Paul Blart: Mall Cop

18-01-2010

3.9

Paul Blart: Mall Cop (DVD)

De gemoedelijke Paul Blart (Kevin James) droomt al zijn hele leven van een baan als agent. Het lukt hem echter maar niet om toegelaten te worden. En dus slijt hij zijn dagen als beveiligingsbeambte in een winkelcentrum. Waarmee niet gezegd is dat Paul zijn baan niet serieus neemt. In tegendeel, alhoewel iedereen lak heeft aan zijn “autoriteit”, meent Paul zelf dat zijn baan essentieel is om de veiligheid van het winkelend publiek te garanderen. Verrassend genoeg krijgt hij hierin nog gelijk ook, wanneer op de laatste vrijdag voor kerstmis het winkelcentrum wordt overvallen. Heeft Paul het in zich om de overvallers te stoppen?

De comedy Paul Blart: Mall Cop is een film uit 2009 die geregisseerd is door Steve Carr (Daddy Day Care, Dr. Dolittle 2). De opzet van de film, sul met hard van goud wordt held, doet sterk denken aan Chris Farley-comedy's als Black Sheep, Beverly Hills Ninja en Tommy Boy. Al heeft dat wellicht ook te maken met het forse formaat van hoofdrolspeler Kevin James (hier vooral bekend van de TV-serie King of Queens) en de slapstickachtige taferelen waar de dikkerd in terechtkomt. Paul Blart: Mall Cop bestaat grofweg uit twee delen. In de eerste helft van de film zie je Blart aan het werk in het winkelcentrum, waarbij hij in diverse grappig bedoelde situaties terechtkomt. Dit gedeelte is eigenlijk een soort aaneenschakeling van sketches. In de tweede helft, waarin het winkelcentrum overvallen wordt, komt er meer lijn in het verhaal. Blart trekt dan als een soort van zwaarlijvige John McClane ten strijde tegen de overvallers. Ook is er een vrouw in het spel, die uiteindelijk - wat een verrassing - valt voor de charmes van onze favoriete bewakingsagent. Het mag duidelijk zijn, Paul Blart: Mall Cop is een doorsnee niks-aan-de-hand-filmpje: voorspelbaar, vol ongeloofwaardigheden en met een flinterdun plot, maar het kijkt wel lekker weg. Kevin James is goed gecast als Blart en blijkt dan ook prima geschikt voor dik aangezette (no pun intended) rollen als dit. Op komisch gebied is de film vrij "hit-and-miss", tegenover iedere geslaagde grap staat een minder geslaagde. Daarmee is het geen echte komische topper en dus tevens geen prent die verplicht in de collectie thuishoort. Desondanks is Paul Blart: Mall Cop, als je een fan bent van Chris Farley-achtige comedy's, onderhoudend genoeg om een keer te huren.

Paul Blart: Mall Cop is te krijgen op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de DVD-uitgave, de recensie van de BD-uitgave lees je hier.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 2009
Speelduur: 87 min
Verpakking: Eco-box Keepcase
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans
EAN: 8712609661323

• Featurettes

Het beeld van Paul Blart: Mall Cop staat anamorf op DVD, in de oorspronkelijke verhouding van 1.85:1. Op de meeste fronten levert de transfer prima prestaties. Zo heeft het beeld een nette scherpte en detaillering, goede kleurverzadiging en prima zwartniveau. Eveneens positief is dat vuiltjes en beschadigingen geheel afwezig zijn. Ook storende compressieartefacting ontbreekt. Toch is de transfer niet perfect. Minpunten zijn het gebruik van edge enhancement en het matige schaduwdetail. Dit laatste is echter niet zo’n groot probleem, aangezien de film zich grotendeels in goedverlichte omgevingen afspeelt. We kunnen dan ook spreken van een solide transfer, die zeker niet teleurstelt.

Het oorspronkelijke Engelstalige geluid van Paul Blart: Mall Cop is als Dolby Digital 5.1-track (448kbit/s) op de DVD gezet. Voor een comedy - niet een genre dat bekend staat om het bieden van spectaculaire geluidsbelevingen - heeft de film een opvallend goede geluidskwaliteit. Onder meer de detaillering en helderheid van het geluid zijn boven verwachting, iets wat vooral opvalt bij de muziek. Ook de ruimtelijkheid is prima, met surroundspeakers die worden benut voor muziek, omgevingsgeluiden en (af en toe) directionele effecten. Het surroundgebruik is niet overdreven agressief, maar toch wordt op bepaalde momenten een mooi ruimtelijk geluidsbeeld neergezet. Tevens positief is dat de dialogen zonder problemen uit de centerspeaker komen. Dit alles resulteert in een goed klinkende track, die met recht - vergeef ons de woordspeling - een vette voldoende verdient.

In het menu van deze DVD-uitgave vind je een acceptabele hoeveelheid extra’s. Het materiaal heeft een beeldverhouding van 1.78:1 (anamorf) en DD 2.0 geluid. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Indien gewenst kun je de film bekijken met een gesproken toelichting van hoofdrolspeler Kevin James en producer Todd Garner. Beide heren halen herinneringen op aan de opnames, praten over crew en cast (ook over de verschillende gastrollen) en ook is er ruimte voor anekdotes. Geen erg productietechnisch commentaar, en soms is het allemaal wat droogjes, maar voor geïnteresseerden is de track vermakelijk genoeg om een keer te beluisteren.

Deleted Scenes (11 min)
In totaal tien scènes die de uiteindelijke film niet hebben gehaald. Een “play all”-optie is aanwezig.

Featurettes (50 min)
Onder deze optie vind je een elftal korte featurettes, waarin betrokkenen over de film praten. Onderwerpen die hierin aan bod komen zijn onder meer de casting, de stunts, het verhaal en hoe het was om in een winkelcentrum te filmen. Uiteraard kijk je ook mee bij de opnames. Ook hier is een “play all”-optie aanwezig.

Promotrailers van andere uitgaven van Sony, plus een algemene trailer voor het Blu-ray Disc medium.

De comedy Paul Blart: Mall Cop toont je een standaard “from zero to hero”-verhaal. Een zwaarlijvige beveiliger van een winkelcentrum krijgt de kans om zichzelf te bewijzen als het centrum wordt overvallen. Het resultaat is voorspelbaar en niet altijd even grappig, maar weet desondanks voldoende te vermaken. Dit laatste is onder meer te danken aan Kevin James, die goed overweg blijkt te kunnen met de slapstickachtige humor. De DVD-uitgave van de film heeft een nette beeldkwaliteit, uitstekend geluid en bevat bovendien een aardige hoeveelheid extra’s. Op technisch vlak zijn er dus geen grote tekortkomingen. Wil je Paul Blart graag in de collectie hebben, dan kun je deze uitgave gerust in huis halen.