Dukes of Hazzard, The: The Beginning

14-09-2007

2.5

Dukes of Hazzard, The: The Beginning (DVD)

Bo (Jonathan Bennett) en Luke Duke (Randy Wayne) zijn twee neven die vaak in de problemen komen. Ze moeten van hun ouders maar eens een tijdje bij hun Oom Jesse (Willie Nelson) op het platteland gaan wonen. Het harde plattelandsleven en het harde werken zullen misschien wel goed voor hen zijn, tenminste dat denken hun ouders. Feit is echter dat Oom Jesse het ook allemaal niet zo nauw neemt. In plaats van hard werken brouwt hij zijn eigen alcohol en dit heeft de interesse gewekt van Boss Hogg (Christopher McDonald). Hij wil graag een graantje meepikken van de opbrengsten van Oom Jesse’s onderneming, maar die ziet dat niet zitten. Bo en Luke moeten nu hun oom helpen Boss Hogg en zijn medewerkers van het lijf te houden, terwijl ze in de tussentijd het maar druk hebben met het verkennen van al het vrouwelijk schoon in Hazzard County.

In 2005 konden we genieten van een remake van de populaire serie The Dukes of Hazzard. Die film stelde op zich niet veel voor, maar voldeed prima voor een avondje filmkijken zonder al te veel na te denken. De film deed het redelijk goed en dit vooral dankzij de cast met grote namen. De hier besproken film speelt zich af voor de gebeurtenissen in de remake en nu krijgen we te zien hoe Bo en Luke Duke bij hun oom in Hazzard County terechtkomen. De cast bestaat deze keer voornamelijk uit onbekenden, alleen Willie Nelson herhaalt zijn rol als Oom Jesse. De reden hiervoor is vaak dat de acteurs uit het vorige deel geen zin meer hebben in nog een film of de studio wil geld besparen en een zo goedkoop mogelijke film afleveren, direct op DVD. Vandaar dat ook een prequel meer voor de hand lag, aangezien je dan geen problemen hebt met de cast die ineens uit andere mensen bestaat.
Het verhaal van de prent is eigenlijk vooral meer van hetzelfde. Wederom komen de neven Duke in de problemen met Boss Hogg, de man die zo beetje alles runt in het stadje waar ze wonen. Dit betekent dus weer veel achtervolgingen, mooie vrouwen en gevatte oneliners. Ook zien we hoe de jongens aan hun auto, de General Lee, komen en komen we te weten dat nicht Daisy Duke eerst een preuts lief meisje was. Allemaal zaken die niet echt veel toevoegen aan wat we al wisten en daarom is dit deel ook minder geslaagd dan de remake. De humor is bovendien ook minder en zoals gezegd is de cast veel minder aansprekend. Niet dat ze het slecht doen, maar echt veel hebben ze ook niet om mee te werken. De versie van de film die op de DVD te vinden is, is volgens de cover de Unrated versie. Bij de remake voegde dit weinig toe, maar hier zijn zowaar wat blote borsten waar te nemen. Een hele verandering ten opzichte van het brave imago dat vooral de serie had, maar echt wereldschokkend is het nog steeds niet. Geen seks of scheldwoorden, maar dus alleen wat blote borsten. The Dukes of Hazzard: The Beginning is een typisch direct-to-DVD vervolg en biedt weinig nieuws onder de zon. De echte fans van de serie en remake zullen misschien nog wat lol kunnen beleven aan deze prent, maar het herhalende verhaal en de flauwe humor maken van deze prequel niet echt een must-see.

Genre: Actie, Avontuur, Komedie/Humor
Speelduur: 92 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
EAN: 7321934830451

• Hazzardous County
  • The Music Of Hazzard

Zoals we inmiddels wel mogen verwachten staat de film anamorf op de DVD en wel in het formaat 1.78:1. De kwaliteit van het beeld is goed, maar er zijn wel wat puntjes van kritiek. Zo is het beeld soms wat soft en valt het detail wat tegen. De donkere scènes zijn goed te volgen dankzij het goed contrast en schaduwdetail. De kleuren ogen lekker fel, soms misschien zelfs iets té fel. Het zwartniveau is ruim voldoende. Op het gebied van artefacten scoort de transfer vrij goed, die zijn namelijk nauwelijks aanwezig. Slechts hier en daar wat beeldruis en edge enhancement.
De film is verdeeld in 20 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar, maar staat te hoog in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 formaat (384 kb/s) op de DVD. Net als het beeld is ook het geluid van goede kwaliteit. De track richt zich voornamelijk op de voorste kanalen, maar er zijn genoeg momenten waarbij er gebruik gemaakt wordt van de surroundspeakers. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker en zijn prima te volgen. De frontspeakers laten de muziek en overige geluiden. Het LFE kanaal ondersteunt het geheel op sommige momenten met een diep laag, maar deze momenten zijn iets te spaarzaam. Iets meer scènes met laag hadden het geheel wat meer impact gegeven. Een goede track dus maar echt knallen wordt het helaas nergens.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Hazzardous County (31 min.)
Deze extra bestaat uit 7 featurettes met allemaal hun eigen onderwerp. De featurettes zijn apart van elkaar te bekijken of allemaal achter elkaar. Zo worden we onder andere voorgesteld aan de nieuwe Dukes, zien we hoe de General Lee in elkaar gezet wordt en zien we hoe de kleding van Daisy Duke tot stand is gekomen.
Het beeld is 1.78:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

The Music Of Hazzard (2 min.)
Een muziekvideo van Cowboy Troy featuring John Anderson met het nummer “Duke Boys Swinging”.

Trailer (1 min.)
Trailer van de film. Het beeld is 1.78:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Bo en Luke Duke zijn twee neven die thuis steeds in de problemen komen. Hun ouders besluiten ze naar hun oom te sturen die op het platteland woont. Daar kunnen ze door hard te werken wat discipline leren, althans dat hopen hun ouders. Oom Jesse neemt het echter ook allemaal niet te serieus en brouwt zijn eigen illegale alcohol. Hij komt hiermee in de problemen bij de plaatselijke bullebak, Boss Hogg. Bo en Luke moeten hun oom helpen uit de problemen te komen en te blijven, maar dit gaat niet zonder slag of stoot. Zoals de titel al doet vermoeden is The Dukes of Hazzard: The Beginning een prequel op de remake uit 2005. We krijgen te zien hoe de Dukes in Hazzard terechtkomen en hoe hun bekende auto is geworden zoals we hem kennen. Het geheel voegt echter weinig toe en het is vooral meer van hetzelfde. De DVD heeft een goede beeld en geluidskwaliteit en er zijn enkele korte extra’s aanwezig.