Morrison krijgt een zusje

07-10-2008

7

Morrison krijgt een zusje (DVD)

De vijfjarige Morrison (Tobias Lamberts) woont samen met zijn vader (Barry Atsma) en moeder (Bracha van Doesburgh) op het platteland. Vader heeft een garage en is bezig met de auto van tante Zuster (Nettie Blanken), die in het klooster leeft. De auto moet een nieuwe kleur krijgen. Moeder is in verwachting van een dochter, die bijna geboren moet worden. De kamer van Morrison wordt omgebouwd tot de nieuwe kinderkamer en roze geschilderd. Om het thuis een beetje rustig te hebben tijdens de bevalling heeft vader met tante Zuster afgesproken dat Morrison een weekje in het klooster komt logeren. Maar Morrison wil dat helemaal niet. Hij vindt dat zijn ongeboren zusje veel meer aandacht krijgt dan hij. En als het zusje dan geboren wordt is er niemand meer die naar Morrison omkijkt. Hij doet er dan ook alles aan om alles bij het oude te houden.

Morrison krijgt een zusje past in de reeks van succesvolle Nederlandse kinderfilms van de laatste jaren. Gemaakt door de producenten van Het Paard van Sinterklaas en geregisseerd door Barbare Bredero, die hiermee haar lange speelfilmdebuut maakt. Morrison krijgt een zusje is een vlotte, leuke film met een boodschap. Het verhaal draait om de vijfjarige Morrison, die het niet goed kan velen dat zijn ouders een tweede kind krijgen. Morrison krijgt nu namelijk minder aandacht en moet zelfs zijn eigen kamer afstaan aan het nieuwe kind. Daar moet een stokje voor gestoken worden. Het is een bekend thema dat jonge kinderen jaloers worden op hun nieuwe broertje of zusje. Als enigst kind krijg je alle aandacht van je ouders, maar als er een tweede bij komt, moet je die aandacht gaan delen met de pasgeborene. Dit thema is mooi verwerkt in de film. Het laat aan jonge kinderen zien dat het heel begrijpelijk is dat jonge kinderen zo denken, maar dat ze zich eigenlijk nergens zorgen over hoeven te maken. Ook jij bent nog net zo belangrijk als vroeger. Een tweede thema dat zijdelings wordt aangeroerd is godsdienst en dan met name de vraag \"Wie is Jezus?\". Het wordt niet helemaal uitgewerkt, maar veel kinderen kennen de symbolen van het Christendom nog niet zo goed. De film probeert daar als het ware de eerste stapjes in te zetten. Het is zeker geen groot thema en er wordt absoluut niet prekerig over gedaan. Maar het laat wel zien dat een Jezusfiguur aan het kruis geen vanzelfsprekende beeltenis is voor kleine kinderen.
Bredero weet de jonge Tobias Lamberts, die Morrison speelt, goed te sturen in zijn rol. Ze deed bijna alle scènes voor, zodat Tobias precies kon zien wat Bredero van hem wilde. Dat blijkt een succesvolle manier te zijn geweest, wat als debuterend acteur doet Tobias het helemaal niet slecht. Niet alle teksten komen even goed over, maar dat geldt ook voor Barry Atsma en Bracha van Doesburg, die de ouders van Morrison spelen. Hun dialogen komen soms ook wat te gemaakt over. Ondanks dat het een kinderfilm is had het spel soms wat pittiger mogen zijn. De ouders zijn wel heel begripvol als Morrison weer z\'n zoveelste streek uithaalt. Maar het spel is verder goed en vooral Kees Boot als de strenge, maar ook lieve motoragent, is erg leuk. Het blijkt dat ook politiemensen soms een hart van suiker kunnen hebben! De film gaat ook met z\'n tijd mee door onderwerpen als ringtones en achteruitrijcamera\'s op een natuurlijke (en soms grappige) manier te verwerken in het verhaal. Morrison krijgt een zusje is een leuke kinderfilm, waarbij de ouders ook zeker mee mogen kijken.

Genre: Jeugd
Speelduur: 71 min
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
EAN: 7321932038200

• Videoclip
  • Bioscooptrailer
  • Achter de schermen
  • Fotoboek

De film staat in 1.85:1 anamorf op de DVD. De film is gedraaid op het HD formaat en voor bioscoopprojectie overgezet naar 35mm film. De transfer heeft vrij veel last van beeldruis, waardoor het geheel een wat grauw uiterlijk heeft. Het zwartniveau is daardoor ook vrij matig. Het diepe zwart ontbreekt. De scherpte is voldoende, maar het is nergens gestoken scherp. Schaduwdetail en contrast zijn ruim voldoende. De kleuren zijn wat aan de fletse kant. Het beeld ziet er wel heel mooi filmisch uit. Het camerawerk en de belichting is dik in orde. Door de hoge bitrate beperken de compressiefoutjes zich tot een minimum. Al met al een ruime voldoende voor de beeldkwaliteit, maar er zijn zeker puntjes voor verbetering.
Het beeld is onderverdeeld in 12 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. Ondertiteling is niet voorhanden.

De film heeft een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluidstrack. We richten ons hier in deze recensie op het meerkanaals geluid. Het geluid is vrij levendig en bevat behoorlijk veel kleine details. Wel richt het meeste van het geluid zich op de frontkanalen en dan zelfs met name op de centerspeaker. Alle dialogen en bijna alle geluidseffecten bevinden zich in dat kanaal. De dialogen liggen er vrij dik bovenop, wat de verstaanbaarheid ten goede komt, maar het klinkt daardoor wel vrij klinisch. De frontkanalen worden gebruikt voor atmosferen en muziek en een enkel geluidseffect. Wel worden enkele sferen niet consequent gebruikt. Ondanks dat het beeld verandert van standpunt, blijft het geluid in één bepaald kanaal zitten. Zo lijken een aantal duiven in eerste instantie van buiten te komen, het volgende shot zijn ze te horen alsof ze binnen zitten. De achterkanalen worden uitsluitend gebruikt voor muziek en atmosferen, maar het staat wel lekker stevig in de mix, waardoor er toch een ruimtelijk geluid wordt gecreëerd. Het LFE kanaal doet in het geheel nauwelijks mee.

De DVD heeft een geanimeerd menuscherm met beelden uit de film in 1.85:1 anamorf beeldformaat en het begin van het nummer Alle Vogels als achtergrondgeluid. De submenu\'s zijn statische schermen zonder geluid. Naast de hieronder genoemde extra\'s zijn er ook nog drie promotietrailers van andere Bos Bros produkties te zien.

Achter de Schermen (18 min)
Een kijkje achter de schermen op de filmset van Morrison Krijgt een Zusje, waar de acteurs en regisseuse Barbara Bredero vertellen over de inhoud van de film en hoe het werken was met de jonge Tobias Lamberts (die Morrison speelt). Scenarioschrijver Sjoerd Kuyper vertelt over de achtergronden waarom hij dit verhaal heeft geschreven. Tussen de interviews door zijn opnames van de set en fragmenten uit de film te zien. Het beeld is 4x3, het geluid is DD 2.0.

Fotoboek
Hierbij worden ad random foto\'s uit de film getoond. Er zit geen achtergrondgeluid bij.

Trailer (1½ min)
De vlot gemonteerde bioscooptrailer van de film. Deze trailer is in 4x3 beeldformaat.

Videoclip Alle Vogels (4 min)
Het nummer Alle Vogels is de aftitelsong van de film. Het wordt gezongen door musicalsterren Chantal Janzen en Bastiaan Ragas. Er is een videoclip van het nummer gemaakt met beelden uit de film en van Chantal Janzen en Bastiaan Ragas in de studio.
Het beeld is 1.85:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Als Morrison op het punt staat om een zusje te krijgen, merkt hij dat de aandacht voor hem begint te af te nemen. Hij moet zijn kamer afstaan en hij wordt tijdens de bevalling naar zijn tante in het klooster gestuurd. Morrison probeert op allerlei manieren alles bij het oude te houden.
Morrison krijgt een zusje is een leuke kinderfilm met een boodschap. Het komt vaker voor dat kinderen jaloers zijn op de aandacht die hun pasgeboren broertje of zusje krijgt. Deze film weet dat thema op een, ook voor kinderen, begrijpelijke manier over te brengen. Het verhaal is leuk bedacht en de film ziet er mooi uit. Het acteerwerk is soms wat matig en de dialogen liggen er vrij dik bovenop. Dit zorgt er wel voor dat alles heel goed verstaanbaar is. De beeld- en geluidskwaliteit zijn ruim voldoende. Een paar extra\'s vervolmaken deze leuke uitgave voor jong én oud.