Cirque du Soleil – Midnight Sun

02-02-2009

5

Cirque du Soleil – Midnight Sun (Blu-ray)

Op 11 juli 2004 vulden meer dan 200.000 mensen de straten van Montreal om deel te nemen aan een uniek eenmalig evenement. Het Canadese Cirque du Soleil maakte voor het eerst in haar geschiedenis deel uit van het Montreal International Jazz Festival. Ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van dit muziekevenement en het 20-jarige bestaan van Cirque du Soleil gaf het Cirque du Soleil met meer dan 250 artiesten een groots avondoptreden, getiteld Midnight Sun.

Cirque du Soleil is bekend om haar spectaculaire circusshows, met een uitgekiende combinatie van circus en theater entertainment. Een combinatie waarin zowel het visuele aspect als muziek een belangrijk onderdeel vormen. Voorbeelden hiervan zijn de shows La Nouba, Alegria, Quidam, Saltimbanco, Dralion en Varekai.
Elk van deze shows is opgezet rond een bepaald thema. De circusacts vormen daarbij een onderdeel van dit thema, waarin theaterspektakel en muziek een dominante rol spelen.

Midnight Sun is anders dan je normaal gewend bent van Cirque du Soleil. Ten eerste vindt de show nu plaats in de openlucht op diverse podia. Voor de artiesten is de beschikbare ruimte om hun act uit te voeren veel kleiner dan bij de reguliere shows. Ten tweede is het circusshow element nu minder nadrukkelijk aanwezig. Het is er wel, maar heeft minder de aandacht. De muziek voert nu de boventoon, wat wel te verwachten is natuurlijk bij een optreden op een muziekfestival. Is de show daarmee minder? Geenszins, het blijft Cirque du Soleil. Het visuele element is ook in dit optreden zeer nadrukkelijk aanwezig met bijzonder veelkleurige extravagante kostuums en fraaie belichting van de podia. En natuurlijk de muziek, die bij Cirque du Soleil een herkenbare eigen stijl heeft. Midnight Sun is ruim 1½ uur formidabel muzikaal genot dat prachtig ondersteund wordt door diverse dansacts en niet alledaagse mini circusacts. En ook dat is Cirque du Soleil.

Sony Pictures heeft dit openluchtconcert al eerder uitgebracht op DVD. Onze recensie van deze DVD uitgave kun je hier nog eens nalezen. Het concert is nu in High Definition beschikbaar op Blu-ray Disc. In deze bespreking bekijken we deze Blu-ray Disc uitgave, waarbij we een korte vergelijking maken met de eerdere DVD uitgave.

Regisseur

Mario Rouleau

Acteurs

Genre: Concert, Muziek
Jaar: 2004
Speelduur: 97 min
Resolutie: 1920 x 1080i
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
EAN: 8712609659214

• Fotogalerij
  • BD Live
  • Encore (toegift)

De liveshow is met HDV camera’s in High Definition breedbeeld vastgelegd en staat met een beeldverhouding van 1.78:1 (16:9) op de Blu-ray Disc. Het beeld heeft een resolutie van 1080/60i (1080 beeldlijnen interlaced) en is H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) gecodeerd. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc.

Het High Definition beeld ziet er zeer goed uit, waarbij de registratie alle facetten van het kleurrijke spektakel in beeld brengt. Dat is op zich een hele prestatie, want bij dit openlucht liveoptreden wordt op verschillende podia opgetreden. Daarbij is ontzettend veel publiek aanwezig en er wordt natuurlijk gewerkt met veelkleurig, veelal gedimd licht. Regisseur Mario Rouleua heeft van dit optreden een zeer fraaie kleurrijke registratie gemaakt. Een registratie die recht doet aan de bijzondere optredens en de sfeer van die avond. Rouleau heeft voor deze registratie de Gemini Award gewonnen.
De High Definition transfer oogt zeer fraai met een mooi kleurrijk en zeer scherp en gedetailleerd beeld. Contrast en zwartdetail zijn hierbij ook beide uitstekend. De kleurenpracht van de belichting van de show wordt goed weergegeven met volle goed verzadigde kleuren. Als gevolg van het gedimde licht is regelmatig (veel) ruis in het beeld te zien. Deze ruis is door de High Definition transfer nu ook beter zichtbaar dan bij de DVD uitgave. Dit is een artefact dat je vaker ziet bij digitale opnamen die met weinig licht zijn gemaakt. Deze ruis heeft een negatief gevolg op de detaillering en het zwartniveau. Door het interlaced karakter van het beeld vermindert de scherpte van het beeld iets bij snel bewegende beelden, zie bijvoorbeeld screenshot 1. Verder is het een uitstekend beeld.
De show is verdeeld in 20 chapterstops. Er is geen hoofdstukindeling via een menu optie aanwezig. Aangezien er in de show niet wordt gesproken, is ook geen ondertiteling bij de show aanwezig.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De muzikale soundtrack is alleen in een lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD 5.1 surround (48 kHz, 16 bit) te beluisteren. Heb je geen Dolby TrueHD decoder in je afspeelapparatuur, dan wordt de Dolby TrueHD track gedecodeerd als een gewone Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s). De Dolby TrueHD 5.1 soundtrack klinkt prachtig. Bij de weergave van de muziek worden alle kanalen intensief gebruikt, wat een zeer ruimtelijk geluidsbeeld geeft. De nadruk ligt daarbij mooi en heel natuurlijk op de voorkanalen. Het geluid van het enthousiaste publiek komt via alle kanalen en geeft een mooie ruimtelijke sfeer aan de registratie. De achterkanalen worden in split-surround (stereo) gebruikt. Het LFE kanaal zorgt voor een prima laag geluid. De hoge kwaliteit van de lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD track hoor je direct. Het geluid is veel meer gedetailleerd dan bij de DVD uitgave. Daardoor is ook het ruimtelijke gevoel van de soundtrack groter. Het laag is nadrukkelijker, maar blijft daarbij mooi strak. Het geeft de muziek daarmee een stevige punch mee. Een heerlijke soundtrack om naar te luisteren.

De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu, dat getoond wordt zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. De menuopties liggen als een overlay over de film heen. De Blu-ray Disc heeft dezelfde extra’s als de DVD uitgave. De extra’s hebben breedbeeld weergave met een 480/60i NTSC resolutie en het geluid is Dolby Digital 2.0.

Encore (4 min)
Een gezongen toegift.

Photo Gallery (1½ min)
Een fotocollage van het optreden, waarbij de foto’s automatisch wisselen op de maat van de muziek.

BD Live
Optie waarvoor je een BD Profile 2.0 speler nodig hebt met internetverbinding. Je krijgt dan, na enig wachten, een menu te zien met diverse keuzen. Het is voornamelijk algemeen materiaal van Sony Pictures of Blu-ray Disc en BD titels van Sony Pictures. Voor alle Blu-ray Disc titels van Sony Pictures is de BD Live content op dit moment hetzelfde.

Sony Pictures Home Entertainment heeft de live registratie van Midnight Sun nu in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc. De kwaliteit van het beeld en geluid zijn beide zeer goed. Als toevoeging een korte toegift op de show en een fotogalerij. Midnight Sun is ruim anderhalf uur formidabel muzikaal genot dat prachtig ondersteund wordt door diverse dansacts en niet alledaagse minicircusacts.