Beck – Seizoen 2 – deel 1

18-04-2008

5.5

Beck – Seizoen 2 – deel 1 (DVD)

Revenge
Een groep criminelen breekt in op een militaire basis en gaan er vandoor met een doos explosieven. Onderweg krijgen ze een lekke band die ze moeten verwisselen. Twee agenten in een politieauto op patrouille zien de auto staan en gaat een kijkje nemen. Agent Leif Gudmunsson herkent een van de mannen als een crimineel die hij vorig jaar opgepakt heeft. De man kan de agenten niet meer laten gaan omdat hij herkent is en schiet ze op een stille landweg dood. Martin Beck (Peter Haber) krijgt het onderzoek naar de moord in handen. Zijn naaste partner Gunvald Larsson (Mikael Persbrandt) was een goede vriend van Leif en trekt zich het voorval persoonlijk aan. Waar Beck de delicate zaak als een team wil oplossen gaat Larsson in z’n eentje op pad en weet zich dan vaak niet te beheersen. Dat maakt de zaak er zeker niet gemakkelijker op.

The Man With No Face
Jörgen Beckman is verkoper van alarminstallaties. Als hij op een avond zijn hondje uitlaat wordt hij vermoord. Als de politie hem vindt steekt er niet alleen een groot mes in zijn borstkas, maar is de huid volledig van zijn gezicht gevild. Martin Beck gaat op onderzoek en dan blijkt al snel dat Beckman verschillende affaires had met vrouwelijke klanten. Eén van deze klanten is getrouwd met een Pakistaan en alles wijst erop dat er hier sprake is van eerwraak. Maar heeft de Pakistaan zelf de moord gepleegd of heeft diens broer er meer mee te maken?

The Cartel
Een Griekse restauranthouder wordt bedreigd door de Joegoslavische maffia. Als hij niet wil meewerken wordt hij vermoord. Martin Beck leidt het onderzoek naar deze moord en heeft al snel door dat er meer aan de hand is. De familie van de vermoorde restauranthouder wil echter niet meewerken, bang als ze zijn voor de Joegoslavische maffia. Beck besluit dat er een onderzoek moet komen naar alle restaurants. Als de leider van het onderzoeksteam dan ook wordt vermoord weet Beck dat er iets goed fout zit in die branche. Het wordt een lastige klus voor Beck, ook al omdat Gunvald Larsson met een gekneusde voet op het bureau achter moet blijven. Zijn plek wordt ingenomen door Alice Levander (Malin Birgerson), een nieuwe collega.

The Recluse
In het water wordt het lijk van een Aziatische jonge vrouw gevonden. Omdat Gunvald Larsson en Alice Levander elkaar niet zo goed liggen, geeft Martin Beck aan Larsson de opdracht om zich met dit onderzoek te bemoeien. Beck en Levander houden zich bezig met de dood van een eenzame man, die vermoord in z’n huis werd aangetroffen. De oplossing van de moord op de man wijst al snel in de richting van twee tieners in een gestolen auto waarin huisraad van de vermoordde man wordt aangetroffen. Larsson weet na veel speurwerk uiteindelijk te achterhalen dat het om een Thaise vrouw gaat, die via Frankfurt naar Europa is gekomen. Maar daarna loopt het spoor dood.

Martin Beck is het meest bekende karakter van het Zweedse schrijversduo Sjöwahll en Wahlöö. Tussen 1965 en 1975 schreven ze tien boeken rondom hoofdinspecteur Martin Beck van de moordbrigade in Stockholm. Beck had samen met zijn collega’s Lennart Kohlberg en Gunvald Larsson vele moordzaken op te lossen. De verhalen rondom Martin Beck zijn vele malen verfilmd. Zo bestaan er een Amerikaanse verfilming van The Laughing Policeman, een Zweedse verfilming door Bo Wilderberg van The Man On The Roof, twee Zweedse televisieseries en is er in Nederland/België door regisseur Jacob Bijl zelfs een keer het boek De Gesloten Kamer verfilmd, met Jan Decleir in de rol van Martin Beck. De eerste Zweedse televisieserie, met Gösta Eckman als Martin Beck, waren trouwe verfilmingen naar de boeken van Sjöwahll en Wahlöö. De tweede serie, met Peter Haber als Martin Beck, was alleen maar gebaseerd op de karakters van het schrijversduo en had verder weinig meer met de originele boeken te maken. Het eerste seizoen met de afleveringen met Peter Haber was reeds in 1997 en 1998. Na dat seizoen volgde een stilte, maar in 2001 werd de draad weer opgepakt met een nieuwe bioscoopfilm: Revenge waarna er nog zeven afleveringen gemaakt werden, echter alleen voor televisie.
Wie de eerste serie met Peter Haber kent (ze zijn veelvuldig uitgezonden op de Nederlandse en Belgische televisie) zal in eerste instantie een beetje moeten wennen aan de nieuwe afleveringen. Slechts drie karakters zijn nog over van de eerste serie: Martin Beck, Gunvald Larsson en de norsige buurman van Beck. Alle overige karakters komen niet meer terug. Ook de setting is veranderd. Het oude, kleine politiebureau is vervangen door een ultramodern en helder kantoor. Gelukkig zijn de verhalen opnieuw van een vrij hoog niveau, waarbij het tot het laatste moment spannend blijft. Ook is er weer aandacht voor het privéleven van Martin Beck (met nog steeds de norsige buurman met een brace om z’n hals), wat het een persoonlijk tintje en Beck een humaan karakter geeft. Ondanks dat de verhalen niet van Sjöwahll en Wahlöö zelf afkomstig zijn, hebben ze nog wel dezelfde sfeer in zich die het schrijversduo in hun verhalen legde. Het tempo is misschien wat lager dan in oudere afleveringen, maar hebben daardoor ook wel iets meer diepgang. Het gaat niet allemaal vanzelf bij een politieonderzoek en wat dat betreft staat deze serie mogelijk wat dichter bij de realiteit dan veel Amerikaanse en enkele Britse detective- of politieseries. Ze doet er in ieder geval zeker niet voor onder.

Seizoen 2 van de serie Beck is opgedeeld in twee keer vier afleveringen. De hier besproken box betreft de eerste vier afleveringen. Er is ook een box uitgegeven met de laatste vier afleveringen.

Genre: Misdaad, TV
Jaar: 2001
Speelduur: 439 min
Verpakking: Scanavo Keep Case
  • Dolby Digital 2.0 - Zweeds
  • Dolby Digital 5.1 - Zweeds
Uitgever: Video Film Express
EAN: 5425019002633

• Also Available

De aflevering Revenge staat in 1.78:1 beeldformaat anamorf op de DVD, waar het originele beeldformaat 1.85:1 is. Dat wijkt dus nauwelijks af. De overige afleveringen staan in het originele formaat van 1.85:1 op de DVD’s. Helemaal schadevrij zijn de prints niet. Een hele enkele keer komen er kleine spettertjes voorbij. Alleen de aflevering Revenge is op 35mm gedraaid vanwege een bioscooprelease, de overige afleveringen zijn op 16mm gedraaid. Dat zorgt er ook voor dat de overige drie afleveringen meer last hebben van filmgrain dan Revenge. De scherpte is bij alle afleveringen zeer goed. Ook contrast en detaillering zijn goed, ook al is het bij Revenge weer iets beter verzorgd. Vooral in de donkere scènes is dat verschil merkbaar. Af en toe is er lichte edge-enhancement zichtbaar. Verder zijn de kleuren ietwat flets van aard. Voor de aflevering Revenge mag je een punt bij de waardering optellen.
De afleveringen hebben geen hoofdstukindeling! Dat is niet meer van deze tijd en mag toch wel een flink minpunt genoemd worden. De ondertiteling heeft een keurig lettertype dat goed leesbaar is, maar bevat wel enkele foute vertalingen. Voor iemand die het Zweeds niet machtig is hoeft dat geen probleem te zijn. De ondertiteling staat op de juiste hoogte in beeld geplaatst.

Drie van de afleveringen hebben Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid. Alleen de aflevering Revenge heeft Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluid. Dat is vanwege het feit dat Revenge in de bioscoop heeft gedraaid en ook als zodanig een geluidsbehandeling heeft gekregen. Het geluid is helder en degelijk met goed verstaanbare dialogen. De drie afleveringen in DD 2.0 hebben een stereobeeld waarbij goed gebruik is gemaakt van geluidseffecten en atmosferen. Het DD 5.1 geluid geeft duidelijk een meer ruimtelijke beleving, voornamelijk door het gebruik van atmosferen en muziek in de surroundkanalen. Over het algemeen keurige soundtracks, zeker voor een televisieserie.

De DVD’s hebben ieder een statisch menuscherm in 1.78:1 anamorf beeldformaat, zonder achtergrondgeluid. Deze serie komt in een zogenaamde Scanavo keepcase, waar 4 DVD’s in kunnen.

Trailer (1 min)
Een korte trailer van de aflevering Revenge. Deze eerste aflevering van het 2e seizoen is de enige die in de bioscoop heeft gedraaid in Zweden.

Martin Beck is hoofdinspecteur van de afdeling moordzaken van de politie in Stockholm. Hij krijgt te maken met diverse moorden die hij samen met collega’s Gunvald Larsson en Alice Levander moet oplossen. Ook moet hij de gemoederen op het kantoor soms tot rust brengen, want emancipatie is op het politiebureau nog niet ver doorgedrongen.
Na een stilte van bijna vier jaar kwam Beck terug op de Zweedse televisie. Met een ietwat andere bezetting van de rollen, maar nog steeds met Peter Haber als Martin Beck, pakt men de draad weer op in een iets modernere setting. De verhalen zijn sterk van opzet en zijn tot het einde spannend. Het beeld en geluid zijn bij deze serie goed verzorgt. Er is geen hoofdstukindeling aanwezig. Behalve een trailer heeft deze box geen extra’s. Dit is seizoen 2 van de serie. Wie op zoek is naar seizoen 1 moet helaas wachten. Deze is namelijk in Nederland of België (nog) niet uitgebracht.