Starsky & Hutch

17-04-2008

4.6

Starsky & Hutch (Blu-ray)

Detective David Starsky (Ben Stiller) is de meest toegewijde undercover agent in de hoofdstraten van Bay City. Bij de minste geringste overtreding is hij erbij, om desnoods met getrokken pistool, de dader in te rekenen. Als eerste is hij ‘s ochtends op het politiebureau, waar zijn ijver geen grenzen kent. Detective Ken “Hutch” Hutchinson (Owen Wilson) is uit een heel ander hout gesneden. Hij is een goede agent, maar voor hem heeft het leven meer te bieden dan achter misdadigers aan jagen. Hij brengt graag zijn uren door in het bijzijn van de mooiste vrouwen. Daarnaast deinst hij er niet voor terug om een centje bij te verdienen door snel de portefeuille leeg te halen van iedereen die om zeep gebracht is. Kortom, hij neemt het niet zo nauw met de wet. Politiecommandant van Bay City, Dobey (Fred Williamson) ziet maar één oplossing om het beste uit beide te halen; ze te laten samenwerken en ze als team de straat op te sturen. Eenmaal op weg in de rood-witte Ford Gran Torino uit 1974, de trots van Starsky, vinden ze een aangespoeld lijk. Via verklikker, ritselaar en gangster Huggy Bear (Snoop Dogg), één van de kennissen van Hutch, begrijpen ze al snel dat het hier om een afrekening gaat in het drugscircuit. De crimineel die de touwen in handen heeft blijkt Reese Feldman (Vince Vaughn) te zijn. Hij heeft een manier gevonden die coke reukloos maakt, waardoor deze nog gemakkelijker in het criminele circuit verhandeld kan worden. Het onwaarschijnlijke duo moet alle registers van hun kunnen opentrekken, zoals hun gewiekste undercovermethoden, hun charme en hun doortraptheid om deze zaak tot een goed eind te brengen.

Starsky & Hutch is de verfilming van de bekende televisieserie uit de jaren ’70. De laatste jaren is het een trend in Hollywood om oude films en series uit het stof te halen en deze nieuw leven in te blazen. Dat gebeurde dus ook met de hitserie Starsky & Hutch, een show die vier seizoenen op de televisie te zien was. De serie draaide om twee agenten die samen de misdaad bestreden op de straten van Bay City. Dit is dus ook waar de film om draait, maar de makers hebben ervoor gekozen om een soort prequel te maken. We krijgen dus te zien hoe de twee agenten worden samengebracht. De twee mannen zijn echter heel verschillend van aard en dit brengt uiteraard de nodige spanningen met zich mee. Aan de ene kant hebben we de serieuze David Starsky, die lijkt te leven voor zijn werk, en aan de andere kant hebben we de losbandige rokkenjager Ken “Hutch” Hutchinson. Deze twee karakters worden goed neergezet door Ben Stiller en Owen Wilson. Het duo is prima op elkaar ingespeeld. Maar dat is niet verwonderlijk aangezien ze al diverse filmprojecten samen hebben afgerond waaronder The Royal Tenenbaums, Zoolander en Meet the Parents. Ze worden ondersteund door onder andere Snoop Dogg, die gestalte geeft aan het personage Huggy Bear, een crimineel die het tweetal voorziet van informatie. Verder zien we nog de bevallige Carmen Elektra voorbij komen en speelt Vince Vaughn de tegenstander van onze twee helden. Uiteraard is ook de bekende auto van het tweetal, een rode Ford Gran Torino, weer van de partij. Het verhaal van de film is vrij simpel, maar vermakelijk genoeg om te blijven boeien. De humor is soms wat flauw, maar het geheel bevat genoeg leuke grappen. Verder ziet de film er prima uit en komen er enkele goede muziekstukken voorbij die geheel passen bij de tijdsgeest waarin het verhaal zich afspeelt. Starsky & Hutch is zeker geen topper binnen het genre, maar weet voldoende te vermaken. Zoals gezegd is de humor soms wat flauw, maar over het algemeen kan deze prent gezien worden als een geslaagde poging om het oude concept nieuw leven in te blazen.

Buena Vista heeft Starsky & Hutch eerder op DVD uitgebracht. Onze recensie van deze uitgave is hier terug te lezen. Nu is er dan ook een High Definition uitgave in de vorm van de hier besproken Blu-ray Disc. We zullen hieronder een vergelijking maken tussen de twee uitgaven.

Genre: Actie, Komedie/Humor
Jaar: 2004
Speelduur: 100 min
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Spaans
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Buena Vista / Miramax
EAN: 8717418152765

• Bloopers
  • De code is mode voor The Bear
  • Kijkje op de plaats delict
  • Vince Voor De Kids

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. De gebruikte beeldsnelheid is de originele filmsnelheid van 24 beelden per seconde. Bij deze uitgave heb je dus geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 100 minuten tegenover 95 minuten op de PAL DVD uitgave.

De DVD van deze film had, zoals te lezen is in onze recensie, al een goede beeldkwaliteit, maar zoals wel vaker legt deze HD uitgave de lat nog wat hoger. De gebruikelijke verschillen zijn vast te stellen, zoals een scherper beeld met meer detail en fellere kleuren. De transfer laat meer diepte zien, doordat personen en voorwerpen op de achtergrond duidelijker zichtbaar zijn. De film speelt zich af in de jaren ’70 en daarom zijn de kleding en setdesign op aangepast. De kleuren ogen echter goed verzadigd en mooi fel. Ook contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn dik in orde. Bij de DVD was er nog wat aliasing te zien en soms wat lichte edge enhancement, maar deze problemen zijn bij de Blu-ray Disc niet aanwezig. Een prima HD transfer die prettig wegkijkt.

In verband met copyright restricties is het op dit moment niet mogelijk van High Definition uitgaven screenshots te maken.

Voor het geluid is er de keuze uit twee audiotracks in de originele Engelse taal. De eerste is een Dolby Digital 5.1 track (640 kb/s) en deze track is vergelijkbaar met die op de DVD. De problemen met het gebrek aan dynamiek zijn nog steeds aanwezig, maar dit is dan ook grotendeels af te schuiven aan de manier waarop de film gemaakt is. Door de hogere bitrate en de afwezigheid van de 4% PAL speed-up, klinkt de track voller en is er meer detail hoorbaar. De tweede track is een ongecomprimeerde PCM 5.1 track (24 bit, 48 kHz) en deze is duidelijk de betere van de twee. Het geluid laat hier nog meer detail horen, vooral in het hoog en klinkt het laag beter gedoseerd en is het bovendien meer aanwezig. Beide tracks klinken redelijk ruimtelijk, maar concentreren zich vooral op de voorste kanalen. De achterkanalen worden gebruikt voor het weergeven van omgevingsgeluiden en wat effecten. De dialogen zijn goed verstaanbaar en klinken mooi helder. De goede muziek komt netjes uit de voorkanalen en klinkt prima. Ruis of beschadigingen zijn niet aanwezig.

De schijf start met een hoofdmenu waarin alle opties te selecteren zijn, zoals geluid en ondertiteling. Tijdens het afspelen van de film is het menu ook op te roepen, waar de film in een klein venster verder speelt. De extra’s worden weergegeven in de resolutie 480p.

Regisseur Todd Phillips verzorgt een behoorlijk informatief en vermakelijke commentaar bij de beelden van de film. Hij vertelt onder andere dat hij Stiller en Wilson vroeg om de mimiek van David Soul en Paul Michael Glaser zoveel mogelijk te imiteren. Het commentaar vormt een leuke aanvulling op de film. De cover maakt overigens ten onrechte vermelding van het feit dat Ben Stiller en Owen Wilson ook deelnemen aan het commentaar.

De Code Is Mode Voor The Bear (2 min.)
Rapper Snoop Dogg showt een aantal van zijn ‘pimp’-outfits welke hij in de film draagt.

Kijkje Op De Plaats Delict (9 min.)
Een ‘making of’ met vooral interviews met regisseur Todd Phillips, producer Stuart Cornfeld en de belangrijkste leden van de cast.

Bloopers (5 min.)
Een reeks bloopers waarin onder andere Ben Stiller en Owen Wilson regelmatig de slappe lach krijgen. Ik verdenk ze er ook van de scène waarin ze een naakte vrouw ondervragen met opzet enkele malen hebben verknald. Daarnaast zien we nog enkele acteurs struikelen over enkele teksten. Altijd leuk om te zien.

Bioscooptrailer (3 min.)
De originele bioscooptrailer van de film.

Deleted Scenes (6 min.)
Onderstaande scènes zijn uiteindelijk niet in de film terechtgekomen.
- Starsky lectures Hutch
- Drinking on the Clock
- Joyride
- Hutch's Philosophy
- Manetti gets his Due Part 1
- Manetti gets his Due Part 2

Vince Voor De Kids (2 min.)
Deze extra was op de DVD nog als Easter Egg te vinden, maar nu dus als normale extra. Acteur Vince Vaughn probeert iets leuks te verzinnen voor op de DVD van de film, maar weet niet echt wat.

Starsky & Hutch is een vermakelijke en luchtige popcornfilm met in de hoofdrollen de absolute politiehelden uit de jaren ’70; David Starsky en Ken ‘Hutch’ Hutchinson. In de film worden de rollen verdienstelijk vertolkt door Ben Stiller en Owen Wilson. Het duo heeft eerder aangetoond prima aan elkaar gewaagd te zijn en ook nu vormen ze een prima combinatie. Voor diegenen die de hoofdrolspelers kunnen pruimen is ook deze film daarom uitstekend genietbaar. De film bevat aardig wat humor, die redelijk geslaagd genoemd kan worden. Ook het uiterlijk van de prent is goed verzorgd en de muziek past uitstekend bij het tijdsbeeld. Het verhaal is vrij simpel en veel van de humor is afkomstig van de verschillen tussen de twee hoofdpersonen. De beeldkwaliteit van deze Blu-ray Disc is prima verzorgd en ook het geluid klinkt goed. Beiden zijn een stap voorwaarts ten opzichte van de DVD. De extra’s zijn gelijk aan die op de eerdere DVD uitgave.