Dresden (SE)

23-04-2007

6.7

Dresden (SE) (DVD)

Anna Mauth (Felicitas Woll) is verpleegster in een ziekenhuis in Dresden. Zij heeft een relatie met arts Alexander (Benjamin Sadler). Het is begin 1945 en de oorlog is op z’n hoogtepunt. De Russen trekken op in Polen en veel gewonde Duitse soldaten worden naar het Ziekenhuis in Dresden gebracht. Voor de vele gewonden zijn te weinig medicijnen, maar nieuwe voorraden laten lang op zich wachten. Tijdens één van z’n missies als bommenwerperpiloot wordt het vliegtuig van Robert Newman (John Light)geraakt en stort neer. Robert weet zich met z’n parachute te verbergen, maar wordt tijdens zijn landing geraakt door een kogel. Hij durft zich echter niet te laten helpen, bang als hij is voor de Duitse bevolking en soldaten. Hij verstopt zich in de kelder van het ziekenhuis, waar hij toch gevonden wordt door Anna. In plaats van hem aan te geven, verzorgt ze zijn wonden. De twee worden ondanks hun beider situatie verliefd op elkaar. Dat maakt de situatie voor Anna niet makkelijk: moet ze kiezen voor haar arts Alexander of de Engelse piloot Robert?

Dresden is een voor het Duitse televisiekanaal ZDF gemaakte 2-delige televisiefilm. Films over de Tweede Wereldoorlog werden tot voor kort weinig gemaakt in Duitsland. Maar men kruipt uit z’n schulp en durft nu wél films en series over de oorlog te maken, met natuurlijk Der Untergang als bekendste product. Dresden haalt het hoge niveau van Der Untergang niet, maar het is geen slechte serie. Het is met een budget van ruim €10.000.000 de duurste tv-produktie uit de Duitse geschiedenis. De serie is ook verkocht aan vele buitenlandse tv-zenders, waaronder Groot-Brittannië en Nederland. In Duitsland werden er een aantal prijzen mee gewonnen, waaronder die van beste tv-serie en beste Jongste Actrice (voor Felicitas Woll). Regisseur Roland Susso Richter heeft behoorlijk veel ervaring opgedaan als het gaat om het regisseren van lange tv-films. Van zijn hand zijn onder meer Der Tunnel, over een ontsnapping van een groep Oost-Duitsers naar West-Duitsland en Kein Himmel über Afrika. Dresden is zijn vierde serie in vijf jaar. Kosten noch moeite zijn gespaard om de film er zo geloofwaardig mogelijk uit te laten zien. Voor de stad in vlammen zijn speciale decors gebouwd. Vele rekwisieten zijn nagemaakt om alles er zo echt mogelijk uit te laten zien. Qua aankleding is dat ook zeker gelukt, maar qua verhaal een stuk minder. Sterker nog, de hoofdlijn van het verhaal, dat van de relatie tussen verpleegster Anna Mauth – een goede rol van Felicitas Woll – en de Britse piloot Robert Newman, is erg ongeloofwaardig. Dat is het grote manco aan deze film. De aandacht ligt teveel op de romantiek en te weinig op de dramatiek van de oorlog. Daarbij is de invulling van John Light als de neergestorte Britse piloot Robert Newman erg eendimensionaal. Hij lijkt maar één gezichtsuitdrukking te beheersen, die hij dan ook de gehele film vasthoudt. Beste scènes zijn die van de ontreddering van de bevolking van Dresden na de bombardementen door de Britten. Die scènes zijn juist weer wel erg geloofwaardig, maar dan zijn we al op driekwart van de film en het is te weinig om het geheel naar een hoger niveau te tillen. Dit alles maakt dat Dresden geen slechte film is, maar bij een iets consistenter verhaal zou het een beter resultaat hebben opgeleverd.

Genre: Drama, Oorlog
Speelduur: 178 min
Verpakking: Digipack in slipcase
  • Dolby Digital 5.0 - Duits
EAN: 8715664043011

• Documentaire
  • foto galerij
  • Liner Notes

De film staat in het origineel gedraaide beeldformaat van 1.78:1 anamorf op de DVD. Dresden is speciaal voor televisie gemaakt, maar dat is nauwelijks te zien. De meeste scènes zijn gedraaid op 16mm film en de special effects op 35mm. Draaien op 16mm zorgt vaak voor meer filmgrain en dat is hier ook het geval. De scherpte is over het algemeen redelijk goed, hoewel het niet overal even gelijkmatig is. Er zijn een paar scènes die minder goed zijn dan anderen. Het contrast is redelijk, maar ook hier geldt dat het wisselend is. Soms is het contrast aan de hoge kant, waardoor er in donkere delen weinig meer te onderscheiden valt. Het zwartniveau is voldoende, maar kan ook beter. Soms neigt het zwart meer naar donkergrijs. Het kleurgebruik is heel subtiel. Behalve het rood van de hakenkruizen worden er nauwelijks felle kleuren gebruikt. Er wordt in de film ook authentiek beeldmateriaal gebruikt, wat nog een redelijke kwaliteit heeft, maar natuurlijk niet van hetzelfde niveau is als het nieuw gedraaide materiaal. Ook zijn enkele beelden bewerkt om ze oud te laten lijken. Soms is dat geslaagd, op andere momenten weer niet.
Elke DVD duurt anderhalf uur en is slechts onderverdeeld in zeven hoofdstukken, wat (te) weinig is. De ondertiteling is goed leesbaar en staat op de juiste hoogte in beeld.

Op de DVD staan twee geluidssporen: een Dolby Digital 5.0 (448 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s). Deze zijn alleen via de afstandbediening te kiezen. De hoes maakt overigens geen melding van een DD2.0 geluidsspoor. Standaard start de film met het DD 5.0 geluidsspoor. Dat is elektronisch gecreëerd uit het DD2.0 geluid. Dat betekent dat uit de achterkanalen hetzelfde geluid komt als uit de frontkanalen. Dat zorgt voor meer ruimtelijkheid, maar voegt verder niet veel toe. De frontspeakers bevatten wel enig stereobeeld, maar erg breed is het geluid niet. Nu is de film ook specifiek voor televisie gemaakt, maar iets meer aandacht aan het geluid had zeker niet misstaan. Een ander opvallend aspect is het ontbreken van het laag. Het LFE kanaal doet al niet mee, maar ook het basisgeluid bevat weinig laag. Vooral bij de bombardementen is dat toch een gemis. Dan komt het DD2.0 geluid er beter vanaf. Dat klinkt mooi vol en bevat ook meer laag. De ruimtelijkheid ontbreekt, maar kwalitatief is dit geluid beter dan het DD5.0 geluid.
Qua inhoud valt er weinig te klagen over de geluidstrack. Veel en mooie geluidseffecten met gevoel voor detail. De dialogen zijn uitstekend te volgen, ook in de wat drukkere scènes. De muziek van Harald Kloser en Thomas Wanker is zeer mooi en sfeervol.
Inhoudelijk is het geluid dus dik in orde, wat het DD5.0 spoor betreft is het een kleine teleurstelling. De voorkeur gaat dan ook uit naar het DD2.0 geluid.

De tv-film is over twee DVD’s verdeeld. Beide hebben een statisch menuscherm in 1.78? beeldformaat en een fragment uit de filmmuziek als achtergrondgeluid. Op deze twee schijven staan verder geen extra’s. Die bevinden zich allemaal op de derde DVD. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld of in het geval van de Liner Notes Nederlands geschreven.

Documentaire: Rain of Steel (44 min)
Een drie kwartier durende informatieve, maar wel met een Amerikaanse blik gemaakte documentaire over de vluchten van (voornamelijk Amerikaanse) bommenwerpers en gevechtsvliegtuigen tijdens WOII. Het eerste deel gaat over vluchten boven Duitsland, het tweede deel over de luchtstrijd in de Pacific tegen Japan. De documentaire is geheel gemaakt met archiefbeelden en voorzien van een voice-over. Let ook op de geluidseffecten die zijn aangebracht bij de archiefbeelden. De documentaire is in 4x3 beeldformaat en heeft Nederlandse ondertiteling.

Making of (29 min)
Een uitgebreide, mooi en zorgvuldig gemaakte making of van de film. Tijdens het filmen is veel aandacht besteedt aan het zo veel mogelijk benaderen van de realiteit. Acteurs en actrices vertellen over hun gevoelens tijdens de opnames. Men wil graag meewerken aan deze film, juist omdat een herinnering aan zo’n gebeurtenis zo belangrijk is. Jammer is wel dat er geen namen staan bij de mensen die geïnterviewd worden, zodat het soms niet te achterhalen is welke rol iemand bij deze film gespeeld heeft. Deze documentaire is in 1.78:1 anamorf beeldformaat met DD2.0 geluid. Duits (en soms Engels) gesproken met Nederlandse ondertiteling.

Liner Notes
Zes pagina’s tekst met achtergrondinformatie over deze film

Fotogalerij
Tien stillfoto’s uit de film, zonder begeleidende teksten of commentaar. Er zit ook geen geluid bij.

In het begin van 1945 werken verpleegster Anna Mauth en haar verloofde, arts Alexander, in een ziekenhuis in Dresden waar veel Duitse soldaten van het front naar toe worden gebracht. Het is zwaar werk, zeker als de voorraad medicijnen snel slinkt. Tijdens een van de vele bombardementen boven Duits grondgebied wordt de Britse piloot Robert Newman neergeschoten. Hij zoekt zijn heil in de kelder van het ziekenhuis, waar Anna hem vindt. In plaats van hem aan te geven, verzorgt ze hem, maar wordt ook verliefd op hem.
Dresden is de duurste televisieproductie uit de Duitse geschiedenis. De aankleding en decors zijn erg mooi, maar het scenario heeft een belangrijke verhaallijn die niet geloofwaardig is, namelijk de romance tussen verpleegster Anna en de Britse piloot Robert. Dat haalt het niveau van deze film helaas naar beneden. Het acteerwerk is ook wisselend. Technisch is deze DVD in orde, hoewel met name het Dolby Digital 5.0 geluid zeker beter had gekund. Er bevinden zich, naast enkele overbodige vullers, ook twee interessante documentaires op deze DVD, die in een mooie digipack met slipcase komt. Wel vreemd is echter het gebruik van enkele foto’s op de verpakking. Die maken al duidelijk hoe het verhaal afloopt. Dat kan toch niet echt de bedoeling zijn. Let op: er is ook een 1 disc uitgave van deze tv-film op de markt, maar deze duurt “slechts” 144 minuten, zo’n half uur minder dus dan de originele uitgave!