Gigi

14-10-2008

7.2

Gigi (Blu-ray)

In het Parijs van begin 20e eeuw geeft de rijke vrijgezel en rokkenjager Honoré Lachaille (Maurice Chevalier) zijn kijk op het vrouwelijke schoon in Parijs. Een van de jonge schoonheden is Gilberte, kortweg Gigi (Leslie Caron). Zij en haar moeder, die operazangeres is, wonen bij haar oma, madame Alvarez (Hermione Gingold). De zuster van madama Alvarez, tante Alicia (Isabel Jeans) geeft Gigi de nodige levenslessen opdat zij de perfecte partner voor een rijke man kan zijn. Gigi is te levenslustig om zich de lessen ter harte te nemen. Die rijke zakenman is Gaston Lachaille (Louis Jordan), die regelmatig bij hen op bezoek komt. Gigi en Gaston kunnen het goed met elkaar vinden. Als Gaston verliefd blijkt te zijn op Gigi, zien madame Alvarez en haar zuster hier de uitgelezen kans op een fortuinlijk huwelijk. Maar Gigi, die zich voor hun ogen ontpopt van een onhandig schoolmeisje tot een welopgevoede schoonheid, verlangt naar iets wat je met geld niet kunt kopen.

Gigi was begin jaren ’50 van de vorige eeuw een zeer populaire Broadway musical. De hoofdrol van de musical werd gespeeld en gezongen door Audrey Hepburn. Hepburn kreeg voor haar vertolking in 1952 de Musical Theater Award uitgereikt. De musical is gebaseerd op de gelijknamige roman van de Franse schrijfster Colette. Regisseur Vincente Minnelli maakte samen met scriptschrijver Alan Jay Lerner een musicalverfilming van de Gigi. Minnelli en Lerner kenden elkaar al langere tijd en hadden al meer succesvolle musicalverfilmingen op hun naam staan. Denk hierbij aan An American in Paris (1951) en Brigadoon (1954). Alhoewel zijn naam niet bij de credits wordt genoemd, is Frederick Loewe bij Gigi verantwoordelijk voor de songs geweest. Alan Jay Lerner en Frederick Loewe werkten ook al langere tijd samen en vele musicalsuccessen staan op hun naam. Bij de verfilming is Minnelli zeer trouw gebleven aan het oorspronkelijke verhaal van Colette. Gigi is in zijn vaardige handen een zeer innemende musical verfilming geworden met een aantal zeer herkenbare liedjes. Het “Thank Heaven for Little Girls” en de titelsong “Gigi” zijn wel de bekendste liedjes uit de film. Voor “Gigi” kregen Lernen en Loewe een Oscar uitgereikt. De filmmuziek is geschreven door André Previn, die hiervoor een Grammy Award en een Oscar ontving. In de film wordt de hoofdrol gespeeld door Leslie Caron. In An American in Paris maakte zij haar speelfilmdebuut en werkte toen dus ook al samen met Vincente Minnelli. Oorspronkelijk wilden de filmmakers Audrey Hepburn voor de hoofdrol hebben, mede omdat zij ook de hoofdrol in de Broadway musical had gespeeld. Maar Hepburn had op dat moment verplichtingen bij de verfilming van Funny Face. Leslie Caron zingt de liedjes in de film niet zelf, haar stem is gedubbed met een andere stem. De andere hoofdrol is gespeeld door Franse acteur Louis Jourdan, die de rol van Gaston Lachaille met innemend en met flair speelt. Minnelli heeft de sfeer van het Paris in de beginjaren van de vorige eeuw zeer fraai gevisualiseerd. De film is nagenoeg geheel in Parijs opgenomen. Gigi was niet direct een succes. De dagen van de musical waren een beetje geteld en het onderwerp was ook wel erg gedurfd. Toch is Gigi een van de meest succesvolle films van Vincente Minnelli geworden. In 1959 kreeg de film maar liefst negen Oscars en drie Golden Globes uitgereikt. Gigi behoort tot het rijtje van de klassieke Hollywood MGM musicas. Het is een heerlijke romantische musicalfilm met leuke liedjes en een prachtige, sfeervolle setting in Parijs. Warner Home Video heeft deze musicalklassieker nu in High Definition op Blu-ray Disc uitgebracht.

Genre: Muziekfilm
Jaar: 1958
Speelduur: 115 min
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
EAN: 7321931649889

• Bioscooptrailer
  • Gigi (1949)
  • Thank Heaven! The Making of Gigi
  • The Million Dollar Nickel
  • The Vanishing Duck

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Warner heeft al meerdere oudere Hollywood films in ere hersteld door het beeld op zeer fraaie wijze te restaureren. Van Gigi is het beeld ook weer helemaal opgeknapt. In High Definition ziet het er dan ook wel indrukwekkend mooi uit. Temeer als je beseft dat de film toch alweer 50 jaar oud is. Het filmbeeld heeft een frisheid en een schoonheid alsof de film gisteren is gemaakt. Natuurlijk blijf je de leeftijd van de film zien. Gigi is gefilmd in Cinemascope en MGM’s Metrocolor filmprocessing. Hierbij zijn de kleuren met opzet wat oververzadigd, vooral de kleur rood is erg nadrukkelijk aanwezig. Deze kleurstelling maakt wel dat je ziet dat film alweer wat ouder is, maar dit past gewoon bij de sfeer van het beeld. Je verwacht ook niet anders. Het beeld ziet er gemiddeld genomen goed scherp en gedetailleerd uit. Sommige scènes zijn iets minder scherp. En door de hoge mate van detaillering valt nu goed op welke zogenaamde buitenscènes eigenlijk in de studio zijn opgenomen. Kort voor sommige scènewisselingen zie je het laatste beeldframe net even onscherp worden of van kleur veranderen. Dit verraadt ook de leeftijd van de film. Verder ziet het er allemaal bijzonder mooi en gedetailleerd uit. De film is netjes opgedeeld in 34 chapterstops. De ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een mooi klein, goed leesbaar lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De soundtrack is digitaal gerestaureerd en opnieuw gemixt, in 5.1 surround. De soundtrack is afgeleid van de originele 4-track Westrex stereo track. Op deze Blu-ray Disc staat de soundtrack in lossless gecomprimeerde kwaliteit als een Dolby TrueHD 5.1 surroundtrack (16 bit / 48 kHz), of een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s). De vier nasynchronisaties – Duits, Spaans, Frans en Italiaans – zijn Dolby Digital 1.0 mono.
De soundtrack klinkt bijzonder goed, zeker als je de leeftijd van de soundtrack in acht neemt. De nadruk van de soundtrack ligt voornamelijk op de voorste speakers. Door een soort echo-effect geven de surrounds een zwak ruimtelijk gevoel aan de soundtrack. De muziek is goed gedetailleerd en heeft een goed klinkende stereobeeld. Voor het overige doet de soundtrack nog wel mono-achtig aan, al hebben de filmgeluiden ook wel enigszins een stereospreiding. De dialogen komen voornamelijk uit de centerspeaker. Niet geheel ongebruikelijk in die dagen komt de dialoog ook nog wel eens uit de linker of rechter voorspeaker. De lossless gecomprimeerde soundtrack is ook hier een pluspunt. Vooral de muziek en de liedjes klinken net even wat gemakkelijker en voller dan bij een gecomprimeerde Dolby Digital track.

De Blu-ray Disc start automatisch direct met de film. Voor de instellingen, de scènekeuze en de extra’s maakt de Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Alle extra’s hebben (NTSC) 480i/p beeldresolutie. De extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Gigi (82 min)
Een bijzonderheid is dat Warner de Franse speelfilm Gigi uit 1949 er als extra bij heeft gedaan. Weliswaar geen musicalverfilming, maar wel de eerste verfilming van het verhaal van Colette. De film is geregisseerd door Jacqueline Audry, een Franse regisseuse. De kwaliteit van de film staat wel in schril contrast met de opgeknapte hoofdfilm. Vooraf krijg je ook een tekst te lezen waarin aangegeven wordt dat dit, voor zover men weet, de enige versie van de film is. Het zwart/wit, in 1.33:1 beeldformaat, ziet er redelijk uit. Contrast en helderheid fluctueren nogal. Het beeld heeft wel last van de vele beschadigingen. Scherpte van het beeld is redelijk goed en beperkt tot het bronmateriaal. De film is Frans gesproken, de Engelse ondertiteling is in het filmbeeld ingebrand. Een Nederlandse ondertiteling is niet aanwezig.

Behind the Story
Met een paar opties:

Commentary by Historian Jeanine Basinger and Actress Leslie Caron
Een zeer plezierig audiocommentaar waarin Jeanine Basinger veel vertelt. Uit haar enthousiasme voel je ook de bewondering die zij voor de film en de makers ervan heeft. In het commentaar zijn ook opmerkingen van Leslie Caron verwerkt.

The Million Dollar Nickel (9½ min)
Een propaganda film uit 1953 over het goede leven in Amerika. En waarin buitenlanders die in Amerika wonen en werken, opgeroepen worden om naar hun familie thuis te schrijven hoe goed het leven in Amerika is. In deze film zie je hoe actrices Leslie Caron en Zsa Zsa Gabor het geode voorbeeld geven. Beeld is zwart/wit en in 1.33:1 beeldformaat.

The Vanishing Duck (7 min)
Een Tom en Jerry tekenfilm uit 1957. Het beeldformaat van deze tekenfilm is Cinemascope 2.35:1.

Thank Heaven! The Making of Gigi (36 min)
Een nieuwe documentaire waarin oude en nieuwe beelden zijn te zien. Leslie Caron is een van de weinige castleden die nog in leven is en is dus recentelijk geïnterviewd. Voor de rest tal van historische interviewfragmenten met onder andere regisseur Vincente Minnelli. Zeer interessant. Beeld is 1080i HD resolutie.

Theatrical Trailer (3½ min)
De bioscooptrailer van de film in 2.35:1 beeld.

Gigi hoort thuis in het rijtje van Hollywood musical klassiekers uit de MGM studio. Een musicalverfilming van regisseur Vincente Minnelli met Leslie Caron in de hoofdrol. De musical is gebaseerd op de gelijknamige Franse roman en de Broadway musical waarin Audrey Hepburn de ster was. Het verhaal gaat over een jonge meisje in Parijs, die door haar vrijgezelle tante wordt onderricht om een goede huwelijkskandidaat te worden voor een rijke zakenman. Gigi ontwikkelt zich tot een welopgevoede schoonheid, die verlangt naar iets dat met geld niet te koop is. Warner heeft beeld en geluid van deze 50 jaar oude film op fantastische wijze gerestaureerd. De High Definition uitgave van deze film ziet er zeer goed uit. Natuurlijk blijf je zien dat de film alweer 50 jaar oud is. Ook het geluid is opgeknapt en opgewaardeerd naar een 5.1 surroundtrack. De Dolby TrueHD track laat de muziek en liedjes mooi tot hun recht komen. De extra’s zijn ook niet mis, met een nieuwe, interessante documentaire over de film en de originele zwart/wit versie van de eerste verfilming van Gigi. Kortom, een prima HD uitgave van een mooie musical klassieker.