Queen – Rock Montreal & Live Aid

28-10-2007

8.8

Queen – Rock Montreal & Live Aid (DVD)

“Hello Montreal… long time no see. You wanna get crazy?” Met deze woorden van Queen zanger Freddie Mercury begint de Engelse rockgroep Queen hun concert in Montreal, Canada. We praten dan over 24 en 25 november 1981, wanneer Queen optreedt in het Montreal Forum voor een 18.000 man tellend publiek. Het optreden in Montreal was onderdeel van hun bijna twee jaar durende wereldtournee. De concertavonden in Montreal zijn op 35mm film vastgelegd. In 1984 kwam de registratie van dit concert uit onder de titel We Will Rock You. Onder de titel Queen Rock Montreal is deze concertfilm nu ruim 20 jaar later in volledig gerestaureerde vorm opnieuw uitgegeven. In 96 minuten laten de bandleden van Queen je genieten van de volgende nummers:

1) Intro
2) We Will Rock You (fast)
3) Let Me Entertain You
4) Play The Game
5) Somebody To Love
6) Killer Queen
7) I’m In Love With My Car
8) Get Down Make Love
9) Save Me
10) Now I’m Here
11) Dragon Attack
12) Now I’m Here (reprise)
13) Love Of My Life
14) Under Pressure
15) Keep Yourself Alive
16) Drum & Timpani Solo
17) Guitar Solo
18) Crazy Little Thing Called Love
19) Jailhouse Rock
20) Bohemian Rhapsody
21) Tie Your Mother Down
22) Another One Bites The Dust
23) Sheer Heart Attack
24) We Will Rock You
25) We Are The Champions
26) God Save The Queen

1981 was een bijzondere tijd voor Queen. In deze periode, met het album The Game en hitsingles als Crazy Little Thing Called Love, Another One Bites The Dust en Save Me, stond Queen hoog genoteerd in zowel de Engelse als de Amerikaanse hitlijsten. En dat zowel met hun singles, de bijbehorende videos en het album. Een unicum in de popgeschiedenis. In dat jaar maakte Queen in het kader van hun tweejarige wereldtournee ook een tour door Latijns Amerika. Een hoogtepunt in de optredens in die regio is het optreden van de band in het Braziliaanse San Paulo’s Morumbi stadion met op eerste avond 131.000 mensen publiek en de twee daaropvolgende avonden tezamen nog eens 251.000 mensen. De bandleden van Queen waren in topvorm toen zij de concerten in Montreal gaven. De integrale filmregistratie was ook voor die dagen een bijzonderheid. Het concert in Montreal is tevens een van de laatste liveconcerten van Queen ‘raw’. Ofwel, de groep speelt hier gevieren de muziek zonder gebruik te maken van synthesizers. Op de albums die Queen in de jaren ’70 uitbracht, stond ook altijd opgemerkt ‘no synths!’. Vanaf het album Hot Space, dat in 1982 verscheen, is Queen gebruik gaan maken van elektronische muziek.
Alhoewel de bandleden in topvorm waren in Montreal, wordt dit concert niet als één van hun beste beschouwd. Dat heeft alles met de sfeer te maken en het enthousiasme van het publiek. Als je het Wembley concert van Queen in 1986 kent, begrijp je direct wat we bedoelen. Nu is het Montreal concert qua bezoekersaantal natuurlijk slechts een tiende van het Wembley concert. Je zou het Montreal concert haast een intiem concert kunnen noemen. Het publiek in Montreal komt voor Queen begrippen wat matjes over, wat uiteraard invloed heeft op de totale concertsfeer. Zanger Freddie Mercury moet het hebben van de interactie met het publiek. Freddie Mercury zegt tijdens het concert tegen het publiek dat ze zich echt wel mogen bewegen. Bij het einde van het concert met de nummers We Will Rock You en We Are The Champions komt het publiek goed los en zingt dan uit volle borst mee. Traditiegetrouw eindigt het concert met het instrumentale God Save The Queen.

We Will Rock You is eerder door Pioneer op DVD uitgegeven. Onze recensie van de Pioneer release kun je hier nog eens teruglezen. De originele 35mm filmbeelden zijn door DTS Digital Images in High Definition formaat digitaal gescand en volledig opgeknapt. Deze High Definition transfer is basis geweest voor deze heruitgave van PIAS. Ook het geluid is met 24 bit resolutie van de originele multitrack opname volledig opnieuw gemixed en geremasterd. Wat dit betekent voor de kwaliteit, kun je hieronder lezen. PIAS heeft het Montreal concert in twee versies uitgegeven. De 1-disc release bevat het geremasterde concert, terwijl de 2-DVD release een extra DVD bevat met onder andere het Queen optreden tijdens de Live Aid show in juli 1985. Dit is de bespreking van deze 2-DVD release.

Genre: Muziek
Regio: 0
Jaar: 1982
Speelduur: 96 min
Verpakking: Duo Keep Case
  • DTS 96/24 5.1 - Muziek
  • PCM 2.0 - Muziek
Ondertiteling: Nederlands, Engels, En vele andere
Uitgever: PIAS
EAN: 5034504966673

• Live Aid Performance
  • Live Aid Rehearsel
  • Audiocommentaar Brian May en Roger Taylor
  • USA TV interview

Het concert is op 35mm film opgenomen. Het beeld op de DVD heeft beeldformaat van 1.78:1 anamorf. Zoals hierboven al geschreven, DTS Digital Images heeft de originele filmbeelden digitaal in 4K High Definition resolutie gescand en volledig gerestaureerd. Resultaat is een spectaculair mooi beeld. Als je de eerdere DVD uitgave van dit concert kent, dan zul je versteld staan van de verbetering. Wat direct opvalt is hoe zuiver en schoon het beeld is. Geen smetje is in het beeld te vinden. Zelfs de ruis in het beeld is bijna geheel verdwenen. De scherpte van het beeld en de detaillering is bijzonder hoog. In vergelijking met de eerdere release valt ook op dat de kleurbalans is gecorrigeerd (screenshot 1). De huidtinten ogen nu natuurlijk. De beelduitsnede is ook opnieuw bepaald en gecorrigeerd ten opzichte van de eerdere release (screenshot 4). De zeer fraaie kleuren van het beeld verraden ook wel de film als bron. De later op video opgenomen concerten van Queen zien er lang niet zo kleurrijk uit. Het beeld is mooi helder en heeft een uitstekend contrast. De rook- en lichteffecten komen uitstekend tot hun recht. De DVD transfer heeft geen last van compressiefoutjes. Het concert is verdeeld in 25 chapterstops, dus elke song een track. Het concert is niet ondertiteld.

Op geluidsgebied heb je keuze uit een ongecomprimeerde LPCM stereotrack (16bit/48kHz - bitrate 1536 kb/s) en een DTS 96/24 5.1 surroundtrack (bitrate 1504 kb/s). Dit laatste betekent dat de DTS track via een speciaal proces van decodering gebruik maakt van 24 bit resolutie en 96 kHz samplingfrequentie. Hiervoor is dan wel een DTS96/24 decoder nog, een gewone DTS decoder zal het geluid op ‘slechts’ 16 bit / 48 kHz decoderen. Het concert is vanaf de originele multitrack tapes volledig opnieuw gemixed en digitaal geremasterd. Ook bij deze Queen uitgave ontbreekt dus een Dolby Digital track.
De stereo LPCM track klinkt erg goed. Het geluid is mooi gedetailleerd en heeft een goed, strak klinkend laag. De stereomix heeft een mooi breed klinkend geluidsbeeld. Zoals vaker bij de Queen opnames klinkt het hoog wat meer geprononceerd, waarbij vooral de scherpere s-klanken opvallen. Maar storend is dit geenszins, het concert klinkt prima op deze wijze.
Dan de DTS 96/24 5.1 surroundtrack. Ook deze track klinkt zeer fraai. In basis is de DTS surroundtrack eigenlijk een stereotrack. De muziek en zangstemmen komen via de beide frontspeakers. Het geluidsbeeld is daarbij gelijk aan de stereotrack. De centerspeaker wordt niet gebruikt. De muziek komt met een lichte galm heel subtiel uit de surroundspeakers, wat een illusie van ruimtelijkheid geeft. Het geluid van het publiek heeft juist de nadruk op de surroundspeakers liggen, waarbij ook de frontspeakers worden gebruikt. Je zit als het ware midden tussen het publiek in. De DTS track klinkt wat zwaarder in het laag, wat dankzij het LFE kanaal iets nadrukkelijker aanwezig is. Het hoog is iets minder gedetailleerd als bij de LPCM stereotrack. Beide tracks klinken zeer fraai en geven je de mogelijkheid het concert met optimaal geluid te beluisteren.

Bij de 2-DVD set Rock Montreal & Live Aid staat het Montreal op de eerste DVD met een commmentaartrack als extra. Het Live Aid concertoptreden en andere extra’s staan op de tweede DVD. Een overzicht:

DVD-1