Alles is Liefde

17-03-2009

5.6

Alles is Liefde (Blu-ray)

De intocht van Sinterklaas verloopt dit jaar iets anders dan andere jaren. Nog voor de intocht krijgt de man die Sinterklaas speelt een hartaanval en overlijdt. Productieassistente Alicia (Lies Visschedijk) vindt in de vreemdeling Jan (Michiel Romeyn) een uitstekende vervanger, die voor de ogen van het tv-publiek een heldendaad verricht om vervolgens mysterieus te verdwijnen. Klaasje Ophorst (Wendy van Dijk) krijgt via een telefoontje te horen dat haar vader, die Sinterklaas speelt, is overleden. Klaasje leeft gescheiden van Dennis (Peter Paul Muller), die haar heeft bedrogen met de schooljuf Sarah (Chantal Janzen). Dennis wil haar terug, maar zijn kansen lijken verkeken als Klaasje op de begrafenis van haar vader de jonge Daniel Levi(Valerio Zeno) ontmoet. Klaasjes beste vriendin Simone Coelman (Anneke Blok) is de spil van haar gezin. Haar man Ted (Thomas Acda) voelt zich vaak overbodig. Dat hij is ontslagen, durft hij haar niet te vertellen. Badmeester Victor Jollema (Paul de Leeuw) verheugt zich op het huwelijk met zijn grote liefde Kees Tromp (Daan Schuurmans). Maar Kees twijfelt en slaat zijn angsten van zich af tijdens weekendjes larpen (Live Action Role Play). Victors zus Kiki (Carice van Houten), verkoopster bij de Bijenkorf, droomt van een prins op het witte paard. Ze weet niet dat een echte prins, Valentijn (Jeroen Spitzenberger), van haar droomt. Dankzij de komst van de mysterieuze Sinterklaas bereiken de liefdesperikelen een hoogtepunt en komen happy endings dichterbij.

Alles is Liefde is een romantische komedie over de liefdesperikelen van zes koppels die er achter komen dat liefde overal is. Deze liefdesperikelen spelen ten tijde van de intocht en verjaardag van Sinterklaas. Want net als Sinterklaas is liefde iets waarin je moet geloven, anders wordt het niks. Alles is Liefde is geschreven door Kim van Kooten. Ongetwijfeld heeft zij zich hierbij laten inspireren door Love Actually, de Engelse speelfilm van regisseur/schrijver Richard Curtis. In Love Actually worden ook verschillende verhaallijnen over liefde vertelt, die op de één of andere wijze iets met elkaar gemeen hebben. Bij Love Actually komt alles bij elkaar op kerstdag, in Alles is Liefde is dat op 5 december, de verjaardag van Sinterklaas. De overeenkomst met Love Actually zit niet alleen in opzet maar ook qua globale verhaallijnen. Maar och, zo heel erg is dat nu ook weer niet. Want Alles is Liefde is verder gewoon een echte Nederlandse film. De liefdesverhalen, de settings en natuurlijk Sinterklaas. En dan niet te vergeten, een geweldige Nederlandse cast die heerlijk speelt. De hoofdrolspelers van Alles is Liefde zijn vooral aansprekende namen, bekend van film, televisie of theater: Carice van Houten, Wendy van Dijk, Paul de Leeuw, Daan Schuurmans, Thomas Acda, Peter Paul Muller, Michiel Romeyn. Daarnaast zijn er sterke rollen van debutanten of minder bekende filmacteurs zoals Valerio Zeno, Lies Visschedijk en Anneke Blok. De film is geregisseerd door Joram Lürsen. Omdat Alles is Liefde met een budget van 3,7 miljoen euro een grote filmproductie is, is de film gemaakt met financiële steun uit het Telescoopproject 2005 en is de VARA de coproducerende omroep. De titelsong Alles is Liefde is geschreven, gecomponeerd en uitgevoerd door BLØF. Een aanstekelijk uptempo nummer dat bij zijn live debuut, zaterdag 9 juni 2007 in het Philips Stadion, al snel werd meegezongen door de ruim dertigduizend fans. Dat was zelfs voor de populaire Zeeuwse band bijzonder. Alles is Liefde is één van de leukste Nederlandse filmproducties van de afgelopen jaren.

A-Film heeft Alles is Liefde eerder uitgebracht op DVD. Nu is deze film door A-Film in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc. In deze bespreking van deze Blu-ray Disc uitgave maken we een korte vergelijking met de eerdere DVD uitgave. De bespreking van de DVD release kun je hier nog eens teruglezen.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Speelduur: 121 min
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777927403

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920 * 1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) coderingsmethode.

De High Definition beeldkwaliteit van deze release is erg mooi. Het heldere filmbeeld ziet er kleurrijk uit met natuurlijk ogende kleuren en een prima verzadiging. Scherpte en detaillering zijn goed, al ziet het beeld er niet gestoken scherp uit. Maar in vergelijking met de DVD oogt alles gedetailleerder en scherper. Hierdoor is ook de dieptewerking in het beeld beter. Contrast en zwartniveau zijn beide goed. Bij enkele scènes is het schaduwdetail iets minder met een dichtslibbend zwart. In lichte mate is wat beeldruis aanwezig. Verder oogt het beeld mooi zuiver en doet de transfer mooi filmisch aan. De film is magertjes verdeeld in 12 chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling voor doven en slechthorenden (wit) is duidelijk leesbaar en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De Nederlandstalige audiotrack is alleen beschikbaar in DTS HD Master Audio 5.1 (48 kHz, 16 bit). Mocht je nog geen DTS HD MA audiodecoder hebben, dan wordt deze soundtrack gedecodeerd als een ‘gewone’ DTS 5.1 surroundtrack (bitrate 1509 kb/s).

Alles is Liefde is vooral een dialooggeoriënteerde film, dus geen grootste speciale effecten. De soundtrack klinkt mooi natuurlijk. De stemmen zijn prima te volgen via de centerspeaker. De muziek heeft een goede stereospreiding en klinkt dankzij de surrounds ook mooi ruimtelijk. Verder worden de surrounds subtiel gebruikt voor de omgevingsgeluiden, wat bijdraagt aan het ruimtelijk geluidsbeeld geeft. Enkele momenten in de film wordt het LFE kanaal gebruikt. De hoge resolutie van de DTS HD MA track komt vooral bij de muzikale passages naar voren, die hier meer dynamisch en gedetailleerd klinken dan op de DVD. Ook de subtielere filmgeluiden zijn nu duidelijker hoorbaar en als geheel heeft de soundtrack meer dynamiek. Kortom, ook hier een prima kwaliteit soundtrack.

De Blu-ray Disc start direct met de film, zonder tussenkomst van een menuscherm. Via een menuscherm kun je alleen de ondertiteling selecteren of direct naar een scène gaan. De Blu-ray Disc heeft helaas geen extra’s.

Alles is Liefde is een romantische komedie over de liefdesperikelen van zes koppels die er achter komen dat liefde overal is. Deze liefdesperikelen spelen ten tijde van de intocht en verjaardag van Sinterklaas. Want net als Sinterklaas is liefde iets waarin je moet geloven, anders wordt het niks. Alles is Liefde is geschreven door Kim van Kooten en geregisseerd door Joram Lürsen. De hoofdrolspelers zijn onder andere Carice van Houten, Wendy van Dijk, Paul de Leeuw, Daan Schuurmans, Thomas Acda, Peter Paul Muller en Michiel Romeyn.
A-Film heeft de film nu in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc. De kwaliteit van het High Definition beeld en geluid zijn beide goed en zonder twijfel een grote verbetering ten opzichte van de DVD uitgave. Deze Blu-ray Disc uitgave heeft geen extra’s. Een heerlijke Nederlandse film die in HD mooi tot zijn recht komt.