X-Men – Seizoen 1 – Volume 1

Wilbert Rietman
01-10-2008

6.5

X-Men – Seizoen 1 – Volume 1 (DVD)

De X-Men zijn een superheldenteam onder leiding van professor Charles Xavier, ook wel bekend als professor X. Andere leden zijn Cyclops, Wolverine, Storm, Jean Grey, Gambit, The Beast, Rogue en Jubilee. Zij zijn allen mutant. Op de hier besproken DVD vinden we de eerste zeven afleveringen van de animatieserie, die liep van 1992 tot en met 1997, rondom deze helden. Deze afleveringen zijn:

Night of the Sentinels: Part 1
Jubilee is een jonge mutant die bij haar pleegouders woont. Als haar gave zichtbaar wordt, denkt haar pleegvader dat het goed is haar aan te geven bij het Mutanten Controle Bureau. Jubilee komt hierachter en loopt weg van huis. In een winkelcentrum wordt ze aangevallen door enorme robots, beter bekend als Sentinels. Gelukkig zijn er enkele X-Men aanwezig en zo raakt Jubilee bij deze mutantengroep betrokken.

Night of the Sentinels: Part 2
De aanval van de Sentinels was onderdeel van een complot om alle mutanten wereldwijd te vernietigen. Om dit te voorkomen breken de X-Men bij het Mutanten Controle Bureau in om alle bestaande dossiers over mutanten te vernietigen. Tijdens deze missie gaat het één en ander mis en The Beast belandt in de cel. De twee mannen achter de Sentinels ontvoeren Jubilee.

Enter Magneto
The Beast krijgt hoog bezoek in zijn cel. De krachtige mutant Magneto wil hem namelijk uit zijn cel halen. Magneto is een oude bekende van Xavier, maar besloot een ander pad te bewandelen. Hij is namelijk van plan om alle mensen uit te roeien om zo de mutanten alleenheerschappij te bieden. Ook valt Magneto een militaire basis aan, maar de X-Men steken hier een stokje voor.

Deadly Reunions
Magneto en Xavier hebben elkaar voor het eerst sinds tijden weer gezien, maar zitten bij lange na niet op één lijn. Wolverine ontmoet ook een oude bekende in de vorm van Sabretooth. Deze mutant wordt gewond binnen gebracht bij de X-Men, maar of dit een goed idee is?

Captive Hearts
Wat een romantisch avondje uit had moeten worden voor Cyclops en Jean Grey, eindigt in een nachtmerrie. Ze worden er namelijk ingeluisd door een bende mutanten genaamd Morlocks. Deze groep neemt beide X-Men mee het riool in. De overigen gaan Cyclops en Jean proberen te redden.

Cold Vengeance
Wolverine zoekt zijn rust en wel alleen in het hoge Noorden. Hier komt hij Sabretooth tegen die hem verwond bij een gevecht. Wolverine wordt door een Eskimostam gevonden en verpleegd. Als dank besluit hij hun te helpen. Sabretooth is echter nog steeds in de buurt…

Slave Island
Genosha is een tropisch eiland wat ideaal is voor een kort, zonnige luiervakantie. En mutanten schijnen er meer dan welkom te zijn. Als Storm, Gambit en Jubilee op onderzoek uitgaan, blijkt het eiland meer te verbergen dan hun lief is.

De superheldengroep X-Men (in Nederland ook wel bekend als de X-Mannen) kent zijn oorsprong in een comicreeks die voor het eerst verscheen in 1963 en werd uitgegeven door Marvel. Zoals bij meer superhelden uit die stal, stonden ook hier Stan Lee en Jack Kirby aan hun wieg. De serie kende pas echt succes in de jaren ’70 toen schrijver Chris Claremont zich met de reeks ging bemoeien. Hij introduceerde nieuwe karakters die al snel heel populair werden. Personages als Gambit, Nightcrawler, Storm, Rogue en Wolverine komen uit zijn pen. In de loop der jaren waren er meerdere plannen om de avonturen van de helden te vertalen naar zowel het grote als het kleine scherm. Zo waren er begin jaren ’80 al reeds plannen om een live action film omtrent de X-Men op te nemen. Het zou echter tot 2000 duren voordat de hitfilm X-Men verscheen, die gevolgd werd door twee sequels. In 1989 verscheen reeds een geanimeerde variant, Pryde of the X-Men. Hiervan zou echter alleen de pilot verschijnen. In 1992 verscheen het eerste seizoen van de hier besproken animatieserie. Deze serie was een groot succes en zou uiteindelijk vijf seizoenen lopen. In Nederland was de serie te zien bij Fox Kids.
Het was één van de langslopende series op Fox Kids (tegenwoordig bekend als Jetix) en vrij succesvol op de zaterdagochtend in de Verenigde Staten. Ook andere landen liepen warm voor de afleveringen. Het team bestond in de tekenfilms uit dezelfde figuren als de comics op dat moment, namelijk uit Professor X, Cyclops, Beast, Jean Grey, Wolverine, Rogue, Gambit, Storm, en Jubilee. Andere figuren uit de comicreeks of uit het Marvel-universum verzorgden regelmatig een gastoptreden. Ook waren de X-Men zelf eens te gast in een aflevering van Spider-Man. De serie viel op door zijn volwassen karakter en bleef redelijk trouw aan de comics. Toch kwam er een einde aan het succes. Fox vond het namelijk niet erg prettig dat Marvel de rechten bleef behouden van de figuren. Om deze reden stopten ze met het produceren van de serie alsmede met Spider-Man. De serie is echter nog steeds populair en is nu dan op DVD verschenen.

Genre: Animatie, TV
Jaar: 1992
Speelduur: 149 min
  • Dolby Digital 2.0 - Deens
  • Dolby Digital 2.0 - Zweeds
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Fins
Uitgever: PIAS
EAN: 5060131392103

• Restauratie - Voor & Na

De originele verhouding van het beeld is 1.33:1 en zo staat het ook op de DVD. De keuze voor dit formaat is niet raar, aangezien het hier een televisieserie uit de jaren ’90 betreft. Speciaal voor de release op DVD is het beeld digitaal opgepoetst (zie hiervoor de extra’s). In de loop der jaren had het materiaal kennelijk wat te lijden gehad. Beschadigingen zijn dan ook niet waar te nemen. De kleuren ogen fris en helder alsof het een recentere productie betreft. Hier zitten dan ook niet de echte problemen. Die zitten wel in de hoeveelheid interlacing die te zien is. Dit geeft een raar ogend “dubbel” beeld. Dit probleem doet zich wel vaker voor bij Amerikaanse tekenfilms die bedoeld zijn voor TV-uitzending. Sowieso is het beeld niet altijd even scherp te noemen (zie screenshot 2). Verder zijn er compressiefouten te zien. De contouren van karakters ogen hierdoor vaak gerafeld of lijken te trillen. Dit kan onrust veroorzaken bij het bekijken van de afleveringen. Cross colouration en colour bleeding zijn tenslotte ook nog afwijkingen die af en toe te zien zijn. Ondanks de digitale remastering, toch een beeld dat zijn minpunten kent. De Nederlandse ondertiteling (optioneel) is duidelijk leesbaar en staat een tikkeltje aan de hoge kant in het beeld. De afleveringen kennen elk 3 hoofdstukken.

De afleveringen hebben een aantal meertalige geluidstracks meegekregen, maar wij richten ons voor deze recensie op de Engelstalige Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s) en Dolby Digital 2.0 track (192 kbit/s). Ook het geluid heeft een digitale grote beurt gekregen, wat zeker zijn goed heeft gedaan. De 2.0 track is zo een mooie, goed te beluisteren stereotrack geworden. Toch weet deze track niet een beetje extra te bieden. Wat meer genieten wordt het dan ook bij de 5.1 track. De dialogen komen goed verstaanbaar uit de centerspeaker. De voorste kanalen worden hierbij gebruikt voor het weergeven van de muziek en de overige geluiden. De surrounds en het LFE kanaal zijn helaas amper actief. De eerste wordt wel eens aangesproken om een ruimtelijk gevoel te creëren, maar slaagt hier niet in. Tijdens actievolle scènes zou het mooi zijn als het LFE kanaal van zich zou doen spreken, maar ook dit is niet altijd het geval. Toch is het een track geworden die voldoende presteert voor een productie als deze.

De DVD start automatisch met een tweetal door te skippen trailers voor het tekenfilm Jetix en de nieuwe animatieserie Wolverine and the X-men. Het menuscherm is geanimeerd en wordt weergegeven in de verhouding 1.33:1 met de begintune van de serie in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s). Vanaf hier hebben we toegang tot de volgende extra:

Restauratie – Voor & Na (½ min.)
Voor de DVD is de serie op het gebied van geluid en beeld gerestaureerd. Dat dit een duidelijk verschil oplevert, laat deze korte demo zien (zie screenshot 6). Beeld is 1.33:1 en het geluid Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s).

Aan de binnenkant van de keepcase vinden we ook nog een boekje met daarin het overzicht van de zeven afleveringen en hun synopsis.

De populaire mutanten genaamd de X-Men, gebaseerd op de succesvolle comic, kent inmiddels een aantal vertalingen naar zowel het witte doek als het kleine scherm Uit 1992 stammen deze geanimeerde afleveringen die de eerste helft vormen van het eerste seizoen omtrent deze superhelden. De kwaliteit van de verhalen zijn uitstekend en blijven redelijk trouw aan de comics. Ook schuwt men niet om volwassen zaken aan te snijden. Zo is het een reeks geworden die populair werd bij jong en oud. Speciaal voor de DVD release zijn het beeld en geluid digitaal geremastered. Voor het beeld houdt dit in dat de kleuren opgepoetst zijn en beschadigingen zijn verwijderd. Het geluid bestaat nu uit een Dolby Digital 5.1 track die aardig zijn werk doet. Uit nostalgisch oogpunt sowieso een fijne uitgave. Jammer alleen dat er bijna geen extra’s terug te vinden zijn.