Dorothy

17-09-2009

4.2

Dorothy (Blu-ray)

Dorothy (Jenn Murray) is een tienermeisje, woonachtig in een klein dorpje op een eiland voor de Ierse kust. Tijdens haar eerste babysit opdracht komt ze in de problemen als ze probeert een baby te wurgen. Er wordt een psychiater naar het eiland gestuurd, genaamd Jane (Carice van Houten). Aangekomen op het eiland merkt Jane dat de bewoners niet staan te springen om haar bemoeienis. De sfeer is enigszins grimmig en zelfs vijandig. Toch probeert Jane zo goed mogelijk haar werk te doen. Het lijkt alsof Dorothy lijdt aan een meervoudig persoonlijkheidsstoornis, maar ook zijn er signalen dat er meer aan de hand is. Langzaam maar zeker komt Jane erachter dat de eilandbewoners een gruwelijk geheim verborgen houden.

Dorothy is een Franse productie en daarmee de eerste internationale film van Carice van Houten. Ze maakte de film in hetzelfde jaar als Valkyrie, de prent die gezien wordt als haar internationale doorbraak. Het verhaal draait om een psychologe genaamd Jane, gespeeld door Van Houten. Zij wordt naar een eiland voor de Ierse kust gestuurd om onderzoek te doen naar een meisje. Dit meisje heeft geprobeerd een baby te wurgen. Ze lijkt meerdere persoonlijkheden te hebben, maar als snel komt Jane achter een afschuwelijk geheim. De film kan gekenmerkt worden als een psychologische thriller, die het vooral moet hebben van een naargeestige sfeer. Deze sfeer wordt goed neergezet door enkele griezelige gebeurtenissen en personages. De gemeenschap op het eiland bestaat uit zwaar religieuze mensen, die duidelijk een duister geheim verbergen. Deze mensen zorgen voor veel van de kippenvelmomenten die in de film aanwezig zijn. Echt eng wordt het helaas nergens, iets dat bijdraagt aan de middelmatigheid van de prent. Het verhaal is hier ook debet aan, dit is vooral in het midden van de film nogal langdradig en weinig origineel. Ook gebeuren er enkele zaken die niet echt geloofwaardig te noemen zijn. Dit alles zorgt ervoor dat Dorothy leuk is om een keer te kijken, maar nooit echt blijft hangen. Met de optredens van de cast is weinig mis. Carice van Houten overtuigt in haar rol als buitenstaander die het moet opnemen tegen een gesloten gemeenschap van mensen. De echte ster van de film is echter de nog jonge Jenn Murray. In haar eerste rol weet zij een zeer overtuigend optreden neer te zetten, dat bovendien vrij complex is. Haar personage lijkt namelijk meerdere persoonlijkheden te bezitten, die de jonge actrice allemaal even geloofwaardig overbrengt. Als laatste kunnen we nog melden dat het uiterlijk van de film goed verzorgd is. Het eiland en de bijbehorende natuur zijn passend in beeld gebracht. Dit is echter niet genoeg om de film boven de middelmaat te laten uitstijgen. Zoals gezegd leuk om een keer te kijken, maar meer ook niet.

Dutch Filmworks heeft Dorothy op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder onze bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 2008
Speelduur: 97 min
Verpakking: Elite Blu-ray Keep Case
Resolutie: 1920 x 1080i
EAN: 8715664065617

De Blu-ray Disc uitgave van Dorothy heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H.264 / MPEG-4 AVC compressiemethode. De beeldfrequentie van deze uitgave is 50i (interlaced), hetgeen dus 50 halve beeldjes per seconde inhoudt. Het beeld op deze uitgave is dus niet 1080p, zoals op de cover wordt vermeld. De oorspronkelijke beeldfrequentie van de film is 24 hele beeldjes per seconde. Dit betekent dat bij deze HD-transfer van de film, net als bij de standaard PAL DVD release, een 4% afspeelversnelling is toegepast. De speelduur van de film op deze Blu-ray Disc is dus net als bij de PAL DVD uitgave 97 minuten, in plaats van de op cover vermelde 102 minuten.

De beeldkwaliteit van deze BD-uitgave is redelijk te noemen. Het beeld schiet op een aantal punten tekort om van een echt goede kwaliteit te spreken. Ten eerste is de scherpte niet wat je mag verwachten van een recente film op Blu-ray Disc. Ook op het gebied van detail laat deze uitgave enkele steken vallen. Close-ups laten niet de mate van detail zien die we graag zouden zien en ook wijde shots komen tekort. De algehele sfeer van het beeld is vrij somber. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het gebruik van donkere kleuren. De verzadiging is voldoende, maar kan zich niet meten met de toppers op dit medium. Contrast en zwartniveau zijn in orde, maar het schaduwdetail laat te wensen over. De donkere scènes zijn dan ook wat moeilijk te volgen en details zijn slecht te onderscheiden op de achtergrond. Filmgrain is aanwezig, maar niet in storende mate. Bovendien past het aardig bij het naargeestige sfeertje van de film. Verder zijn er geen artefacten aanwezig. Al met al een tegenvallende beeldkwaliteit, verder dan een magere voldoende komen we dan ook niet.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Volgens de cover bevinden zich twee audiotracks op deze uitgave, namelijk een DTS-HD Master Audio track en een Dolby Digital 5.1 track. Het aantal tracks is correct, maar niet het type dat gebruikt is. Op de schijf zijn namelijk twee DTS-HD Master Audio 5.1 tracks (16bit/48kHz) te vinden en dus niet één. De film is te bekijken met de originele Engelstalige soundtrack en een nasynchroniseerde Franse track. Het geluid richt zich voornamelijk op de voorste kanalen, waar de dialogen uit de centerspeaker komen. De frontspeakers worden gebruikt voor de muziek en overige geluiden. De surrounds worden niet vaak bij het geheel betrokken, slechts incidenteel voor het neerzetten van ambiance. Ook het LFE-kanaal is grotendeels stil tijdens de film, met als resultaat dat het allemaal niet echt dynamisch en ruimtelijk overkomt. De tracks klinken wel mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig.
Zoals hierboven als is opgemerkt, is dit een BD-uitgave waarbij wel een vier procent versnelling is toegepast. Dit heeft invloed op de geluidskwaliteit. De DTS-HD track zou voller en dynamischer klinken als de 4% versnelling achterwege was gebleven. Echt veel is hier niet van te merken, aangezien de tracks al vrij standaard waren, maar bij Blu-ray Disc uitgaven leggen we de beoordelingslat een stukje hoger en trekken daarom één punt van de score af.

Op deze Blu-ray Disc van Dorothy zijn slechts twee extra’s te vinden.

Making Of (25 min.)
De cast en crew komen aan het woord over de totstandkoming van de film, afgewisseld met beelden uit de film zelf. Uiteraard komt ook onze eigen Carice van Houten aan het woord, evenals het jonge talent Jenn Murray. Echt diepgaand is het allemaal niet, dus veel wijzer zijn we hier ook niet van geworden.
De resolutie van deze extra is 576p. Nederlandse ondertiteling is niet aanwezig, alleen Franse.

Drie trailers van andere BD-uitgaven van Dutch Filmworks.

In Dorothy speelt Carice van Houten de rol van een psychiater die naar een klein eilandje gestuurd wordt. Zij moet hier een meisje gaan helpen dat geprobeerd heeft een baby te wurgen. Het meisje lijkt meerdere persoonlijkheden te hebben, maar al snel blijkt dat er meer aan de hand is. De dorpsbewoners lijken een afschuwelijk geheim te bewaren. De film heeft momenten waarop het allemaal vrij creepy aanvoelt, maar komt over de gehele linie tekort. Het matige script is hier vooral debet aan. De optredens van Van Houten en het talent Jenn Murray weten het geheel nog enigszins te redden, maar veel meer dan één kijkbeurt is deze film niet waard. Deze BD-uitgave heeft een matige beeldkwaliteit en ook het geluid weet niet echt te overtuigen. Op het gebied van extra’s is het ook al geen vetpot, slechts een making of en wat trailers.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.