Eric Rohmer Collectie

04-01-2007

4.8

Eric Rohmer Collectie (DVD)

De Eric Rohmer Collectie bevat vijf films op even zoveel DVD’s van deze Franse filmmaker. De films zijn een selectie uit de eerste 25 jaar van Rohmer’s carrière.

Le Signe Du Lion (1959, 100 minuten, 1.66:1 niet anamorf beeldformaat)
Pierre Wesselrin (Jesse Hahn) is een weinig verdienende musicus in Parijs. Op een ochtend krijgt hij een telegram dat zijn tante is overleden. Een neef en hij zijn de enige erfgenamen en Pierre rekent zich rijk. Hij zet de bloemetjes buiten met z’n vrienden en slaapt in de duurste hotels. Dan blijkt dat de erfenis geheel aan de neef toekomt. Pierre’s wereld stort in. Zijn vrienden laten het afweten of zijn niet bereikbaar. Met z’n laatste paar centen koopt hij een brood, voordat hij als een clochard in de straten van Parijs verdwijnt, een troosteloze toekomst tegemoet.

La Collectionneuse (1967, 83 minuten, 1.33:1 beeldformaat)
De antiquair Adrien (Patrick Bauchau) is het werk even zat en terwijl zijn vrouw naar Londen moet voor werk, gaat hij naar het huis van een vriend aan de Franse Rivièra. Hij wil rust en heeft het voornemen om helemaal niets te doen. De villa deelt hij met een vriend en een onbekend meisje, Haydee (Haydée Politoff). Zij leeft er lustig op los en gaat bijna elke avond met een ander vriendje uit. Adrien vindt het maar niets, maar voelt zich op een of andere manier ook wel aangetrokken tot Haydee. Het wordt tussen de twee een spel van aantrekken en afstoten.

Ma Nuit Chez Maud (1969, 105 minuten, 1.33:1 beeldformaat)
Jean-Louis (Jean-Louis Trintignant)is net in een klein Frans stadje komen wonen. Veel mensen kent hij niet. Elke week gaat hij naar de kerk, waar hij vaak de mooie, blonde, Françoise ziet. Jean-Louis heeft het voornemen om met haar te trouwen, maar haar vragen doet hij niet. Een vriend nodigt hem uit voor een etentje bij Maud, een pas gescheiden jonge vrouw. De avond duurt lang en ze discussiëren over filosofische onderwerpen. Maud en Jean-Louis voelen zich tot elkaar aangetrokken. Maar niet lang daarna komt Jean-Louis de mooie Françoise weer tegen. Nu moet hij voor Maud of Françoise kiezen.

Die Marquise Von O (1976, 99 minuten, 1.33:1 beeldformaat)
Als het Russische leger de burcht van een Duitse kolonel aanvallen, wordt zijn dochter Julietta (Edith Clever), een weduwe markiezin, overmeesterd door afvallige Russische soldaten. Zij wordt gered door een graaf van het Russische leger. De familie is hem zeer dankbaar. De graaf (Bruno Ganz) is diep onder de indruk van de markiezin en wil graag met haar trouwen. Zij houdt echter de boot af, omdat ze als weduwe niet wenst te hertrouwen. Er blijkt echter ook nog een andere reden te zijn: ze is zwanger. Ze is echter sinds het overlijden van haar echtgenoot niet meer met een man samen geweest en ze weet dus niet hoe dit plaats heeft kunnen gebeuren. Ze zoekt naar een manier om achter de identiteit van de vader van haar ongeboren kind te komen.

Le Beau Mariage (1982, 95 minuten, 1.33:1 beeldformaat)
De studente Sabine (Béatrice Romand) heeft een ongelukkige relatie met een getrouwde man en besluit daar van de ene op de andere dag iets aan te doen. Ze breekt de relatie af en gaat op zoek naar een man waarmee ze kan trouwen. Haar beste vriendin Clarisse wil haar daar wel bij helpen en stelt Sabine aan haar neef Edmond voor. De eerste kennismaking bevalt goed en Sabine ziet wel wat in Edmond. Maar ziet Edmond ook wat in Sabine?

Eric Rohmer begon zijn carrière in de film als hoofdredacteur van het Franse tijdschrift Cahiers du Cinema. Hij zette zich af tegen de Hollywoodstijl van filmmaken. Hij wordt gezien als een van de grondleggers van de Nouvelle Vague filmstroming. Een stroming waartoe ook tijdgenoten als Jean-Luc Godard, François Truffaut, Claude Chabrol en Jacques Rivette behoorden. Maar Rohmers films zijn niet zo makkelijk te plaatsen als die van zijn collega’s. Ze zijn veel melancholischer. Zijn speelfilmdebuut Le Signe Du Lion is hier een goed voorbeeld van. Daarna wijkt Rohmer met zijn films steeds meer af van de kenmerken van de Nouvelle Vague. Zijn films worden steeds literairder, met Ma Nuit Chez Maud als hoogtepunt. Die film leverde hem zijn eerste en enige Oscarnominatie voor Beste Buitenlandse film op. Een buitenbeentje in deze collectie is Die Marquise Von O, gebaseerd op een verhaal van Heinrich von Kleist. De film is in het Duits, waar bijna alle andere films van Rohmer in het Frans zijn. Daarnaast is het een kostuumdrama (dat erg toneelmatig aandoet) wat zich afspeelt in de 18e eeuw. Vrijwel alle andere films van Rohmer zijn in het hier en nu, waarbij het verhaal ondergeschikt is aan de gebeurtenis die plaatsvindt. Een plot is bijzaak, zegt Rohmer. De emotie van het moment, daar gaat het om. Daarnaast is de hoofdpersoon bijna altijd welbespraakt (wederom een verwijzing naar de literaire invloed in zijn films), waarbij de dialogen afkomstig lijken te zijn uit werken van Balzac, Hugo of Zola, niet voor niets de favoriete schrijvers van Rohmer. Ondertussen is de man flink op leeftijd, maar hij maakt nog steeds films, zij het met wisselend succes.
De collectie bestaat uit vijf DVD’s in slimline keepcases in een kartonnen box. De film Le Signe Du Lion is ook los verkrijgbaar op DVD als onderdeel van de NRC Handelsblad Filmselectie.

Jaar: 1959
Speelduur: 484 min
Verpakking: Slimcase(s) in Slipcase
  • Dolby Digital 2.0 mono - Duits
  • Dolby Digital 2.0 mono - Frans
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249471585

• Boekje
  • Eric Rohmer praat over Le Beau Mariage

Alle vijf de films hebben een beeldverhouding wat weinig van het originele formaat afwijkt. Op Le Signe Du Lion (1.66:1 formaat, niet anamorf), na staan alle films in 1.33:1 formaat op de DVD’s. Gezien de leeftijd van de films zien ze er nog betrekkelijk goed uit. Helemaal schadevrij zijn ze geen van allen, maar over het algemeen is de staat van de prints heel behoorlijk. Le Signe Du Lion en Ma Nuit Chez Maud zijn in zwart-wit, de overige films zijn in kleur. Die kleuren zijn behoorlijk flets, met uitzondering van Die Marquise Von O. Alle films bevatten redelijk veel filmgrain, wat niet zo verwonderlijk is bij films van deze leeftijd. Het contrast en scherpte zijn bij geen enkele film optimaal, maar slecht is het nergens. Bij Die Marquise Von O valt de telecine-wobble op.
De films hebben duidelijk leesbare en goed geplaatste ondertiteling. Elke film heeft tien hoofdstukken.
De kwaliteit van de films is niet geheel gelijkmatig. Dat kan ook niet verwacht worden van films die in leeftijd bijna 23 jaar uit elkaar liggen. Die Marquise Von O ziet er het beste uit, waar de kwaliteit van La Collectionneuse een beetje achterblijft.

Alle films hebben een Dolby Digital 2.0 mono track. Zo zijn ook alle films origineel opgenomen. Het geluid is bij allen afkomstig van de filmprint, wat consequenties heeft voor de kwaliteit. Het frequentiebereik van het geluid is beperkt, waardoor alles vrij schel klinkt en weinig laag bevat. Rohmer houdt het geluid van z’n films vrij basic. Datgene wat nodig is om het verhaal te vertellen is hoorbaar, de rest is niet of nauwelijks aanwezig. Er wordt ook veel gebruik gemaakt van direct geluid, datgene wat op de set opgenomen is. Dat zorgt voor een natuurlijk geluid. Dialogen zijn over het algemeen goed verstaanbaar, al heeft Ma Nuit Chez Maud regelmatig last van off mic geluid.

De menu’s van de DVD’s hebben allen een zelfde uiterlijk en structuur. Ze zijn in 1.33:1 beeldformaat en hebben geen achtergrondgeluid.

Trailers (10½ min)
Elke DVD bevat vier dezelfde trailers, namelijk van La Collectionneuse, Die Marquise Von O, Ma Nuit Chez Maud en Le Beau Mariage. De kwaliteit is over het algemeen ondermaats. Wel zijn alle trailers Nederlands ondertiteld.

Eric Rohmer vertelt over Le Beau Mariage (8 min)
Tijdens fragmenten van de film Le Beau Mariage verteld regisseur Eric Rohmer in voice-over over de manier waarop hij de film gemaakt heeft. Je krijgt ook zijn voorkeuren voor bepaalde manieren van werken en locaties te horen.
Het item is Nederlands ondertiteld.

Boekje
Een zeer informatief 12 pagina’s tellend boekje over het leven en werk van Eric Rohmer, opgeschreven door filmcriticus François Stienen.

Deze box van Homescreen bevat vijf films uit het omvangrijke oeuvre van de Franse regisseur Eric Rohmer. Van zijn prille begin, met Le Signe Du Lion, tot aan het begin van de jaren tachtig met Le Beau Mariage krijg je een goede indruk van wat voor films Rohmer maakt. Eenvoudig van opzet, maar vol met literaire dialogen. Rohmer is zo’n beetje de grondlegger van de Nouvelle Vague filmstroming, die de eenvoudige manier van een verhaal vertellen aanhangt.
De technische kwaliteit van de films in deze box is ruim voldoende, zeker gezien de leeftijd van de films. Wat dat betreft steekt Die Marquise Von O boven de rest uit. Inhoudelijk zijn Die Marquise Von O, Ma Nuit Chez Maud en Le Signe Du Lion de meest interessante films. Liefhebbers van de Franse cinema halen met deze DVD box een mooie bloemlezing van het werk van Eric Rohmer in huis.