Dalziel & Pascoe - Seizoen 1

24-04-2007

8.6

Dalziel & Pascoe - Seizoen 1 (DVD)

Aflevering 1: A Clubbale Woman

In deze eerste aflevering volgen we het werk van de botte en ontactische inspecteur Dalziel en zijn intelligente, introverte sergeant Pascoe. Connie Connon, een rugbyspeler, wordt in een oefenwedstrijd flink aangepakt en krijgt een schop tegen zijn hoofd. Enigszins verward en met een flinke hoofdpijn keert hij huiswaarts en gaat op bed liggen. Als hij wakker wordt vindt hij zijn vrouw Mary dood op de stoel voor de televisie. Ze blijkt een anonieme bewonderaar te hebben, die al snel door de politie wordt achterhaald. Maar is hij ook de moordenaar?
In het rugby team is ondertussen nog meer aan de hand. De vrouw van een van de spelers, Mrs. Evans, is nogal een flirt en haar man is ervan overtuigd dat zij een relatie heeft met iemand van het team, maar met wie? En heeft dit iets te maken met de moord op Mary Connon? Ondertussen krijgt sergeant Pascoe bezoek van zijn oude liefde Ellie.

Aflevering 2: An Advancement of Learning

Na 5 jaar wordt een monument, ter nagedachtenis aan de directrice van de voormalige hogeschool voor leraressen, weggehaald om plaats te maken voor nieuwbouw. De directrice is omgekomen bij een ongeval in Oostenrijk kort voor de hogeschool opging in een algemene universiteit. Anita Sewell, biologiestudente, klaagt ondertussen haar professor, doctor Fallowfield, aan voor machtsmisbruik. Maar dan wordt onder de sokkel van het monument de restanten gevonden van een lijk. Een vrouw met een pruik. Wie is zij? En wie heeft haar daar begraven? Als Ms. Sewell dood wordt aangetroffen berust de verdenking al gauw op Dr. Fallowfield. Maar dit mysterie blijkt toch ingewikkelder dan gedacht.

Aflevering 3: An Autumn Shroud

Ellie en sergeant Pascoe trouwen en gaan op huwelijksreis. Op de terugweg van het feest belandt inspecteur Dalziel door autopech in een groot landhuis bij de familie Fielding. Meneer Fielding, de man des huizes, is net omgekomen bij een ongeluk en de familie lijkt er nogal verschillend op te reageren. Dalziel voelt zich sterk aangetrokken tot mevrouw Fielding en dat lijkt wederzijds te zijn. Toch vertrouwt Dalziel de boel niet en hij gaat op onderzoek uit. Was de dood van Mr. Fielding wel een ongeluk? En zit er niet een luchtje aan het nieuwe project van de familie, het opzetten van een middeleeuws restaurant? De vermoedens van Dalziel blijken al gauw terecht, maar gaat het hier om alleen fraude of is er ook sprake van moord?

In de jaren negentig kwamen er door het succes van Inspector Morse vrij snel enkele detectiveseries bij, waaronder A Touch of Frost en Dalziel en Pascoe (Dalziel spreek je uit als Die-el), dat in maart 1996 voor het eerst op de buis verscheen. De verhalen van dit eerste seizoen zijn al vrij oud, namelijk begin jaren ’70. De meeste afleveringen zijn geschreven door Reginald Hill. In 1994 werd er al een poging gedaan om de verhalen van Dalziel en Pascoe op televisie te brengen. Dit strandde echter al na drie afleveringen. Twee jaar later probeerde men het opnieuw en nu met veel meer succes.
In dit eerste seizoen van Dalziel en Pascoe, zien we nogal een kwaliteitsverschil. De eerste aflevering is duidelijk een pilot aflevering. Het spel is goed genoeg, maar de karakters zijn wel erg karikaturaal. De norse en boerse Dalziel, gescheiden, eenzaam en een workaholic, tegenover de student Pascoe, net van de universiteit en met een mooie en pientere vriendin. Nog vol van wat hij geleerd heeft op de universiteit, terwijl Dalziel zweert bij de ouderwetse detective methode. Niet een erg bijster verrassende verhaallijn, maar gelukkig worden verderop in de serie de karakters verder uitgediept en blijken de verschillen kleiner en de verrassingen groter. In deze eerste drie afleveringen zie je al wel een kleine verandering opkomen. Persoonlijk mag ik deze stijl van detectiveverhalen graag, er lopen verschillende verhaallijnen door elkaar heen die uiteindelijk allemaal weer bij elkaar komen en soms verrassende plots tot gevolg hebben. En de oplossing ligt 'm vooral in het psychologische inzicht van de detectives en het samenvoegen van de kleine details. Vooral de personages worden goed uitgewerkt en je krijgt een goed idee van de sociale omgeving van de verschillende personages. Voor CSI methode liefhebbers is dit dus wel even andere koek.

Genre: Detective
Jaar: 1996
Speelduur: 268 min
Verpakking: Boxset
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Engels (unwrapped)
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8717344726924

De afleveringen van het eerste seizoen staan in 1.78:1 niet anamorf beeldformaat op de DVD. De serie is gefilmd op Super 16mm. Dat anamorfe beeld is helaas niet overgezet naar DVD. Daardoor moet het beeld het met minder beeldlijnen doen en dat is jammer. De kwaliteit van de drie DVD’s is niet helemaal gelijkwaardig. Ze hebben alle drie voldoende scherpte. Aflevering één heeft een vrij hoge helderheid, waardoor er een lichte waas over het beeld lijkt te hangen. Daardoor zijn de kleuren ook een beetje flets. Aflevering twee en drie hebben weer een vrij hoog contrast, maar de kleuren zijn hier beter verzadigd. Bij alle drie is filmgrain te zien en bij wat grotere kleurvlakken ook lichte compressiefoutjes. De afleveringen staan ieder op een schijf van het type DVD-5, dus er is geen laagwisseling. Elke aflevering telt een schamele negen hoofdstukken. De ondertiteling staat goed geplaatst in beeld en is prima leesbaar.

De serie is tijdens de release uitgezonden met gewoon stereo geluid. Op de DVD staat een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) stereotrack, maar ook een Dolby Digital 5.1 track. Dat is wel een unwrapped versie, gecreëerd uit het oorspronkelijke stereomateriaal. Behalve wat ruimtelijkheid voegt dat weinig tot niets toe. Door deze techniek komen namelijk ook de dialogen uit de achterkanalen en dat voelt niet natuurlijk. Het gewone stereogeluid voldoet prima. Bij de BBC wordt altijd degelijk geluid bij dit soort televisieseries afgeleverd, met prima verstaanbare dialogen. Dialogen zijn het belangrijkste bestanddeel bij deze serie, met af en toe wat uitschieters bij aktiescènes. Bij wat drukkere scènes is er een stereo atmosfeergeluid toegevoegd. Bij de wat stillere interieurscènes is een lichte ruis hoorbaar, maar niet van storende aard. Het geluid is degelijk gemaakt, maar geen hoogvlieger.

Het menu van de DVD’s zijn geanimeerde schermen in 1.78:1 niet anamorfe beeldformaat. De drie DVD’s van dit seizoen zitten ieder in een keepcase die verzameld zijn in een kartonnen box. Geen enkele van de DVD’s bevat extra’s.

In de eerste drie afleveringen van de serie Dalziel & Pascoe maken we kennis met de botte en norse inspecteur Dalziel en zijn adjudant, de veel jongere en nog onervaren Pascoe. In het begin is het nog zoeken naar de juiste vorm, maar daarna is de serie al snel uitgekristalliseerd tot wat uiteindelijk een succesvolle detectiveserie wordt.
De beeld- en geluidskwaliteit zijn voldoende, zonder dat het sprankelend wordt. Jammer is in ieder geval wel dat het beeld niet anamorf op de DVD’s staat. Extra’s heeft deze boxset niet. De liefhebbers van het uitgebreide BBC detectiveassortiment kunnen weer in de portemonnee tasten voor een goede Britse serie.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Just Entertainment.