Eagles - Hell Freezes Over

Paul Ranft
27-11-2000

6.5

Eagles - Hell Freezes Over (DVD)

The Eagles is voor velen geen onbekende groep. Door de loop der jaren heen hebben The Eagles een zeer herkenbare muziekstijl ontwikkeld. In feite is de muziek een smeltkroes van country, folk, rhythm-blues en rock. Deze muziek die The Eagles ten gehore brengt wordt ook wel “California Rock” genoemd. De groep besloot om in 1980 uit elkaar te gaan wegens onderlinge conflicten tussen de bandleden. Echter, bloed kruipt waar het niet gaan kan en na 14 jaar kwam in 1994 de groep weer bij elkaar.

Dit resulteerde in het album “Hell Freezes Over”, dat in hetzelfde jaar verscheen. Op dat album zijn 5 (nieuwe) studio opnames vastgelegd. De rest van de nummers zijn live opnames. In 1994 waren The Eagles op de muziekzender MTV te bewonderen. Van dat concert is een compilatie gemaakt en op DVD uitgebracht. De titel heeft dezelfde naam als de CD en bevat vrijwel dezelfde songs. Op de DVD zijn de volgende tracks opgenomen.

1. Program Start; Coming Together
2. Practice Make Perfect
3. Backstage Jitters
4. Showtime
5. Hotel California
6. Tequila Sunrise
7. Help Me Trough the Night
8. The Heart of the Matter
9. Love Will Keep Us Alive
10. Learn to Be Still
11. Pretty Maids All in a Row
12. The Girl from Yesterday
13. Wasted Time
14. I Can't Tell You Why
15. New York Minute
16. The Last Resort
17. Take it Easy
18. Life in the Fast Lane
19. In the City
20. Get Over it
21. Desperado

Regisseur

Nomen Nescio

Acteurs

Genre: Muziek
Regio: 0
Jaar: 1994
Speelduur: 99 min
  • PCM 2.0 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Frans, En vele andere
Uitgever: Video Film Express
EAN: 0743217945190

• Seven Bridges Road

De regiocodering van deze DVD (regio 0) maakt het mogelijk dat elke DVD speler deze kan weergeven. Het video is vastgelegd in de “normale” 4:3 verhouding (PAL). De kleurbalans als ook het contast zijn prima in orde. Beeldruis is niet aanwezig en de scan is vrij van edge enhancement. De DVD is hoogwaardig gecomprimeerd want compressiefouten zijn niet te ontdekken. Daarnaast zijn de beelden perfect “lipsync” gemonteerd. De ondertiteling is uitschakelbaar. Uitstekend beeld.

Uiteindelijk gaat het bij een DVD als deze natuurlijk om het geluid. En dat is bij deze DTS (Digital Theatre Sound) opname gewoonweg fabelachtig. Bij “Hell Freezes Over” is het geluid prachtig gedimensioneerd en komt van alle richtingen. De opnames zijn in de studio herbewerkt op een zodanige wijze dat de dynamiek via DTS volledig tot zijn recht komt. Elk instrument heeft zijn eigen plaats en de positie is nauwkeurig vastgelegd. Alle zes de kanalen worden optimaal aangestuurd zonder dat de nadruk op een afzonderlijk kanaal komt te liggen. Gewoon een genot voor je oren. De geluidseditors hebben er voor gekozen om het meeste van de zang (solo vocal) via de het centerkanaal weer te geven wat bij deze muziek bijzonder goed uitpakt. Het moet gezegd worden dat het soms vreemd klinkt dat bijvoorbeeld het strijkorkest uit het surroundkanaal klinkt terwijl het beeld aangeeft dat het orkest achter het podium is opgesteld. Echter, dit is absoluut niet hinderlijk. De DVD heeft twee audiotracks. Naast de DTS 5.1 track is er een DD 2.0 track vastgelegd die wat onnatuurlijk klinkt t.o.v. de DTS uitvoering. De eerste vier nummers zijn geen muziekuitvoeringen, maar het zijn interviews met de bandleden en geven een indruk hoe de voorbereidingen op het concert verliepen. Deze tracks zijn ook in DTS vastgelegd en worden alleen via het centerkanaal weergegeven.

Op de DVD zijn geen extra’s in de vorm van documentaires e.d. opgenomen (of eventueel de eerste vier nummers). De extra bestaat slechts uit één DTS audio track. Deze track heet “Seven Bridges Road” en is alleen te beluisteren via DTS zonder dat er bewegende beelden zijn. Via de index is deze extra track te benaderen. Deze track is een vorm van a capella waarmee het uiterste van de DTS decoder wordt gevraagd. In een woord: prachtig.

De muziek van The Eagles is tijdloos te noemen. De DVD bevat zowel nieuwe als ook oude nummers. Het belangrijkste aspect van deze DVD is het DTS geluid dat werkelijk prachtig is en als een referentie zou moeten dienen voor toekomstige muziek DVDs. Om optimaal te genieten van deze DVD is het zonder meer mogelijk om deze zonder beeld af te spelen en heerlijk achterover leunend de geluidszintuigen te laten verwennen.. Een verplichte aanschaf voor de liefhebber van de muziek van The Eagles. Inmiddels is deze DVD één van de best verkochte muziek DVDs ter wereld en mag deze met recht het predikaat DVD.nl muziektopper opgespeld krijgen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.