Day the Earth Stood Still, The (2008)

28-07-2009

5.4

Day the Earth Stood Still, The (2008) (DVD)

Met een gigantische snelheid komt er een object op de aarde af. De overheid vreest voor het einde van de aarde en roept een team onderzoekers bijeen. Waaronder Dr. Helen Benson (Jennifer Connelly), die deskundige is op het gebied van exotische levensvormen. De inslag van het object lijkt echter onvermijdelijk. Maar dan remt het onbekende voorwerp af en landt het midden in Central Park. Het leger snelt zich naar de locatie. Het voorwerp blijkt een gigantische bol te zijn, waaruit een mensachtig wezen stapt. Dit wezen noemt zichzelf Klaatu (Keanu Reeves) en heeft een waarschuwing voor de mensheid. Hij wenst te spreken met de VN, maar de Amerikaanse overheid is niet bereid om dit toe te staan. Al snel blijkt dat ze dit beter wel had kunnen doen...

Het in 1951 verschenen The Day the Earth Stood Still van regisseur Robert Wise is duidelijk een product van de tijd. Gemaakt toen de Koude Oorlog in volle gang was, met een duidelijke anti-oorlog moraal. Wise brengt deze boodschap op een rustige manier en laat het acteerwerk voor zichzelf spreken. Kenmerkend voor deze klassieker is dan ook de menselijkheid van het verhaal. En dat is precies waar het mis gaat bij de remake van de film uit 2008. In tegenstelling tot Robert Wise lijkt 2008-tegenhanger Scott Derrickson (The Exorcism of Emily Rose) te denken dat je de aandacht van het publiek alleen vast kan houden met explosies, over-the-top actie en CG-geweld. In een typische Hollywood-move heeft men van de remake een schreeuwerige big-budget sciencefictionfilm willen maken, in plaats van een relatief kleinschalige prent die draait om de boodschap. Eigenlijk kun je dus zeggen dat de 2008-remake van The Day the Earth Stood Still ook een product van zijn tijd is. Maar daarmee staat deze mijlenver af van het origineel. Nu wil dat natuurlijk niet zeggen dat dit geen goede film op kan leveren. Sowieso zullen lang niet alle kijkers van tegenwoordig het origineel gezien hebben. Maar helaas, ook als we de vergelijking met de remake buiten beschouwing laten is de 2008-versie van The Day the Earth Stood Still niet bepaald een topper. Grootste minpunt is het script. In de basis is het verhaal hetzelfde gebleven als bij het origineel, met als voornaamste verschil dat alles nodeloos dik wordt aangezet. Goed voorbeeld is de robot Gort. Anno 2008 is Gort een torenhoge verschijning die met gemak gevechtsvliegtuigen neerhaalt, in plaats van de veel minder dreigende robot van menselijk formaat die hij in 1951 was. Om nog maar niet te spreken over de allesverslindende wolk nanobots die hij in 2008 voortbrengt. Het mag duidelijk zijn: subtiliteit is ver te zoeken. Bovendien is er door de nadruk op actie- en effectscènes weinig tijd over om de personages enige diepgang te geven. Als gevolg is elk van hen een wandelend cliché. Daar kan zelfs een solide cast, waaronder Jennifer Connelly en Kathy Bates, niks aan veranderen. Duidelijk een geval van verspild talent. Ook de rol van Keanu Reeves als Klaatu is van een heel ander kaliber dan de charismatische vertolking van Michael Rennie in het origineel. Rennie’s oude Klaatu, dat was iemand die je als kijker begreep en die je na liet denken over hoe een buitenstaander onze beschaving zou zien. Reeves’ nieuwe Klaatu is bijna net zo’n robot als Gort; stijf, emotieloos en onsympathiek. Dit alles maakt dat de onderliggende boodschap – voor zover je die tussen het popcorn-geweld kunt ontdekken – totaal geen indruk maakt. In het origineel kwam dit heel wat beter uit de verf. Visueel gezien is de film overigens wel dik in orde, met goed camerawerk en (meestal) overtuigende effecten. Met het verstand op nul is de overbodige, ongeïnspireerde remake van The Day the Earth Stood Still daarom mogelijk wel te pruimen. Maar wij stoppen liever het origineel nog eens in de speler.

De 2008-versie van The Day the Earth Stood Still is verkrijgbaar op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder een bespreking van de DVD-uitgave.

Genre: Actie, Science fiction
Jaar: 2008
Speelduur: 99 min
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Audiodescriptie
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Fins, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626041870

• verwijderde scenes
  • Fotogalerij
  • The Day opnieuw verbeelden
  • Gort loslaten
  • De hemel bestuderen: op zoek naar buitenaards leven
  • De dag dat de aarde “groen” was

De anamorfe transfer die we op de DVD aantreffen heeft de oorspronkelijke verhouding van 2.35:1. Het beeld heeft een nette scherpte, al is op momenten wel flink wat edge enhancement te zien. Een ander minpuntje is het matige zwartniveau. Positief is de uitstekende kleurweergave, alsmede het feit dat zaken als grain, vuil en beschadigingen ontbreken. Ook qua compressieartefacting blijft bij enkele nauwelijks hinderlijke gevalletjes. De film krijgt hierdoor een “cleane” look, die goed bij de beoogde sfeer past. De transfer mag dan niet de beste zijn die we ooit hebben gezien, toch maakt het beeld een solide indruk. Een ruime voldoende is dan ook op zijn plaats.

Het geluid van The Day the Earth Stood Still staat als Dolby Digital 5.1-track (448kb/s) op de DVD. Gezien de opzet van de film is het niet vreemd dat het spoor een erg actief geluidsbeeld neerzet. De surrounds worden namelijk vrijwel continu gebruikt, of het nu om muziek, ambiance of geluidseffecten gaat. Natuurlijk merk je dit vooral tijdens de actiescènes, waarbij de effecten je om de oren vliegen. De scènes met Gort, met name die op het eind, zijn hiervan een goed voorbeeld. Zoals het hoort wordt het geheel op passende wijze ondersteund door het LFE-kanaal. De klank en detaillering van het geluid zijn prima. Dialogen komen netjes uit het midden en zijn over het algemeen goed verstaanbaar. Heel sporadisch wordt de spraak wat ondergesneeuwd door de rest van het geluid, maar dat is nauwelijks een probleem. Al met al een typische agressieve \"blockbuster\"-soundtrack, die weinig te wensen over laat.

Op deze DVD tref je een redelijke hoeveelheid extra’s aan. Tenzij anders vermeld hebben ze anamorf 1.78:1 beeld, DD 2.0-geluid en Nederlandse ondertiteling.

De eerste toevoeging is een gesproken toelichting van scriptschrijver David Scarpa. Deze praat onder meer over de verschillende wijzigingen in het oorspronkelijke script en de bedoelingen en thema’s van het verhaal. Het commentaar is boeiend genoeg om eens te beluisteren.

Verwijderde scènes (2 min)
Onder deze noemer kun je drie korte verwijderde scènes bekijken. Deze kunnen afzonderlijk bekeken worden of met de “Speel alles”-optie. De beeldverhouding is 2.35:1 (anamorf).

The Day opnieuw verbeelden (30 min)
In deze Making Of krijg je onder meer te horen hoe men heeft geprobeerd om de film uit 1951 te vertalen naar deze tijd. Ook de casting en effecten komen aan bod. Erg interessant, vooral wat betreft de onderbouwing voor bepaalde keuzes.

Gort loslaten (14 min)
De titel geeft het al aan: hier staat Gort centraal. En dan met name het ontwerp. En dus krijg je een groot aantal ontwerpschetsen te zien en kom je te weten hoe men tot het uiteindelijke ontwerp kwam.

De hemel bestuderen: op zoek naar buitenaards leven (23 min)
Dit is een populair wetenschappelijke documentaire waarin deskundigen aan het woord komen over de zoektocht naar buitenaards leven. Logischerwijs is dit geen extra die je veel info verschaft over de film, maar dat maakt het geheel niet minder interessant.

De dag dat de aarde “groen” was (14 min)
Deze extra gaat over de boodschap die men met de remake over wil brengen (“wees zuinig op de aarde”) en hoe men daar bij de productie mee omging. Het blijkt dat er vanuit de studio op aan werd gedrongen om de film milieubewust op te nemen. Denk daarbij aan het gebruik van hybride auto’s en biodiesel. Een nobel streven, maar het komt in deze extra behoorlijk hypocriet over.

Fotogalerij
Hier kun je een grote verzameling foto’s en schetsen bekijken, onderverdeeld in “concept-kunst”, “storyboards” en “productiefoto’s”.

De in 2008 verschenen remake van The Day the Earth Stood Still is een heel andere film dan het origineel uit 1951. De 2008-versie gooit namelijk alle subtiliteit overboord en overgiet het geheel met het typische “Hollywood Blockbuster”-sausje. En dus draait het meer om effecten en explosies dan om de boodschap en menselijkheid van het verhaal. Het eindresultaat is een zwakke sciencefiction/actiefilm, die geen eer doet aan het origineel. Een ongeïnspireerde, overbodige remake dus. Mocht je de film desondanks toch willen zien, dan kun je daarvoor gerust de DVD-uitgave in huis halen. Die heeft namelijk goed beeld, uitstekend geluid en een nette portie interessante extra’s.