar van de makers. Het gaat om de afleveringen A Substantial Gift (The Broken Promise), The Butler Did It (A Bird In The Hand) en Testimony Of Evil (Dead Men Don\'t Laugh). De eerste twee zijn te beluisteren met commentaar van Jim Abrahams, David Zucker, Jerry Zucker en Robert K. Weiss. De derde aflevering bevat een commentaar van Robert Wuhl, schrijver van de show. De commentaren zijn grappig om te beluisteren en helemaal in stijl van de serie.

Gag Reel (4 min.)
Versprekingen en andere zaken die fout gingen tijdens de opnames van de afleveringen.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Leslie Nielsen Interview (8 min.)
Een interview met hoofdrolspeler Leslie Nielsen en hij vertelt hoe hij betrokken raakte bij de show en hoe het was om de afleveringen op te nemen. Ook gaat hij nog in op het stopzetten van de serie en wat volgens hem de reden was.

\"Behind The Freeze Frames\" (4 min.)
Elke aflevering eindigt met een zogenaamd freeze frame waar het beeld stilstaat terwijl de eindtitels. In werkelijkheid waren dit helemaal geen freeze frames maar stonden de acteurs gewoon stil en deze ze net alsof. Hier is een verlengde \"freeze frame\" scène te zien en de makers leggen uit wat ze hiermee wilde bereiken.

Casting Test: Ed Williams (2 min.)
De screentest van acteur Ed Williams die de wetenschapper van de afdeling speelt.

Casting Test: Alan North (6 min.)
Zelfde als de vorige extra maar nu met acteur Alan North die de rol van Ed Hocken speelt.

Producers\' Photo Gallery (1 min.)
In vrij rap tempo komen er op een prikbord een reeks foto\'s voorbij die afbeeldingen van sets en rekwisieten laten zien.

List Of Celebrity Death Shots
Aan het begin van elke aflevering komt er een bekende acteur aan zijn einde en hier krijgen we een lijst te zien van mogelijke manieren om deze acteurs om zeep te helpen. Deze scènes zijn nooit opgenomen uiteraard aangezien de show stopgezet werd.
Het beeld is 1.33:1 en er is geen geluid aanwezig.

Production Memo Highlights
Een reeks tekstschermen waarop enkele interne memo\'s te lezen zijn van veranderingen die aangebracht zijn in het script van de afleveringen.

Frank Drebin is werkzaam bij Police Squad, een onderdeel van de politie belast met de moeilijkste zaken. Samen met zijn baas Ed Hocken en collega Norberg probeert Drebin zo goed en kwaad als het kan de zaken op te lossen. Police Squad! is een serie uit de jaren \'80 die al na zes afleveringen werd stopgezet. De serie diende wel als inspiratie voor de populaire Naked Gun films en veel grappen uit de film zien we hier ook weer voorbijkomen. De zes afleveringen zijn geheel geschoten in de bekende stijl en staan nog altijd garant voor veel kijkplezier De DVD heeft een redelijk beeld en geluidskwaliteit, zeker voor een serie van bijna 25 jaar oud. Ook zijn er enkele leuke extra\'s aanwezig, iets dat zeker bijzonder is voor een serie zo oud als deze en die zo kort gelopen heeft.