Genius of Photography

01-05-2010

3.5

Genius of Photography (DVD)

In deze 6-delige documentaire van de BBC wordt fotografie als kunstvorm onder de loep genomen. Er wordt gekeken naar het ontstaan, de evolutie en de verschillende toepassingsvormen van fotografie.

Aflevering 1: Fixing the Shadows
De geboorte van fotografie staat hier centraal en er wordt gefilosofeerd over de vraag: wat is de functie van fotografie? Het verhaalt over de eerste methoden van Henry Fox Talbot en Louis Daguerre om licht vast te leggen en over de Kodak revolutie die al vrij kort daarop volgde. Deze maakte het mogelijk voor de massa om foto's te maken en amateurfotografie was geboren.

Aflevering 2: Documents for Artists
In deze aflevering staan de kunstenaars centraal. Aan de hand van verschillende cases worden de verschillende rollen van fotografie onderzocht. Als objectief en rationeel middel om de geschiedenis mee vast te leggen maar ook als een methode voor subjectieve, irrationele en soms zelfs surreële kunst.

Aflevering 3: Right Time, Right Place
Fotografie is een manier om de tijd stil te zetten, om een moment in de geschiedenis vast te leggen. Tegen de achtergrond van de Tweede Wereldoorlog en de nasleep daarvan, wordt er bekeken wat de rol van fotografie is in het documenteren van historie en hoe zij deze rol vervult.

Aflevering 4: Paper Movies
De rol van fotografie in het vertellen van een verhaal staat hier centraal. Er wordt gesproken van een 'papieren film'. Case studies vormen de reis van Robert Frank door het Amerika van de jaren '50 en William Klein's registratie van het leven in beweging op de straten van hartje New York.

Aflevering 5: We Are Family
Een van de meest fascinerende onderwerpen van fotografie is de mens zelf en het familieleven. Hier wordt besproken hoe fotografie persoonlijke relaties vast kan leggen en wat er gebeurt wanneer beroemdheden, vreemden, geliefden en kinderen door de camera worden vastgelegd.

Aflevering 6: Snap Judgments
Wat is een foto waard? Het antwoord is 2,9 miljoen dollar. Dit is de prijs die een foto van Edward Steichen in 2006 opbracht in veilinghuis Sotheby's. Daarnaast wordt er gekeken naar de huidige omvang van fotografie, in 2006 worden er alleen al met telefoons 29 miljard foto's gemaakt. Er wordt geconstateerd dat fotografie als kunstvorm steeds serieuzer wordt genomen. De serie eindigt met een belichting van de huidige digitale post-productie technieken die werkelijk alles mogelijk maken.

De BBC staat bekend om haar uitgebreide documentaires, zoals bijvoorbeeld over de natuur in Planet Earth of over de Tweede Wereldoorlog in Apocalypse: World War II. In dit geval wordt de fotografie onder de loep genomen en alle informatie van de BBC doet vermoeden dat het hier wederom een alles overziende documentaire betreft. Helaas komt de kijker bedrogen uit, wanneer dit de verwachting is. In plaats van dat er wordt stilgestaan bij de techniek achter de camera is er gekozen voor een duidelijke focus op de artistieke kanten van fotografie. Dit heeft helaas als gevolg dat het allemaal wel heel erg pretentieus overkomt en de informatiewaarde van deze documentaire in het geding komt. Centraal staan uitgebreide karakterstudies van noemenswaardige fotografen. De vraag is of dit nu wel interessant genoeg is? De beelden worden voornamelijk gevuld met nietszeggende shots van straten en fotografen aan het werk en ongeveer de helft betreft interviews. Er is echter maar één geluid te horen, namelijk dat van de superioriteit van de fotografie als kunstvorm en het enorme belang daarvan in het verleden én in de toekomst. Hierdoor ontstaat een weinig evenwichtig beeld. Structuur is helaas ook al ver te zoeken, het geheel kabbelt maar wat voort en is bij momenten vrij saai. Het is allemaal veel te zelfgenoegzaam en daarom niet altijd prettig om naar te kijken. Er zijn echter wel degelijk mooie momenten, namelijk wanneer enkele van de mooiste en meest invloedrijke foto's van de wereld op duidelijke wijze getoond en besproken worden. Dit kan echter niet wegnemen dat het eindresultaat simpelweg onvoldoende is en de belofte van een totaalbeeld van de fotografie niet kan waarmaken. Voor fotografen die zich echter bezig houden met specifiek de artistieke en abstracte mogelijkheden van fotografie, kan deze serie een bron van inspiratie vormen dankzij het feit dat vele leermeesters de revue zullen passeren. Voor ieder ander zal het moeilijk zijn om hier de aandacht bij te houden.

Regisseur

Tim Kirby

Acteurs

Genre: Documentaire
Speelduur: 352 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Uitgever: B-Motion
EAN: 8717306271578

De beeldverhouding van de documentairebeelden is 1.78:1. Wanneer er foto's worden getoond, dan worden deze weergeven tegen een neutrale achtergrond die de rest van het beeld invult. Zo nu en dan wordt er ingezoomd om bepaalde details van de foto's te accentueren. De foto's worden duidelijk en scherp getoond, waardoor er een goede indruk kan worden verkregen. De overige beelden, voornamelijk van de 'pratende hoofden' en beelden van de straat, hebben ruim voldoende scherpte en detail. Kleuren en contrast zijn natuurlijk en er zijn geen artefacten te bespeuren.
Elke aflevering duurt 59 minuten en is onderverdeeld in 8 hoofdstukken. De ondertiteling staat enigszins hoog in beeld, de vertaling is in orde.

Er is enkel een Engelstalige Dolby Digital 2.0 track (224kb/s) aanwezig. Zoals te verwachten, doet deze weinig anders dan het weergeven van de dialoog. En dit gebeurt op accurate wijze. Er is geen sprake van speciale effecten van enigerlei soort, waardoor het beperkte formaat in dit geval geen probleem vormt. Het commentaar en de interviews zijn altijd goed te volgen en dat is het enige wat hier telt.

De verpakking betreft een dubbele keep case in een stevige kartonnen sleeve. De twee disks bevatten elk drie van de afleveringen die via één statisch hoofdmenu scherm te benaderen zijn. Naast de zes afleveringen is er geen ander materiaal te bespeuren.

Genius of Photography wekt de indruk een allesomvattende documentaire over fotografie te zijn, maar maakt deze belofte helaas niet waar. De nadruk ligt sterk op de artistieke kant, waardoor het geheel nogal eens zweverig en pretentieus overkomt. Er zijn zeker momenten te bespeuren die de moeite waard zijn, maar alleen iemand met een inherente interesse voor de filosofische kant van fotografie zal hier echt iets uit kunnen halen. De DVD is in orde, niets meer en niets minder. De beeldkwaliteit is prima en het geluid voldoet. Extra's zijn niet aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door B-Motion.