De Wereld van Sofie

29-12-2009

3.5

De Wereld van Sofie (DVD)

Sofie Silje Storsteinwoont met haar tamelijk neurotische moeder (Andrine Sæther) in een dorpje in Noorwegen. Haar vader is weg en stuurt alleen haar moeder af en toe een kaart. Op een dag krijgt Sofie een kaart in de bus waarop staat: "Wie ben jij?" Dat is het begin van een serie rare avonturen waarbij ze Alberto Knox (Thomas von Brömssen) ontmoet. Alberto heeft van een mysterieuze man, de Majoor genaamd (Bjørn Floberg), opdracht gekregen om Sofie slimmer te maken. En dat doet hij door haar kennis te laten maken met de bekendste denkers van onze westerse geschiedenis. Als een soort tijdreiziger neemt hij Sofie mee naar lang vervlogen tijden. Maar wie is de Majoor en wie is Hilde, het meisje dat Sofie in de spiegel heeft gezien? Het lijkt erop dat Sofie en Alberto zelf het heft in handen moeten gaan nemen willen ze hun verhaal goed laten eindigen.

De Wereld van Sofie is gebaseerd op het bekende boek van de Noor Jostein Gaarder, met als originele titel Sofies Verden. Regisseur Erik Gustavson heeft de regie van de verfilming van het boek in handen en het script is geschreven door Peter Skavlan. In 1999 kwam de film in de bioscoop en in 2000 werd de film als miniserie uitgezonden in acht afleveringen.
De verfilming van het boek is een interessant project met als resultaat een avondje vermaak. Maar vergeleken met de diepgang en grondigheid van het boek is deze film toch een teleurstelling. Al moet worden gezegd dat Gustavson alles uit de kast heeft gehaald om er iets moois van te maken. Tijdens de release in 1999 was dit de duurste film ooit gemaakt in Noorwegen. En technisch gezien zit de film dan ook prachtig in elkaar. Het zijn mooie beelden, mooie overgangen ook en de special effects zien er overtuigend uit. Ook aan de acteurs ligt het niet. Storstein en Von Brömssen zijn een leuk duo en spelen goed samen. Al is het soms een ietsje te gespeeld misschien. De wat neurotische moeder van Sofie, gespeeld door Andrine Sæther is heel leuk, een beetje overdreven, maar dat past ook wel mooi bij het karakter. Zij is dan ook de enige die is genomineerd voor een prijs voor haar rol. De overige personages zijn vrij matig. De verpersoonlijkingen van de bekende filosofen en geschiedkundig belangrijke personages verworden tot karikaturen en dat is heel jammer.
De gedachte om kinderen door middel van een film/verhaal spelenderwijs kennis te laten maken met filosofie is een mooie gedachte. Maar de fragmentarische stukjes die de bekende filosofen moeten introduceren zijn toch vrij moeilijk te bevatten. Voornamelijk doordat er alleen een aantal beroemde zinnen worden gebruikt, zonder verder kader. Je ziet de filosoof, hij doet zijn belangrijkste “zin” en je gaat weer verder naar de volgende. Er is geen uitleg noch duiding. Zo is er bijvoorbeeld geen link gelegd met de geschiedenis van dat moment. De belangrijkste boodschap lijkt te zijn dat je zelf na moet denken. Dat is natuurlijk wat filosofie in de kern inhoudt, dus wat dat betreft is de missie geslaagd. En dan is het leuk dat door dat zelf nadenken het verhaal ook nog eens goed eindigt voor onze heldin. Maar de film wordt ook pas echt spannend als ze zelf gaat nadenken. Het eerste gedeelte van de film, waarin ze kennis neemt van de verschillende filosofen, is erg fragmentarisch en de scènes hebben weinig verbinding met elkaar. Daardoor wordt de vaart uit het verhaal gehaald. Het zou heel mooi geweest zijn als de beroemde zinnen van de besproken filosofen ook in een hedendaags taalgebruik zouden zijn vertaald en een zekere duiding/plaatsing zouden hebben gekregen. Die verdieping en uitleg zit namelijk wel in het boek. Vergeleken bij het boek is de film dus een teleurstelling of zoals iemand schreef: “Mag ik voorstellen: een BBC productie in een serie van 10 afleveringen?”

Genre: Drama, Fantasy
Jaar: 1999
Speelduur: 107 min
  • Dolby Digital 2.0 - Noors
Uitgever: Video Film Express
EAN: 8713053012440

De film wordt gepresenteerd in een anamorf beeldformaat van 1.78:1. Om eerlijk te zijn is de kwaliteit maar matig. Vooral de scherpte is ondermaats. De hele film heeft een softe aanblik, vooral de wat ruimere shots zien er onscherp uit. Het contrast en schaduwdetail zijn nog wel in orde, al is het zwartniveau van een matig niveau. Daarbij hebben de kleuren een te hoge verzadiging, waardoor ze onnatuurlijk overkomen. Vooral de huidtinten hebben een te rode aanblik. In de achtergrond zien we regelmatig posterisatie opduiken. Helemaal schadevrij is de gebruikte print niet, al zijn de beschadigingen gelukkig klein van omvang. Over de gehele linie genomen een transfer die net geen voldoende weet te halen.
De film is onderverdeeld in een karige zeven hoofdstukken. De ondertiteling staat op een goede hoogte in beeld geplaatst.

Het geluid bestaat slechts uit een Dolby Digital 2.0 (256 kb/s) geluidstrack in de originele Noorse taal. Het is een degelijke track met een mooie stereo-spreiding. Ook dialogen gaan soms van links naar rechts. Het geluidsbeeld is rijkelijk ingevuld, al staan enkele geluidseffecten iets te ver in de zijkanalen geplaatst. De dialogen zijn prima te volgen, maar dat komt voornamelijk doordat veel is nagesynchroniseerd. Ze klinken wel een beetje dof. Over de gehele linie mist het geluid wat aan hoge en lage tonen. De muziek staat stevig in de mix, maar doet z'n werk naar behoren.

De DVD heeft een gedeeltelijk geanimeerd menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Afgezien van twee promotietrailers heeft deze DVD geen extra's.

Sofie krijgt een kaart in de bus met de tekst "Wie ben jij?" Een mysterieuze man neemt Sofie mee op een tijdreis langs 's werelds grootste filosofen, waardoor Sofie erachter komt wie ze is. De Wereld van Sofie is de verfilming van het bekende boek van Jostein Gaarder. Het is een nogal fragmentarische verfilming, die niet al te veel diepgang heeft. Wie het boek niet kent krijgt een leuke avonturenfilm voorgeschoteld, zij het dat het een flinke filosofische inslag heeft. De beeldkwaliteit van deze DVD valt helaas wat tegen, het geluid heeft voldoende kwaliteit, maar is geen topper. Extra's heeft deze uitgave niet.