Little Britain USA - Serie 1

23-08-2009

5.5

Little Britain USA - Serie 1 (DVD)

Little Britain is de titel van een welbekende en alom geroemde televisieserie bestaande uit sketches. De meeste van deze stukjes draaiden om minderheden die bepaalde groepen uit het Groot Brittannië van anno nu bevolken. Ooit begon dit als een radioshow, maar het had zoveel succes dat er ook een aantal televisieseries, live shows en meerdere specials uit voort vloeiden. Na de verovering van het Verenigd Koninkrijk en grote delen van Europa en Australië werd het tijd om ook de Verenigde Staten te trakteren op een stukje Little Britain. Deze serie werd het hier besproken Little Britain USA. De opzet van de afleveringen waren hetzelfde. Een hoop sketches volgden elkaar in een hoog tempo. Veel van de oude bekenden uit de Britse versie, vinden we nu terug in deze reeks. Zo zijn Lou en Andy op vakantie in het beloofde land, is Marjorie Dawes ingevlogen om een Fat Fighters groep te leiden en moet Vicky Pollard een straf uitzitten in een boot camp. Naast deze oude bekenden zijn er ook een aantal nieuwe gezichten te bewonderen. Wat te denken van Bing Gordyn, de achtste man op de maan of Ellie Grace en haar moeder die elkaar continu proberen te overtreffen in elkaars liefde voor elkaar. Ook nieuw zijn twee bodybuilders genaamd Marc en Tom die nogal bizarre zaken bespreken in de douches van hun fitnessschool. En zo zijn er nog veel meer oude en nieuwe karakters te bespeuren in deze reeks van Little Britain genaamd Little Britain USA.

Bij het door Tom Baker (Doctor Who) uitgesproken “Britain, Britain, Britain”, weten comedy liefhebbers reeds hoe laat het is. Er begint een nieuwe episode van de succesvolle sketchshow Little Britain. Elke aflevering wordt al sinds het begin geschreven en gespeeld door de komieken Matt Lucas en David Walliams. De show begon als radioprogramma in 2001. Door het enorme succes op de radio mochten de heren het ook op de televisie proberen. In 2003 werd de reeks gelanceerd op BBC 3, maar door de goede kritieken en kijkcijfers werd het herhaald op BBC 2. De fanschare groeide, waardoor Little Britains laatste reeks prime time op BBC 1 terecht kon. Naast de drie televisieseizoenen verschenen er ook een aantal specials en gingen de heren op tournee met Little Britain Live. In het najaar verscheen de eerste reeks Little Britain USA waarbij de BBC samenwerkte met kwaliteitszender HBO. Ook het Amerikaanse publiek lag aan de voeten van het tweetal, een vrij unieke gebeurtenis binnen de Britse humor. Voor de Amerikaanse markt werd qua regie een beroep gedaan op David Schwimmer (Ross uit Friends) voor de scènes in de studio met een live publiek. Doordat het grootste gedeelte van de Verenigde Staten nog niet bekend was met de humor van Lucas en Walliams, besloten ze een aantal van hun succesvolste creaties te verplaatsen naar situaties in de VS. Zo heeft de asociale receptioniste Carol Beer een baan gevonden in een ziekenhuis is Pensylvania, alwaar blijkt dat ze geen steek veranderd is. Diëtiste Marjorie leidt een nieuwe Fat Fighters club op haar eigen manier en krijgt onder andere te maken met actrice/presentatrice Rosie O’Donnell. Sebastian Love is nu de premier van Groot Brittannië en heeft een heimelijke crush ontwikkeld voor de president van de Verenigde Staten (hier gespeeld door Harry Lennix). Andy en Lou maken een trip door Mississippi waar blijkt dat Andy nog steeds te lui is om te lopen, maar ook Daffyd Thomas zien we terug als de enige homo op een Amerikaanse campus. De nieuwe karakters zijn een goede aanvulling op de al bestaande groep. Zo is Bing Gordyn, de achtste man op de maan een ware aanvulling. Ook bodybuilders Marc en Tom passen prima in het rijtje bizarre creaties van Lucas en Walliams. Ellie Grace en haar moeder zijn een nieuwe creatie die ook in de Britse versie niet misstaan zouden hebben. Dit geldt overigens ook voor Phyllis Church en haar hond Mr. Doggy, die enkel tegen Phyllis lijkt te praten. Kortom, een ware aanvulling op de bestaande reeks, waarmee zowel fans als nieuwelingen op dit front aangenaam verrast zullen worden. Dit gebeurde ook bij het Amerikaanse publiek, want een tweede serie is inmiddels besteld.

Genre: Komedie/Humor, TV
Speelduur: 152 min
Verpakking: Duo Keep Case in Slipcase
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Zweeds, En vele andere
EAN: 5051888032541

• The making of
  • Bloopers
  • Character Playlist

Alle afleveringen staan anamorf op de twee schijven in de verhouding 1.78:1. De kwaliteit van het beeld van deze televisieserie is goed te noemen. Zo ziet alles er, met name bij de binnenscènes, scherp uit, helaas niet altijd optimaal. Ook de veelal felle kleuren ogen mooi verzadigd en altijd natuurlijk. In de achtergrond is er beeldruis waar te nemen, maar slechts minimaal en niet storend. Het contrast is eveneens prima in orde. Over het algemeen kent de serie een helder en ruim verlicht karakter. Hierdoor kan het vertoonde een beetje druk overkomen, maar dit is zeker sfeerbepalend voor de reeks. Het aantal hoofdstukken varieert per aflevering tussen de 12 en 15 stuks. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een juiste hoogte in het beeld.

De serie heeft op deze uitgave een aardig klinkende Dolby Digital 5.1 track (384 kbit/s) meegekregen. Dit is een mooi ruimtelijke track geworden. De nadruk van de track ligt op de voorste kanalen die het grootste gedeelte van de filmgeluiden en de soundtrack weergeven. Little Britain is nogal dialooggericht en die komen dan ook netjes uit de centerspeaker en zijn prima te volgen. De surrounds worden met name gebruikt voor het ruimtelijke gevoel, wat geldt voor zowel de muziek als de omgevingsgeluiden. Het LFE kanaal doet niet vaak van zich spreken, maar als dat het geval is, geeft het het laag in de muziek een uitstekende ondersteuning. Kortweg een prima geluidstrack voor een komische televisieserie.

De serie staat verspreid over twee schijven. Elke DVD kent een soortgelijk geanimeerd menu in de beeldverhouding 1.78:1 anamorf. Als achtergrondmuziek horen we de begintune van de serie in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s). Op beide DVD’s vinden we het audiocommentaar en de Character Playlist terug. De overige extra’s zijn terug te vinden op de tweede disk. Deze extra’s kennen allemaal Nederlandse ondertiteling, een beeldformaat van 1.78:1 anamorf en een Dolby Digital 2.0 audiotrack (192 kbit/s) tenzij anders vermeld.

Matt Lucas en David Walliams leveren bij elke aflevering commentaar. Beide heren zijn nogal kort, maar krachtig met hetgeen wat ze te vertellen hebben. Ook komt het geheel nogal droog en zakelijk over ten opzichte van hun werk op het scherm. Ze gaan dieper in op het vertoonde en weten nogal wat anekdotes te vertellen. Zo komen we erachter dat de heren veel research hebben gedaan voordat ze met filmen begonnen, maar ook wie er verantwoordelijk was voor welk stukje tekst of waar de nieuwe karakters vandaan komen. Deze commentaren zijn echter niet Nederlands ondertiteld.

Character Playlist
Deze extra geeft de mogelijkheid om enkel de sketches te bekijken van een bepaald typetje. Heb je dus zin om enkel de stukjes te bekijken met Andy en Lou of om alleen maar te genieten van Bing Gordyn, dan selekteer je dat karakter en je ziet enkel die scènes.

Deleted Scenes (18 min.)
De titel zegt het al, hier gaat het om sketches die het uiteindelijke product niet gehaald hebben. Hieronder een compleet nieuw karakter, maar ook de Amerikaanse avonturen van Kenny Craig. Het hoe en waarom dit gesneuveld is, wordt uit de doeken gedaan door een optioneel audiocommentaar van Lucas en Walliams. Dit commentaar wordt echter niet Nederlands ondertiteld in tegenstelling tot de scènes an sich.

The Making of (13 min.)
Een nogal korte en ook promotioneel aandoende featurette waarin de makers aan het woord komen over deze serie. Over en weer worden er complimenten gegeven en wordt er erg de nadruk op gelegd dat het maken van Little Britain voor een Amerikaans publiek een zware taak was.

Bloopers (8 min.)
Deze stukjes bestaan met name uit beide heren die hun tekst vergeten en/of in de lach schieten. Vaak schieten ook hun medespelers in de lach. Verder wordt er te vaak in de camera gekeken en vallen er nog wel eens objecten die niet horen te vallen.

Als laatste opmerking is het zo dat er een slipcase om de hoes heen zit, wat de uitgave een chique uitstraling geeft.

De alom geroemde komedieserie Little Britain maakte na drie seizoenen en een aantal specials de televisiestap naar het Amerikaanse publiek. Voor HBO maakte het duo achter de reeks namelijk een nieuwe serie onder de noemer Little Britain USA. Men heeft duidelijk niet direct een vierde seizoen willen maken, maar zowel de oude fans als het nieuwe Amerikaanse publiek willen bedienen. Dit heeft wonderwel goed uitgepakt. Het resultaat is iets waar de makers trots op mogen zijn en wat de oude fans zal plezieren. Ook zullen er ongetwijfeld een aantal nieuwe fans bijkomen, getuige het feit dat er een nieuwe serie Little Britain USA aan zit te komen. Het beeld en het geluid van de uitgave op DVD verdient in beide gevallen een ruime voldoende. Een aantal extra’s zijn ook niet vergeten. Een prima uitgave van een leuke serie.