Death Sentence

15-07-2008

5.8

Death Sentence (DVD)

Nick Hume (Kevin Bacon) is een hardwerkende man die samenleeft met zijn vrouw Helen (Kelly Preston) en twee zoons Lucas (Jordan Garrett) en Brendan (Stuart Lafferty). Op een avond zijn Nick en Brendan op weg naar huis, nadat ze een ijshockeywedstrijd hebben bezocht. De twee stoppen bij een tankstation, maar de zaak wordt beroofd door een bende opgeschoten jongeren. De winkelbediende moet het ontgelden en ook Brendan wordt aangevallen door de groep. Brendan is zwaargewond en wordt naar het ziekenhuis gebracht, waar hij later komt te overlijden. Nick, zijn vrouw en zoon zijn verslagen door verdriet, maar het wordt allemaal nog erger als blijkt dat de dader maar een korte tijd achter de tralies door zal brengen. Nick verandert zijn verklaring, ervoor zorgend dat de moordenaar gelijk weer op straat komt te staan. Nick heeft namelijk zo zijn eigen gedachten bij gerechtigheid en hij is van plan dit toe te passen. Voor hij het weet is hij betrokken bij een oorlog tussen hem en de resterende bendeleden en moet hij flink aan de slag om deze oorlog te winnen.

Death Sentence is gebaseerd op het gelijknamige boek van schrijver Brian Garfield, ook verantwoordelijk voor het boek waarop de gelijknamige film Death Wish met Charles Bronson gebaseerd is. Zoals we al van de titel kunnen verwachten, is wraak wederom het onderwerp van deze film. Vaak is het verhaal achter dit soort films vrij voorspelbaar en dat is ook hier het geval. Toch weet de prent voldoende te boeien en stijgt het geheel boven middelmatig uit door de vakkundige regie en acteerprestaties. De film is geregisseerd door James Wan, eerder verantwoordelijk voor de regie van de eerste Saw film. Hier bleek al dat Wan een vakkundig filmmaker is en ook hier laat hij dit weer zien. Een echte topper is het niet, hiervoor is het materiaal te voorspelbaar en te cliché. Wan weet de spanning er goed in te houden en ons enkele harde scènes voor te schotelen. De transformatie van de hoofdpersoon verloopt wat snel, maar in film heb je nu eenmaal niet de tijd om hier al te lang over uit te wijden. Grootste minpunt is de manier waarop de bendeleden worden neergezet. Met de acteerprestaties is weinig mis, maar de manier waarop de karakters geschreven zijn is wat erg standaard. De bende bestaat uit enkele leden, allemaal voorzien van typische bendekleding, haardracht en bijbehorende tatoeages. In het echte leven zouden deze types behoorlijk opvallen en echt realistisch is dit dan ook niet te noemen. De leider van de bende wordt neergezet door Garrett Hedlund, bekend van films als Eragon, Four Brothers en Troy. Hij is redelijk onherkenbaar met zijn kaalgeschoren hoofd en zet een prima rol neer. De echte hoofdrol wordt gespeeld door Kevin Bacon (Mystic River, The Woodsman, Hollow Man) die de rol van Nick Hume speelt. Bacon weet met zijn optreden de film nog iets meer boven gemiddeld uit te trekken en zijn rol is intens en realistisch. Verder zien we nog bekende namen als John Goodman en Kelly Preston is ondersteunende rollen. Death Sentence is een vermakelijke film die leuk is om een keer te kijken. Het voorspelbare script en de stereotype karakters zorgen ervoor dat de prent geen echte topper genoemd kan worden. De manier waarop regisseur James Wan de film geschoten heeft is prima en hij weet de spanning goed vast te houden. Een leuke aanrader en een film die zeker een kans verdient.

Genre: Drama, Thriller
Speelduur: 101 min
Verpakking: FlexBox Keep Case
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045214630

De film is geschoten met een 2.35:1 beeldformaat, maar staat op de DVD met een formaat van 2.40:1 en het beeld is anamorf. De makers hebben gekozen voor een uiterlijk dat een vrij hard beeld oplevert. Een hoog contrast met uitgewassen kleuren en veel grain. Dit alles om de prent een rauwe en realistische sfeer mee te geven. De transfer weet deze stijlkeuzes prima weer te geven. De scherpte is voldoende, het detail wat minder door het vele grain en hoge contrast. De kleuren ogen dus uitgewassen, de huidtinten over het algemeen natuurlijk. Het zwartniveau is verder ook in orde, evenals het schaduwdetail. Naast de filmgrain zijn er geen noemenswaardige artefacten aanwezig.
De film is verdeeld in 11 hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 formaat (384 kb/s) op de DVD. Het geluid van deze film klinkt hard en komt van alle kanten. Echt subtiel is het allemaal niet te noemen en soms klinkt het geheel wat onnatuurlijk. Alle aanwezige kanalen worden benut en de surrounds worden regelmatig gebruikt voor rondvliegende kogels en andere effecten. De harde rockmuziek is hoorbaar uit de frontspeakers en wordt ondersteund door een hard laag uit de subwoofer. De dialogen zijn goed te volgen, ondanks al het geweld uit de overige speakers. De track klinkt verder helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. Een prima track, maar soms iets te hard en weinig subtiel.

Deze uitgave van RCV heeft geen menu en daarom ook geen extra’s. De schijf start met enkele trailers van andere RCV uitgaven, die over te slaan zijn door gebruik van de afstandsbediening.

Het leven van Nick Hume wordt danig op zijn kop gezet als zijn oudste zoon om het leven komt bij een aanval door bendeleden. De dader wordt gepakt, maar krijgt slechts een korte straf. De stoppen slaan door bij Nick en hij besluit het recht in eigen hand te nemen. Hiermee komt hij op voet van oorlog te staan met de overige bendeleden, iets dat meer vraagt van Nick dan dat hij graag had gezien. Death Sentence is een film met een standaard verhaal dat vrij cliché oogt. Regisseur James Wan heeft echter een prima film gemaakt die leuk is om een keer te kijken. Het geheel ziet er goed uit en de spanning blijft goed aanwezig. Ook de acteurs doen hun best en daarmee is de film het waard een kans te geven. Extra’s zijn niet aanwezig op deze uitgave, maar beeld en geluid zijn ruim voldoende.