Queen – Rock Montreal & Live Aid

06-12-2007

8.5

Queen – Rock Montreal & Live Aid (Blu-ray)

“Hello Montreal… long time no see. You wanna get crazy?” Met deze woorden van Queen zanger Freddie Mercury begint de Engelse rockgroep Queen hun concert in Montreal, Canada. We praten dan over 24 en 25 november 1981, wanneer Queen optreedt in het Montreal Forum voor een 18.000 man tellend publiek. De concertavonden in Montreal zijn op 35mm film vastgelegd. Deze optredens in Montreal vonden plaats kort na de afsluiting van hun bijna twee jaar durende wereldtournee. Speciaal voor de filmregistratie werd nog één keer alles uit de kast gehaald. In 1984 kwam de registratie van dit concert uit onder de titel We Will Rock You. Onder de titel Queen Rock Montreal is deze concertfilm nu ruim 20 jaar later in volledig gerestaureerde vorm opnieuw uitgegeven. In 96 minuten laten de bandleden van Queen je genieten van de volgende nummers:

1) Intro
2) We Will Rock You (fast)
3) Let Me Entertain You
4) Play The Game
5) Somebody To Love
6) Killer Queen
7) I’m In Love With My Car
8) Get Down Make Love
9) Save Me
10) Now I’m Here
11) Dragon Attack
12) Now I’m Here (reprise)
13) Love Of My Life
14) Under Pressure
15) Keep Yourself Alive
16) Drum & Timpani Solo
17) Guitar Solo
18) Crazy Little Thing Called Love
19) Jailhouse Rock
20) Bohemian Rhapsody
21) Tie Your Mother Down
22) Another One Bites The Dust
23) Sheer Heart Attack
24) We Will Rock You
25) We Are The Champions
26) God Save The Queen

1981 was een bijzondere tijd voor Queen. In deze periode, met het album The Game en hitsingles als Crazy Little Thing Called Love, Another One Bites The Dust en Save Me, stond Queen hoog genoteerd in zowel de Engelse als de Amerikaanse hitlijsten. En dat zowel met hun singles, de bijbehorende video’s en het album. Een unicum in de popgeschiedenis. In dat jaar maakte Queen in het kader van hun tweejarige wereldtournee ook een tour door Latijns Amerika. Een hoogtepunt in de optredens in die regio is het optreden van de band in het Braziliaanse San Paulo’s Morumbi stadion met op eerste avond 131.000 mensen publiek en de twee daaropvolgende avonden tezamen nog eens 251.000 mensen. De bandleden van Queen waren in topvorm toen zij de concerten in Montreal gaven. De integrale filmregistratie was ook voor die dagen een bijzonderheid. Het concert in Montreal is tevens een van de laatste live concerten van Queen ‘raw’. Ofwel, de groep speelt hier met gevieren de muziek en instrumenten zonder gebruik te maken van synthesizers. Op de albums die Queen in de jaren ’70 uitbracht, stond ook altijd opgemerkt ‘no synths!’. Vanaf het album Hot Space, dat in 1982 verscheen, is Queen gebruik gaan maken van elektronische muziek.
Alhoewel de bandleden in topvorm waren in Montreal, wordt dit concert niet als één van hun beste beschouwd. Dat heeft alles met de sfeer te maken en het enthousiasme van het publiek. Als je het Wembley concert van Queen in 1986 kent, begrijp je direct wat we bedoelen. Nu is het concert qua bezoekersaantal natuurlijk slechts een tiende van het Wembley concert. Je zou het Montreal concert haast een intiem concert kunnen noemen. Het publiek in Monteal komt wat matjes over, wat uiteraard zijn weerslag heeft op de totale concertsfeer. Zanger Freddie Mercury moet het hebben van de interactie met het publiek. Freddie Mercury zegt tijdens het concert tegen het publiek dat ze zich echt mogen bewegen. Bij het einde van het concert met de nummers We Will Rock You en We Are The Champions komt het publiek goed los en zingt dan uit volle borst mee. Traditiegetrouw eindigt het concert met het instrumentale God Save The Queen.

De originele 35mm filmbeelden zijn door DTS Digital Images in High Definition formaat digitaal gescand en volledig opgeknapt. Deze High Definition transfer is basis geweest voor deze heruitgave van PIAS. Ook het geluid is met 24 bit resolutie van de originele multitrack opname volledig opnieuw gemixed en geremasterd. Eerder heeft PIAS het Montreal concert al op twee DVD versies uitgebracht. Een 1-disc release met het geremasterde concert en een 2-DVD release met als extra het Queen optreden tijdens de Live Aid show in juli 1985. De bespreking van de DVD release kun je hier nog eens teruglezen en daarbij kun je de (SD) screenshots nog eens bekijken. Met de release van het concert op zowel Blu-ray Disc als op HD DVD is het High Definition geremasterde concert nu ook in echt High Definition te bekijken en beluisteren. We bespreken hier de Blu-ray Disc uitgave.

Genre: Muziek
Jaar: 1982
Speelduur: 96 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD 96/24 5.1 - Muziek
  • PCM 2.0 - Muziek
Ondertiteling: Nederlands, Engels, En vele andere
Uitgever: PIAS
EAN: 5051300500979

• Live Aid Performance
  • Rehearsel Interview
  • TV Interview

De Blu-ray Disc uitgave heeft het 1.78:1 beeldformaat. Het beeld op deze Blu-ray Disc heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld bestaat uit 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 video compressiemethode. Net als bij speelfilms is de beeldsnelheid van deze Queen concertfilm 24 beelden per seconde. Met deze beeldsnelheid staat de concertregistratie ook op de Blu-ray Disc. De tijdsduur is met 96 minuten gelijk aan de DVD uitgave. Dat er geen verschil is, ondanks dat de DVD een PAL uitgave is, komt omdat bij de DVD een truc met het beeld is uitgehaald om te voorkomen dat de muziek met 4% versnelling zou worden afgespeeld.

Het concert is origineel op 35mm film opgenomen. Zoals hierboven al geschreven, DTS Digital Images heeft de originele filmbeelden digitaal in 4K High Definition resolutie gescand en volledig gerestaureerd. Resultaat is een spectaculair mooi beeld, dat op deze High Definition uitgave tot zijn volle recht komt. Bij de DVD zagen we al dat het geremasterde beeld erg zuiver en schoon is. Geen smetje is in het beeld te vinden. Waar deze High Definition uitgave vooral in uitblinkt, in vergelijk met de SD DVD, is de scherpte van het beeld en zeer hoge detaillering. Met name de scène waarbij rook op het podium wordt gebruikt, zie je dat de HD transfer daar geen last van heeft. Op deze HD transfer is de ruis in het beeld nog wel steeds aanwezig, eigenlijk zie je die nu nog iets meer. De ruis zie je vooral wanneer het licht op het podium sterk gedimd is. De ruis zit in de bron en is geen gevolg van de transfer. En de ruis versterkt eigenlijk wel het filmische karakter van de opname. Dat doen de kleuren ook. De kleuren zien er nog kleurrijker en meer verzadigd uit. De zeer fraaie kleuren van het beeld verraden ook wel de film als bron. De later op video opgenomen concerten van Queen zien er lang niet zo kleurrijk uit. Ook een verbetering is het schaduwdetail van het beeld. In de gedimde achtergrond zie je nu veel meer detail. De algehele helderheid van het beeld is ook beter. Het eerste screenshot bij de DVD is gebruikt om het verschil met tussen de nieuwe en de oude DVD release te laten zien. Op dit screenshot zie je ook het groene bierflesje staan. Op de HD uitgave zit veel meer glans in dit flesje en oogt het ook veel meer als een doorzichtig flesje. Kortom, dit nu 25 jaar geleden opgenomen concert ziet er in deze HD presentatie werkelijk fantastisch mooi uit. Het concert is verdeeld in 25 chapterstops, dus elke song een track. Het concert is niet ondertiteld.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Op geluidsgebied heb je op de Blu-ray Disc uitgave keuze uit een ongecomprimeerde LPCM stereotrack (24bit / 48kHz - bitrate 2306 kb/s) en een DTS HD 96/24 5.1 surroundtrack (24bit / 96kHz - 3.0 Mb/s). Voor de DTS HD audiotrack heb je een DTS HD decoder nodig. Heb je die niet, dan wordt deze track net als een ‘gewone’ full bitrate DTS track gedecodeerd. De DTS track heeft de hoogst mogelijke kwaliteit met 24 bit resolutie en 96 kHz samplingfrequentie. Het concert is vanaf de originele multitrack tapes volledig opnieuw gemixed en digitaal geremasterd.
De stereo LPCM track is door de hogere bitrate (24bit ipv. 16bit) nog fraaier dan de LPCM track op de DVD uitgave. Het is een goed klinkende stereomix met een mooi breed klinkend geluidsbeeld. Het geluid is mooi gedetailleerd en heeft een goed, strak klinkend laag. Zoals gebruikelijk bij de Queen opnames klinkt het hoog wat meer geprononceerd, waarbij vooral de scherpere s-klanken opvallen. Maar storend is dit geenszins, het concert klinkt prima op deze wijze.
De DTS HD 96/24 5.1 surroundtrack is net als bij de DTS track op de DVD in basis een gelijk aan de stereotrack met een nagenoeg hetzelfde geluidsbeeld. De centerspeaker wordt niet gebruikt, de muziek en zangstemmen komen via de beide frontspeakers. De muziek komt met een lichte galm heel subtiel uit de surroundspeakers, wat een illusie van ruimtelijkheid geeft. Het geluid van het publiek heeft juist de nadruk op de surroundspeakers liggen, waarbij ook de frontspeakers worden gebruikt. Je zit als het ware midden tussen het publiek in. Vergeleken met de DTS track op de DVD klinkt deze DTS HD track rustiger en zuiverder in het hoog. Juist omdat bij de Queen opnames de hoge klanken wat scherp klinken, valt de verbetering bij deze Blu-ray Disc goed op. Het laag via het LFE kanaal klinkt goed strak. Beide tracks klinken zeer fraai met in dit geval een voorkeur voor de DTS HD track boven de PCM stereo track.

Het concert begint direct zonder tussenkomst van een menu. Het menu is beschikbaar als een popupscherm. Dit is vooral handig bij het selecteren van een bepaalde song. Zonder dat je het concert hoeft te onderbreken, kun je via het popupmenu direct navigeren naar een ander nummer. Handig. Ook de extra’s kies je via dit popupmenu. Alle extra’s van de 2-DVD set zijn terug te vinden op deze Blu-ray Disc uitgave. De extra’s zijn in 480i/p SD beeldkwaliteit.