Simply Red - Stay (Live at The Royal Albert Hall)

08-11-2007

6.2

Simply Red - Stay (Live at The Royal Albert Hall) (DVD)

De Britse popformatie Simply Red werd in 1985 opgericht en bestaat dus ondertussen alweer ruim 20 jaar. De groep heeft een zeer herkenbaar stemgeluid dankzij zanger en oprichter Mick Hucknall. Simply Red is feitelijk zanger Mick Hucknall, die in de afgelopen 23 jaar de constante factor van de groep is. De groep meespelende muzikanten is in de afgelopen ruim 20 jaar nog als eens veranderd. De naam Simply Red is de bijnaam van Mick Hucknall, wat slaat op zijn rode haardos, zijn voorliefde voor de rood uitgedoste voetbalgroep Manchester United en zijn politieke voorkeur. Begin 2007 kwam het 12e Simply Red album Stay uit. In mei 2007 gaf Simply Red een zestal concerten in een uitverkocht Royal Albert Hall. Uiteraard staan nummers van dit nieuwe album op het programma, maar ook de klassiekers en de belangrijkste hits. De tracklisting is:

1. Soul Theme
2. The World & You Tonight
3. So Beautiful
4. For Your Babies
5. The Death Of The Cool
6. So Not Over You
7. They Don't Know
8. Night Nurse
9. Lady
10. Stay
11. Holding Back The Years
12. Debris
13. Good Times Have Done Me Wrong
14. Oh! What A Girl!
15. Thrill Me
16. Stars
17. Sunrise
18. Money's Too Tight (To Mention)
19. Fairground
20. Something Got Me Started
21. If You Don't Know Me By Now

De wortels van Simply Red liggen in de jaren ’70. Na getuige te zijn geweest van een optreden van de Sex Pistols in Manchester, formeerde Mick Hucknall samen met andere muzikanten de punkgroep The Frantic Elevators. De groep bestaat zeven jaar met vooral lokaal succes. Hun laatste single is ‘Holding Back The Years’. Een jaar later ontstond de groep Simply Red met zanger Mick Hucknall als middelpunt. Het eerste album van de groep, Picture Book, werd meteen een groot succes. Twee grote hits zijn afkomstig van dit album: ‘ Money’s Too Tight (To Mention)’ en ‘Holding Back The Years’. Dit laatste nummer bracht de groep ook in Amerika succes, waar het in 1986 de nummer één positie in de hitlijsten veroverde. De groep heeft een herkenbare stijl, die zich kenmerkt als een combinatie van soul, jazz en (romantische) pop. In de afgelopen 23 jaar heeft de groep 12 albums uitgebracht, waarvan 2 verzamelalbum en één live album. Begin dit jaar kwam het album Stay met onder andere de hitsingle ‘So Not Over You’.
Op de concerten in The Royal Albert Hall speelden de volgende muzikanten met Mick Hucknall mee:
Ian Kirkham – Saxophone (and Musical Director)
Dave Clayton - Keyboards
Pete Lewinson - Drums
Steve Lewinson - Bass
Kenji Suzuki - Guitar
Kevin Robinson - Trumpet
Sarah Brown - Backing Vocals

De videoregistratie van het concert is door de bekende regisseur David Mallet geregisseerd. Mallet heeft al heel wat concert- en musicalregistraties op zijn naam staan. Het recent verschenen live in de Royal Albert Hall album van David Gilmour is ook door Mallet geregisseerd. Je ziet dan Mallet in beide concerten dezelfde opnamehoeken heeft gebruikt. Simply Red in de Royal Albert Hall is een sfeervolle rustige registratie van heerlijke gespeelde muziek met een waanzinnig enthousiast publiek.

Regisseur

David Mallet

Acteurs

Genre: Muziek
Regio: 0
Speelduur: 101 min
Verpakking: Digipack in slipcase
  • Dolby Digital 2.0 - Muziek
  • Dolby Digital 5.1 - Muziek
Ondertiteling: Nederlands, Engels, En vele andere
Uitgever: Universal Music
EAN: 602517473607

• Photo Gallery
  • Documentary
  • Live In Amsterdam

Het concert is in High Definition Video (HD) breedbeeld vastgelegd en staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de schijf. Het gebruikte beeldsysteem op deze DVD is NTSC. Waarschijnlijk omdat dit een wereldwijze release is. Dat is wel jammer, omdat NTSC met 480 beeldlijnen minder beeldlijnen heeft dan PAL met 576 beeldlijnen. Let er wel op dat je weergever het NTSC signaal kan verwerken. Dat het beeld afkomstig is van een HD bron is duidelijk te zien, met name door de hoge zuiverheid van het beeld. Als gevolg van het minder aantal beeldlijnen is de scherpte niet optimaal. In het algemeen oogt het beeld te soft. Bij horizontale bewegingen treedt bewegingsonscherpte op. De kleuren zien er natuurlijk en goed verzadigd uit, waardoor het podium met de gekleurde lampen goed kleurrijk worden weergegeven. Ook het contrast is prima in orde. Als gevolg van het lagere aantal beeldlijnen zie je wel regelmatig aliasing en het moiré effect. De gesproken teksten zijn Nederlands ondertiteld. Het concert is in 21 hoofdstukken opgedeeld, zodanig dat elk nummer apart te selecteren is. De ondertiteling staat iets te hoog geplaatst onder in het beeld.

Je kunt het concert op de DVD beluisteren in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 448 kb/s) en in DTS 5.1 surround (bitrate 754 kb/s). Daarnaast is nog een Dolby Digital 2.0 stereotrack (bitrate 448 kb/s) aanwezig. We beperken onze aandacht even tot de beide 5.1 surroundtracks. Welnu, beide 5.1 surroundtracks zijn om van te genieten. De nadruk van het geluidsbeeld ligt uiteraard op de beide frontspeakers, die het concert in mooi breed stereogeluid weergeven. De centerspeaker geeft heel subtiel aanvullende ook de zangstemmen weer, waardoor deze naar het midden van het geluidsbeeld worden getrokken. De surroundspeakers geven de muziek op fraaie wijze een ruimtelijke dimensie. Het geluid van het enthousiaste meezingende publiek komt uit zowel de front- als de surroundspeakers. Maar daarbij ligt de nadruk op de surroundspeakers. Het LFE kanaal ondersteunt met extra laag het geluid op natuurlijke wijze. Alles bij elkaar geeft dit een fraai en homogeen klinkend geluidsbeeld, met een goed gedetailleerd hoog en een prima strak laag. Een mooie sfeervolle registratie. De DTS 5.1 en DD 5.1 geluidstracks ontlopen elkaar weinig in kwaliteit. Van beide kun je prima genieten.

De breedbeeld menuschermen zijn animatieschermen met achtergrondmuziek. Evenals het concert zijn de extra’s in 1.78:1 anamorf breedbeeld formaat, maar ook met NTSC resolutie. Alle extra’s hebben Nederlandse ondertiteling.

Documentary (10 min)
Een korte making of featurette, met interviewfragementen met Mick Hucknall, de muzikanten en crewleden die wat vertellen over het optreden. Verder beelden van de concertvoorbereiding en het concert zelf.

Bonus Features

Live In Amsterdam (12½ min)
Drie nummers van het (intieme) optreden van Simply Red op 6 februari 2007 in het Paradiso in Amsterdam. De drie nummers ‘The World And Tonight’, ‘So Not Over You’ en ‘Stay’ zijn apart te selecteren of aaneengesloten te bekijken. Beeld is (blauwig) zwart/wit.

Documentary Extra’s (4 min)
Een soort vervolg op de eerdere Documentary.

Gallery (3½ min)
Foto’s van de concerten, die automatisch worden gewisseld met achtergrondmuziek.

De DVD zit in een (dikke) digipack verpakking met slipcase.

In mei 2007 gaf Simply Red een zestal concerten in een uitverkocht Royal Albert Hall. Naast nummers van het laatste album Stay staan ook de grote hits op het programma. De videoregistratie van het concert is door de bekende regisseur David Mallet geregisseerd. Het concert is in High Definition breedbeeld opgenomen. Het NTSC breedbeeld oogt niet zo scherp maar is verder van goede kwaliteit. Bij het geluid zorgen de DTS 5.1 en Dolby Digital 5.1 surroundtracks voor het muzikale genot. Een paar korte featurettes en een fragment van het concert in Amsterdam zijn als extra toegevoegd.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Music.