Oasis - Lord Don't Slow Me Down (LE)

Wilbert Rietman
10-01-2008

4.9

Oasis - Lord Don't Slow Me Down (LE) (DVD)

Het jaar 2005 was een topjaar voor de band Oasis. In ons land is de groep dan misschien niet zo groot geweest als elders, maar op veel plekken op deze planeet telt Oasis als één van de grootste bands ter wereld. Het was alweer een tijd geleden dat er een succesvol album uit de pen van de broertjes Gallagher en consorten was gekomen, maar Don’t Believe the Truth uit 2005 was er weer één om in te lijsten. Aansluitend volgde een wereldtournee waarbij de band in totaal twee miljoen fans wist te bereiken in 26 landen. Lord Don’t Slow Me Down volgt de heren tijdens deze tour. We zien de band zich vervelen tijdens de reizen, maar ook fanmail beantwoorden en van commentaar voorzien. Noel maakt er een ware sport van om zoveel mogelijk journalisten belachelijk te maken op zijn eigen typische, Britse manier. Ook andere bekende artiesten passeren de revue, waarbij vooral Charlotte Church niet ongemerkt mag blijven. Verder veel beelden van concerten, feestjes, verbale vechtpartijen tussen de broers Liam en Noel, maar ook prijzen en waardering voor hun nieuwste album.

Documentaires over tourende bands bestaan er in alle soorten en maten, net als kijkjes in de keuken van grote rockformaties. Een soortgelijke film over de enfant terribles van de britpop, Oasis, zou dus veel rock ’n roll moeten laten zien. Hier is echter niets van waar als we Lord Don’t Slow Me Down mogen geloven. Op wat kleine, onschuldige schermutselingen tussen de broers en het regelmatig afzeiken van journalisten na, is de groep zelfs saai te noemen. De heren tokkelen wat op hun instrumenten, beantwoorden een brief, voldoen aan hun verplichtingen en treden op. Hiernaast zijn ze ook niet te min om een awardje of wat in ontvangst te nemen. Je zou zelfs durven zeggen dat de heren nogal saai zijn. Dit is absoluut niet het beeld wat de meeste mensen van Oasis zullen hebben. In 1994 debuteerden ze met het voortreffelijke album Definitely Maybe, maar de echte doorbraak beleefden ze in 1995 met (What's the Story) Morning Glory? met onder andere de gigantische hit Wonderwall. In de zomer van 1997 werd Be Here Now uitgebracht waarmee de band in het Guinness Book of Records kwam met het snelst verkochte album allertijden. Hierna werden nog een aantal platen gereleased. Oasis kwam echter meer in het nieuws door de gewelddadige uitspattingen van Liam (inmiddels verloofd met Nicole Appleton, ex-All Saints) en het aantal wisselingen in bezetting dan met een hit of een goed album. Toen kwam er in 2005 het album Don’t Believe the Truth. Dit album leek de terugkeer aan het front voor Oasis. Er volgde een grote wereldtournee, waarbij ze ook te bewonderen waren in Amsterdam, en er was volop lof van de critici. Dit was het album wat Oasis weer helemaal terug op de kaart zette. Qua moment dus uitstekend gekozen om een tourdocumentaire op te laten nemen, helaas blijven de echt sappige momenten uit. Ook voor de fans moet het een teleurstelling zijn dat de band verworden is tot een saaie, geoliede machine in plaats van rock ’n roll rebellen.

Genre: Muziek
Regio: 0
Speelduur: 93 min
Verpakking: Boxset
  • PCM 2.0 - Engels
Ondertiteling: Duits, Engels, Frans, Portugees, Spaans
Uitgever: Universal Music
EAN: 602517446366

• Credits
  • Q&A
  • Oasis Live at City of Manchester Stadium
  • Fans Photo Gallery
  • Fans Video Gallery

De documentaire wordt in het zwart/wit gepresenteerd in de anamorfe verhouding van 1.85:1. Het mag bekend zijn dat de broertjes Gallagher een bepaalde voorliefde hebben voor de jaren ’60. Daarom lijkt er niet alleen bewust gekozen voor zwart/wit beelden, maar ook voor een nogal rommelige en onscherpe cameravoering. De beelden kennen veel grain en ogen vaak over- of onderbelicht. Ook zijn er hier en daar beschadigingen in de vorm van krasjes en vuiltjes waar te nemen, wellicht ook een bewuste keuze. Artefacten als aliasing en interlacing zijn eveneens aan de orde. Scherpte en detaillering zijn van een slecht niveau, wat ook te wijten is aan het soort camera’s die gebruikt zijn en het weinige gebruik van toegevoegd licht. Het lijkt erop dat er bewust gekozen is voor deze weergave om zo een jaren ’60 sfeer te creëren, maar het kijkplezier wordt er niet groter op. Een Nederlands ondertitelspoor ontbreekt, maar er is wel keuze uit een aantal anderstalige ondertitelingen. Het aantal chapterstops bedraagt 29.

Qua geluid hebben we de keuze uit een Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s) en een PCM 2.0 stereotrack (1536 kbit/s). Tijdens de concertbeelden komen deze tracks pas echt tot hun recht. Gedurende de documentaire klinkt het geheel niet altijd even helder en zuiver. Zo is er gekraak waar te nemen en is het geluid soms nogal dof. De 5.1 audiotrack concentreert zich op de voorste kanalen, waarbij de dialogen uit de centerspeaker komen. De frontspeakers worden aangesproken voor de overige geluiden. Het is pas bij de concertbeelden dat de achterste kanalen van zich doen spreken door het publiek weer te geven. Het LFE kanaal wordt nauwelijks gebruikt. De PCM track doet wat een audiotrack primair moet doen, namelijk geluid bij de beelden leveren. Dit doet het behoorlijk waarbij de muzikale intermezzo’s van CD-kwaliteit zijn. Twee audiotracks die volstaan, maar ook niet super presteren.

De geanimeerde menuschermen worden weergegeven in de verhouding 1.85:1 anamorf met achtergrondmuziek in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s). De set bestaat uit 2 schijven, wat overigens alleen geldt voor de hier besproken Limited Edition. De extra’s (overigens niet Nederlands ondertiteld) die verspreid staan op de twee aanwezige schijven zijn:

DVD 1

Dit commentaar is ingesproken door bandleden Noel en Liam Gallagher, Andy Bell en Gem Archer. Bescheidenheid is ver te zoeken bij de heren. Ze komen nogal droog over alsof een verplicht nummer wordt afgewerkt. Er worden extra anekdotes geleverd bij de beelden en er wordt zelfs gelachen. Verder valt op dat de heren nogal grof in de mond zijn en wordt er vaak stil gevallen tijdens de muziek. Een aardig commentaar, maar niet echt een speciale toevoeging.

Q&A (12 min.)
Dit is een interviewsessie met Noel, althans het geluid ervan. Het beeld wat we te zien krijgen, zijn outtakes van de film.

Credits (1 ½ min.)
Hier komen de credits voorbij van een ieder die heeft meegewerkt aan deze DVD-set.

DVD 2

Oasis Live at City of Manchester Stadium (74 ½ min.)
Wellicht een stuk interessanter dan de documentaire en deze toevoeging is dus alleen terug te vinden op de Limited Edition. Een concert opgenomen tijdens de tour en wel op 2 juli 2005. De band raakt slecht op gang door een paar defecten, maar als ze rocken, gaan ze er ook voor. Toch komt de show te geolied en ongeïnspireerd over. De heren hebben duidelijk teveel van dit soort shows gegeven. De 16 songs worden er rap doorheen gedrukt, maar toont Oasis wel zoals ze zijn. Ze zijn duidelijk wel eens in betere vorm geweest, maar ook in slechtere (zie screenshots 5 en 6). De 16 songs die gespeeld worden zijn:
1) Fuckin’ in the Bushes 2) Turn Up the Sun 3) Lyla 4) Cigarettes & Alcohol 5) The Importance of Being Idle 6) Little by Little 7) A Bell Will Ring 8) Acquiesce 9) Songbird 10) Live Forever 11) Mucky Fingers 12) Wonderwall 13) Rock ‘n’ Roll Star 14) The Meaning of Soul 15) Don’t Look Back in Anger 16) My Generation
Al deze songs worden gepresenteerd met een Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s) of een PCM 2.0 track (1536 kbit/s) die allebei zeer naar behoren klinken. Het beeldformaat is 1.78:1 anamorf en bevat wel erg veel grain.

Fans Photo Gallery (10 min.)
Een hele reeks foto’s gemaakt door fans en ook van fans. Verder zien we veel beelden van de heren in actie. Elke foto is voorzien van de naam van degene die de desbetreffende foto heeft gemaakt. Het gaat hier puur om foto’s genomen tijdens het concert in Manchester.

Fans Video Gallery (8 min.)
Eigenlijk hetzelfde als de Photo Gallery, maar dan van filmpjes. We zien diverse filmpjes gemaakt door fans met hun mobiele telefoon of digitale camera. De kwaliteit is niet je van het, maar wel een leuke toevoeging. Ook hier gaat het alleen om het concert in Manchester.

De DVD’s zijn opgeborgen in een mooie, stevige, kartonnen box. Ook is hierin een boekje terug te vinden met een voorwoord, heel veel foto’s en een aantal credits.

Voor de fans van Oasis is de hier besproken Limited Edition van Lord Don’t Slow Me Down een absolute must. Voor de liefhebbers van muziekdocumentaires wellicht een domper. De band Oasis zou gerand moeten staan voor een hoog rock ’n roll gehalte, maar hier komen de heren nogal saai over. De bijgevoegde concert-DVD is dan wel weer van een hoge kwaliteit en laat de band in goede vorm zien. Het is te hopen dat dit concert nog eens als een losse uitgave wordt uitgebracht en niet enkel als toevoeging bij deze Limited Edition. De extra’s zijn van een hoog niveau. Beeld en geluid blijven een beetje achter voor een recente productie.